Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Heisann, da er jeg inne i dag 3 av PSMF, etter en litt trøblete start tror jeg at jeg har funnet en form for rød tråd her. Dagen i dag besto av tilsammen 500g kyllingfilet, ytrefilet (okse) 125g, hodekål, blomkål, brokkoli og paprika. Jeg endte opp på 904 Kcal, 181,4 g protein, 11g fett og 10g karb. Gutt på 21, 85kg 178cm. Noen som tror dette ser riktig ut? Om ikke, hva kan forandres på, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et greit utgangspunkt er det! Du har skjønt hoved-trekkene. Er det noen grunn til at du ikke legger inn f.eks en skje tran eller selolje? Hvor mye av grønnsakene spiser du? Det ser ut til å være nokså lite i og med at den totale karbohydratmengden ble så liten.

Hehe nei ikke annet enn at jeg bor "på lande" så skal skaffe med tilskudd straks jeg er i byen :) Det ble 20g hodekål, 155g blomkål, 150g brokkoli og 70g paprika rød. Ble totale karbohydratmengde for liten? takk for svar, motiverende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

125g pr dag? jeg syns det høres så syykt lite ut jeg. av grønnsaker bruker jeg brokkoli, tomat, agurk, purre og løk. Om jeg skal holde meg "innafor" så blir det da 50g brokkoli + en kvart løk, skive paprika, par biter agurk og litt purre. sånn grot sett. det er jo så og si BARE kjøtt.. går ok når jeg har mellom 150-200g kjøtt.. men av f. eks laksefilet 125g eller torsk 150g, så er det som å spise luft! men.. no pain, no gain?(loss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, den er ikke FOR liten, men du kan likevel spise mer grønnsaker dersom du vil. Ja, det er en ekstremdiett, men å spise mer brokkoli og blomkål vil kun være en fordel i forhold til metthetsfølelse og ekstra fiber.

Ok, det noteres i blokka, takk takk, hvordan ser du forresten på å krydre kyllingfileten med salt, pepper, litt karri og litt sitronsaft, fikk ikke opp på beregningene mine at dette var ille, men kan hende jeg har oversett noe? :-) Dette er btw utrolig godt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan se hvorfor dem kaller dette en ekstrem diett. Etter bare to dager er jeg super sliten, irretabel og stort sett sulten hele tiden. MEN! jeg er alltid klar for en utfordring og dette skal jeg klare! Min redning er det at jeg kan drikke Cola light, det gjør mye for humøret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske forvirret, tenker å begynne i morgen. Jeg og min samboer har regnet ut følgende informasjon:

Henne (93 kg)

Body Mass Index: 34.2 kg/m2

Waist-to-Height ratio: 0.71

Percent Body Fat: 53.7%

Lean Body Mass: 43.0 kg

Meg (110 kg)

Body Mass Index: 35.9 kg/m2

Waist-to-Height ratio: 0.74

Percent Body Fat: 38.7%

Lean Body Mass: 67.5 kg

Problemet er hvordan skal vi beregne behovet for protein? På Fitnessbloggen står det g protein*kg, mens Wikipedia og andre sider sier at det er protein i gram per lean body mass. I følge dette skal jeg på 2*110 = 220g protein pr dag, og for henne blir det 186g protein. Men hvis vi ser på lean body mass så blir det 2*67,5 = 135g protein pr dag, og for henne 86g protein. Problemet er at hvis jeg følger den foreslåtte matplanen for personen på 110kg i artikkelen havner jeg på et kalorinntak på 1900 kcal, og dette kan umulig stemme. Hvilken måte er den korrekte? Deres eller den som står alle andre steder på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så mange du bare gidder. Ikke begrens brokkoli. Vi snakker om en grønnsak med rundt 30 kcal pr 100 g.

gull! er liiiitt kjedelig å liksom måle 50g brokkoli. det er jo nada! Men jeg er bare redd det blir for mye karbs, når jeg i tillegg har litt paprika, løk og en tomat pr målid også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er på min tredje dag med PSMF, og drister meg utpå med et muligens dumt spørsmål.

Skjærer dere av fettet på kyllingfileten? Skriver inn måltidene på diett.no, men telles en kyllingfilet med eller uten fettet? Og kan dette lille fettet utgjøre noe uansett? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette er i tillegg uten grønnsakene lagt til, eller proteinpulveret. Kan du vennligst skrive konkret hvilken formel som skal følges? Har lest det som er å lese om denne dietten nå, men fortsatt like usikker på beregningen.

255sz08.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært, svært lite fett på fileten med mindre du spiser hel kylling med skinn. Gjør du det kan du gjerne fjerne skinnet, gjør du ikke vil det ha fint lite å si om du fjerner den stakkars fettklumpen eller lar den være.

Takk for svar :) Da ble det en ting mindre å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en gang du slipper å regne kcal er det nå, dersom du følger guiden. Du kan fint bytte ut karbonadedeigen med f.eks kyllingfilet eller svinefilet, men kyllingkjøttdeig kan såvidt jeg husker ha 17 g fett pr 100, og da er du litt unna målgrensen på ca 5 g pr 100..Hva med fisk?

Vi har tenkt å variere med laks f.eks. og andre fiskeslag. Hvor beregner jeg en slik plan for henne på 93 kg? Hun skal da ha 186g protein, skal jeg ta ca. 1/4 å legge til den som gjelder for 70kg i artikkelen deres? 1 1/2 kyllingfilet, 200g kjøttdeig, 1 boks cottage cheese og 200g svinefilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit ut det. Bruker du vanlig kjøttdeig, vær obs på at fettmengden er større enn i karbonadedeig. Dersom alternativet står mellom å bruke 200 g kjøttdeig og å redusere proteinmengden til fruen ville jeg kuttet kjøttdeigen og heller tatt 2-3 kyllingfileter. Det kan virke dyrt, men kjøper du First Price ligger kg-prisen rundt 60 kr, og dette er en nokså midlertidig diett.

Må ha alt inn med teskje, du mener da i stedet for 200g kjøttdeig, så går det greit med 2-3 kyllingfileter (260-390g)? Synes det virker som utrolige mengder kjøtt å ete, men får spre det ut over dagen. Firstprice 2kg er ca. 130kr, veldig levelig for å si det sånn. Karbonadedeigen er derimot 45-50kr for 400g, noe som er ganske urimelig synes hvertfall vi som er studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ha 1.5 kyllingfileter skrev du, og 200 g kjøttdeig. Da vil et bedre alternativ være 2-3 kyllingfileter, gjerne 2. Siden hun har en nokså høy kroppsvekt er det ingenting i veien for å ta vekk 20-30 g proteiner. Dersom sult blir et problem, fyll på med den siste fileten.

Kjøper aldri karbonadedeig selv, kyllingfileter er også for stivt synes jeg.Kan ikke forvente alle skal gidde å lage hele kalkuner hele tiden dog ;)

Hehe, godt poeng. Synes det er sinnsyke priser. Hva med introduksjon av 5kgs sekker til en rimeligere pris, kjøpe store bulker hadde vært nokså økonomisk kan jeg tenke meg! Jeg er ikke sikker på 1,5 kyllingfilet, men det står 2 kyllingfileter til en på 110 (meg ca.), og 1kyllingfilet til en jente på 70kg, så jeg bare antar at det må være ca. 1,5 kyllingfilet for 85-95kg ca. Korriger meg gjerne på dette! :-) Takk for all hjelpen forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...