Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

i teorien ja....

og i praksis ?

I praksis får du kjøpe deg ei matvekt og måle opp kjøtt- og fiskemengdene som skal til for å oppnå ønsket mengde proteiner. Du bør få i deg minst 150 g proteiner hver dag. Prøv heller å sett opp en matplan selv i stedet for at vi skal gjøre det for deg. Du lærer mye mer ved å lese innholdsfortegnelsen selv. I tillegg kan du bruke diett.no som er verktøy for å logge maten.

Kyllingfilet, sei, torsk, tunfisk, scampi, reker, diverse fileter er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Trenger litt hjelp/veiledning her, vi er et par som tenkte å prøve oss på en periode med Psmf. Har skjønt at vi må begrense oss til tre styrkeøkter i uken, og mer eller mindre hvilke matvarer som er ok. Men jeg lurer litt på hvor mye protein hver av oss skal ha, og hvor lenge vi burde holde oss på dietten for å oppnå en ok reduksjon. Hun: 172 cm, 80 kg, veldig usikker på fettprosent, men muskuløst bygget. Han: 176 cm, 78 kg, normal.

Også lurte jeg på en ting, når man skal steke kjøtt el fisk, hvordan gjør man det da? Man kan vel ikke steke i olje?

2,5 g protein per kg kroppsvekt. Så enkelt er det. Hvor lenge dere vil holde på er helt opp til dere og hvor fornøyd dere blir etterhvert. Kjøttet steker jeg i teflonpanne - problem solved. Eventuelt hiv det i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 g protein per kg kroppsvekt. Så enkelt er det. Hvor lenge dere vil holde på er helt opp til dere og hvor fornøyd dere blir etterhvert. Kjøttet steker jeg i teflonpanne - problem solved. Eventuelt hiv det i ovnen.

Takk! 2,5 g protein selv om fettprosenten er ganske høy altså? Hvor lenge er anbefalt før Evt oppkarbing? Eller skal jeg droppe oppkarbing siden jeg har endel å ta av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe konkret, håndfast..... spis 10,34 gr kyllingfilet klokken 13:34...... ca :) grovt regnet :)

Og hvorfor kan du ikke sette dette opp selv? Du spiser når du føler for det, og du vet hvor mye protein du skal i deg. Da må det vel være rimelig enkelt å finne ut hvor mye kjøtt du trenger til hvert måltid for å komme i mål? La oss si du skal ha 180 g proteiner fordelt på tre måltider. Da blir det 60 g proteiner til hvert måltid. Omtrentlig tilsvarer det 300 g kjøtt/fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! 2,5 g protein selv om fettprosenten er ganske høy altså? Hvor lenge er anbefalt før Evt oppkarbing? Eller skal jeg droppe oppkarbing siden jeg har endel å ta av?

Fettprosenten er vel ikke skyhøy hos noen av dere, så legg dere heller nærmere 2,5 g enn for lite. Underskuddet blir stort nok uansett.

Resten får noen mer kyndige svare på. Jeg har aldri gått så lenge på PSMF at jeg trenger en oppkarbing, så har ikke satt meg ordentlig inn denne biten enda. Men det står vel en del her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg gir opp. Så om noen sier at du skal spise 800 g kylling til hvert måltid, så gjør du det uten å tenke over hvorfor? Eller om noen ber deg spise 300 g kylling totalt en hel dag, så følger du denne personens råd helt ukritisk? Poenget med å få deg til å sette opp selv, er for at du skal forstå hvorfor du spiser som du gjør og hva konsekvensene blir om du ikke spiser slik - det er ikke krise om du spiser for mye, men det er faktisk ikke så forbanna lurt å spise for lite dersom du skal følge PSMF over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Trenger litt hjelp/veiledning her, vi er et par som tenkte å prøve oss på en periode med Psmf. Har skjønt at vi må begrense oss til tre styrkeøkter i uken, og mer eller mindre hvilke matvarer som er ok. Men jeg lurer litt på hvor mye protein hver av oss skal ha, og hvor lenge vi burde holde oss på dietten for å oppnå en ok reduksjon. Hun: 172 cm, 80 kg, veldig usikker på fettprosent, men muskuløst bygget. Han: 176 cm, 78 kg, normal.

Også lurte jeg på en ting, når man skal steke kjøtt el fisk, hvordan gjør man det da? Man kan vel ikke steke i olje?

...som for alle andre som har spurt de siste 10 sidene (kanskje mer) - 2.5g per kg kroppsvekt. Og 10g EFA. Og så lite som mulig av alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager virkelig hvis mitt spm. støter deg på noen måte !

Poenget er at dette er forferdelig enkelt. Det finnes ikke så mange matvarer som har nesten null karbo og null fett. Du har valget mellom magert kjøtt og mager fisk. Krydder kan du bruke, men det meste av marinader og sauser utgår. Så sitter du igjen med fire valg:

1. Krydret kyllingbryst

2. Karbonadedeig eller magert rødt kjøtt med krydder

3. Mager fisk med krydder

4. Magert svinekjøtt med krydder

EDIT: I tillegg er det forferdelig kjedelig for oss (to) som bruker masse tid på å svare de samme spørsmålene gang på gang på gang på gang...Det er ikke akkurat rocket science, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LETC: ere no stress med typ 200g brokkoli, 1 tomat, halv løk og underkant av en halv paprika pr. måltid og? eller er det "for mye"? Jeg prøver å kjøre den så strikt som mulig. Men i dag la jeg til det, og det gjorde underverker for den kjedelige kyllingfileten og brokkoli bare :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe. Mange nye her i det siste, og alle spør om det samme.. Alt står da veldig nøye beskrevet mange ganger før, også i denne tråden.. Er det ingen som leser eller? ;) Ane Therese.. hva er du på utkikk etter da? Lpåvei, det meste kan ovnsstekes/ bakes, uten noe olje :) Vet også det er noen som steker i vann. Har prøvd det selv, men syns det bare ble tull.

Kanskje det er noen som har psmf-logger her og? Der står det sikkert endel tips og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LETC: ere no stress med typ 200g brokkoli, 1 tomat, halv løk og underkant av en halv paprika pr. måltid og? eller er det "for mye"? Jeg prøver å kjøre den så strikt som mulig. Men i dag la jeg til det, og det gjorde underverker for den kjedelige kyllingfileten og brokkoli bare :p hehe

Hva er næringsinnholdet?

Er det fy å spise rå salmalaks på PSMF? med bittelitt wasabi og soyasaus?

Hva er næringsinnholdet?

Til de to over her, så er det nesten litt frekt at dere vil at andre skal slå opp og regne ut for dere. Retningslinjene er utrolig simple, så det er jo bare å sjekke og svare selv. Ut fra hodet og uten å gidde å regne for dere vil jeg si følgende:

*Sjokkoninja: Jeg tror ikke det er det verste du kan gjøre.

*puuzen86: Salmalaks inneholder hva i tillegg til proteiner? Soyasaus er hva? Wasabi har jeg ingen anelse om, så jeg gidder ikke å spekulere, men som et hint til spørsmålene mine vil jeg tro du legge til en del fett...

Det er uansett ingen magisk grense for når dere plutselig går i forråtnelse og mødrene deres blir demente. Hva skjer om man spiser 10g ekstra fett? Jo, men har muligheten til å forbrenne 10g mindre fett. Hva skjer om man gjør det hver dag i en måned? Jo, men går ned ca en kvart kg mindre. Det samme gjelder for karbohydrater og ekstra protein. Og for å nevne det en gang til, så skyter man seg i foten om man jukser ved å spise for lite protein og fett også.

http://myrevolution.no/vital-arctic-oil-300ml-261 - kjøp en 10-pack, så er den grisebillig og veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Mange nye her i det siste, og alle spør om det samme.. Alt står da veldig nøye beskrevet mange ganger før, også i denne tråden..

Tror både nano og jeg fikk litt nok når det var fire-fem stykker som sto i tråd og spurte akkurat de samme spørsmålene om utrolig enkele regler...

Vet også det er noen som steker i vann. Har prøvd det selv, men syns det bare ble tull.

Kanskje det er noen som har psmf-logger her og? Der står det sikkert endel tips og.

Det ligger en egen tråd med PSMF-mat, men mye av det er strengt tatt ikke PSMF-aktig. På Lyle sitt forum er det mye utveksling av den typen mat, men der har de også mer "0-cal foods".

Nå må jeg uansett si at det går helt fint å steke i teflon uten noe annet. Om man virkelig vil få til PSMF klarer man helt fint å overleve uten den stekeskorpen man får med fett. Greit nok at man mister litt av maillard-effekten, men man får med det meste. At man "helst ikke vil" er at man er bortskjemt og funker like bra som unnskyldning som å si til Grete Roede at man *må* ha de fire posene med potetgull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurer på hva ting inneholder av karbs, proteiner og fett, så er det bare å melde seg inn på diett.no.. Der er det egne kolonner hvor man skriver inn hver enkelte matvare, også får man opp næringsinnhold ved å trykke på næringsinnhold knappen ved siden av den matvaren du velger.. Er veldig enkelt og sjekke det selv her inne :) Hvis man vil se dagsinntak så kan man også sette opp all maten man spiser ila en dag eller et måltid der inne; under frokost, lunsj, middag og kvelds.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enkelt å gå seg vill i denne jungelen av forskjellige råd, fremmed ord(ord for sel,fisk, laks olje, protein tilskudd osv) og annet som hører med i denne dietten, så er nok derfor noen nye velger å gå den enkle veien ved å heller spørre de som allerede kan dette :) Skal ikke slå alle under en kam, for er noe som er veldig enkelt å finne ut av selv også! Har selv brukt de mer erfarne her inne til råd og veiledning, så forstår hvordan det er å være ny og uviten :) Pluss at det er noen som sier ja til melkeprodukter og andre sier nei, som med mye annet og da blir man lett forvirret :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LETC!

Leste et sted her inne at du spiser etter 16-23.. Betyr dette at du kun spiser mellom 16.00 og 23.00 ila dagen? Kanskje jeg er helt på jordet. Men om dette er noe som fungerer ved at man da bruker opp kcal som allerede er i kroppen ila formidagen, før man får i seg nytt ved å spise. Så er vel dette noe vi andre bør gjøre og? Eller er det kun fordi du ikke er sulten før kl 16? De sier jo at frokosten er det viktigste måltidet ila dagen for å starte forbrenningen, men gjelder kanskje ikke dette på psmf? Har ikke lest noe om dette på artikkelen med psmf, hadde selvsagt ikke spurt om jeg fant noe om det et annet sted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LETC!

Leste et sted her inne at du spiser etter 16-23.. Betyr dette at du kun spiser mellom 16.00 og 23.00 ila dagen? Kanskje jeg er helt på jordet. Men om dette er noe som fungerer ved at man da bruker opp kcal som allerede er i kroppen ila formidagen, før man får i seg nytt ved å spise. Så er vel dette noe vi andre bør gjøre og? Eller er det kun fordi du ikke er sulten før kl 16? De sier jo at frokosten er det viktigste måltidet ila dagen for å starte forbrenningen, men gjelder kanskje ikke dette på psmf? Har ikke lest noe om dette på artikkelen med psmf, hadde selvsagt ikke spurt om jeg fant noe om det et annet sted. :)

Han spiser vel etter et prinsipp kalt periodisk faste. Søk litt på det, og du finner mange artikler og tråder om det her på Fitnessbloggen. Konklusjonen er at du skal spise slik det passer deg, men frokost er absolutt ingen nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...