Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg må jo bare leke blond her da, men hvaaaaa er Ketose? hvorfor får man/blir man det? :sleep: :blush:

Ketose er når kroppen går over fra å bruke sukker som drivstoff til å bruke fett. Fette blir konvertert til noe som heter ketoner i leveren og kan da brukes effektivt av nesten alle organer i kroppen. Ketoner kan også krysse blod/hjerne-barrieren, noe fett ikke kan.

Ja, også må du ikke høre på de tullingene som sitter på debattfeltene på artiklene og påstår at hjernen er avhengig av glukose og ikke kan bruke fettsyrer som energi. Ketoner ER nedbrutte fettsyrer, og som LarsK sier, kan bryte blod/hjernebarriereren - og kan erstatte opptil 75% av hjernens behov for glukose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det farlig? Eller er det bare noe naturlig som kommer under slanking? :blush:

Det er ikke farlig. Det er kroppens "naturlige" tilstand for å forsvare seg i perioder hvor energiinntaket blir for lite. Da tærer den på lagret kroppsfett istede for å skape nok energi. Tilstanden kommer ikke naturlig under slanking, men mindre du spiser 1)lite karbohydrater og/eller 2) Du spiser very low calorie diet. Kostindusert ketose er helt ufarlig. Men er ketosen skapt av å spise vLCD bør du ikke være i ketose over lang tid, da det bryter ned muskelmassen din (unntaket er proteinfaste hvor du spiser greit med proteiner for å bevare mest mulig masse) ganske effektivt og kan gi problemer på lang sikt. Dette er problemet for f.eks anorektikere.

De fleste av oss er i ketose når vi våkner om morgenen.

Du må IKKE forveksle ketose med ketoacidose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det farlig? Eller er det bare noe naturlig som kommer under slanking? :blush:

Farlig? Det er en preferert mekanisme, og det er ikke uten grunn at ketoner slipper opp til hjernen ;) Mennesker vil altid være i faser med for lite og for mye energi. Når du er i underskudd er du per definisjon i ketose. MEN - det å komme i ketose er i seg selv ikke noe mer positivt enn ikke å være det...Det er ikke noe magisk med det, og for sunne mennesker er det ikke noe negativt med det heller. Jeg tror personer med diabetes skal være forsiktige slik at de ikke havner i ketoacidose, for det ER farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farlig? Det er en preferert mekanisme, og det er ikke uten grunn at ketoner slipper opp til hjernen ;) Mennesker vil altid være i faser med for lite og for mye energi. Når du er i underskudd er du per definisjon i ketose. MEN - det å komme i ketose er i seg selv ikke noe mer positivt enn ikke å være det...Det er ikke noe magisk med det, og for sunne mennesker er det ikke noe negativt med det heller. Jeg tror personer med diabetes skal være forsiktige slik at de ikke havner i ketoacidose, for det ER farlig.

Grrr, du må skille mellom ketose og ketoacidose!!! :p

http://www.friskogfunksjonell.no/ketose-eller-ketoacidose/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg f.eks spise slik:

(spiser forresten etter PF)

Lunsj: 2 boks tunfisk i vann + 200g (+/-) brokkoli, kål/salat, 1 egg

Mellom lunsj og middag: 150-200 g cottage Cheese m/1 ss Nora lett syltetøy + 1 ss selolje

(Etter trening) Middag: 200 g kylling + 1 boks tunfisk + 200g brokkoli, kål, salat. + 1 ss selolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter min tredje dag på PSMF nå ( skal ha 12 dager totalt før jeg tar en refeed og har en pause på 2 uker ). Kombinerer dette med IF og syns det går fantistisk fint, eneste problemet jeg har med sult er tidlig på morgenen, men det går over og så er det glemt :) Trener kun styrke 2 ganger i uken, og har ikke så mangen muskler å miste så er ikke så bekymret for det, drikker i tilleg 3/4 av en powerade under trening for å holde intensiteten oppe. Kjører et veldig kjedelig kosthold så drikker litt fun saft gjerne en gang på dagen bare for å få smaken av noe "friskt."

Kombinerer PSMF/IF komboen med studier og det går helt fint, selv om studiet inneholder mye matte, og andre realfag har jeg ikke noen voldsomme problemer med å konsentrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørster ihjel!!!! Hahaha xD

Fjerde dagen!

Edit: Har ikke veid meg ,men merker at jeg har gått ned noe i vekt da kragebeina har begynt å synes ganske bra :p

Er utrolig slapp da,skal egentlig trene idag,men foreløpig orker jeg rett og slett ikke,mulig jeg bare tar en liten økt med manualene her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørster ihjel!!!! Hahaha xD

Fjerde dagen!

Edit: Har ikke veid meg ,men merker at jeg har gått ned noe i vekt da kragebeina har begynt å synes ganske bra :p

Er utrolig slapp da,skal egentlig trene idag,men foreløpig orker jeg rett og slett ikke,mulig jeg bare tar en liten økt med manualene her hjemme.

Det er ikke krise om du ikke trener, men det er anbefalt for å beholde muskelmasse. Det er alt for mange som trener for mye og for hardt, så det er egentlig bedre å feile i retning for lite trening i stedet for for mye ;)

Om du er tørst, så drikk vann! Kroppen slipper mye de første dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey, prøver igjen jeg! :) Kan jeg f.eks spise slik:

(spiser forresten etter PF)

Lunsj: 2 boks tunfisk i vann + 200g (+/-) brokkoli, kål/salat, 1 egg

Mellom lunsj og middag: 150-200 g cottage Cheese m/1 ss Nora lett syltetøy + 1 ss selolje

(Etter trening) Middag: 200 g kylling + 1 boks tunfisk + 200g brokkoli, kål, salat. + 1 ss selolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, prøver igjen jeg! :) Kan jeg f.eks spise slik:

(spiser forresten etter PF)

Lunsj: 2 boks tunfisk i vann + 200g (+/-) brokkoli, kål/salat, 1 egg

Mellom lunsj og middag: 150-200 g cottage Cheese m/1 ss Nora lett syltetøy + 1 ss selolje

(Etter trening) Middag: 200 g kylling + 1 boks tunfisk + 200g brokkoli, kål, salat. + 1 ss selolje

Da må vi få noen inn som har erfaring med FB sin versjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørster ihjel!!!! Hahaha xD

Fjerde dagen!

Edit: Har ikke veid meg ,men merker at jeg har gått ned noe i vekt da kragebeina har begynt å synes ganske bra :p

Er utrolig slapp da,skal egentlig trene idag,men foreløpig orker jeg rett og slett ikke,mulig jeg bare tar en liten økt med manualene her hjemme.

Lyle McDonald anbefaler 5 g carbo 5 min før trening på psmf for meg hjelper dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, prøver igjen jeg! :) Kan jeg f.eks spise slik:

(spiser forresten etter PF)

Lunsj: 2 boks tunfisk i vann + 200g (+/-) brokkoli, kål/salat, 1 egg

Mellom lunsj og middag: 150-200 g cottage Cheese m/1 ss Nora lett syltetøy + 1 ss selolje

(Etter trening) Middag: 200 g kylling + 1 boks tunfisk + 200g brokkoli, kål, salat. + 1 ss selolje

Tok meg friheten og la dette inn i diett.no

1076 kcal

potein: 150 g

karbohydrat: 25 g

fett:40 g

Hva tenker du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag på psmf, går fin fint :)

Trener noen av dere mark og knebøy når dere er på psmf ?

bør jeg være på høyere reps en 5x5 som jeg pleier? f.eks 3x8

Takker for svar, vil ikke trene feil imorgen så håper på noen gode svar.

Beklager maset hehe :D

Jeg trente kun baseøvelser. Orka ikke å bruke energi på små isolasjonsøvelser. Kjørte 5 x 5 på både markløft og knebøy, men gikk litt ned på vektene i forhold til hva jeg normalt bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg friheten og la dette inn i diett.no

1076 kcal

potein: 150 g

karbohydrat: 25 g

fett:40 g

Hva tenker du selv?

Takk for det! ..1076 kcal høres veldig lite ut.. men proteinmengden er ganske grei, vel? Ellers er det kanskje litt ?lite? karbs..? men greit med fett, vil jeg tro. Er egentlig veldig usikker:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...