Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke om dette er så lurt lengre. Jeg er helt, fullstendig ødelagt. Greier knapt å gå på do, tåkesyn for fullt og overhode ingen som helst slags skjulte overskuddslagre å hente. Det skjer veeeldig mye for tiden og jeg trenger rett og slett å være litt ovenpå for å gå gjennom rettsak og tvistemål og fuglene veit hva som skjer, i tillegg til dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er så lurt lengre. Jeg er helt, fullstendig ødelagt. Greier knapt å gå på do, tåkesyn for fullt og overhode ingen som helst slags skjulte overskuddslagre å hente. Det skjer veeeldig mye for tiden og jeg trenger rett og slett å være litt ovenpå for å gå gjennom rettsak og tvistemål og fuglene veit hva som skjer, i tillegg til dagliglivet.

Kan du ikke legge inn litt mer mat bare? Trenger jo ikke gi deg helt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er så lurt lengre. Jeg er helt, fullstendig ødelagt. Greier knapt å gå på do, tåkesyn for fullt og overhode ingen som helst slags skjulte overskuddslagre å hente. Det skjer veeeldig mye for tiden og jeg trenger rett og slett å være litt ovenpå for å gå gjennom rettsak og tvistemål og fuglene veit hva som skjer, i tillegg til dagliglivet.

Hvis du ikke fungerer på en diett, så er den ikke for deg. Noen takler masse karbo, andre gjør det ikke. Noen takler ketose, andre gjør det ikke. Osv osv. Akkurat som at vi kjemper for at folk skal finne en diett som passer for dem selv, så må vi innse at ikke alt passer for oss ;)

Du kan jo, om du vil, prøve å legge til 50g karbo om dagen og se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fungerer på en diett, så er den ikke for deg. Noen takler masse karbo, andre gjør det ikke. Noen takler ketose, andre gjør det ikke. Osv osv. Akkurat som at vi kjemper for at folk skal finne en diett som passer for dem selv, så må vi innse at ikke alt passer for oss ;)

Du kan jo, om du vil, prøve å legge til 50g karbo om dagen og se hva som skjer...

Ketose takler jeg fint så lenge det er fett med i kosten :p Ketose med bare proteiner var altså en heeeelt annen opplevelse. Skjønner veldig godt at mange gir seg på ketolyse og atkins om det er DETTE de føler. Tror vel at mangelen på både fett og karbohydrater OG kalorier gjør utslaget her. Trenger ikke karbo for å fungere jeg, men trenger nok litt mer næring ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ketose takler jeg fint så lenge det er fett med i kosten :p Ketose med bare proteiner var altså en heeeelt annen opplevelse. Skjønner veldig godt at mange gir seg på ketolyse og atkins om det er DETTE de føler. Tror vel at mangelen på både fett og karbohydrater OG kalorier gjør utslaget her. Trenger ikke karbo for å fungere jeg, men trenger nok litt mer næring ja.

Prøv å legg til litt fett, da. Spis litt fetere kjøtt eller fisk, men ikke gå bananas. Jeg vil anta at du ligger på rundt 600kcal, så prøv deg på 10g økning per dag og se hvor langt du må opp før ting løsner. Da kan det også hende du kan gå gradvis ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er så lurt lengre. Jeg er helt, fullstendig ødelagt. Greier knapt å gå på do, tåkesyn for fullt og overhode ingen som helst slags skjulte overskuddslagre å hente. Det skjer veeeldig mye for tiden og jeg trenger rett og slett å være litt ovenpå for å gå gjennom rettsak og tvistemål og fuglene veit hva som skjer, i tillegg til dagliglivet.

PSMF er en ekstrem diett, er det dager hvor det er mye aktivitet og det er en periode hvor du vet det vil kreve mye arbeid og energi så er ikke PSMF tingen ,rett og slett. Kjør da heller kosthold med karbohydrater disse dagene. Om jeg ikke tar helt feil så står alt dette forklart i artiklene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veiedag i dag, Lørdag for ti dager siden veide jeg 87,8. nå lørdag veide jeg 84,6 - og i dag veide jeg 84,6. Dvs. 3,2 kg ned på ti dager. Får si seg forøyd med det,

I dag avbryter jeg med en spisedag i dag hvor jeg spiser som normalt. Dvs. mye fett, proteier og litt karbo 100 - 120 gram. Slik at jeg kommer opp på mitt vanlige energiinntak.

Så er det på'n igjen i morgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt PSMF i ca 16 dager. - 6 kg :-) Men i går når jeg trente, holdt jeg regelrett på å besvime. Jeg måtte avbryte etter halv treningsøkt. Tror det kanskje er på tide med en karbo-dag ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette er så lurt lengre. Jeg er helt, fullstendig ødelagt. Greier knapt å gå på do, tåkesyn for fullt og overhode ingen som helst slags skjulte overskuddslagre å hente. Det skjer veeeldig mye for tiden og jeg trenger rett og slett å være litt ovenpå for å gå gjennom rettsak og tvistemål og fuglene veit hva som skjer, i tillegg til dagliglivet.

Høres ut som om du bør velge et tidspunkt som er bedre for en ekstremdiett som dette, eller så ligger du veldig, veldig lavt på kaloriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt PSMF i ca 16 dager. - 6 kg :) Men i går når jeg trente, holdt jeg regelrett på å besvime. Jeg måtte avbryte etter halv treningsøkt. Tror det kanskje er på tide med en karbo-dag ????

Du skal vel strengt tatt ikke gå på PSMF i så mange dager uten i det minste et måltid med karbo. Mulig med fitnessbloggen sin versjon, men å gå under 5g karbo (som er mitt mål) i mer enn noen få dager er...vanskelig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel strengt tatt ikke gå på PSMF i så mange dager uten i det minste et måltid med karbo. Mulig med fitnessbloggen sin versjon, men å gå under 5g karbo (som er mitt mål) i mer enn noen få dager er...vanskelig... ;)

Hvor ofte burde" man ha karb-dager når man er under 10 g om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjenner man igjen ketose egentlig?

Hvordan VET man at man er i ketose? :p

Sjekk http://www.ketogenic-diet-resource.com/ketosis-symptoms.html

Hvor ofte burde" man ha karb-dager når man er under 10 g om dagen?

Det kommer litt an på fettprosenten din, men en kjapp og lite nøyaktig versjon kan være

Overvekt: Ikke nødvendig, men kan ta ETT måltid i uken for psyken sin del

Normalvekt: Ca 5 timer i uken, men man KAN ta ETT ekstra måltid for psyken sin del

Under 10%: Ingen, men maks 10 dager på PSMF etterfulgt av en skikkelig oppkarbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk http://www.ketogenic-diet-resource.com/ketosis-symptoms.html

Det kommer litt an på fettprosenten din, men en kjapp og lite nøyaktig versjon kan være

Overvekt: Ikke nødvendig, men kan ta ETT måltid i uken for psyken sin del

Normalvekt: Ca 5 timer i uken, men man KAN ta ETT ekstra måltid for psyken sin del

Under 10%: Ingen, men maks 10 dager på PSMF etterfulgt av en skikkelig oppkarbing.

Vil påstå at jeg er normalvektig.

Kan jeg da "karbe" i 5 timer pr uke?

Blir det ikke litt rart å føre opp dette i timer?

I praksis vil dette da si 1 karb-måltid i uken,pluss 1 til OM man føler behov for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at jeg er normalvektig.

Kan jeg da "karbe" i 5 timer pr uke?

Blir det ikke litt rart å føre opp dette i timer?

I praksis vil dette da si 1 karb-måltid i uken,pluss 1 til OM man føler behov for det?

UTDRAG IFRA PSMF ARTIKKELEN PÅ MYREVOLUTION (Børge Fagerli)

De som trener mye og er lavt i fettprosent fra før av:

  • maks 10 dager sammenhengende på diett
  • full oppkarbing på slutten av dietten

De som har en moderat treningsmengde, og litt ekstra fett å ta av (dvs størstedelen av befolkningen):

  • 2-6 uker sammenhengde på diett
  • Enten en oppkarbing hver uke av 5 timers varighet (omtrent 3-5g karbohydrater per kg kroppsvekt) eller 1 “gratis-måltid” hver uke, som betyr at du bare spiser det du har lyst på til middag på fredag eller lørdag, det kan være alt fra pizza til mors kjøttkaker i brunsaus.

De som er svært overvektige

og som i tillegg kanskje ikke har så høyt aktivitetsnivå kan faktisk gå lengre perioder på diett uten å oppleve negative tilpasninger av en diett, fettcellene deres produserer rikelige mengder leptin:

  • 1-3mnd sammenhengende
  • 2 “gratis”måltider hver uke, men her snakker vi ikke om Spis-så-mye-du-vil buffet på Peppe’s, heller et balansert måltid med hva du nå enn er fysen på. Resten av dagen følges dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å spise det jeg ønsket en hel dag, men siden jeg spiste etter IF-prinsippene ble det bare 5-6 timer uansett. I tillegg til en grandis på onsdag :p

Saken er at man ikke skal gå bananas på alt av godteri, men ha god tid til å spise både pasta, ris og rundstykker om du skulle føle for det. Det finnes retningslinjer i gram også, om du er interessert i det, men de har ikke jeg i hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...