Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei Espen:) Du synes å ha god greie på dette, så spør deg rett ut: Jeg er ei ganske frodig dame med masse muskler, men desverre mye annet også...170 høy, 95 kilo, altfor mye å drasse på....har egentlig fått beskjed om at kroppen min går på sparebluss fordi jeg spiser for lite (!!!) tror det eller ei....ble anbefalt denne dietten for å få fart på systemet.....men, kan jeg få en sånn cirkamengde mat jeg bør spise til hvert måltid? det er blitt litt umulig oppgave å lese gjennom hele bloggen, og det er snart like mange meninger som folk, jeg trenger bare helt enkelt, og er ærlig og sier at jeg har ikke lyst å hverken veie mat eller telle kalorier....det er timeplanen min for travel til...det må bli så enkelt at jeg lett vet hvor mye mat jeg skal ha....men ser det er forskjellig eksempel fra jente til gutt, men mine mål passer jo ikke inn i noen av de ser jeg:( håper du har tid å svare ei litt fortvila jente som nå VIL ta ansvar for egen helse:)

Helt enkelt så må du nesten veie maten, ihvertfall i noen dager så du får følelse av hvor mye mat du kan spise. Har du ikke tid til det, synes jeg ikke du skal sette i gang med en så ekstrem diett.. Ellers er den veldig enkel..du tar målvekten din og ganger med 2,5, da vet du hvor mange proteiner du skal ha, fett og karbohydrater skal være under 20 g daglig, også skal du ha 1 ss fiskeolje/selolje i tillegg. Hvor mange måltider, og når på døgnet du spiser dem er opp til deg, bare du får i deg nok proteiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

[ATTACH=full]37219[/ATTACH]

Dette står det i boka Lyle McDonald- The rapid fat loss handbook. Antall måltid bestemmer du selv. Spis mengden proteiner du kommer frem til ut ifra denne tabellen fra magre proteinkilder, grønnsaker (øk mengden om du sliter med at du er sulten) og ta 1SS omega 3.

takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkelt er det bare å passe på at du spiser rent kjøtt og grønnsaker + en eller annen form for fiskeolje.

Du trenger ikke å veie og telle hver gang du skal spise, men for å sørge for at du får nok proteiner kan du sjekke hvor mye proteiner de ulike kjøtt og fisketypene du spiser gir, så har du et overblikk over hvor mye du bør spise.

Hilsen... Espen.:whistling:

:) tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkelt så må du nesten veie maten, ihvertfall i noen dager så du får følelse av hvor mye mat du kan spise. Har du ikke tid til det, synes jeg ikke du skal sette i gang med en så ekstrem diett.. Ellers er den veldig enkel..du tar målvekten din og ganger med 2,5, da vet du hvor mange proteiner du skal ha, fett og karbohydrater skal være under 20 g daglig, også skal du ha 1 ss fiskeolje/selolje i tillegg. Hvor mange måltider, og når på døgnet du spiser dem er opp til deg, bare du får i deg nok proteiner :)

Tusen takk, ja å veie maten noen dager går greit, bare vanskelig å få det gjort hver dag, siden jeg reiser på samlinger på skole...men skal begynne dietten nå når sommeren kommer, da er timeplanen min mye roligere og jeg kan konsenterere meg om min egen helse. Og så bra at man kan styre antall måltider selv. Tusen takk for godt svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen:) Du synes å ha god greie på dette, så spør deg rett ut: Jeg er ei ganske frodig dame med masse muskler, men desverre mye annet også...170 høy, 95 kilo, altfor mye å drasse på....har egentlig fått beskjed om at kroppen min går på sparebluss fordi jeg spiser for lite (!!!) tror det eller ei....ble anbefalt denne dietten for å få fart på systemet.....men, kan jeg få en sånn cirkamengde mat jeg bør spise til hvert måltid? det er blitt litt umulig oppgave å lese gjennom hele bloggen, og det er snart like mange meninger som folk, jeg trenger bare helt enkelt, og er ærlig og sier at jeg har ikke lyst å hverken veie mat eller telle kalorier....det er timeplanen min for travel til...det må bli så enkelt at jeg lett vet hvor mye mat jeg skal ha....men ser det er forskjellig eksempel fra jente til gutt, men mine mål passer jo ikke inn i noen av de ser jeg:( håper du har tid å svare ei litt fortvila jente som nå VIL ta ansvar for egen helse:)

Hei, har gått på denne dietten en stund og gått ned 15 kilo. Her er mine tips:

kort og godt:

Først og fremst les artikklen flere ganger. Det står veldig klar og tydelig der. Det er din bibel.

PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen

Hvis det ikke er nok er dette en link til Lyle McDonalds bok (fullversion):

http://www.files.failedmiserably.com/data/aironz/The%20Rapid%20Fat%20Loss%20Handbook.pdf

Du trenger ikke å tenke på kalorimengde for du vil gå i kaloriunderskudd uansett om du holder deg til planen i artikklen.Planlegg dine måltid. Det er en veldig sunn rutine. Du må loggføre det du spiser av mat. Dine makronæringsstoffer(Proteiner, Fett, Karbohydrater) må på papir, da har du full oversikt :) Vei maten din litt så du blir flink på øyemål.

Ikke spis mat med mer enn 5g fett eller 5g karbohydrater pr 100g. Du kan ikke spise uhemmet med dette for, som det står i artikklen, da kan du liksåvel spise noe med 6-8g fett/karb pr 100g. Som nevnt over fiske/selolje. Olja fra myrevolution.no er god eller så kjøper jeg flytende selolje på sunkost :)

Husk å tren styrke 3x fullkroppsprogram!!

Rettningslinjene er veldig klare for denne dietten, det er bare veldig mange som ikke leser artikklen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne er verdt å lese for folk som går på denne dietten, selv om den omhandler dietter generelt. Merker fort at det blir veldig enten eller for min egen del, å da gjelder det å kunne se litt mer realistisk på det hele og ikke bli styrt av de psykiske utfordringene slanking kan by på. Du har et enormt kaloriunderskudd ved PSMF og det er på ingen måte krise om du spiser noe som ikke er planlagt, en gang i blant. Sparebluss er forresten bare en myte; kroppen og dens funksjoner vil tilpasse seg etter ditt kaloriinntak, men kaloriunderskudd er kaloriunderskudd. Kroppen bruker energi på å holde deg i live, å den energien må komme fra en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, har gått på denne dietten en stund og gått ned 15 kilo. Her er mine tips:

kort og godt:

Først og fremst les artikklen flere ganger. Det står veldig klar og tydelig der. Det er din bibel.

PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen

Hvis det ikke er nok er dette en link til Lyle McDonalds bok (fullversion):

http://www.files.failedmiserably.com/data/aironz/The%20Rapid%20Fat%20Loss%20Handbook.pdf

Du trenger ikke å tenke på kalorimengde for du vil gå i kaloriunderskudd uansett om du holder deg til planen i artikklen.Planlegg dine måltid. Det er en veldig sunn rutine. Du må loggføre det du spiser av mat. Dine makronæringsstoffer(Proteiner, Fett, Karbohydrater) må på papir, da har du full oversikt :) Vei maten din litt så du blir flink på øyemål.

Ikke spis mat med mer enn 5g fett eller 5g karbohydrater pr 100g. Du kan ikke spise uhemmet med dette for, som det står i artikklen, da kan du liksåvel spise noe med 6-8g fett/karb pr 100g. Som nevnt over fiske/selolje. Olja fra myrevolution.no er god eller så kjøper jeg flytende selolje på sunkost :)

Husk å tren styrke 3x fullkroppsprogram!!

Rettningslinjene er veldig klare for denne dietten, det er bare veldig mange som ikke leser artikklen.

Tusen takk, da er det klart,, jeg har fått hjelp og motivasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha en tråd om og rundt PSMF-dietten. Har selv fulgt denne i en uke nå, og hadde vært morro å høre hva slags erfaringer andre der ute har, og hva dere har oppnådd med dietten.

Er en fler gode og forståelige artikler om dette på fitnessbloggen, men tror absolutt en PSMF- tråd kan være nyttig for fler enn meg.

Etter 6 dager nå har jeg gått ned 2,5 kilo. Har ikke tatt mål, men ser at magen har blitt merkbart strammere. Gøy. Planen er å fortsette ut denne uka, deretter prøve å stabilisere vekta.

Noen gode tips på hvordan å gjøre dette på best mulig måte?

Proteinsparende Modifisert Faste (PSMF)

Har gått på PSMF siden 18 mai nå. Gått ned fire kg, hvor mye i fettprosent vet jeg ikke, men magen er merkbart mindre :) Samler enormt mye vann på reefeed dagene, og det tar meg gjerne noen dager å bli kvitt igjen. Stagnerte en liten stund også, men nå har det begynt å løsne igjen.

Min erfaring er at det er ganske tungt psykisk, utrolig lei av kjøtt, må tvinge maten i meg pga ingen matlyst.

Blir lett dehydrert fordi jeg hele tiden "slipper" vann, så huden kjennes "sart" ut og kroppen vond.

Tørrere hud, sprøere negler som knekker for ett godt ord, mere kviser.

Dårligere energi, slapp, ukonsentrert og slepphendt (mister ting i gulvet, snubler i alt, vimser rundt).

Første uka på dietten var jeg helt fortapt, lå bare rett ut på sofaen og følte meg generelt i utrolig dårlig form og hadde en fryktelig ketosehodepine.

Men, det er absolutt verdt det og formen har stabilisert seg litt, selv om det er skikkelig irriterende å føle seg svak på trening! :) Skal gå på dietten fram til ca 21 juni, evt bittelitt lenger, har ett vektmål jeg vil nå før jeg sier stopp på PSMF for en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ganske motsatt av deg merker jeg. Jeg har god matlyst, men er ikke like sulten som før, bare litt søtsug her og der, men det har jeg alltid. Matvrak av natur. Kylling er jo også noe av det bedre jeg vet, er jo bare å pøse på med krydder!Jeg har ikke hatt vondt i hodet en gang, har god konsentrasjon og er mye mindre trøtt en før, men til tider ganske rastløs. Det viktigste er bare å ha noe å gjøre, eller så tenker jeg bare på mat.

Jeg har nå vært på diett i 10 dager, gått fra 87.5 til 81.6 og er vel ganske fornøyd med det. Men målet er ikke helt nådd så jeg har litt lyst til å fortsette. Det er interessant å se hvor mye fett man faktisk har på kroppen som man ikke tenker over! Begynner å forstå hvorfor det er målebånd som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i ti dager. Hadde et måltid m litt karbs etter fem dager. spiser bare kylling og brokkoli. Ca. 180g prot, rundt 10g karbs og 2 ss tran daglig

Jeg veier nå 81.6 og trener fullkropp 3 ganger i uka, har vel en fettprosent rundt 15 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ganske motsatt av deg merker jeg. Jeg har god matlyst, men er ikke like sulten som før, bare litt søtsug her og der, men det har jeg alltid. Matvrak av natur. Kylling er jo også noe av det bedre jeg vet, er jo bare å pøse på med krydder!Jeg har ikke hatt vondt i hodet en gang, har god konsentrasjon og er mye mindre trøtt en før, men til tider ganske rastløs. Det viktigste er bare å ha noe å gjøre, eller så tenker jeg bare på mat.

Jeg har nå vært på diett i 10 dager, gått fra 87.5 til 81.6 og er vel ganske fornøyd med det. Men målet er ikke helt nådd så jeg har litt lyst til å fortsette. Det er interessant å se hvor mye fett man faktisk har på kroppen som man ikke tenker over! Begynner å forstå hvorfor det er målebånd som gjelder..

Ja det er forskjellig hvordan folk opplever dietten. Men du har kanskje høyere kaloriinntak enn meg evt? Jeg ligger bare på toppen 700 kalorier. I tilegge er jeg ikke spesielt glad i magert kjøtt, spesielt når jeg ikke kan steke i fett eller ha ris eller saus til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Dietten er fantastisk:) men føler det bli mye mat :S pleier ikke å spise så mye som det står her:S

men det jeg lurer på er , er det lov å drikke pepsi max? den er jo uten energi, karb,fett og protein. da jeg tar både proteinshaker og kosttilskudd og følger alt annet på dietten. Sliter med migrene og mørk brus har alltid hjelpt så er ett glass pepsi max helt galt?

håper på godt svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns Dietten er fantastisk:) men føler det bli mye mat :S pleier ikke å spise så mye som det står her:S

men det jeg lurer på er , er det lov å drikke pepsi max? den er jo uten energi, karb,fett og protein. da jeg tar både proteinshaker og kosttilskudd og følger alt annet på dietten. Sliter med migrene og mørk brus har alltid hjelpt så er ett glass pepsi max helt galt?

håper på godt svar:)

Jeg drikker pepsi max hver dag på dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Dietten er fantastisk:) men føler det bli mye mat :S pleier ikke å spise så mye som det står her:S

men det jeg lurer på er , er det lov å drikke pepsi max? den er jo uten energi, karb,fett og protein. da jeg tar både proteinshaker og kosttilskudd og følger alt annet på dietten. Sliter med migrene og mørk brus har alltid hjelpt så er ett glass pepsi max helt galt?

håper på godt svar:)

Har du forresten prøvd å ta ekstra omega 3 mot migrenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Dietten er fantastisk:) men føler det bli mye mat :S pleier ikke å spise så mye som det står her:S

men det jeg lurer på er , er det lov å drikke pepsi max? den er jo uten energi, karb,fett og protein. da jeg tar både proteinshaker og kosttilskudd og følger alt annet på dietten. Sliter med migrene og mørk brus har alltid hjelpt så er ett glass pepsi max helt galt?

håper på godt svar:)

Pepsi max er lov :) Går med en flaske om dagen her, min redning i nøden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har prøvd alt, men er dessverre bare mørk brus som hjelper:S Har prøvd alt av omega 3, vitaminer, legemiddler og alt som overhode skal virke. men pepsi max ødelegger ikke dietten nei?:) takk for hurtig svar:)

Omega 3-tilskudd uten omega 6? Min mor sliter med migrene, og for henne har det fungert veldig bra å redusere inntaket av omega 6 og hatt fokus på mye omega 3.

Tror det er ganske mange på PSMF som drikker lett-brus. For min del er det et must, både for å ha noe å glede meg til, men også for å veksle mellom forskjellige "smaker" slik at jeg greier å konsumere all kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en hodepinetablett som heter "fenazon-koffein sterke" eller noe i den duren. Eneste jeg vet som tar knekken på ketosehodepine i hvert fall...

ja men det er ikke slik migrene har vokst opp med barnemigrene som har utvilket seg til voksenmigrene:( dessverre ) men med mye stress og arbeid 24t + trening og brus blir som regel hodepinen borte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...