Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei igjen godt folk :)

Nå har eg regnet på det eg spiste i går

1M - Strimlet Svinekjøtt 100g, salat, tomat, løk, paprika

2M - Kyllingfilet 150g, champinonger, løk, salat,tomat og aspargesbønner

3M- Karbonadedeig 150g. champingnon, aspargesbønner, salat,tomat, løk

Dette kom på

Energi- 668

Fett - 20.93

Karb - 21

Prot - 94

Står også at det daglige behovet for energi er 2242 kcal. Så hvordan ser dette ut? Føler eg har for mye fett, men det e fett fra proteinkildene? Og hvor mye fett og karb er "tilatt"? Også føler eg at eg kanskje for for lite proteiner i meg? Ut fra beregningene mine skal eg ha 140g proteiner pr, dag. Hva kan eg gjøre for å få proteiner opp? Føler meg bra i kroppen, ikke noe bivirkninger. Spent på svar!!

Mer proteiner = for eksempel, kylling, tunfisk, torsk (hvite fisker generelt) osv. Svinefilet tror jeg også skal være veldig fettfattig men det spiser jeg ikke selv så det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer proteiner = for eksempel, kylling, tunfisk, torsk (hvite fisker generelt) osv. Svinefilet tror jeg også skal være veldig fettfattig men det spiser jeg ikke selv så det vet jeg ikke.

Ja ok, men kordan ser matprogrammet ut? Er det noe eg bør forandre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, men kordan ser matprogrammet ut? Er det noe eg bør forandre på?

Du kan med fordel redusere noe på inntak av fett og karbohydrater. Husk at du skal ha 10ml fisk- eller selolje.

Du må også øke inntaket av proteiner. Bytte ut karbonadedeig med hvit fisk som torsk eller sei, får deg langt mot målet.

Kutt ut litt av løken eller tomatene for å redusere karbohydratnivå om du kan. Er ikke krise, men alle monner drar. Inntaket av karbohydrater skal i følge malen heller ligge under 10g enn over. Men som sagt, ingen krise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier har ikke noe å si på en PSMF.

Wha-haaat. Så det finnes en knapp man kan trykke på så kroppen går inn i PSMF-modus og ikke tar opp energien fra all maten man spiser fordi man er på PSMF? GREAT! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wha-haaat. Så det finnes en knapp man kan trykke på så kroppen går inn i PSMF-modus og ikke tar opp energien fra all maten man spiser fordi man er på PSMF? GREAT! :thumbsup:

Ja, det finnes en enkelt måte å gjøre det på. Det heter å fjerne karbo og fett, holde protein på 2.5g pr kg lbm og ta EFA-ene sine. Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det finnes en enkelt måte å gjøre det på. Det heter å fjerne karbo og fett, holde protein på 2.5g pr kg lbm og ta EFA-ene sine. Hverken mer eller mindre.

La oss omformulere oss litt: Følger du denne oppskriften, havner du neppe på et veldig høyt kalorinntak uansett.

Det finnes folk der ute som tror at kroppen kan droppe å "telle kalorier" på visse dietter/kosthold, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette er svart på før. Gjorde et søk, men fant ikke svar på akkurat dette.

Er på tredje dagen med PSMF nå, og alt går veldig greit. Ligger på ca 1000kcal per dag. Spiser mye grønnsaker og rent kjøtt (kylling, laks, torsk). Foreløpig er jeg redd for at det går FOR lett :/ .. Spiser meg mett, og kan ikke klage på noe. Dog, lurer jeg på om det er sunt å plutselig gå ned 2000kcal om dagen? I tillegg, jeg bruker kalkulatoren til diett.no og er veldig fornøyd med den. Har spist to kyllingfileter i dag, og da ender jeg opp med en verdi på 304% natrium O.o, det utgjør 4563mg ... Kan det være skadelig?

Håper på svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette er svart på før. Gjorde et søk, men fant ikke svar på akkurat dette.

Er på tredje dagen med PSMF nå, og alt går veldig greit. Ligger på ca 1000kcal per dag. Spiser mye grønnsaker og rent kjøtt (kylling, laks, torsk). Foreløpig er jeg redd for at det går FOR lett :/ .. Spiser meg mett, og kan ikke klage på noe. Dog, lurer jeg på om det er sunt å plutselig gå ned 2000kcal om dagen? I tillegg, jeg bruker kalkulatoren til diett.no og er veldig fornøyd med den. Har spist to kyllingfileter i dag, og da ender jeg opp med en verdi på 304% natrium :confused:, det utgjør 4563mg ... Kan det være skadelig?

Håper på svar =)

Natrium? Er ikke det salt? 4g salt er ikke noe forferdelig...

Ellers er det ikke anbefalt å spise laks - det øker fettinntaket ditt en god del, og du er da per def ikke på en PSMF. ;) Ellers brukes PSMF på sykehus, og faste er ganske godt dokumentert. Tror ikke du trenger å være redd for kalorinivået...det er derfor vi har reservetank (fettvev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. eg har planer om å starte på PSMF dietten og lurte på hvordan eg skal sette i gang. Hvordan det er å bruke denne dietten ang. tungt fysisk arbeid (tømrer) ? dagene mine: står 0445 starte jobb 0630 og frokost 0900 lunsj 1200 heima 1630. kan eg då starte dagen med protinshake og evt. liten salat, og ha kylling/svin m/salat te frokost og lunsj (150g kjøtt pr måltid) har og OMEGA 3 kappsler skal eg bruke dette i tilegg til selolje?

hadde tenkt å gå på denne i 3 - 4 uker med 3 treniger pr uke (styrke)

høyde 175cm vekt 91 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. eg har planer om å starte på PSMF dietten og lurte på hvordan eg skal sette i gang. Hvordan det er å bruke denne dietten ang. tungt fysisk arbeid (tømrer) ? dagene mine: står 0445 starte jobb 0630 og frokost 0900 lunsj 1200 heima 1630. kan eg då starte dagen med protinshake og evt. liten salat, og ha kylling/svin m/salat te frokost og lunsj (150g kjøtt pr måltid) har og OMEGA 3 kappsler skal eg bruke dette i tilegg til selolje?

hadde tenkt å gå på denne i 3 - 4 uker med 3 treniger pr uke (styrke)

høyde 175cm vekt 91 kg.

For å være ærlig tror jeg du kan glemme denne dietten som tømrer. Faktisk *bør* du gjøre det, for den er lagt opp mer for kontorrotter enn folk som er i fysisk arbeid. Det står til og med i beskrivelsen at man ikke skal drive med kardio og ikke trene for tungt på gymmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikkje det sei at artikkelen i fHM er missvisene? Tanke på at han trente 3 ganger i uken og gjekk/jogget til b.hg/jobb

Man kan jo tusle litt rundt. Man skal jo ikke sitte i elektrisk rullestol hele dagen heller...Men man skal ikke trene for tungt og man skal ikke drive med for mye kardio. Som tømrer får man jo 8 timer med moderat kardio og styrke, så å legge til tre tyngre styrkeøkter i uken blir mye.

Redaktøren i FHM var jo tross alt stillesittende mellom de tingene som var beskrevet i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklage maset men et siste spørsmål. Med tanke på jobben så vil eg ha ganske lette arbeids dager fremover. Altså lite tunge løft. Så då er spørsmålet. om eg legge om trening til 2 ganger i uken. Viss du da vill anbefale det. Kan eg då bruka det oppsette eg har på måltid menyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklage maset men et siste spørsmål. Med tanke på jobben så vil eg ha ganske lette arbeids dager fremover. Altså lite tunge løft. Så då er spørsmålet. om eg legge om trening til 2 ganger i uken. Viss du da vill anbefale det. Kan eg då bruka det oppsette eg har på måltid menyen?

Du får prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette er svart på før. Gjorde et søk, men fant ikke svar på akkurat dette.

Er på tredje dagen med PSMF nå, og alt går veldig greit. Ligger på ca 1000kcal per dag. Spiser mye grønnsaker og rent kjøtt (kylling, laks, torsk). Foreløpig er jeg redd for at det går FOR lett :/ .. Spiser meg mett, og kan ikke klage på noe. Dog, lurer jeg på om det er sunt å plutselig gå ned 2000kcal om dagen? I tillegg, jeg bruker kalkulatoren til diett.no og er veldig fornøyd med den. Har spist to kyllingfileter i dag, og da ender jeg opp med en verdi på 304% natrium O.o, det utgjør 4563mg ... Kan det være skadelig? =)

Spørs det. Er du saltsensitiv. Begrensningen ligger i natrium inntatt som salt. Du kan lese deg frem til negative følger her: http://www.efsa.europa.eu/en/ndatopics/docs/ndatolerableuil.pdf

Tror ikke du trenger bekymre deg om du ikke lider av noen spesielle sykdommer, for på psme vil du miste endel væske og derfor ha litt høere mineraltoleranse. For lite salt kan være problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag overstått! Koser meg med litt fun light gele før det er senga.

Dagens lærdom: laks gjør det umulig å holde seg under "fettkvota" + SPIS MER KJØTT. Vanskelig å snu tankegangen til å tro at det er kjøttet, og ikke grønnsakene som skal prioriteres.

Se gjerne litt på dagens kostplan og skyt inn forbedringer (spesielt på karbohydratene, trodde ikke de skulle bli "så høye")

[ATTACH]23386[/ATTACH]

på forhånd takk :)

post-8826-14440847757618_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp

Lest meg opp og ned på forumet, samt alle artikkler jeg kan finne om dette. Sååeeh har bare et par spørsmål..

1. Hvorfor anbefaler noen mager kesam/cottage cheese og noen ikke? Hvorfor ikke litt til hvert måltid? Det utgjør en hav av forskjell på smak :)

2. Gi meg noen skikkelig refeed måltider.

3. Intensitet på trening skal være lav og ingen kardio. Hvordan har det seg at på FHM-redaktøren virkelig tok seg ut på trening, og ser ut til å ha høstet noen goder av det?

4. Er det ok å drikke te, næringsinnholdet i te er jo minimalt. Men skader ikke sjekke med ekspertene her :)

Setter pris på alle svar jeg får :)

thank you thank you

ps: er forresten inne på 4 dagen og føler kroppen min liker dette. Dette gir effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...