Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fiber er lov. Fiber skal man ha, men man får masse fiber fra grønnsaker, og de bør du ha med på grunn av vitaminer og mineraler. Hvorfor vil du spise havrekli om kroppen ikke tar opp noe fra det? Blir vel omtrent som å spørre om sagmugg og gress er tillatt ;)

Fordi jeg lager verdens beste havreklilapper :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg lager verdens beste havreklilapper :p

Havrekli har 54,6 g karbohydrater derav 51,4 g stivelse. Det er absolutt ikke noe du bør innta på psmf...

Men som en liten digresjon så vil jeg gjerne ha opskriften. Refeed coming up....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med skummet melk? Er det helt uaktuelt?

Blir fort mye karbo. Tenk hvor fort du inntar 1 dl. Det er 100 g. Ett glass er gjerne 2dl. Det blir fort 9 ekstra gram. Tenk så på 200 g blandet salat med balsamiko eller litt sitron. Det har samme karboinnhold. Hva blir du mest mett av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havrekli har 54,6 g karbohydrater derav 51,4 g stivelse. Det er absolutt ikke noe du bør innta på psmf...

Men som en liten digresjon så vil jeg gjerne ha opskriften. Refeed coming up....

Så det er feil det at selv om det inneholder karbohydrater så går det ikke rett gjennom kroppen sånn som med aspartam?

Havreklilapper: (Skal ikke ta æren for de selv, de heter egentlig Dukan Oat Bran Gallette ;) )

1-2 egg (på psmf har jeg ikke tatt med eggeplommen, men smaker mye bedre om man tar den med :wub: )

2 ss havrekli

1 ss fromage frais (får ikke tak i fromage frais i Norge, men yoghurt naturell eller kesam er vel det som ligner mest)

Stek først kjapt på høy varme, og skru deretter ned og la det putre på svak varme, tar litt tid før toppen blir gjennomstekt

Smaker sykt godt sammen med skinke eller bær, kan hive litt aspartam i røra for å bruke lappen som dessert.

Enjoy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke havrekli inneholder noe magisk som hindrer opptak :-) ett eksempel er parboiled ris, regner med det er det samme som hurtigris. Her gjør forkokingen at fiber i risen innkapsler noe av stivelsen slik at opptaket blir redusert. Nå inneholder ikke ris særlig mye fiber så effekten er ikke kjempestor, men alle monner drar....

Snur du ikke lappene og steker begge sider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir fort mye karbo. Tenk hvor fort du inntar 1 dl. Det er 100 g. Ett glass er gjerne 2dl. Det blir fort 9 ekstra gram. Tenk så på 200 g blandet salat med balsamiko eller litt sitron. Det har samme karboinnhold. Hva blir du mest mett av?

Takk for svar!

Er på 4 dagen nå og merker jeg savner et glass melk etter trening.. Er også ganske sliten i kroppen etter en forholdsvis brå omveltning, men det går over.. I går ble det en litt stress dag med ingen frokost (var ikke sulten før lunsj) 2 grillede kyllingfileter til lunsj pluss salat, og en kyllingfilet til mellommåltid (halv grillet kylling fra Spar, er det ok når man bare spiser brystet?). Middag/kvelds var lik frokost og lunsj i dag: ca 200 g karbonadedeig med 100 g sopp, 50 g paprika, chilli, hvitløk og krydder blandet i knuste tomater på boks og 200 g broccoli. Dette delte jeg opp i frokost(1/4-del) og lunsj (3-4-deler). Til middag/kvelds blir det 300 g indrefilet med salat.

Er 178 og 96 kg, vil ned i ca 80 kg.. Får jeg i meg nok proteiner? Tar også omega3 tabeletter, 4 stk pr dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på dietten siden mandag nå, men ser ikke noen resultater. vekta og målene er de samme som da jeg startet. jeg lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg å se hva jeg gjør galt. Jeg veier 56 kg og er 160 cm over bakken .

En typisk dag kan se slik ut:

Frokost: Proteinshake

Lunsj: ca 100g. tacokjøtt av karbonadedeig + isbergsalat, tomat, agurk, paprika

Middag: 100g, ytrefilet av svin + 1 tomat og 1/4 løk

Kveldsmat kan bestå av litt salat eller shake e.l.

I tillegg prøver jeg å trene styrke og kardio.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på dietten siden mandag nå, men ser ikke noen resultater. vekta og målene er de samme som da jeg startet. jeg lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg å se hva jeg gjør galt. Jeg veier 56 kg og er 160 cm over bakken .

En typisk dag kan se slik ut:

Frokost: Proteinshake

Lunsj: ca 100g. tacokjøtt av karbonadedeig + isbergsalat, tomat, agurk, paprika

Middag: 100g, ytrefilet av svin + 1 tomat og 1/4 løk

Kveldsmat kan bestå av litt salat eller shake e.l.

I tillegg prøver jeg å trene styrke og kardio.

Takker på forhånd for svar.

Med mindre du har jævlig mye pulver i shaken din, ser det ut som du får i deg litt lite proteiner. Hvor mye får du i deg av karbohydrater, fett og protein i løpet av dagene?

Om du i det hele tatt har satt deg inn i hva dietten går ut på, ville du oppdaget at det å trene kardio er som å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har jævlig mye pulver i shaken din, ser det ut som du får i deg litt lite proteiner. Hvor mye får du i deg av karbohydrater, fett og protein i løpet av dagene?

Om du i det hele tatt har satt deg inn i hva dietten går ut på, ville du oppdaget at det å trene kardio er som å skyte seg selv i foten.

Jeg ligger vel på ca 1000 - 1200 pr dag, proteiner ca 100 - 120 g pr dag, fett ca 10 - 15 g. Karbohydrater ca 25 - 35 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg i meg nok proteiner? Tar også omega3 tabeletter, 4 stk pr dag..

Det ser ut som du ligger godt an. Du bør ha ca 200g prot pr dag ogbør sette deg inn i macro sammensettingen i forskjellige matvarer, + bruke kjøkkenvekt slik at du kaneliminere usikkerhetene. Så bør du ha flere kapsler, ihvertfall hvis du skal gå i ukevis på dietten.

merker jeg savner et glass melk etter trening.. .

Du kan heller ta det glasset 10 min før trening, eller litt frukt. Da kan du gi mer på trening og få brukt enda mer kalorier, og generere afterburn som mer enn kompenserer for karboen i det melkeglasset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger vel på ca 1000 - 1200 pr dag, proteiner ca 100 - 120 g pr dag, fett ca 10 - 15 g. Karbohydrater ca 25 - 35 g

SIden du veier såpass lite bør du absolutt få i deg 150ish g proteiner med mindre du har lyst å miste muskelmasse. Kondisjonstrening utgår under PSMF, og styrketreningen reduseres til tre lette helkroppsøkter i uken. PSMF funker ikke for alle, og jeg ville i grunn anbefalt deg å legge deg på et mer moderat underskudd og fokusert på å redusere fettprosent ved å legge på deg muskler. Både fordi du veier for lite, og siden det ikke virker som om kroppen responderer noe bra. Du har nok helt sikkert gått ned i vekt, men det kan se ut som om kroppen din holder litt vann, noe som maskerer vekttapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du i det hele tatt har satt deg inn i hva dietten går ut på, ville du oppdaget at det å trene kardio er som å skyte seg selv i foten.

jeg ser den med kardio. Er vel litt missvisende å si at jeg prøver å trene kardio også. Er bare glad i å ta meg en løpetur. Etter at jeg startet på dietten har jeg hatt en håndballtrening med litt løping. Vil det si at jeg burde droppe dette? Eller skaper ikke dette nok underskudd til å kunne påvirke dietten i stor nok grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ser den med kardio. Er vel litt missvisende å si at jeg prøver å trene kardio også. Er bare glad i å ta meg en løpetur. Etter at jeg startet på dietten har jeg hatt en håndballtrening med litt løping. Vil det si at jeg burde droppe dette? Eller skaper ikke dette nok underskudd til å kunne påvirke dietten i stor nok grad?

Det handler ikke om å skape underskudd. Det tar dietten seg av. Det handler om at du vil ungå å bruke ditt eget muskelvev. Kardio vil akselerere vektnedgang, men bare fordi du forbrenner muskler... Kan du ikke droppe kardio, så drop psmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke havrekli inneholder noe magisk som hindrer opptak :) ett eksempel er parboiled ris, regner med det er det samme som hurtigris. Her gjør forkokingen at fiber i risen innkapsler noe av stivelsen slik at opptaket blir redusert. Nå inneholder ikke ris særlig mye fiber så effekten er ikke kjempestor, men alle monner drar....

Snur du ikke lappene og steker begge sider ?

Hehe, I wanna believe in magic :whistling: Hvis jeg har det travelt har jeg snudd dem ja, men jeg har faktisk ikke pleid å steke dem på begge sider.. Men bare prøv deg fram for å finne riktig mengde av alt og stekemåte sånn som du liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dag 5 på dietten og sliter med vondt i magen. Må rett på toalettet etter jeg har spist mat...Noen andre som opplever dette? Litt slitsomt kan man si....Men har gått ned 1 kg og 3 cm rundt magen , så er fornøyd med det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å skape underskudd. Det tar dietten seg av. Det handler om at du vil ungå å bruke ditt eget muskelvev. Kardio vil akselerere vektnedgang, men bare fordi du forbrenner muskler... Kan du ikke droppe kardio, så drop psmf.

Den er grei. Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dag 5 på dietten og sliter med vondt i magen. Må rett på toalettet etter jeg har spist mat...Noen andre som opplever dette? Litt slitsomt kan man si....Men har gått ned 1 kg og 3 cm rundt magen , så er fornøyd med det da :)

Får du nok fiber? Husk åspise masse grønnsaker (men ikke mais og rotfrukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psmf er en vlcd ( very low calori diet). Det er ikke forenelig med en såpass aktiv arbeidshverdag som du skisserer.

Ok, alternativ. Du kan øke proteinmengden og grønnsaksmengden, men fortsatt spise karbohydrater. Vei maten din når du er hjemme slik at du kan estimere mengdene ved å sammenligne dem med hånden din. Så når du ganske presist kan anslå vekten på biffen du skal sette til lifs, så kan du ganske presist anslå energimengden i maten din.

Ha ett eple i bagen din, så gnafser du det når du bare må ha noe.

Ta ett glass vann før du går fra rommet ditt til frokost, og start frokosten din med ett eple. Spis masse magert pålegg, egg uten plommer, masse tomat og agurk, men lite brød. Unngå juice, men ta gjerne litt skummet melk.

Når du spiser middag ute, se over maten, dann deg et bilde av innholdet, og dann deg ett bilde av hva som skal ligge igjen på fatet når du er ferdig. Og sørg for at det ligger igjen.

Godteriet må du til livs. Spør i resepsjonen, eller enda bedre ring hotellet før du kommer dit og be dem fjerne alt innhold i minibaren.

Det er masse du kan gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinshake i vann smaker ikke det samme som proteinshake i melk. Du kan sikkert bytte ut et måltid, men helst ikke to. Man blir ikke like mett av shake som av mat, og det er så vanskelig å få grønnsaker til ;)

150g er sikkert bra.

Det har ikke blitt nevnt som "unødvendig". DET. SKAL. IKKE. GJØRES.

Ser ikke hvorfor det skal være så mye verre enn annet krydder, så jeg brukte det så ofte jeg kunne.

Hvorfor ikke lage tacokrydder selv? Spisskummen, Koriander, Chili, Hvitløk, Paprika - veldig enkelt, og du slipper alle andre unødvendigheter, og kan spisse smaken akkurat som du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...