Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

ooki:) men hva er nå refeeds dah?:oops: noe j skal tenke på?

Spørs igjen hvor god form du er i. Er du go form så trenger du det ikke fordi da børdu ikke brukedietten mer enn 10 dager. Er du middels eller overvektig så Er det nødvendig.

Her vil jeg påpeke at Lyle McDonalds modell er litt motstridende med artikkelen da artikkelen sier at personer i god form ikke trenger refeeds og belønningsmåltider, mens artikkelen sier annenhver dag. Artikkelen bruker også refeeds og belønningsmåltider om en annen, men det er forskjellige ting.

Har du en fettprosent mellom 16-25% som mann eller 25-34% som kvinne Så skal du ha 1 belønningsmåltid i uka hvor du spiser ekstra karbo i tilleg til de proteiner og grønnsaker du normalt ville spist. Dvs du kan spise ris/pasta/potet. Det betyr ikke at du kan spise smågodt, ostepopp potetgull øl osv. I tilleg skal du ha en refeed på 5-6 timer der du spiser 6-8 g karbo til måltider, og kanskje litt frukt som snack. Minimum 2 uker pause mellom hver kur som kan være 2-6 uker lang.

Har du lavere fettprosent så trenger du ikke belønningsmåltidet, men du bør ha en strukturert refeed på 2-3 dager etter endt kur. Minimum 2 uker pause til neste kur.

Håper det ble klarere nå :-)

Har du høyere fettprosent så trenger du ikke refeed, men bør ta ett belønningsmåltid 2 ganger pr uke. Bryte kuren med minst 2 uker hver 6-12 uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge Lyle McDonald:

Daily protein intake based on activity and diet category (per lbs fettfri kroppsmasse)

Kategori 3: Inaktiv 0,8; Aerob trening 0,9; Styrketrening 1,0

- Det er i følge denne jeg skal ha 110 g protein pr dag, mens 2,5 * 65 (idealvekt) sier ca 163. Er relativt stor forskjell på dette, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det er i følge denne jeg skal ha 110 g protein pr dag, mens 2,5 * 65 (idealvekt) sier ca 163. Er relativt stor forskjell på dette, er det ikke?

Hmm.. når jeg estimerte BF% din i forhold til tallene som Lyle oppgir i boken, får jeg ca 35%, akkurat på grensen mellom kat. 2 og kat. 3 slanker. Når du faller midt på grensen anbefales det at du går til det nederste trinnet. Forutsatt at du trener styrke skal du da gange LBM (ca 114, beregnet) med 1,25, får da at du skal ligge på rett over 140g proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det min 3 dag på PSMF (selv om jeg bare skulle øve frem til mandag). Men jeg har en smule hodepine nesten hele tiden. Vanlig?

Har tenkt å ta refeed dag i morgen (må øve meg på deg også :)) fordi jeg skal i utdrikkingslag på lørdag......

Hadde selv hodepine første 3 dagene inn i PSMF, men det ga seg på dag 4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. når jeg estimerte BF% din i forhold til tallene som Lyle oppgir i boken, får jeg ca 35%, akkurat på grensen mellom kat. 2 og kat. 3 slanker. Når du faller midt på grensen anbefales det at du går til det nederste trinnet. Forutsatt at du trener styrke skal du da gange LBM (ca 114, beregnet) med 1,25, får da at du skal ligge på rett over 140g proteiner.

Hvordan beregner du da? :o

fikk følgende utregninger på mine data:

KG: 106

BMI: 38

Body fat % : 52.5

LBM: 49,3

:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen svakheter med lyle sin metode. Om jeg bruker hans metode så er jeg på 21-22 %. Måler jeg med kaliper så er jeg 13. Det vipper meg fra øvre sjikt kategori 2 til øvre sjikt kategori 1. Det vil plassere meg håpløst lavt på proteininntaket om jeg følger det ( både fordi jeg skal ha mer prot/kg, men også fordi jeg beregner min lbm altfor lavt), men da går det jo fort ned i vekt, ikke sant?

Vel ikke helt sant fordi for lavt proteininntak inviterer til reduksjon av lbm gjennom katabolisme, og lavere fettforbrenning gjenom adaptiv metabolisme. Bedre for meg å ligge litt høyere i protein og heller gå litt saktere ned i vekt. For uansett vil jeg ligge i solid underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan beregner du da? :o

fikk følgende utregninger på mine data:

KG: 106

BMI: 38

Body fat % : 52.5

LBM: 49,3

:s

Oi, jeg beklager så mye, jeg så på helt feil tall! Men for å være ærlig, selv om det står i tabellen til Lyle, tviler jeg på at du har en fett% på over 50 :s - så kanskje LBM blir underestimert? I sånne tilfeller hvor det er veldig vanskelig å bestemme fett% ville jeg rett og slett heller gått for metoden til Letc som baserer seg på målvekten, så slipper du å gjette. Jeg synes hvertfall 160g høres mer fornuftig ut enn 110 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånne tilfeller hvor det er veldig vanskelig å bestemme fett% ville jeg rett og slett heller gått for metoden til Letc som baserer seg på målvekten, så slipper du å gjette. Jeg synes hvertfall 160g høres mer fornuftig ut enn 110 :)

Bedre for meg å ligge litt høyere i protein og heller gå litt saktere ned i vekt. For uansett vil jeg ligge i solid underskudd.

Takker så meget for hjelp fra dere begge! :)

- I dag kom jeg ikke opp til 160 - rett og slett fordi jeg fylte meg opp med grønt. Konklusjonen jeg trekker av dette er at 160 gr protein om dagen er et greit nivå, men at det ikke er et kjempestress om jeg mister 40 gram på dager jeg IKKE trener.

Regner med at etter hvert som jeg får rutinen inn er 160 en fin daglig kvote :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for hjelp fra dere begge! :)

- I dag kom jeg ikke opp til 160 - rett og slett fordi jeg fylte meg opp med grønt. Konklusjonen jeg trekker av dette er at 160 gr protein om dagen er et greit nivå, men at det ikke er et kjempestress om jeg mister 40 gram på dager jeg IKKE trener.

Regner med at etter hvert som jeg får rutinen inn er 160 en fin daglig kvote :)

Helt enig :) Hvis man er full så er man tross alt full :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for hjelp fra dere begge! :)

- I dag kom jeg ikke opp til 160 - rett og slett fordi jeg fylte meg opp med grønt. Konklusjonen jeg trekker av dette er at 160 gr protein om dagen er et greit nivå, men at det ikke er et kjempestress om jeg mister 40 gram på dager jeg IKKE trener.

Regner med at etter hvert som jeg får rutinen inn er 160 en fin daglig kvote :)

Du har skjønt det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det er i følge denne jeg skal ha 110 g protein pr dag, mens 2,5 * 65 (idealvekt) sier ca 163. Er relativt stor forskjell på dette, er det ikke?

Idealvekten din i lbs er 143. hvis du er k3 + styrketrening må du ta 143g. Ikke store forskjellen. Tallet 2,5% som FB har plukket ut er en slags mellomting mellom k3 og k2 i proteinforbruk for enkelhets skyld. Antagelig fordi de regner med at de fleste som er interessert i denne dietten befinner seg i de fettprosentene. Det finnes nok ikke et fasitsvar for hvor mye protein man bør ta under PSMF. Jeg ville ha prøvet meg frem mellom FB og LMcDs varianter og se hva som skjer. Man kan få gode resultater med begge metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs igjen hvor god form du er i. Er du go form så trenger du det ikke fordi da børdu ikke brukedietten mer enn 10 dager. Er du middels eller overvektig så Er det nødvendig.

Her vil jeg påpeke at Lyle McDonalds modell er litt motstridende med artikkelen da artikkelen sier at personer i god form ikke trenger refeeds og belønningsmåltider, mens artikkelen sier annenhver dag. Artikkelen bruker også refeeds og belønningsmåltider om en annen, men det er forskjellige ting.

Har du en fettprosent mellom 16-25% som mann eller 25-34% som kvinne Så skal du ha 1 belønningsmåltid i uka hvor du spiser ekstra karbo i tilleg til de proteiner og grønnsaker du normalt ville spist. Dvs du kan spise ris/pasta/potet. Det betyr ikke at du kan spise smågodt, ostepopp potetgull øl osv. I tilleg skal du ha en refeed på 5-6 timer der du spiser 6-8 g karbo til måltider, og kanskje litt frukt som snack. Minimum 2 uker pause mellom hver kur som kan være 2-6 uker lang.

Har du lavere fettprosent så trenger du ikke belønningsmåltidet, men du bør ha en strukturert refeed på 2-3 dager etter endt kur. Minimum 2 uker pause til neste kur.

Håper det ble klarere nå :-)

Har du høyere fettprosent så trenger du ikke refeed, men bør ta ett belønningsmåltid 2 ganger pr uke. Bryte kuren med minst 2 uker hver 6-12 uke

Spørs igjen hvor god form du er i. Er du go form så trenger du det ikke fordi da børdu ikke brukedietten mer enn 10 dager. Er du middels eller overvektig så Er det nødvendig.

Her vil jeg påpeke at Lyle McDonalds modell er litt motstridende med artikkelen da artikkelen sier at personer i god form ikke trenger refeeds og belønningsmåltider, mens artikkelen sier annenhver dag. Artikkelen bruker også refeeds og belønningsmåltider om en annen, men det er forskjellige ting.

Har du en fettprosent mellom 16-25% som mann eller 25-34% som kvinne Så skal du ha 1 belønningsmåltid i uka hvor du spiser ekstra karbo i tilleg til de proteiner og grønnsaker du normalt ville spist. Dvs du kan spise ris/pasta/potet. Det betyr ikke at du kan spise smågodt, ostepopp potetgull øl osv. I tilleg skal du ha en refeed på 5-6 timer der du spiser 6-8 g karbo til måltider, og kanskje litt frukt som snack. Minimum 2 uker pause mellom hver kur som kan være 2-6 uker lang.

Har du lavere fettprosent så trenger du ikke belønningsmåltidet, men du bør ha en strukturert refeed på 2-3 dager etter endt kur. Minimum 2 uker pause til neste kur.

Håper det ble klarere nå :-)

Har du høyere fettprosent så trenger du ikke refeed, men bør ta ett belønningsmåltid 2 ganger pr uke. Bryte kuren med minst 2 uker hver 6-12 uke

tuusen takk!! dettta gjorde meg mye klokere:) nå må jeg bare finne ut fett prosenten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man spise harvrekli på psmf? Er jo karbs, men er det ikke sånn at det ikke blir tatt opp av kroppen, som med aspartam?

Fiber er lov. Fiber skal man ha, men man får masse fiber fra grønnsaker, og de bør du ha med på grunn av vitaminer og mineraler. Hvorfor vil du spise havrekli om kroppen ikke tar opp noe fra det? Blir vel omtrent som å spørre om sagmugg og gress er tillatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje dumt å spørre om, mer er laks tillatt i PSMF ?

Det ble spurt om rett over....

Laks inneholder en god del fett. Selv om en del av det er EFA er det vanskelig å holde seg innenfor rammene og bestemme hvor mye ekstra EFA man trenger etter laksen man spiste. Osv osv. Med andre ord er det lite hensiktsmessig, men mindre om du vil spise 100g mens du leker med kalkulatoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...