Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I utgangspunktet skal du ikke spise laks på denne dietten. Er jo ikke alt fettet i den som er EFA, om jeg ikke tar feil...Og siden det er en kortvarig diett, så trenger man faktisk ikke å kose seg hele tiden. Ellers hadde jeg glatt levd på eggehviteomelett med laks ;)

Ok, da dropper jeg laks og kjøper torsk og seifilet :)

Jeg kommer dog heller ikke til å kjøre noen kortvarig diett ettersom jeg har et par kilo (40) å ta av :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal du ikke spise laks på denne dietten. Er jo ikke alt fettet i den som er EFA, om jeg ikke tar feil...Og siden det er en kortvarig diett, så trenger man faktisk ikke å kose seg hele tiden. Ellers hadde jeg glatt levd på eggehviteomelett med laks ;)

Pr 100 g laks:

post-643-14440847469803_thumb.jpg

Hvorav:

1104 mg DHA

862 mg EPA

Et inntak på 2g EPA og 1.5g DHA sies å være en god dose, i følge Martin Berkhan.

Da mangler man altså ca 400 mg DHA og 1150 mg EPA om man velger en hundre-grams porsjon laks. For å bruke argumentet om at det er en kortvarig diett, så tror jeg ikke kroppen tar stor skade av å mangle littegrann essensielle fettsyrer denne ene dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. =)

Jeg må også få starte min skribentkarriære her inne med å få si takk til Letc og nano +++ som har hjulpet meg og mange andre her inne, og applaus til dere for verdens lengste lunte. (Hadde ikke vært meg :-p).

Etter å ha lurt litt i kulissene her inne, så drister jeg meg frempå med et spm... Jeg prøver nå PSMF er på dag 8 (skal gå 10) og syns det går relativt greit. Det jeg lurer litt på er hvordan man beregner kacl forbrenningen ved styrketrening... Jeg har en basalforbrenning på 1400-ognoerask, men for å kjøre et vedlikeholdsnivå, så er det jo greit å vite hvor mye mer man må få i seg i forhold til trening. Cardio byr ikke på det problemet i og med at man har pulsklokke eller tellesystemer på maskinene... Men manualer?? Finnes det noe gjennomsntitt i forhold til antall kg man løfter? Noen formel, eller må man bare se det an på vekta/målebåndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal man kunne se vektnedgang egentilg?

Ikke konsentrer deg om "vektnedgang". Spesielt om du har gått fra å være utrent til å begynne med et program vil det være mange tilpasninger i kroppen som maskerer det. Du kan til og med lagre litt vann som totalt maskerer tapet. Det er en link til en artikkel som heter "About whooshes and squishy fat" eller noe i innlegget mitt som ligger på toppen av forumet. Der står det også forslag til meg nøyaktige måter å anslå fremgang.

Ok, da dropper jeg laks og kjøper torsk og seifilet :)

Jeg kommer dog heller ikke til å kjøre noen kortvarig diett ettersom jeg har et par kilo (40) å ta av :p

Pr 100 g laks:

Hvorav:

1104 mg DHA

862 mg EPA

Da finnes det sikkert verre ting ;)

Hei. =)

Jeg må også få starte min skribentkarriære her inne med å få si takk til Letc og nano +++ som har hjulpet meg og mange andre her inne, og applaus til dere for verdens lengste lunte. (Hadde ikke vært meg :-p).

Jo, takk. Det har vært en prøvelse noen ganger. Spesielt for meg som ikke *har* lunte ;)

Etter å ha lurt litt i kulissene her inne, så drister jeg meg frempå med et spm... Jeg prøver nå PSMF er på dag 8 (skal gå 10) og syns det går relativt greit. Det jeg lurer litt på er hvordan man beregner kacl forbrenningen ved styrketrening... Jeg har en basalforbrenning på 1400-ognoerask, men for å kjøre et vedlikeholdsnivå, så er det jo greit å vite hvor mye mer man må få i seg i forhold til trening. Cardio byr ikke på det problemet i og med at man har pulsklokke eller tellesystemer på maskinene... Men manualer?? Finnes det noe gjennomsntitt i forhold til antall kg man løfter? Noen formel, eller må man bare se det an på vekta/målebåndet?

Kalorier har ikke noe å si på en PSMF. Den er skrellet helt inn til beinet og lagt opp ganske så vitenskapelig. Eller tenker du på etter endt diett?

Forbruket ditt vil uansett gå på hvilken type øvelse du utfører og hvor tungt. Jeg er helt sikker på at jeg noen ganger bruker mer energi på bicepscurl enn noen 50kg gutter bruker på knebøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier har ikke noe å si på en PSMF. Den er skrellet helt inn til beinet og lagt opp ganske så vitenskapelig. Eller tenker du på etter endt diett?

Ja jeg tenkte på etter diett. Vil gjerne fortsette med mer styrketrening enn jeg har gjort før. (kjørt mest kardio) Under dietten blir det jo så lavt jeg får det. Ligger på rundt 800-950 kcal. og det er egentlig så bra som jeg får til. (Er veggis, så det går mye i eggehviter, grønnsaker, Quorn (sopp-protein) og proteinpulver) Proteinet ligger på mellom 150-160 ish, carb mellom 15 og 25 (forsøker å holde det under 20) og fett mellom 7-15. Tar 1 ss linfrøolje som erstatning for selolje.

Er 165. veier 69 (nå).

Fett% på 27 (dog gjort på vekt etter startet psmf, så jeg vet ikke om vann-nivået i kroppen var riktig)

52,4% vann

50 kg muskelmasse

(alt iflg. vekta.) Vet ikke om dette er av interesse, men tar det med i tilfelle.

Forbruket ditt vil uansett gå på hvilken type øvelse du utfører og hvor tungt. Jeg er helt sikker på at jeg noen ganger bruker mer energi på bicepscurl enn noen 50kg gutter bruker på knebøy ;)

Men hvordan "vet" styrkegutta at de må ha 3000 kcal eller 3500 kcal for å opprettholde vekt og bygge muskler? På tredemølla står det jo lett og pent skrevet... Kanskje jeg formulerer meg litt krokete?!

Mitt "vanlige" treningssett som jeg fikk av PT er:

Knebøy. 65 kg. 9-10x3

Nedtrekk. 40 kg. 9-10x3

Hantelpress 14 kg. 8x3

Roing i kabel 13 kg. 9x3

Biceps (fristang) 17.5 kg. 12x3

(fristang løftes fra bryst over hodet) 20 kg. 12x3 (husker ikke hva øvelsen heter).

Rygghev (i apparat) med 10 kg.vektskive 12-15x3

Situps på ball 15x3

"planke" på ball 10 rotasjoner på ballen.

Dette er hvor jeg er pr. nå. Igjen, vet ikke om det sier deg noe, eller er av interesse, men hey, better safe than sorry. :-p

Igjen spm. mitt. Hvordan kan jeg finne ut hvilket vedlikeholdsnivå jeg bør legge meg på ETTER endt diett. =)

... Oi det ble langt.... :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan "vet" styrkegutta at de må ha 3000 kcal eller 3500 kcal for å opprettholde vekt og bygge muskler?

Man prøver seg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om oppkarbing: Ser det står 5-6g karb/kg . Lurer på de andre næringstoffene. Må jeg også i tillegg ha en del proteiner ved siden av og minimalt med fett eller er fokuset da kun på karb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh damn... Var det jeg trodde, men håpet du ikke ville si.... :-p

Edit: Og hvor er manerene mine?! Takk for svar Letc. =)

På linken under får du i hvert fall en liten indikasjon på hvor vedlikeholdsnivået ditt ligger. Et greit utgangspunkt, men er jo ikke alltid hundre prosent riktig. Det må derfor litt prøving og feiling til i tillegg :)

http://fitnessbloggen.no/regne-ut-energiforbruk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På linken under får du i hvert fall en liten indikasjon på hvor vedlikeholdsnivået ditt ligger. Et greit utgangspunkt, men er jo ikke alltid hundre prosent riktig. Det må derfor litt prøving og feiling til i tillegg :)

http://fitnessbloggen.no/regne-ut-energiforbruk/

Takk nano. =) Satt faktisk akkurat og så på den artikkelen. Den gir meg hvertfall en pekepinn, så får jeg bare begynne med lavest trolig aktivitetsfaktor og jobbe meg oppover. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er en ny gutt her på forumet som har følt i det siste at jeg trenger å komme i form.

Har sklidd ganske ut i det siste halvåret og fett prosenten har øket, muskelmassen er lavere, og vekten er opp i 105kg.

Har prøvd div dietter før men ikke noe varende. Det som lyster meg å prøve PMFS er å kunne se en umiddelbar virkning, jeg vil tro jeg da får en mye større motivasjon til å kunne levere sunnere etter å ha sett resultat.

Mitt problem, er at jeg sliter med tid. Jeg jobber som mekaniker, er alltid ute på farten, mye på flyplasser, inn og utland, frokost på hotell, lunsj enten på båt eller resturant, samt middag på resturant.

Hvordan kan jeg klare å gjennomføre en PMFS kur ved å fortsatt spise på resturant?? Jeg kan ikke alltid heller bestemme hvilken mat jeg får når jeg er på diverse jobber.

Jeg har også kommet i en posisjon i det siste at jeg er avhengig av godteri, jeg veit jeg ikke kan/bør ha det, men i øyeblikket så er alt det glemt. Så jeg kjøper sjokolade og føler meg dårlig etterpå. TIPS?

Trenger god hjelp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste) fungerer som en sjokkstart for å gå ned i vekt slik at man ser resultater raskt og får, som du sier "umiddelbar virkning" i mer eller mindre grad. Det betyr likevel ikke at dietten er noen mirakelkur som vil gjøre deg slank også kan du gå tilbake til de samme vanene.

Du sier det selv; PSMF passer ikke inn i din hverdag. Det betyr ikke at du ikke kan oppnå de resultatene du vil, men det krever en livsstilsendring, ingen mirakeldiett.

Det du må gjøre er:

1) Å finne deg et treningsprogram som du kan tilpasse ut ifra når du har tid til å trene og hvordan det passer for deg.

2) Å endre kostholdet ditt til sunnere matvarer. Mer protein, mindre raske karbohydrater og heller karbohydrater av det gunstige slaget fra havregryn, potet, grov ris, speltlomper, og sunt fett. Dette krever tid, energi og innsats. Er du villig til å legge den innsatsen inn i det?

3) Du må arbeide med psyken. Det er ikke snakk om å finne den letteste veien, men den veien som fører deg dit du skal. Det er mange veier til Rom, men det er ofte den vanskeligste som lar deg bli værende der.

Det er på ingen måte meningen å være negativ her, for du kan klare dette! Og du vil få masse hjelp her på bloggen. Men du må først innse at det ikke handler om noen "umiddelbar virkning", men om en endring som vil ta tid og energi, men som er ment for å vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt å prøve PSMF-dietten fra og med førstkommende mandag. I første omgang 10-14 dager og 1244 kcal. Håper og tror at det fungerer greit. Planen ser slik ut:

Litt info:

Jente 25

76kg

Fett%25

Basalforbrenning:1597

Starter måltidene med 0.5 liter vann, ca 15 min før jeg spiser.

Frokost: 300gr kyllingfilet og 100 gr brokkoli + 2ss omega3, 5gr glutamine,1 CLA, 2 tab 7-keto

Lunsj: 280gr kylling/karbonadedeig evt 350gr torsk og 100 gr brokkoli, 1 CLA

Mellom: 150gr Cottage cheese og 100gr blåbær, 1 CLA

FT: 10gr bcaa, 2 tab 7-keto

ET: 30gr proteinpulver og 5g glutamine

Middag: 250gr Karbonadeig og 100gr brokkoli

Natt: 2xZMA

Kcal: 1244 Protein: 235 gram Fett: 27 gram Karbohydrater: 16 gram

85 % 10 % 6 %

Drikke minst 4 liter vann hver dag.

Ser det ok ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. hater å være på diett når man ikke husker om man har tatt seloljen sin i dag eller ikke :p

Til deg over, mimimi:

Litt høyt på kaloriene egentlig. Du har for mange proteiner i dietten din, rett og slett. Ta utgangspunkt i idealvekten din, og så ganger du den vekten med 2,5, så får du hvor mange gram proteiner du trenger.

235g/2,5 = 94, noe som tilsier at din idealvekt er 94kg. Hvis du ønsker å gå opp i vekt er ikke dette dietten for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide med en liten spisedag for meg, etter snart 2 uker med 700-1000 kcal underskudd hver dag. Jeg har lyst til å utnytte denne dagen maks og gjøre det som er best for kroppen, ikke for tunga. Hvor mye overskudd bør jeg spise? Hva bør jeg spise? Jeg veier 90 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser det veldig fint ut, men blåbær (frukt/bær) generelt er i utgangspunktet ikke "lov", men det er nå opp til deg selv å bestemme hvor streng du ønsker å være. Antar at du bruker det som søtning i Cottage Cheese? Du kunne jo evnt. brukt fun light i stedet for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen godt folk :)

Nå har eg regnet på det eg spiste i går

1M - Strimlet Svinekjøtt 100g, salat, tomat, løk, paprika

2M - Kyllingfilet 150g, champinonger, løk, salat,tomat og aspargesbønner

3M- Karbonadedeig 150g. champingnon, aspargesbønner, salat,tomat, løk

Dette kom på

Energi- 668

Fett - 20.93

Karb - 21

Prot - 94

Står også at det daglige behovet for energi er 2242 kcal. Så hvordan ser dette ut? Føler eg har for mye fett, men det e fett fra proteinkildene? Og hvor mye fett og karb er "tilatt"? Også føler eg at eg kanskje for for lite proteiner i meg? Ut fra beregningene mine skal eg ha 140g proteiner pr, dag. Hva kan eg gjøre for å få proteiner opp? Føler meg bra i kroppen, ikke noe bivirkninger. Spent på svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...