Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Litle engine har et poeng der. Laksefett er svært rikt på EFA.

Ja du kan bruke egg. En eggehvite veier i overkant av 30g, men sjekk vekta. Egg varierer fra ca 50 til 66 g i totalvekt. Eggehvite Har 10,2 g pr 100g slik at 3 eggehviter gir ca 10g protein. Ikke spis plomene da de har mye fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litle engine har et poeng der. Laksefett er svært rikt på EFA.

Ja du kan bruke egg. En eggehvite veier i overkant av 30g, men sjekk vekta. Egg varierer fra ca 50 til 66 g i totalvekt. Eggehvite Har 10,2 g pr 100g slik at 3 eggehviter gir ca 10g protein. Ikke spis plomene da de har mye fett.

Ok, blir litt lite, men også kjedelig med bare eggehviter. Treger noe som er "frokost" og som ikke ligner mest på middag. Veldig psykisk, jeg vet,men skal jeg holde på dette må jeg skille måltidene. Har spisr en halv boks CC, det går greit. Klarer ikke en hel og den seloljen... Brakk meg i dag, noen alterantiv? Hvor mang kapsler tilsvarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser meg både gul og grønn her, men er fortsatt et spørsmål jeg ikke føler er helt klart:

Hvor mye karbo er optimalt for ei på 69 kg?

Jeg har lagt opp en plan på ca 160-170 g protein, 20-30 g karbo og 5-15 g fett (ikke inkl omega 3 tilskudd). Er dette for mye karbo??

Har forøvrig en fett% på 28%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser meg både gul og grønn her, men er fortsatt et spørsmål jeg ikke føler er helt klart:

Hvor mye karbo er optimalt for ei på 69 kg?

Jeg har lagt opp en plan på ca 160-170 g protein, 20-30 g karbo og 5-15 g fett (ikke inkl omega 3 tilskudd). Er dette for mye karbo??

Har forøvrig en fett% på 28%

Du skal spise så lite karbo som mulig. Personlig ligger jeg mellom 8-15g per dag. Men ditt inntak er ikke mye for all del. Det viktigste er jo at du kan følge denne dietten til du når dine mål. Om det betyr at du må spise litt mer grønnsaker en strengt tatt nødvendig så er det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, blir litt lite, men også kjedelig med bare eggehviter. Treger noe som er "frokost" og som ikke ligner mest på middag. Veldig psykisk, jeg vet,men skal jeg holde på dette må jeg skille måltidene. Har spisr en halv boks CC, det går greit. Klarer ikke en hel og den seloljen... Brakk meg i dag, noen alterantiv? Hvor mang kapsler tilsvarer det?

Du er ikke nødd å ha like mye protein til alle måltid. Jeg spiser mye grønn salat og tomat + shake til frokost. Om du ikke vil bruke shake, spiser du bare mer protein til de neste måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser meg både gul og grønn her, men er fortsatt et spørsmål jeg ikke føler er helt klart:

Hvor mye karbo er optimalt for ei på 69 kg?

Jeg har lagt opp en plan på ca 160-170 g protein, 20-30 g karbo og 5-15 g fett (ikke inkl omega 3 tilskudd). Er dette for mye karbo??

Har forøvrig en fett% på 28%

Med 69kg@28% har du en LBM på ca 50kg og bør ikke haen target noe særlig under 60 med mindre du vil i konkurranseform. Det gir 150g som optimalt proteininntak. Ikke noe problem om du ligger 10-20 gram over da energiunderskuddet uansett er svært høyt på denne dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det lov med suketter på PSMF?

jeg har lest en plass (tror det var her inne på fitnessbloggen) at suketter ikke inneholder kalorier iallefall.. usikker på karbohydrater da...men kan umulig utgjøre så veldig mye vil jeg tro:) Regner med suketter går bra mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som har spurt før, men trenger tips.

Jeg er gutt på 72 kilo, 180 cm og 17 år, trener fullkroppsprogram 3 ganger i uken for tiden(RYP), har 2 kardio-økter(tenkte å øke dette til 3). Fettprosenten er nok på middels, og energiforbruket er på 2711 kcal.

Regnet at jeg vil ha i meg 180g proteiner men usikker på fett og karbo

Det store spørsmålet mitt er, har noen tips til enkle retter jeg kan sette inn på dietten? Tenker helst på ting som passer seg å lage før skole, til å ha med på skole og enkle mellommåltider. Dette kan ende opp med å bli det eneste jeg skal spise under dietten, da det er minimalt tid til matlaging på en normal dag.

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. har idag spist:

6eggehviter til frokost

300g kylling med salat til lunsj

1 halv boks mager kesam med fun light til snacks

300g kylling med salat til middag og kvelds

Kommer ikke inn på diett.no så får ikke helt nøyaktige tall men tror jeg endte opp på ca

210g protein

15g fett

7g karbo

1100 kalorier elns..

Høres dette greit ut? var 135kg ved diettstart for snart en uke siden. veier nå 130kg og ønsker å nå idealvekt på 90kg.

etter en gåtur på 5km idag (50min) hadde jeg store problemer med å spise opp siste porsjonen med kylling, ble veldig tørt og ensformig :/ noen ideer til hva jeg kan ha som saus/dip. er redd om jeg bytter ut kylling med svin eller kjøttdeig at det blir dyrt og at jeg havner over fettgrensen, hva pleier dere handle og hva koster det?

Har også et spm om denne seloljen, er tran greit nok som selolje og hvor mye skal jeg evt ta hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke inn på diett.no så får ikke helt nøyaktige tall men tror jeg endte opp på ca

Høres dette greit ut? var 135kg ved diettstart for snart en uke siden. veier nå 130kg og ønsker å nå idealvekt på 90kg.

etter en gåtur på 5km idag (50min) hadde jeg store problemer med å spise opp siste porsjonen med kylling, ble veldig tørt og ensformig :/ noen ideer til hva jeg kan ha som saus/dip. er redd om jeg bytter ut kylling med svin eller kjøttdeig at det blir dyrt og at jeg havner over fettgrensen, hva pleier dere handle og hva koster det?

Har også et spm om denne seloljen, er tran greit nok som selolje og hvor mye skal jeg evt ta hver dag?

Hei, og gratulerer med en god start.

Prøv www.næringsinnhold.no

Om det ble tørt, så regner jeg med at du spiste uten skinn, slik du skal. Kyllingen er tørr fordi den har ligget varm for lenge, eller er oppvarmet. Prøv å finne ut når butikken din griller kylling, og kjøp den inn når den er nygrillet. Jeg bruker ellers salsa eller mager kesam med litt kryderier. Forøvrig er balsamiko eller sitron godt på salaten.

Seloljen skal du være nøye med om du skal gå lange kurer. Jeg kjører maks 2 uker og holder meg til tran.

EDIT: fins sikkert andre oljer/kapsler som funker på lange kurer, men jeg har ikke satt meg inn i det. Om økonomi er veldig viktig, er det vanskelig å finne billigere protein enn pulver. Det er også greit å skylle vekk smaken av seloljen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 x 0.22 = 42,9 det høres unektelig lite ut. Men du kommer uansett ikke under 4-5% slik at målvekta ikke bør være under 42,9 x 1,05 = 45 som fortsatt høres svært lite ut, selv for en dverg.

Og 45 x 2,5 = (trommelyd) 112,5

Men siden du er kvinne burde du være meget fornøyd ved 10-12% hvorpå målvekta bør være 47-48, som igjen gir ca 120g protein/dag.

Låter mæget sannsynlig. Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en dag med PSMF ut? Da tenker jeg på mat,å hvor lenge skal man drive på med denne dietten,den virker spennende men litt scary mtp fastingen! Skriv gjerne hele dagen,så har jeg noe å se etter ;)

Man må ikke leve på periodisk faste selv om man går på PSMF. :) (correct me if I'm wrong)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres dette greit ut? var 135kg ved diettstart for snart en uke siden. veier nå 130kg og ønsker å nå idealvekt på 90kg.

etter en gåtur på 5km idag (50min) hadde jeg store problemer med å spise opp siste porsjonen med kylling, ble veldig tørt og ensformig :/ noen ideer til hva jeg kan ha som saus/dip. er redd om jeg bytter ut kylling med svin eller kjøttdeig at det blir dyrt og at jeg havner over fettgrensen, hva pleier dere handle og hva koster det?

Har også et spm om denne seloljen, er tran greit nok som selolje og hvor mye skal jeg evt ta hver dag?

Ser veldig bra ut, men du trenger mer grønnsaker.

Tran funker, men smaker heeeeeeelt #¤%&#¤. Om du foretrekker det, så for all del. Ta 1-2 spiseskjeer om dagen. Det bør du forøvrig gjøre uansett hvordan du spiser, men du kan spise litt mindre de dagene du spiser laks (eller sel, om det er mer din mat :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litle engine har et poeng der. Laksefett er svært rikt på EFA.

Ja du kan bruke egg. En eggehvite veier i overkant av 30g, men sjekk vekta. Egg varierer fra ca 50 til 66 g i totalvekt. Eggehvite Har 10,2 g pr 100g slik at 3 eggehviter gir ca 10g protein. Ikke spis plomene da de har mye fett.

Kan jeg, ettersom jeg spiser laks idag, ta mindre tran?

Og hvor mye tran skal jeg ha om dagen? (0,9 EFA pr 10 ml, hvis jeg husker riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg, ettersom jeg spiser laks idag, ta mindre tran?

Og hvor mye tran skal jeg ha om dagen? (0,9 EFA pr 10 ml, hvis jeg husker riktig)

I utgangspunktet skal du ikke spise laks på denne dietten. Er jo ikke alt fettet i den som er EFA, om jeg ikke tar feil...Og siden det er en kortvarig diett, så trenger man faktisk ikke å kose seg hele tiden. Ellers hadde jeg glatt levd på eggehviteomelett med laks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en dag med PSMF ut? Da tenker jeg på mat,å hvor lenge skal man drive på med denne dietten,den virker spennende men litt scary mtp fastingen! Skriv gjerne hele dagen,så har jeg noe å se etter ;)

Treningsdager (dvs styrke helkropp 45min 3ganger i uka) ser sånn ut:

Jeg trener ofte kl.10 om mårran, og spiser etter PF, så da tar jeg bcaa og kreatine monohydrat før trening.

Måltidene mine er sånn ca. 12-14, 16-18, 20-22 hver dag. Før jeg starter med PF trudde jeg at jeg skulle dø hvis jeg ikke fikk i meg frokost, og iallfall hvis jeg skulle trene på tom mage, men det tok meg ca 5 dager, så var jeg ikke sulten om mårran lenger :-) liker å kunne spise mer om kvelden :-)

M1: Tunfisk boks blandet med litt kesam mager - enklere å svelge tunfisken ;) + selolje og multivitamin,

M2: kyllingwok sammen med grønnsaker som brokkoli, blomkål, squash, løk, sopp, paprika, spinat e.l.

M3: karbonadedeig i hakkede tomater og evnt noen andre grønnsaker.

På dager hvor jeg ikke trener styrke går det stort sett i samme maten.

Jeg ligger på 2,5gram prot per kg kroppsvekt. Spiser mye kylling, svin, kalkun, eggehvitter, laks, torsk, Tunfisk, reker, krepsehaler, scampi, karbonadedeig (ofte som matpakke på jobb - lett og varme i mikroen) og grønnsaker med lite karb...

Jeg drikker mye vann og fun light saft - Pepsi Max hvis jeg får lyst på noe å kose meg med ;) Har også fun light gele i kjøleskapet hele tiden som en krise løsning hvis søtsuget melder seg - men etter jeg startet på denne dietten har sulten og søtsuget forsvunnet helt, så har ikke slitt noe med det enda.

Jeg er på dag 11 nå, jeg kjenner på kroppen at den er mer sliten enn vanlig - sovner ofte på sofaen etter jobb, noe jeg ellers ikke bruker å gjøre. Føler til tider jeg går i min egen lille boble, men men ;)

Venninna mi har opprettet en blogg der hun skriver ganske detaljert fra dag til dag hva vi spiser, "formsjekk", hvordan hun føler seg, tanker underveis osv, så bare å følge med der for å få noen tips. http://stineallin.blogspot.com/

Kroppen min har tilpasset seg denne dietten veldig raskt, så jeg føler det går overraskende bra :-) det har kanskje noe med at jeg forventet det verste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...