Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Har nå vært på diett siden onsdag og det går egentlig veldig greit.

Det er bare en ting som er veldig utfordrende og det er at jeg våkner om natten er så inn i granskauen sulten. Søvnkvaliteten blir jo naturlig nok dårligere når jeg våkner.

Er dette noe som går over, eller noe man må leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ville lest denne siden om jeg var deg :) Der står hovedsprinsippene for denne dietten og litt mer :)http://forum.fitnessbloggen.no/threads/ned-i-vekt-hva-nå.7148/

- Prosent: din idealvekt ganger 2,5 = prosent inntaket per dag.

- Fett: Bør være under 20g og gjerne under 10g (kommer ann på hvor fort du vil gå ned)

- Karbo: Bør være under 20g og gjerne under 10g (kommer også ann på hvor fort du vil ned i vekt)

- 10g EFA i tillegg til fettet - EFA er esensielle fettsyrer som sel, fisk eller lakse olje.. Altså ca en ss om dagen med dette :)

- Ingen kardio trening på denne dietten, med 3 ganger helkroppsstyrke i uka.

- Du kan spise så ofte du vil (om du vil spise all maten du skal ha i løpet av dagen i et måltid så spiller det ingen rolle, så lenge du får i deg riktig inntak av proteiner, fett og karbo om dagen)

Håper det var til hjelp :)

EDIT: Skrev feil, skal stå protein og ikke prosent selvsagt! :) hehe

Tusen hjertlig takk :) Dette var virkelig til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nå vært på diett siden onsdag og det går egentlig veldig greit.

Det er bare en ting som er veldig utfordrende og det er at jeg våkner om natten er så inn i granskauen sulten. Søvnkvaliteten blir jo naturlig nok dårligere når jeg våkner.

Er dette noe som går over, eller noe man må leve med?

Prøv å kombiner det med periodisk faste, så får du et større måltid på kvelden på bekostning av at du ikke spiser før senere på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om jeg skal teste ut en periode med PSMF, for å se om jeg kan gå ned de kiloene jeg la på meg i påsken. Tenker i første omgang 10 dager. Men jeg vil fortsatt spise etter periodisk faste, da jeg syns det fungerer greit for meg. Er det ok å kombinere PF og PSMF?

Hva syns dere om dette oppsettet:

1400: Proteinbar (170 kcal, 20 g protein, 6 g karbo, 5 g fett) + evt. en frukt

1430-1630: Styrketrening

1630: Proteinshake (100 kcal, 20 g protein, 5 g karbo, 0 g fett)

1900: Middag. 300 g kylling/magert kjøtt/mager fisk + grønnsaker (ca 500 kcal, 60 g protein)

2200: 1 boks cottage cheese m/bringebær (ca 330 kcal, 40 g protein)

Tilsammen ca 140 gram protein og 1200 kcal.

Jeg er 183 cm høy og veier ca 75 kg. Fettprosenten er middels/høy. Trener styrke 4 ganger i uka.

Håper på noen tips og råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal teste ut en periode med PSMF, for å se om jeg kan gå ned de kiloene jeg la på meg i påsken. Tenker i første omgang 10 dager. Men jeg vil fortsatt spise etter periodisk faste, da jeg syns det fungerer greit for meg. Er det ok å kombinere PF og PSMF?

Hva syns dere om dette oppsettet:

1400: Proteinbar (170 kcal, 20 g protein, 6 g karbo, 5 g fett) + evt. en frukt

1430-1630: Styrketrening

1630: Proteinshake (100 kcal, 20 g protein, 5 g karbo, 0 g fett)

1900: Middag. 300 g kylling/magert kjøtt/mager fisk + grønnsaker (ca 500 kcal, 60 g protein)

2200: 1 boks cottage cheese m/bringebær (ca 330 kcal, 40 g protein)

Tilsammen ca 140 gram protein og 1200 kcal.

Jeg er 183 cm høy og veier ca 75 kg. Fettprosenten er middels/høy. Trener styrke 4 ganger i uka.

Håper på noen tips og råd! :)

Om du trener 2 timer, 4 dager i uka er det for mye trening ut fra det som står i artiklene jeg har lest om PSMF iallefall. Ser at andre følger PF og PSMF samtidig, så det skulle ikke være noe problem. :) Hvorfor proteinbar til første måltid, og proteinshake etter trening? Blir du ikke sulten med bare 1 måltid som består av ordentlig mat for dag?

Jeg er absolutt ingen ekspert på området, og du får sikkert svar fra andre som kan mer enn meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor proteinbar til første måltid, og proteinshake etter trening?

Det er fordi jeg jobber til kl 1420. Lunsjpausen er kl 11, og da spiser jeg ikke. Det er ikke så lett å spise så mye annet enn en bar mens man er på jobb. Blir litt dumt å dra fram kyllingfileten liksom (når det egentlig ikke er pause). Men så vil jeg ha i meg ett eller annet før trening. Etter trening tar jeg en shake, fordi det tar litt tid å dusje, komme seg hjem og lage middag. Det er bare så det ikke skal gå så lang tid fra trening til mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi jeg jobber til kl 1420. Lunsjpausen er kl 11, og da spiser jeg ikke. Det er ikke så lett å spise så mye annet enn en bar mens man er på jobb. Blir litt dumt å dra fram kyllingfileten liksom (når det egentlig ikke er pause). Men så vil jeg ha i meg ett eller annet før trening. Etter trening tar jeg en shake, fordi det tar litt tid å dusje, komme seg hjem og lage middag. Det er bare så det ikke skal gå så lang tid fra trening til mat :)

PF og psmf fungerer veldig bra for meg :) De dagene jeg jobber spiser jeg mellom 11-12 (matpause), kl 16-17 og kl. 20-21.00. Men etter jeg starta på psmf er jeg ikke sulten lenger, så noenganger spiser jeg fordi jeg "må" - få i meg nok prot, selv om jeg ikke er sulten. Uvant for meg å ikke tenke så mye på mat i løpet av en dag . Jeg er et matvrak i perioder :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest artikkelen om PSMF på fitnessbloggen.no og dette fristet veldig og følge det oppsatte matplanen selvom jeg ikke har en fett% på 35 tror jeg, det er jo endel.. Så det jeg lurer på er om jeg gjennomfører denne dietten, hvordan skal jeg forholde meg etterpå, med tanke på mat og trening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skal jeg forholde meg etterpå, med tanke på mat og trening? :)

Det kommer helt an på målene dine, men moderat over vedlikehold + trening for å bli sterkere, vedlikehold+trening for å holde vekten, og moderat under vedlikehold+trening for å gå ned ytterligere ;)

Det står nyttig info i den nye stickien på forumet her...http://forum.fitnessbloggen.no/threads/ned-i-vekt-hva-n%C3%A5.7148/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi jeg jobber til kl 1420. Lunsjpausen er kl 11, og da spiser jeg ikke. Det er ikke så lett å spise så mye annet enn en bar mens man er på jobb. Blir litt dumt å dra fram kyllingfileten liksom (når det egentlig ikke er pause). Men så vil jeg ha i meg ett eller annet før trening. Etter trening tar jeg en shake, fordi det tar litt tid å dusje, komme seg hjem og lage middag. Det er bare så det ikke skal gå så lang tid fra trening til mat :)

Okai:) om det fungerer for deg, så går det sikkert bra:) Som sagt så er ikke jeg noen ekspert, snarere tvert imot:P holder på å lære meg though, og har lest alt jeg har kommet over om PSMF, så liker å tro jeg har fått med meg noe. For min egen del så tror jeg jeg må ha mer enn ett ordentlig måltid i løpet av en dag, var derfor jeg lurte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Først og fremst vil jeg rette en stor takk til alle "ildsjelene" som tar seg tid til å svare på allskens spørsmål på forumet.

Deres ekspertise er uvurderlig for oss "ferskinger".

I likhet med mange andre, har også jeg blitt inspirert av FHM artikkelen, til å få kontroll på pondusen før sommeren.

Jeg har lest utallige forum og har etterhvert fått en passelig oversikt over hvordan PSMF fungerer.

Når det er sagt, så er jeg definitivt en "nybegynner" som har mye å lære.

Starter mitt PSMF-eventyr i dag, og prøver nå å kartlegge en meny jeg kan holde meg til de neste dagene.

Jeg er 33 år gammel. 184cm høy, og veier ca. 85 kilo.

Høres kanskje ikke mye ut, men med særdeles lite muskler og spinkel kroppsbygning utgjør overskuddsfett mye av vekta.

Min plan for dagen ser slik ut;

2 bokser tunfisk i vann (totalt 280g)

1 porsjon Whey Tech proteinpulver

1 porsjon Biffsalat (ca 200g storfe, ytrefilet) m/isbergsalat og paprika.

4 kapsler sel-olje (190mg DHA og 149mg EPA)

Næringsinnholdet på kjøttet er ikke oppgitt, så her er jeg usikker, men totalt ligger verdiene slik;

Protein: 155g

Fett: 9g

Karbohydrater: 12g

Kcal: 750

Tallene er ikke nøyaktige, da jeg ikke har næringsinnholdet på biffkjøttet, og inkluderer heller ikke Omega3 tilskuddet.

Jeg har kjøpt inn mager Kesam som jeg tenkte supplere med, men den dro fettprosenten opp med 3 gram, så kanskje jeg skal unngå det? Jeg ønsker i utgangspunktet å legge meg i den "ekstreme" enden av denne dietten. Samtidig vil jeg gjøre ting riktig, og tar gjerne imot tips eller råd til hva jeg kan gjøre annerledes.

Når det gjelder trening så tenkte jeg få fettprosenten ned litt, før jeg begynte med styrketrening av de store muskelgruppene. Har ikke penger til helsestudio akkurat nå, men kanskje lage et enkelt opplegg med manualer hjemme i løpet av uka.

På forhånd tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forhånd tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Hei på deg!

Ser i utgangspunktet ikke så ille ut, men du bør få med biffkjøttet. De fleste tjenester, som diett.no og myfitnesspal.com har lettbrukte systemer med mange matvarer i databasen. Så lenge du klarer å holde deg under 20g av fett og karbo er mye gjort. Det er selvsagt lurt å holde det så lavt som mulig, men ikke på bekostning av det du faktisk trenger.

Ellers har du to mangler:

1. Du må ha mer grønnsaker. Jeg husker ikke om paprika i det hele tatt er en grønnsak, men du får i deg for lite næringsstoffer og fiber med et såpass lavt inntak. Om du ikke liker grønnsaker, så trekk dem i vann med masse buljong i for å gi litt smak.

2. Du tar alt for lite omega-oljer. Glem kapsler, for de inneholder så lite at du blir mett ut dagen om du skal få i deg nok. Jeg anbefaler artic-oljene til myrevolution.no fordi de smaker veldig lite (perfekt å skylle ned en proteinshake etterpå for å bli kvitt oljefølelsen i halsen), er rimelige og er bra balansert. Det er en del som holder seg til tran, men det smaker forferdelig...

EDIT: Du nevner ikke noe om trening, men det er veldig viktig på alle dietter. Har du lest den andre sticky-tråden i forumet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trening så tenkte jeg få fettprosenten ned litt, før jeg begynte med styrketrening av de store muskelgruppene. Har ikke penger til helsestudio akkurat nå, men kanskje lage et enkelt opplegg med manualer hjemme i løpet av uka

Noen tanker fra meg:

Om du ligger på sofaen så spiller det ingen rolle hva kroppen brenner opp for å få bukt med underskuddet du påfører den. Dermed vil kroppen gjerne svi av muskulaturen din, for hva svarte skal vel du med muskler om du ikke bruker dem? Bare ved å stimulere kroppen til å ivareta muskelmassen, så vil den heller brenne av fettet. Og det er jo det du vil - få brent bort fettet, altså. Dermed bør du ikke begynne på denne dietten om du ikke samtidig trener vedlikeholdende styrketrening (ift ditt nivå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først og fremst vil jeg rette en stor takk til alle "ildsjelene" som tar seg tid til å svare på allskens spørsmål på forumet.

Deres ekspertise er uvurderlig for oss "ferskinger".

I likhet med mange andre, har også jeg blitt inspirert av FHM artikkelen, til å få kontroll på pondusen før sommeren.

Jeg har lest utallige forum og har etterhvert fått en passelig oversikt over hvordan PSMF fungerer.

Når det er sagt, så er jeg definitivt en "nybegynner" som har mye å lære.

Starter mitt PSMF-eventyr i dag, og prøver nå å kartlegge en meny jeg kan holde meg til de neste dagene.

Jeg er 33 år gammel. 184cm høy, og veier ca. 85 kilo.

Høres kanskje ikke mye ut, men med særdeles lite muskler og spinkel kroppsbygning utgjør overskuddsfett mye av vekta.

Min plan for dagen ser slik ut;

2 bokser tunfisk i vann (totalt 280g)

1 porsjon Whey Tech proteinpulver

1 porsjon Biffsalat (ca 200g storfe, ytrefilet) m/isbergsalat og paprika.

4 kapsler sel-olje (190mg DHA og 149mg EPA)

Næringsinnholdet på kjøttet er ikke oppgitt, så her er jeg usikker, men totalt ligger verdiene slik;

Protein: 155g

Fett: 9g

Karbohydrater: 12g

Kcal: 750

Tallene er ikke nøyaktige, da jeg ikke har næringsinnholdet på biffkjøttet, og inkluderer heller ikke Omega3 tilskuddet.

Jeg har kjøpt inn mager Kesam som jeg tenkte supplere med, men den dro fettprosenten opp med 3 gram, så kanskje jeg skal unngå det? Jeg ønsker i utgangspunktet å legge meg i den "ekstreme" enden av denne dietten. Samtidig vil jeg gjøre ting riktig, og tar gjerne imot tips eller råd til hva jeg kan gjøre annerledes.

Når det gjelder trening så tenkte jeg få fettprosenten ned litt, før jeg begynte med styrketrening av de store muskelgruppene. Har ikke penger til helsestudio akkurat nå, men kanskje lage et enkelt opplegg med manualer hjemme i løpet av uka.

På forhånd tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Little Engine har vel nevnt det meste her.

Viktigste er rett og slett å få i deg proteinene dine,grønnsakene dine og 1ss selolje/andre omega 3 olje(på det siste målltidet eller et av målltidene løpet av dagen).

Du bør ligge på rundt 200g proteiner omdagen, det blir ca 50g proteiner pr måltid for deg x 4 omdagen eller fordelt på 5 måltider, avhengig hva som passer deg best. Det er veldig viktig for deg å ha 3x styrkeøkter i uka, dette står også i artikkelen både her på fitnessbloggen og myrevolution.no !

Tenk heller ikke så veldig detaljert når det kommer slike små mengder av karbs og fett. Jeg selv spiser en halv boks mager kesam tilsatt 30/40g myo protein pulver.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den Artic-oljen vist jeg kjøper den så øker jeg fett inntaket med 10g pr dag ser jeg. Men dette er vell dem 10 bestemme grammene med fett kanskje? Tror jeg slitre med og legge meg under 20g om dagen vist jeg tar den.

da vill jeg havne på 28,6g fett i dag, skjønner ikke hvordan jeg skal klare kutte ned den noe mer ettersom jeg da havner på 206g proteiner som jeg tror er passe for meg.

Etter dagensplan så er intakket slik:

1143kcal

206g protein

28,6g fett vist jeg tar artic oil 18,9g vist jeg ikke tar den.

13,6g karbohydrat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den Artic-oljen vist jeg kjøper den så øker jeg fett inntaket med 10g pr dag ser jeg. Men dette er vell dem 10 bestemme grammene med fett kanskje? Tror jeg slitre med og legge meg under 20g om dagen vist jeg tar den.

De 20g er ikke iberegnet EFA-en. Legg deg på under 20g fra annen mat, og så tar du EFA-ene dine med et smil ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...