Gå til innhold

Hvor mye ødelegger lørdagskosen?


Anbefalte innlegg

23 år, 68 kg, 171cm

Trener styrke 3 ganger i uken, og cardio 3 ganger i uken.

Ligger på rundt 15-1600kcal hver dag, men på lørdager kan jeg spise opp til 2500-3000, er dette for mye slik at det vil ødelegge for resten av uken? Hvor mye kan man tillate seg på lørdager uten å ødelegge underskuddet?

I går spiste jeg 300gram smågodt med sjokkis, noe som tilsvarer sikkert 13-1400kcal.. Er sunn resten av dagen, men MÅ ha den godteposen, og den har en tendens til alltid å bli 300gram... :( tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil du se over tid i forhold til om du går ned i vekt eller ikke. Regelen alle nevner er jo regelen om 90 %. Spis skikkelig 90% av tiden, så kan du "kose deg" de siste 10. Jeg ville anbefale at du holder lørdagskosen rundt ett måltid, og ikke hele dagen. Spis en god middag, en god dessert, og kanskje litt smågodt hvis du vil, men la det være med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener 6 ganger i uken og et jevnt over ganske godt kaloriunderskudd, så den lørdagskosen, så lenge du holder deg til den posen med smågodt ødelegger nok lite. Men du merker det jo som sagt selv om du når målene dine over tid. Hvis det absolutt er smågodt som er greia, noe jeg forstår veldig godt, så kan det jo være lurt å holde seg til en blanding uten sjokolade. Da holder du deg i hovedsak til sukker og så unngår du alt fettet som følger med i sjokoladen... Men sjokolade er digg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig det der,men jeg tror,hvis du føler at du MÅÅÅÅ ha den godteriposen på 300 gram,da vil du ikke NOK at vekta skal ned;) Også vil jeg poengtere at vektnedgang skal ikke være bare fordi en vil bli slank men man må ville bli sunn også..,de henger sammen de to...også mentalt...du må innstille hjernen og kroppen på samme ting..ellers kan det ende med at du går ned,men legger bare på deg igjen fordi du faller tilbake til gamle synder som førte deg dit du var in the first place! Du e rnormalvektig da så ikke d at jeg sier at du er feit eller noe,men vil du ned i vekt eller fettprosent må du tenke anderledes. Ikke tving deg selv til å tro at duMÅ ha den posen med godis ,for d må du ikke ,du trenger ikke det for å overleve eller ha det bra;)

Jeg tror at en overskudd på rundt 800-1000 kcal på lørdagen går bra asså...men mer enn det ville jeg ikke lagt meg på.Og for å hindre ytterligere at du går opp mye pga helgekosen så ville jeg økt cardioen til 5 dager i uka ca en time hver,bare fordi du vil kose deg den lørdagen;) Så ser du hva det koster å kose seg for mye;) Jeg er mulig vanskelig og teit nå,men dette er realiteten...det er som de med enda større vekttap også...går de på diett,ned 50 kg og går tilbake til gamle synder og spiser som før så vil de gå opp igjen.Så du må forandre livsstilen,tenkemåten og alt. Sunnhet-trening= ikke en pose godis på 300 gram hver eneste lørdag. dessværre...hva om du halverer og spiser 150 gram hver lødag istedet...for så etter en tid trkke fra litt mer...så etterhvert vil du greie deg med feks max 100 gram på en vanlig lørdag feks;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godteposen ødelegger like mye som du lar den gjøre. Du trener ganske mye og har et relativt lavt kaloriinntak gjennom seks av dagene i uken, så la oss si du har et underskudd på gjennomsnittlig 700 kcal hver dag. 6 x 700 = 4200. På lørdag spiser du 1400 kcal ekstra, så det ukentlige underskuddet ditt lander på 4200 - 1400 = 2800. Godtposten spiser med andre ord opp 1/3 av kaloriunderskuddet ditt.

Du vil fortsatt gå ned i vekt, men rent teoretisk ville du gått ned i vekt 50 % fortere ved å droppe godteposen eller bytte ut denne med noe sunnere snacks. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Alt med måte :p LITT smågodt en gang i blant er vel greit nok, 300 g er nok litt i meste laget.. Jeg for min del droppet godteriposen og koste meg med en herlig liten sak lagd av eggehvitter, sukrin, vaniljeprottis, CC, skogsbær og mørksjokolade.

BLÆÆÆÆÆ :eek:

Cottage cheese erstatter IKKE godteri. Aldri. Noensinne!

(når det er sagt så kan det være lurt å holde fettinntaket lavt på lørdager med mye sukker. La karbohydratene regjere å spisedagen, så gjør det ikke så mye skade :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat samme problem som deg... Smågodt. Djevelen selv:wub: Hos meg sitter det veldig i hodet. Jeg TRENGER det ikke, men hodet mitt sier at "Hey dude, LØRDAG = smågodt!", også blir det litt, om jeg så har lyst på eller ikke...:oops: I`m working on it, for når man tenker etter, er det helt hinsides teit. Det er da man skal ta seg en tur inn i tråden med bilder av fine damer:rofl:

Det hvertfall jeg skal gjøre i dag, er å bake lavkarbocookies etter oppskrift fra Fotballfrue.no. De inneholder mye protein, og sukkeret er erstattet med sukrin:) Kanskje noe sånt kan hjelpe, en bedre erstatter?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil du se over tid i forhold til om du går ned i vekt eller ikke. Regelen alle nevner er jo regelen om 90 %. Spis skikkelig 90% av tiden, så kan du "kose deg" de siste 10. Jeg ville anbefale at du holder lørdagskosen rundt ett måltid, og ikke hele dagen. Spis en god middag, en god dessert, og kanskje litt smågodt hvis du vil, men la det være med det.

Ja, er det jeg gjør. Spiser sunt hele dagen og trener, men når kvelden kommer, håhåhå. den posen sklir ned på høykant!! God middag og dessert trenger jeg ikke, så lenge jeg får snopet mitt! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig det der,men jeg tror,hvis du føler at du MÅÅÅÅ ha den godteriposen på 300 gram,da vil du ikke NOK at vekta skal ned;) Også vil jeg poengtere at vektnedgang skal ikke være bare fordi en vil bli slank men man må ville bli sunn også..,de henger sammen de to...også mentalt...du må innstille hjernen og kroppen på samme ting..ellers kan det ende med at du går ned,men legger bare på deg igjen fordi du faller tilbake til gamle synder som førte deg dit du var in the first place! Du e rnormalvektig da så ikke d at jeg sier at du er feit eller noe,men vil du ned i vekt eller fettprosent må du tenke anderledes. Ikke tving deg selv til å tro at duMÅ ha den posen med godis ,for d må du ikke ,du trenger ikke det for å overleve eller ha det bra;)

Jeg tror at en overskudd på rundt 800-1000 kcal på lørdagen går bra asså...men mer enn det ville jeg ikke lagt meg på.Og for å hindre ytterligere at du går opp mye pga helgekosen så ville jeg økt cardioen til 5 dager i uka ca en time hver,bare fordi du vil kose deg den lørdagen;) Så ser du hva det koster å kose seg for mye;) Jeg er mulig vanskelig og teit nå,men dette er realiteten...det er som de med enda større vekttap også...går de på diett,ned 50 kg og går tilbake til gamle synder og spiser som før så vil de gå opp igjen.Så du må forandre livsstilen,tenkemåten og alt. Sunnhet-trening= ikke en pose godis på 300 gram hver eneste lørdag. dessværre...hva om du halverer og spiser 150 gram hver lødag istedet...for så etter en tid trkke fra litt mer...så etterhvert vil du greie deg med feks max 100 gram på en vanlig lørdag feks;)

Takk for svar! Jeg skal love deg at jeg vil det nok! :p jeg er nazi i ukedagene, lørdagen også, minus den godteposen da såklart :p

jeg blir jo kvalm før jeg har kommet halvveis, så er jo helt latterlig at jeg kjøper så mye smågodt egentlig, men jeg er liksom i transe når jeg står der i godtehyllene.. må virkelig få noen til å dra meg unna neste gang jeg bikker 100-150gr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteposen ødelegger like mye som du lar den gjøre. Du trener ganske mye og har et relativt lavt kaloriinntak gjennom seks av dagene i uken, så la oss si du har et underskudd på gjennomsnittlig 700 kcal hver dag. 6 x 700 = 4200. På lørdag spiser du 1400 kcal ekstra, så det ukentlige underskuddet ditt lander på 4200 - 1400 = 2800. Godtposten spiser med andre ord opp 1/3 av kaloriunderskuddet ditt.

Du vil fortsatt gå ned i vekt, men rent teoretisk ville du gått ned i vekt 50 % fortere ved å droppe godteposen eller bytte ut denne med noe sunnere snacks. ;)

æææh! kjipt, men sant! uff.. tror jeg må halvere den posen gitt... :( men det er jo så godt!!! gah! blir gal! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem som deg... Smågodt. Djevelen selv:wub: Hos meg sitter det veldig i hodet. Jeg TRENGER det ikke, men hodet mitt sier at "Hey dude, LØRDAG = smågodt!", også blir det litt, om jeg så har lyst på eller ikke...:oops: I`m working on it, for når man tenker etter, er det helt hinsides teit. Det er da man skal ta seg en tur inn i tråden med bilder av fine damer:rofl:

Det hvertfall jeg skal gjøre i dag, er å bake lavkarbocookies etter oppskrift fra Fotballfrue.no. De inneholder mye protein, og sukkeret er erstattet med sukrin:) Kanskje noe sånt kan hjelpe, en bedre erstatter?:)

hahah, i know! det er helt forferdelig! Klarer ikke å kontrollere meg når jeg står der med alle hyllene forran meg.. er liksom "ååh spis alt du kan nå, er lenge til neste gang, du kommer til å angre i morgen hvis du ikke spiser det du har lyst på i dag! :p skikkelig slitsomt, heheh. ja fy flate, det hjelper å se på fine muskuløse damer altså!! :eek:

får vel lage meg en fluff eller noe digg i kveld da... sukk.. :blush:

Nei, neste lørdag skal vi klare å halvere snopemengden!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLÆÆÆÆÆ :eek:

Cottage cheese erstatter IKKE godteri. Aldri. Noensinne!

(når det er sagt så kan det være lurt å holde fettinntaket lavt på lørdager med mye sukker. La karbohydratene regjere å spisedagen, så gjør det ikke så mye skade :) )

Det kommer ann på øyet som ser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier, hvis jeg har et underskudd man-lørdag på 500kcal. Totalt underskudd på 3000. Og på søndag spiser jeg 3000 i overskudd. Så vil jeg ha like mye fett på den første mandag som på neste mandag?

3000 kcal i overskudd på en dag er enormt mye da...

Da snakker vi 5500-6000 kcal totalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...