Gå til innhold

Hvor mye ødelegger lørdagskosen?


Anbefalte innlegg

Fortsatt veldig nysgjerrig på spørsmålet mitt;

Så du sier, hvis jeg har et underskudd man-lørdag på 500kcal. Totalt underskudd på 3000. Og på søndag spiser jeg 3000 i overskudd. Så vil jeg ha like mye fett på den første mandag som på neste mandag?

Sorry, fikk ikke med meg dette.

Svaret på spørsmålet er nei, sannsynligvis ikke. Slik teori som dette gir i utgangspunktet ikke noe særlig mening når man opererer med korte tidsavgrensninger, samtidig som det er en forenkling av virkeligheten. Det er ingen tvil om at det er ganske mange og kompliserte prosesser som virker inn her, og hvis man skal ta hensyn til alle, ender man opp med en altfor komplisert modell. Derfor bruker man approksimeringsmetoder for å komme frem til en akseptabel tilnærming som er enklere å forstå. Slik gjør man i alle fagfelt.

En ulempe med en slik teori er at den kun stemmer over lengre tidsperioder eller når man ikke har tidsavgrensninger i det hele tatt. Samtidig vil litt mer ekstreme situasjoner, slik som den du beskriver, ikke fanges opp fullt og helt av den forenklede modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holder man en bra diett og trener regelmessig kan du i teorien spise så mye du vil på Lørdag, dette er fordi at kroppen rekker ikke å ta i seg alt det du spiser før du kvitter deg med det på toaletten.

Dette var da en enkel forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Gjentar meg selv jeg :) Går man på diett på ukedagene, og særlig ved relativt lavt karboinntak, kan man fråtse i karbs på lørdagene uten at det fører til fettlagring! Det inkluderer en godtepose. Man må bare holde seg under 50g fett, så det eliminerer jo endel matvarer. BodyworkSilje har en manual for dette som jeg er veldig glad i, med tømmeøkt og greier. Men hvis man ikke vil bruke penger på det så står det greit her:

http://bodywork.blogg.no/1269809087_oppkarbing.html

Jeg går på diett selv om dagen og elsker karbohimmellørdagene mine :thumbsup: Ender som regel rundt 2500kcal, som er MYE når fettet er så lavt. Ofte rundt 400-500g karbs! Blir STAPPMETT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar meg selv jeg :) Går man på diett på ukedagene, og særlig ved relativt lavt karboinntak, kan man fråtse i karbs på lørdagene uten at det fører til fettlagring! Det inkluderer en godtepose. Man må bare holde seg under 50g fett, så det eliminerer jo endel matvarer. BodyworkSilje har en manual for dette som jeg er veldig glad i, med tømmeøkt og greier. Men hvis man ikke vil bruke penger på det så står det greit her:

http://bodywork.blogg.no/1269809087_oppkarbing.html

Jeg går på diett selv om dagen og elsker karbohimmellørdagene mine :thumbsup: Ender som regel rundt 2500kcal, som er MYE når fettet er så lavt. Ofte rundt 400-500g karbs! Blir STAPPMETT.

Ja,men er det sunt? Føler du deg sunn når du stapper deg med feks sjokolade og chips? Er ikke det hovedfokuset her,sunnhet=trening osv? Eller er jeg på bærtur og plukker potet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,men er det sunt? Føler du deg sunn når du stapper deg med feks sjokolade og chips? Er ikke det hovedfokuset her,sunnhet=trening osv? Eller er jeg på bærtur og plukker potet?

Du er på bærtur og plukker potet... Det er litt forskjell på å ha en oppkarbing, og en uhemmet spiseorgie med sjokkis og potetgull. Hvis du leser hele poste til Hanne her, så ser du hun skriver at fettet skal holdes til ett minimum..Sist jeg sjekket var sjokolade og potetgull ganske fullt med fett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Ja,men er det sunt? Føler du deg sunn når du stapper deg med feks sjokolade og chips? Er ikke det hovedfokuset her,sunnhet=trening osv? Eller er jeg på bærtur og plukker potet?

CaraMella, som om jeg skulle sagt det selv. Jeg karber stort sett opp på polarbrød, havregrøt, coco loco, lomper, hjemmebakt med lite fett, poteter, ris, riskaker, rundt 150g smågodt uten sjokolade, søtpotet, lav fett pommes frites + rent kjøtt, proteinpulver og grønnsaker. Blir varm, glad, mett, energisk og veier stort sett 0,5kg mer dagen etterpå (vann) som forsvinner veldig fort. Hvis du ser på før-etter bildet mitt i loggen så ser du at man fint kan få goode resultater med en moderat diett (ca 1800-1900kcal) og en fråtsedag i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på bærtur og plukker potet... Det er litt forskjell på å ha en oppkarbing, og en uhemmet spiseorgie med sjokkis og potetgull. Hvis du leser hele poste til Hanne her, så ser du hun skriver at fettet skal holdes til ett minimum..Sist jeg sjekket var sjokolade og potetgull ganske fullt med fett..

Jada,by all means,men nå sikter jeg til å spise masse masse og gjerne uhemmet,uten kontroll da,det er det jeg mener. Men jeg er også en av de som ikke kan ha litt,så jeg kan ikke ha noe som helst av vanlig snop hvs jeg skal ha en sunn livsstil..da crapper jeg på alt for å si d slik..så her er intet eller masse..men vi er forskjellige;) Men d er det jeg synes og mener da. Det er litt sånn....å lure seg selv å slanke seg i uka og spise all den dritten man greier (selv o det er med max så så mye fett) på feks lørdag...nei..holdes seg til et sunt kosthold hele året mener nå jeg..eller la det være...,man mener så forskjellig og det synes jeg må være lov. For al del dømmer jeg ingen som tenker at d skal være lov å spise det man føler for en dag i uka hva det enn måtte være ,så lenge det funker for en så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,by all means,men nå sikter jeg til å spise masse masse og gjerne uhemmet,uten kontroll da,det er det jeg mener. Men jeg er også en av de som ikke kan ha litt,så jeg kan ikke ha noe som helst av vanlig snop hvs jeg skal ha en sunn livsstil..da crapper jeg på alt for å si d slik..så her er intet eller masse..men vi er forskjellige;) Men d er det jeg synes og mener da. Det er litt sånn....å lure seg selv å slanke seg i uka og spise all den dritten man greier (selv o det er med max så så mye fett) på feks lørdag...nei..holdes seg til et sunt kosthold hele året mener nå jeg..eller la det være...,man mener så forskjellig og det synes jeg må være lov. For al del dømmer jeg ingen som tenker at d skal være lov å spise det man føler for en dag i uka hva det enn måtte være ,så lenge det funker for en så.

Ja det er greit at det er dette du mener, men nå var det ikke dette som var tema her..Og ikke det Hanne snakket om i det hele tatt.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,men er det sunt? Føler du deg sunn når du stapper deg med feks sjokolade og chips? Er ikke det hovedfokuset her,sunnhet=trening osv? Eller er jeg på bærtur og plukker potet?

i mitt synspunkt så er det sunt :) fordi jeg er aktiv og spiser variert.Så om jeg tar med en pakke potegull og litt sjokolade eller ei fylla noen ganger i måneden er det ikke usundt i forhold.

Da kan vi heller vri den rundt. Det som er usundt er å nå nåtidens kroppsideal hvor alle skal ha 6pack og lav fett%. hvor man kan få redusert immunforsvar, større mulighet for katabolisme og mindre beskuttelse av indre organer eks. Hvor folk skal på diett for vektnedgang og ikke får i seg nok fiber,salt,vitaminer og kalsium +.

Altså en aktiv person som spiser "sundt" med fett % på 6 , kan være like "sunn" som en person med fett % på 17, trener aktivt og spiser variert :)

Just my 5 cents om det å være "sunn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i mitt synspunkt så er det sunt :) fordi jeg er aktiv og spiser variert.Så om jeg tar med en pakke potegull og litt sjokolade eller ei fylla noen ganger i måneden er det ikke usundt i forhold.

Da kan vi heller vri den rundt. Det som er usundt er å nå nåtidens kroppsideal hvor alle skal ha 6pack og lav fett%. hvor man kan få redusert immunforsvar, større mulighet for katabolisme og mindre beskuttelse av indre organer eks. Hvor folk skal på diett for vektnedgang og ikke får i seg nok fiber,salt,vitaminer og kalsium +.

Altså en aktiv person som spiser "sundt" med fett % på 6 , kan være like "sunn" som en person med fett % på 17, trener aktivt og spiser variert :)

Just my 5 cents om det å være "sunn"

Selvfølgelig kan det å spsie det nå og da for deg være en sunn ting å gjøre ift at det kanskje ikke påvirker kroppen din like fort feks. Men i teorien er ikke kroppen glad for verken fylla eller potetgullet du spiser etterpå...tror leveren din jobber vettet av seg selv om resten av kroppen din ikke merker noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist å se sånn forvrengt tankegang, "alt eller ingenting".

Hvem i alle dager bryr seg om man spiser sunt eller usunt? Gjør det du vil, spis det du vil, tren den mengden du vil. Det er ikke noe mer "riktig" å spise potetgull hver dag enn å spise fisk hver dag. Det er kun riktig og galt når du setter det i forhold til noe, som trening og kosthold, og mål man har.

Hvis noen har lyst til å trene litt og spise den maten dem selv vil, så selvfølgelig er det ikke noe galt i det. Det at kanskje du eller andre mennesker er veldig usikker når det kommer til kosthold og trening, så betyr det ikke at det er noe galt å gjøre ting som du ikke selv tillater deg.

Det er som å se en på diett som er bitter på omverden fordi han eller henne ikke kan spise hva de selv vil. Jeg anbefaler ingen å tenke i en slik retning, da det å limitere seg selv på denne måten her kun vil skape problemer for deg, før eller siden, fordi det er det "svake" øyeblikket ditt hvor du spiser en sjokolade og tenker "Jaja, siden jeg har ødelagt kostholdet mitt med den ene sjokoladen, så får jeg bare slutte å trene og ikke lenger bry meg om kosthold".

Ja når du sier det slik,selvfølgelig. Men noe funker for noen og noe funker for andre...jeg mener fremdeles at det er bare en bonus om man greier å slutte med snop jeg da...ser det som litt forvrengt orsøk på å være sunn å fråtse hverlørdag,men det er det jeg synes. Om man kan gjøre det og likevel få en bra kropp så er detjo abre fint det,men innsiden teller jo like mye som utsiden ellr? Man kan være veltrent og slank og fremdeles være "feit" på innsiden altså og vice versa. Men nei jeg sier ikke at det er noe indikator på sunnhet fordet da..det tar kanskje mange år før det kan være det ..mulig for noen så har ikke kroppen tatt nok skade av så mye sukker og fett av dårlig skala etter 90 år heller. Men jeg er slik at jg ikke kan gjøre det slik,for fatter ikke hvordan det kan være sunt fremfor å heller kutte helt. Jeg ser det som feks røyk...like avhengighetsdannende som sukker...det er på lik måte ivertfall..så hvis man bare røyker hver lørdag..er det fremdeles sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette snakk om diett. Og flere her inne har nevnt det og det er ett nødvendig triks man bruker hvis vektnedgangen stagnerer. Og det kalles oppkarbing (som har resultert i at folk kaller det spisedag og tror de kan ete hva de vil). Det ligger i alle våres gener at når det over tid blir litt for lite mat til kroppen prøver den så godt den kan å holde på alt. Så da tar man en kveld/dag og spiser karbohydrater tilsvarende feks 1000kcal (litt usikker når dt gjelder mengde på damer men, kanskje litt mindre). Da vil kroppen tro "oii her er det fest og normalt igjen, skru opp forbrenninga karer!", ofte kan man svette ekstra etter slik spisedag og det funker=) Men som nevnt tidligere fett må ligge laaavt på denne dagen.

Er utrolig mye man kan ete på en slik da, har tidligere spist marshmellows da jeg så at "faen jeg klarer ikke ete nok" ( det var før min havregryntid vell og merke). Så lenge det er rene karbs har det inget å si :) Men selvfølgelig å foretrekker ordentlig karbohydratkilde men lov å ta seg smågodt uten fett=) Det skader ikke for en vanlig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en myte, kroppen tar opp det den trenger av energi og lagrer resten som fett.

Eller det er vel ett "unntak", de som har cølliaki og spiser hvetemel kan oppleve at noe mat passerer rett igjenom noen dager etter at de har spist mel, dette fordi "Cøiaki påvirker tynntarmen ved at tarmslimhinnen ødelegges. Det er særlig øverste del av tynntarmen som påvirkes. Normalt har slimhinnen i tynntarmen utallige små fingerlikninende utløpere som kalles tarmtotter. Tarmtottene gir tarmen størst mulig overflate slik at mest mulig av næringsstoffer kan brytes ned og tas opp i tarmen. Ved cøliaki vil disse tottene ødelegges ved inntak av gluten. Det har betydning for blant annet enzymaktiviteten og opptak av andre næringsstoffer."

ja vi med allergi er så absolutt et unntak, på en vond på måte! når jeg først blei syk, raste vekten min ned 10kg over kun noen få mnd, på denne tiden visste jeg ikke at jeg måtte holde meg helt unna ALT.. men har snudd det over til noe posetivt, det ble rett å slett en sunnere hverdag og det finnes jo så mye godt og sunt man kan lage uansett, allergi eller ikke :)

også er det ordtaket, "One moment on your lips, forever on your hips". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi med allergi er så absolutt et unntak, på en vond på måte! når jeg først blei syk, raste vekten min ned 10kg over kun noen få mnd, på denne tiden visste jeg ikke at jeg måtte holde meg helt unna ALT.. men har snudd det over til noe posetivt, det ble rett å slett en sunnere hverdag og det finnes jo så mye godt og sunt man kan lage uansett, allergi eller ikke :)

også er det ordtaket, "One moment on your lips, forever on your hips". ;)

Ja det er det jeg og mener:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

også er det ordtaket, "One moment on your lips, forever on your hips". ;)

Herregud, drit i å poste pro-anorektiske quotes her, er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, drit i å poste pro-anorektiske quotes her, er du snill.

Herregud da,skjerp deg! Det er akkurat opp til deg selv hvordan du vl tolke det eller hva du legger i deg sitatet da,men å skrive at det er pro-anorektiske quotes er jo bare å legge opp til kvalme og ufyseligheter altså. bare kutt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...