Gå til innhold

Til dere med barn - Tips til sunne måltider


Jane

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha en tråd her som går på kosthold og måltider til barn.

Det er sikkert flere enn meg som trenger litt inspirasjon innimellom:)

  • Hva tenker dere er sunt og godt for barna?
  • Sunn snacks
  • Raske og sunne måltider
  • Matpakkeforslag

post-1150-14440832936884_thumb.jpg

  • Omelett med ost, skinke og grønt
  • Knaskerøtter i stedet for gulerøtter
  • Sukkererter er søte og ofte likt av barn
  • Frukt salat
  • Karbonadedeig og pasta med saus av tomater og andre grønnsaker
  • Oppskjært frukt med vaniljekesam til dip
  • Oppskjærte grønnsaker med dip
  • Stekt egg og bacon
  • Pasta og skinke\kylling salat
  • Lasagne
  • Sweet and sour chicken

PS: HOLD DERE ON TOPIC, da jeg ikke ønsker at denne tråden skal bli ett virrvarr av meninger og diskusjoner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig å se noen som pakker sunne og næringsrike matpakker for barna sine og gjør en liten innsats.;) Er i praksis som førskolelærer nå og blir nesten lei meg når jeg ser et par gamle loffbrødskiver med ti lag prim og et par marie kjeks i boksen. Å skylle på dårlig tid her blir for dumt, å lage de kvelden før skal ikke være noe problem. thumbs up for bra tråd! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips som funker her i huset, har ikke hatt det som matpakke til jentungen ennå men det er jo en mulighet...

Tortilla leffse med kremost(philadefia, tine kremost, tubeost o.l), litt (boil in bagg) villris, noen salat blar og ellers det ungen måtte like av grønt og til sist litt kjøtt (pålegskinke, smårettskinke, smårett kylling eller rett og sett pølsepålegg av forskjellige slag. Rulle sammen og folie rundt så holder det seg godt i kjøleskapet en dag eller 3 :) Bare å lage masse så er det bare å ta med seg så mange man vil akkurat når man vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha en stor matboks, gjerne med flere rom. Lag maten kvelden i forveien :)

Mine tips til innhold i matpakken:

-Middagsrester. Mye som kan tas med i matpakken. Pizza kan spises når den er kald, pastasalat, taco som noen har nenvt. Disse er ikke de sunneste alternativene, men funker inni mellom og er bedre enn at ungene ikke spiser noe.

-Brød, det trenger ikke være kjedelig hvis man varierer. (Hjemmelagede) knekkebrød, rundstykker, baguetter. Bruk MYE og forskjellig typer pålegg. Feks egg, fiskepålegg, kjøttpålegg. Legg ved grønnsaker, det gjør matpakken mer fargerik og fristende :D

-Frukt og grønnsaker. Noen barn er dårlige på å spise det. Husker jeg ALLTID kom hjem med appelsinen, eplet eller bananen i sekken. Lag grønnsak/frukt-spyd til barna. Mer motiverende å spise noe som ser litt morsomt ut. Ha en liten egen boks til ferdig oppskjært frukt. Vær KREATIV når det gjelder frukt og grønt. Ananas, druer, pære, mango, fersken, sukkererter, cherrytomater, ++

-Biola/yoghurt naturell og frossen frukt i en liten boks (feks blåbær, bringebær). Frukten smelter til lunsj-tid. Lite sukker og veldig godt:)

-Nøtter.

-Omelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare føye til en liten tankevekker her som vi alle egentlig er klar over.

Men ungene maser jo ofte: Mamma/pappa kan jeg få en sjokolade/godteri, pliiiiiisss.... (engleøyne)

Og vips, man smelter og vil være snill, men er man da i bunn å grunn så snill om dete skjer ofte???

NEI, man er jo egentlig bare med på og danne fundamentet for en skummel utvikkling som ungene lett drar med seg videre inn i det voksne liv og gjerne fører det videre til sine igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare føye til en liten tankevekker her som vi alle egentlig er klar over.

Men ungene maser jo ofte: Mamma/pappa kan jeg få en sjokolade/godteri, pliiiiiisss.... (engleøyne)

Mine unger maser ikke om godteri :) Ikke på butikken engang. Hehe, de spør om de kan få druer og sukkererter o.l.. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du lagt til en god vane, ungene mine maser heller ikke ofte, faktisk heller skjeldent nu etter jeg har blitt skikkelig fokusert på kosthold. De siste helgene har de også mast om frukt for og kutte opp og lage fruktsalater. Men har nok ikke alltid vært slik, og det hender i dag også at de maser litt innimellom. Men godis er KUN på lørdager nu, og de fleste lørdager er det heller potegull og juice framfor vingummi, sjokolade og brus...

Men poenget er at de voksne må spore riktig og ikke miste fokus, for jeg ser ofte i butikkene at unge maser/smisker seg til det og ALT for ofte at de hyler seg til det....

Og det som er slående er jo at om foreldrene er veldig overvektig, ja så er det veldig mange ganger at ungene også er det, og det går kun på usunne matveier hvor foreldrene enten overser/blokerer hvor viktig det er, eller at de rett og slett ikke bryr seg...

(Men spore litt bort her nu... SORRY :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å lage vanlig brød med pålegg og frukt:) Hun går i barnehage så vi har en avtale om at hun får medyogurt når hun har spist opp dagen før:) og hun maser sjeldent om godteri nå, og er kjempe glad i smoothie og frukt:) Er ikke så sær på hva henne spiser, for hun spiser variert og sunt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men et triks som fungerer med de aller fleste barn er å sette seg seg ned med noe sunt snacks(druer grønnsaker i staver, med Farris til drikke f.eks) og si høyt og tydelig at dette er "min snop" - og bare min... Da blir det stor stas å få spise druer og drikke Farris ;) Hehe, men spøk til side- selvfølgelig er det best å lære barna at sunn mat også er god mat, sånn generelt. Når jeg ser på mine jevnaldrende( er 21 år), er det sykt å se hva slags påvirkning matvanene til foreldrene har hatt på folk. Det henger i, årevis etter at de har flyttet ut av redet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det er greit at jeg joiner, selv om jeg ikke har barn enda. To tantebarn da, teller det litt kanskje? :blush:

Men jeg er opptatt av alle mennesker, store og små, og liker å fokusere på viktigheten av et sunt (hverdags)kosthold.

Mitt tips til å lage sunne måltider for barn er de såkalt japanske "bento-boksene". Det er litt tidkrevende, så det er nok ikke noe man gjør hver dag. Men kanskje som en gledelig overraskelse innimellom ;)

Bento-boksene er vel tradisjonelt brukt som matbokser på f.eks. skolen, men mange av dem er nok ikke så holdbare i ryggsekken på en aktiv liten herremann eller frøken ;) Men kanskje en idé til å lage i helgen?

post-36-14440833020286_thumb.jpg

post-36-14440833018151_thumb.jpg

Denne siden inneholder mange flotte bilder av ulike varianter, og samme siden har også en del tutorials. Mye kan lages ved hjelp av en saks og enkelt utstyr hvis man er kreativ, men det fås også kjøpt en del utstyr på ebay. F.eks. bokser til å putte egg i som gjør at eggene former seg som ulike figurer.

Nå skal det sies at jeg er langt over gjennomsnittet glad i å bruke hendene, men jeg tror kanskje det er noen andre som også har glede av å lage slikt i blant. I hvert fall blant oss som er opptatt av kosthold og mat i tillegg

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Ikke ta meg dum/Frekk osv nå. Men helsikken heller! Det er unger det er snakk om? Ja de kan spise sunt. Men hvorfor i huleste skal dere "unngå" å gi ungen deres et par skiver med pålegg/nugatti? og evt saft/melk med? Som lunsj på skolen? Ja kjedelig ja! Men søren og! Unger har spist dette i en mannsalder! Både før og nå! Det er INGENTING galt med dette!

Husker når jeg gikk på skolen osv, da hadde vi "avslutningsdager" før jul og sommer. Da kunne vi ha med 0,5l brus og evt noe chips/litt snop! Og koste oss som bare det! JA FOLK ER FORTSATT TYNNE! men nå(har lillesøster som går der)!

Så er det bare "Nieneinei" kanskje vi skal ha rundstykker med noe pålegg eller bare bruk! woho!

Og igjen: det er ikke noe gale! Men det blir så latterlig i mine øyne at fokuset er sånt. Flytt fokuset fra kostholdet, for det har ALLTID vært bra nok(bortsett fra de ekstreme)! Det er fokus på aktivitet som teller. Nå er tv/data osv ødeleggende. Før måtte man UT for å ha det gøyt, om det regnet eller ei!

Og forteller igjen: Jeg som liten, fikk ALDRI snop. Og fra jeg var 6-7.klasse til etter VGS var jeg GAL etter snop! Og jeg kan legge til at på denne tiden var jeg på mitt verste! Kunne gjerne drikke 1-3liter cola om dagen! + minst 1 chips pose i uken+evt sjokolade og MASSE annet mat! Men dette var pga et ekstremt høyt energinivå(masse trening)! men dette har la jeg av meg etterhvert og nå vil jeg heller ha frukt/friske ting!

Lillesøs får det hun vil ha av snop, men hun spiser det ALDRI. Hun kan ha snop liggende 2-3år etter nyttår og dermed må vi hive dette! Så det er ingenting med dette kostholdet(at barn skal spise så forbanna "sunt"). For vanlig norsk huskost er ikke USUNT? er det det?

Og jeg ser flere av dere snakker om at det er "foreldrene" sine vaner som smitter osv. Ja det kan godt hende. Men da må vel man se på seg selv? Og ikke hva man skal "fore" barna med? Familien her har ALLTID levd på "Norsk husmankost". Dvs: kjøttkaker, fisk i alle slags varianter og potet og kjøtt. Aldri pizza/taco osv av flere grunner! Og vet dere hva: Jeg var sjeleglad som ung når jeg var hos andre som hadde taco osv!

THE END:p ja, det ble langt, muligens pga jeg er trøtt/lei av å se tendenser til "panikk" oppførsel og idiotisk oppførsel i mine øyne. Det er ikke ment som negativt mot NOEN som helst. Jeg forstår deres syn og meninger med denne tråden. Måtte bare få det ut! Fokuset er som oftest feil ang kosthold/aktivitet! Men husk: det er bare barn, ikke noen man skal fore med kylling,brokkoli,kesam,cc, havregryn osv bare pga det er "sunt" for de som holder på med trening! Har man overvektige barn: få de i aktivitet samtidig som man kan begrense "barne innholdet" i kosten. De er bare barn 1 gang, tro det eller ei(selvom de alltid vil være barnet deres)!

Beklager trådstarter for dette innlegget som sporer totalt av! Men som liten var jeg glad hvis jeg bare fikk med f.eks

1 liten "Boks" med frukt og av og til fikk jeg en veldig liten med sjokopulver som jeg kunne blande i melken min! Det var happy days det! Yoghurt er en klassiker!

Viktigste er vel egentlig å "Lære" ungen sin at frukt er ikke vondt, det er godt osv. Og at man ikke kan få noe hver dag! Men ikke fall for den som mange jeg kjenner falt for! De fikk svært sjelden noe godt. De gikk rundt og tigget omtrent på skolen bare for å få noe med noe søtt i seg! Det er lov å kose seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig å lage noe så fancy for å få en unge til å spise.. Da synes i så fall jeg at du burse tenke igjenom hva du har lært han. jeg kommer i så fall aldri til å legge så mye i maten for å få ungen min til å spise grønt å sunt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta meg dum/Frekk osv nå. Men helsikken heller! Det er unger det er snakk om? Ja de kan spise sunt. Men hvorfor i huleste skal dere "unngå" å gi ungen deres et par skiver med pålegg/nugatti? og evt saft/melk med? Som lunsj på skolen? Ja kjedelig ja! Men søren og! Unger har spist dette i en mannsalder! Både før og nå! Det er INGENTING galt med dette!

Husker når jeg gikk på skolen osv, da hadde vi "avslutningsdager" før jul og sommer. Da kunne vi ha med 0,5l brus og evt noe chips/litt snop! Og koste oss som bare det! JA FOLK ER FORTSATT TYNNE! men nå(har lillesøster som går der)!

Så er det bare "Nieneinei" kanskje vi skal ha rundstykker med noe pålegg eller bare bruk! woho!

Og igjen: det er ikke noe gale! Men det blir så latterlig i mine øyne at fokuset er sånt. Flytt fokuset fra kostholdet, for det har ALLTID vært bra nok(bortsett fra de ekstreme)! Det er fokus på aktivitet som teller. Nå er tv/data osv ødeleggende. Før måtte man UT for å ha det gøyt, om det regnet eller ei!

Og forteller igjen: Jeg som liten, fikk ALDRI snop. Og fra jeg var 6-7.klasse til etter VGS var jeg GAL etter snop! Og jeg kan legge til at på denne tiden var jeg på mitt verste! Kunne gjerne drikke 1-3liter cola om dagen! + minst 1 chips pose i uken+evt sjokolade og MASSE annet mat! Men dette var pga et ekstremt høyt energinivå(masse trening)! men dette har la jeg av meg etterhvert og nå vil jeg heller ha frukt/friske ting!

Lillesøs får det hun vil ha av snop, men hun spiser det ALDRI. Hun kan ha snop liggende 2-3år etter nyttår og dermed må vi hive dette! Så det er ingenting med dette kostholdet(at barn skal spise så forbanna "sunt"). For vanlig norsk huskost er ikke USUNT? er det det?

Og jeg ser flere av dere snakker om at det er "foreldrene" sine vaner som smitter osv. Ja det kan godt hende. Men da må vel man se på seg selv? Og ikke hva man skal "fore" barna med? Familien her har ALLTID levd på "Norsk husmankost". Dvs: kjøttkaker, fisk i alle slags varianter og potet og kjøtt. Aldri pizza/taco osv av flere grunner! Og vet dere hva: Jeg var sjeleglad som ung når jeg var hos andre som hadde taco osv!

THE END:p ja, det ble langt, muligens pga jeg er trøtt/lei av å se tendenser til "panikk" oppførsel og idiotisk oppførsel i mine øyne. Det er ikke ment som negativt mot NOEN som helst. Jeg forstår deres syn og meninger med denne tråden. Måtte bare få det ut! Fokuset er som oftest feil ang kosthold/aktivitet! Men husk: det er bare barn, ikke noen man skal fore med kylling,brokkoli,kesam,cc, havregryn osv bare pga det er "sunt" for de som holder på med trening! Har man overvektige barn: få de i aktivitet samtidig som man kan begrense "barne innholdet" i kosten. De er bare barn 1 gang, tro det eller ei(selvom de alltid vil være barnet deres)!

Beklager trådstarter for dette innlegget som sporer totalt av! Men som liten var jeg glad hvis jeg bare fikk med f.eks

1 liten "Boks" med frukt og av og til fikk jeg en veldig liten med sjokopulver som jeg kunne blande i melken min! Det var happy days det! Yoghurt er en klassiker!

Viktigste er vel egentlig å "Lære" ungen sin at frukt er ikke vondt, det er godt osv. Og at man ikke kan få noe hver dag! Men ikke fall for den som mange jeg kjenner falt for! De fikk svært sjelden noe godt. De gikk rundt og tigget omtrent på skolen bare for å få noe med noe søtt i seg! Det er lov å kose seg!

Signerer den! Bra innlegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MartinM: Jeg er enig i at unger kan få en liten boks sjokopulver til melka eller kanskje en liten kjekspakke på SPESIELLE dager som aktivitetsdager o.l., men å fôre ungene med nugatti til daglig, er sludder og vås. Hjemme hos meg fikk vi Nugatti kun på lørdager, og var happy med det. 1. Ungene blir slappe av denslags pålegg. 2. Det blir ikke noe stas å spise nugatti når helga først kommer, om man skal spise det hver dag. En dårlig vane å lære ungene at det "går helt fint" å spise nugatti hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MartinM: Jeg tror ingen her er helt imot å spise "usunne" pålegg, men ikke til hverdags. Det skader kanskje ikke der og da, men i lengden kan det være skadelig - særlig dersom det blir for mye. Det er ikke nødvendigvis sånn at det bare er vekten det går på, men kroppen generelt får rett og slett for lite næring.

Når det er sagt, så er det ingenting i veien for å gjøre de usunne alternativene sunne. Jeg elsker syltetøy og "løser" problemet med å lage mitt eget. På nettet finnes det også MANGE oppskrifter på hjemmelaget nugatti - de er næringsrike og barn elsker dem og merker ofte ikke forskjell på det og "vanlig" nugatti.

Som jeg nevner over her, så har jeg ikke barn selv, men jeg har tanteunger. Selv om jeg er opptatt av kosthold, så er jeg ikke hysterisk. Dvs. jeg er nok hysterisk ift. mitt eget kosthold, men det går bare ut over meg selv og er grunnet sykdom. Når det gjelder mine tanteunger, så legger jeg ikke meg oppi min søsters valg av mat. Men jeg har servert sunne alternativer til begge to, blant annet det hjemmelagede syltetøyet. Ingen merket forskjell og eldstemann ba om å få det på brødskiva han skulle ha på skolen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MartinM og Daniel83:

Det er faktisk ikke hysterisk å gi barna sunne vaner fra de er små. Heller tvert i mot! Gode vaner fra man vokser opp er ingen uting.

Selvfølgelig skal man ikke nekte barna noe godt på lørdagskvelden eller når det er avslutning, det skal være rom for litt kos.

Men poenget her er vel egentlig at man ikke trenger heller smøre brødskive med nugatti og salami hver eneste dag. Den beste matpakken man kan få med seg på skolen er litt spennende. Gjerne rester av gårsdagens middag og litt frukt til.

For å ta et eksempel på en god vane jeg har fått hjemmefra: Når jeg var liten fikk jeg aldri brus bortsett fra på lørdager. Til slutt var det ren automatikk å gå til brushyllene på butikken og ta med farris eller lignende. Den vanen har jeg fremdeles i dag, og jeg tenkte ikke over det før her om dagen, at jeg faktisk kan velge brus selvom det ikke er lørdag.

Det er da svært få som nekter barna sine å spise taco eller pizza for den saks skyld!

Men det er slik at når barna begynner i 6-7 klasse har ikke foreldre lenger like stor kontroll på kostholdet som de har hatt fram til da, og det er da barnas godterispising flyter ut i hverdagene. Da er det foreldrenes oppgave å ha lært barna sine at det finnes spennende sunn mat så barna skal ha alternativer til all den usunne gode maten som finnes.

Hjemme hos oss lærte aldri jeg at det er mulig å lage sunne alternativer av vafler osv. Det vi spiste når vi skulle spise sunt var kylling og salat. Du kan tro jeg var drittlei til slutt!

Når jeg gikk på ungdomsskolen spiste jeg lite når det var middagstider, fordi jeg hadde allerede spist noe usunt før middagen. Hadde mamma og pappa lært meg å lage sunn, spennende mat så jeg hadde spist lunsjen min i stedet for å kaste i meg usunne alternativer når jeg kom hjem fra skolen er jeg sikker på at jeg kunne unngått mange ekstra kilo. Heldigvis tok jeg til fornuft allerede når jeg kom i første klasse på videregående, da skjønte jeg at jeg ikke kunne fortsette slik. Ikke undervurder gode vaner, jeg ble rettledet under hele oppveksten, men jeg skulle fremdeles ønske at det var flere alternativer til brødskive med salami. Jeg fikk aldri nugatti på brødskiven og tok ikke skade av det! Men jeg fikk heller aldri grønnsaker og middagsrester.

Barn SKAL spise sunt, ikke fordi foreldrene er hysteriske, men på grunn av alle helsegevinstene. Det er selvfølgelig greit å skeie ut, av og til, eller spise godteri i mindre mengder oftere.

Nå er dette litt OT, så jeg foreslår noen ålreite alternativer til sunn mat som man kan sende med barna :)

Wok med kylling eller kjøtt av noe slag. Gjerne wrappet inn i tortillalefser/lomper! (Alt smaker godt når det er wrappet!)

Cherrytomater, speltlomper med ost og (kylling eller kalkun)skinke og ketchup, spesielt ålreit når man har oppvarmingsmuligheter!

Potetbåter og kyllingfilet.

Søtet kesam med oppskjært frukt (banan og eple).

Cottage cheese med banan og syltetøy.

Hjemmelaget pizza og oppskjærte grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...