Gå til innhold

Til dere med barn - Tips til sunne måltider


Jane

Anbefalte innlegg

På min daglige bloggrunde, kom jeg over et innlegg som Lovelyliller skrev. Hun har laget et usponset anmeldelses-innlegg av ulike typer nøttesmør, deriblant Cacao-bliss. Dette sjokoladekokospålegget er, i motsetning til nugatti, bra for kroppen på flere ulike måter! Barnas kropp og hjerne er i vekst og trenger riktig føde. De sunne fettsyrene i dette pålegget er med på å gi barna disse sunne næringsstoffene.

Det finnes ALLTID et alternativ, men man må ha et ønske om å gjøre ting bedre. Unnskyldingen om at barn har overlevd på nugatti holder ikke altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta meg dum/Frekk osv nå. Men helsikken heller! Det er unger det er snakk om? Ja de kan spise sunt. Men hvorfor i huleste skal dere "unngå" å gi ungen deres et par skiver med pålegg/nugatti? og evt saft/melk med? Som lunsj på skolen? Ja kjedelig ja! Men søren og! Unger har spist dette i en mannsalder! Både før og nå! Det er INGENTING galt med dette!

Husker når jeg gikk på skolen osv, da hadde vi "avslutningsdager" før jul og sommer. Da kunne vi ha med 0,5l brus og evt noe chips/litt snop! Og koste oss som bare det! JA FOLK ER FORTSATT TYNNE! men nå(har lillesøster som går der)!

Så er det bare "Nieneinei" kanskje vi skal ha rundstykker med noe pålegg eller bare bruk! woho!

Og igjen: det er ikke noe gale! Men det blir så latterlig i mine øyne at fokuset er sånt. Flytt fokuset fra kostholdet, for det har ALLTID vært bra nok(bortsett fra de ekstreme)! Det er fokus på aktivitet som teller. Nå er tv/data osv ødeleggende. Før måtte man UT for å ha det gøyt, om det regnet eller ei!

Og forteller igjen: Jeg som liten, fikk ALDRI snop. Og fra jeg var 6-7.klasse til etter VGS var jeg GAL etter snop! Og jeg kan legge til at på denne tiden var jeg på mitt verste! Kunne gjerne drikke 1-3liter cola om dagen! + minst 1 chips pose i uken+evt sjokolade og MASSE annet mat! Men dette var pga et ekstremt høyt energinivå(masse trening)! men dette har la jeg av meg etterhvert og nå vil jeg heller ha frukt/friske ting!

Lillesøs får det hun vil ha av snop, men hun spiser det ALDRI. Hun kan ha snop liggende 2-3år etter nyttår og dermed må vi hive dette! Så det er ingenting med dette kostholdet(at barn skal spise så forbanna "sunt"). For vanlig norsk huskost er ikke USUNT? er det det?

Og jeg ser flere av dere snakker om at det er "foreldrene" sine vaner som smitter osv. Ja det kan godt hende. Men da må vel man se på seg selv? Og ikke hva man skal "fore" barna med? Familien her har ALLTID levd på "Norsk husmankost". Dvs: kjøttkaker, fisk i alle slags varianter og potet og kjøtt. Aldri pizza/taco osv av flere grunner! Og vet dere hva: Jeg var sjeleglad som ung når jeg var hos andre som hadde taco osv!

THE END:p ja, det ble langt, muligens pga jeg er trøtt/lei av å se tendenser til "panikk" oppførsel og idiotisk oppførsel i mine øyne. Det er ikke ment som negativt mot NOEN som helst. Jeg forstår deres syn og meninger med denne tråden. Måtte bare få det ut! Fokuset er som oftest feil ang kosthold/aktivitet! Men husk: det er bare barn, ikke noen man skal fore med kylling,brokkoli,kesam,cc, havregryn osv bare pga det er "sunt" for de som holder på med trening! Har man overvektige barn: få de i aktivitet samtidig som man kan begrense "barne innholdet" i kosten. De er bare barn 1 gang, tro det eller ei(selvom de alltid vil være barnet deres)!

Beklager trådstarter for dette innlegget som sporer totalt av! Men som liten var jeg glad hvis jeg bare fikk med f.eks

1 liten "Boks" med frukt og av og til fikk jeg en veldig liten med sjokopulver som jeg kunne blande i melken min! Det var happy days det! Yoghurt er en klassiker!

Viktigste er vel egentlig å "Lære" ungen sin at frukt er ikke vondt, det er godt osv. Og at man ikke kan få noe hver dag! Men ikke fall for den som mange jeg kjenner falt for! De fikk svært sjelden noe godt. De gikk rundt og tigget omtrent på skolen bare for å få noe med noe søtt i seg! Det er lov å kose seg!

Diabetes 2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er viktig å legge et godt grunnlag fra de er små..

Det å legge et godt grunnlag vil jo ikke si at man nekter de små all form for usunn mat, men at man viser de at det finnes alternativer. Man MÅ jo ikke ha nugatti på ei brødskive fordi man selv er vokst opp med det, eller fordi alle andre har det.

Her i huset er wraps en stor favoritt. Fullkorns tortillalefse med salat, avocado, kylling og krydder. Virker ikke som datteren min går lei. Dette har vært favotitten siden hun begynte på skolen. Mulig fordi jeg fikser til henne, og selv om hun nå er 14 så er det veldig greit med mat man slipper lage selv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...............)

Nå skulle ikke dette være en diskusjon om hva de forskjellige meningene til folk er, men en tråd med tips om måltider til barn. Om du vil diskutere hva dine meninger er om barns kosthold så kan du opprette en egen tråd ;)

Jeg velger å ikke fortsette diskusjonen da det ikke er formålet med denne tråden. Håper det er forståelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
MartinM: Jeg er enig i at unger kan få en liten boks sjokopulver til melka eller kanskje en liten kjekspakke på SPESIELLE dager som aktivitetsdager o.l., men å fôre ungene med nugatti til daglig, er sludder og vås. Hjemme hos meg fikk vi Nugatti kun på lørdager, og var happy med det. 1. Ungene blir slappe av denslags pålegg. 2. Det blir ikke noe stas å spise nugatti når helga først kommer, om man skal spise det hver dag. En dårlig vane å lære ungene at det "går helt fint" å spise nugatti hver dag.

Fortell meg hvorfor det er sludder å vås å få nugatti på skolen? Jeg fikk vel 1.skive med nugatti og 2-3 skiver med skinke/ost osv.. Jeg ble verken slapp eller "usunn" av den grunn. Jeg klarte meg helt fine på skolen og var blandt de beste i idrettene hele veien. Og jeg spiste masse "drittmat" som de fleste er på forumet ville sagt. Selvfølgelig middag osv var tradisjonsrik norsk husmanskost. Men jeg personlig skeiet ut med å lure til meg enkelte godsaker vi hadde i skapet. Eneste negative med dette er at jeg ALDRI hadde den sixpacken. Men SKAL man ha sixpack på barneskolen? hallo? Er man tross alt ikke unge?

Og ang selve tråden her: jeg forstår at personen gjerne ønsker å lage sunne måltider som får ungene til å spise. Men eneste jeg så nedover tråden var at "ungene/foreldrene er så usunne bla bla bla". Jeg skjønner bare ikke NÅR det ble usunt og få de 3-4 "slappe tradisjonsrike" skivene? Som har vært i.. ja all tid! Folk har verken blitt syke eller noe annet! Dagens samfunn: kostholdet er 90% ok i befolkningen, aktivitetsnivå! Det trenger man ikke snakke om. For det er ELENDING. Og det er det som er problemet når det gjelder "fedme" osv... Foreldre kjører ungene overalt, og man har tlf/data/ps3/xbox og alt dette. Som sagt: FØR måtte man ut for å gjøre noe, regn eller ikke!

Diabetes 2 ?

Så du mener man må proppe i ungene grønnsaker/kesam/cc/proteinpulver/ osv for å unngå diabetes 2? Jeg har ikke diabetes 2? Og har spist "usunt" hele mitt liv ifølge det mange her anser som "sunne" måltider! Vi snakker IKKE om fedme! Når man går over til den kategorien så er det klinkende klart at det er både noe galt med kosthold OG aktivitetsnivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Nå skulle ikke dette være en diskusjon om hva de forskjellige meningene til folk er, men en tråd med tips om måltider til barn. Om du vil diskutere hva dine meninger er om barns kosthold så kan du opprette en egen tråd ;)

Jeg velger å ikke fortsette diskusjonen da det ikke er formålet med denne tråden. Håper det er forståelig:)

Beklager;) Kan godt slette innlegg osv;) Jeg bare ser flere begynte å kommentere dette:) Og da blir man litt "frustrert"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta meg dum/Frekk osv nå. Men helsikken heller! Det er unger det er snakk om? Ja de kan spise sunt. Men hvorfor i huleste skal dere "unngå" å gi ungen deres et par skiver med pålegg/nugatti? og evt saft/melk med? Som lunsj på skolen? Ja kjedelig ja! Men søren og! Unger har spist dette i en mannsalder! Både før og nå! Det er INGENTING galt med dette!

Husker når jeg gikk på skolen osv, da hadde vi "avslutningsdager" før jul og sommer. Da kunne vi ha med 0,5l brus og evt noe chips/litt snop! Og koste oss som bare det! JA FOLK ER FORTSATT TYNNE! men nå(har lillesøster som går der)!

Så er det bare "Nieneinei" kanskje vi skal ha rundstykker med noe pålegg eller bare bruk! woho!

Og igjen: det er ikke noe gale! Men det blir så latterlig i mine øyne at fokuset er sånt. Flytt fokuset fra kostholdet, for det har ALLTID vært bra nok(bortsett fra de ekstreme)! Det er fokus på aktivitet som teller. Nå er tv/data osv ødeleggende. Før måtte man UT for å ha det gøyt, om det regnet eller ei!

Og forteller igjen: Jeg som liten, fikk ALDRI snop. Og fra jeg var 6-7.klasse til etter VGS var jeg GAL etter snop! Og jeg kan legge til at på denne tiden var jeg på mitt verste! Kunne gjerne drikke 1-3liter cola om dagen! + minst 1 chips pose i uken+evt sjokolade og MASSE annet mat! Men dette var pga et ekstremt høyt energinivå(masse trening)! men dette har la jeg av meg etterhvert og nå vil jeg heller ha frukt/friske ting!

Lillesøs får det hun vil ha av snop, men hun spiser det ALDRI. Hun kan ha snop liggende 2-3år etter nyttår og dermed må vi hive dette! Så det er ingenting med dette kostholdet(at barn skal spise så forbanna "sunt"). For vanlig norsk huskost er ikke USUNT? er det det?

Og jeg ser flere av dere snakker om at det er "foreldrene" sine vaner som smitter osv. Ja det kan godt hende. Men da må vel man se på seg selv? Og ikke hva man skal "fore" barna med? Familien her har ALLTID levd på "Norsk husmankost". Dvs: kjøttkaker, fisk i alle slags varianter og potet og kjøtt. Aldri pizza/taco osv av flere grunner! Og vet dere hva: Jeg var sjeleglad som ung når jeg var hos andre som hadde taco osv!

THE END:p ja, det ble langt, muligens pga jeg er trøtt/lei av å se tendenser til "panikk" oppførsel og idiotisk oppførsel i mine øyne. Det er ikke ment som negativt mot NOEN som helst. Jeg forstår deres syn og meninger med denne tråden. Måtte bare få det ut! Fokuset er som oftest feil ang kosthold/aktivitet! Men husk: det er bare barn, ikke noen man skal fore med kylling,brokkoli,kesam,cc, havregryn osv bare pga det er "sunt" for de som holder på med trening! Har man overvektige barn: få de i aktivitet samtidig som man kan begrense "barne innholdet" i kosten. De er bare barn 1 gang, tro det eller ei(selvom de alltid vil være barnet deres)!

Beklager trådstarter for dette innlegget som sporer totalt av! Men som liten var jeg glad hvis jeg bare fikk med f.eks

1 liten "Boks" med frukt og av og til fikk jeg en veldig liten med sjokopulver som jeg kunne blande i melken min! Det var happy days det! Yoghurt er en klassiker!

Viktigste er vel egentlig å "Lære" ungen sin at frukt er ikke vondt, det er godt osv. Og at man ikke kan få noe hver dag! Men ikke fall for den som mange jeg kjenner falt for! De fikk svært sjelden noe godt. De gikk rundt og tigget omtrent på skolen bare for å få noe med noe søtt i seg! Det er lov å kose seg!

Jeg er enig med deg i at det er viktig å ikke bli hysterisk. Å fore barn med cottage cheese og proteinvafler er kanskje ikke helt nødvendig, men det er ikke realistisk at JEG vil gjøre det heller. Fordi jeg er ikke helt der selv. Men har barnet foreldre som spiser et slikt kosthold med mye proteinvafler og cottage cheese så er det faktisk ikke så farlig om barna er interessert i å smake på det. Det er jo sunn mat!

Nugatti på skiva er ikke normal/sunn mat! Det er slapp mat, mat uten energi. Med mindre brødskiva er ei energibombe ;)

Jeg husker jeg hadde veldig problemer med skolemat. Jeg hadde i tillegg en kronisk sykdom som ble mye verre når jeg ikke spiste regelmessig. Men to halv-grove skiver med svett salami og ost, med vann fra springen på skolen til, det var bare ikke fristende.

Jeg har også en familie der ALLE (begge foreldre og tre søsken) er overvektige. Det er ikke jeg. Men jeg har veldig mange dårlige uvaner. Jeg er avhengig av light-brus blant annet.

Skulle ønske mine foreldre hadde gitt meg den vanen å drikke brus og spise godteri på lørdager.

Jeg har jobba både i barnehage og på barneskole. Ser at noen barn har bedre matvaner enn andre. Det vises godt at de barna som spiser NOK mat og riktig mat har det bedre i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvorfor det er sludder å vås å få nugatti på skolen? Jeg fikk vel 1.skive med nugatti og 2-3 skiver med skinke/ost osv.. Jeg ble verken slapp eller "usunn" av den grunn. Jeg klarte meg helt fine på skolen og var blandt de beste i idrettene hele veien. Og jeg spiste masse "drittmat" som de fleste er på forumet ville sagt. Selvfølgelig middag osv var tradisjonsrik norsk husmanskost. Men jeg personlig skeiet ut med å lure til meg enkelte godsaker vi hadde i skapet. Eneste negative med dette er at jeg ALDRI hadde den sixpacken. Men SKAL man ha sixpack på barneskolen? hallo? Er man tross alt ikke unge?

Det handler ikke om å ha sixpack eller ikke. Det handler om å innføre gode vaner, og nugatti på skiva hver dag er IKKE en god vane. Det inneholder ikke mye næring, alt for mye sukker og usunt fett, og det er en dårlig vane at alt skal være søtt. Alternativt kan man lage nugattien til ungene selv, sett at man bruker en sukkerfri variant - hvis unga MÅÅÅ få sjokoladepålegg på skolen (igjen - tullball. Ingen unger MÅ ha søtpålegg). Fint og flott at du var en superunge som presterte godt i gymtimen uansett hva du hadde i deg, men det er ikke alle unger som er sånn.

Ann Cecilie, Millas og Lily hadde gode poenger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal være barn, men man trenger ikke proppe i de sukker til alle måltider. Jeg overdriver når jeg sier diabetes 2, men sukker mange ganger om dagen over lang til vil jo eventuelt tære på bukspyttkjertelen. Det er som Augis sier over, man må innføre gode vaner tidlig. Sunn mat og aktivitet er i mine øyne bedre enn usunn mat og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Det handler ikke om å ha sixpack eller ikke. Det handler om å innføre gode vaner, og nugatti på skiva hver dag er IKKE en god vane. Det inneholder ikke mye næring, alt for mye sukker og usunt fett, og det er en dårlig vane at alt skal være søtt. Alternativt kan man lage nugattien til ungene selv, sett at man bruker en sukkerfri variant - hvis unga MÅÅÅ få sjokoladepålegg på skolen (igjen - tullball. Ingen unger MÅ ha søtpålegg). Fint og flott at du var en superunge som presterte godt i gymtimen uansett hva du hadde i deg, men det er ikke alle unger som er sånn.

Ann Cecilie, Millas og Lily hadde gode poenger her.

Jeg sier ikke at noen MÅ ha det osv;) Jeg bare mener at det blir tull at fokuset skal være sånn at FYFYFYFY! på alt som er "usunt". Jeg mener det er feil å dytte i unger et kosthold som skal bestå av det oss "voksne treningsglade" mennesker spiser. Mange her nevner CC, kesam osv! Skal man begynne å hive i ungen sin proteinpulver/piller og kreatin bare pga dette KAN være bra for kroppen og få et energinivå?

Nei, man må som sagt ikke ha sjokoladepålegg på skiven hver dag! Men er det virkelig så farlig om det skjer? MEN MEN! Nå var ikke diskusjonen ang nugatti eller ikke. Var generelt fra min side: Fokuset trenger ikke være på kostholdet, det skal være på aktivitetsnivå. Ikke la ungen sitte inne osv!Og jeg ser ALLE deres sider når det gjelder sunt kosthold og bare snop/godis på lørdager/spesielle anledninger! Det er jeg enig i, men som sagt: ikke press i ungen kesam/cc/proteinpulver/vitaminer osv. Jeg sier hele tiden: tradisjonsrik mat! Fisk,kjøtt! La ungen bli glad i dette(spesielt fisk)!Gode vaner er å ha et NORMALT kosthold og godt aktivitetsnivå. Ikke å spise som en treningsnarkoman med alt mulig "tull" Når man er i den alderen. Vil ungen spise det som foreldrene gjør, værsegod! Men ikke unngå skivene bare pga det er "karbohydrater" i det osv... Når ble skiver UNORMALT OG USUNT? for unger?

Og til jane: jeg ser dine forslag! Og de er knall! De fleste unger liker nok dette. Masse smak!

Kan for øvrig nevne at jeg har vært og er en kjøttperson! Så alt med kjøtt hjalp på for min del!

Hva med klassikeren grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at noen MÅ ha det osv;) Jeg bare mener at det blir tull at fokuset skal være sånn at FYFYFYFY! på alt som er "usunt". Jeg mener det er feil å dytte i unger et kosthold som skal bestå av det oss "voksne treningsglade" mennesker spiser. Mange her nevner CC, kesam osv! Skal man begynne å hive i ungen sin proteinpulver/piller og kreatin bare pga dette KAN være bra for kroppen og få et energinivå?

DET er jeg enig i. Vanlig, sunn mat er veien å gå (sett i forhold til proteinpulver o.l.). Kesam og CC ser jeg ikke på som noe problematisk, akkurat.

- Fullkornswraps med krydret kylling/laks og grønnsaker

- En liten boks med frukt

- Hjemmebakte knekkebrød

- Grønnsaksmos som er litt spennende krydret, sammen med f.eks mager kjøttdeig og potet/ris/pasta

- Fredagskooooooos: Speltlomper med philadelphia, sukrin og kanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treåringen min er veldig glad i:

- All slags fisk og kjøtt

- Brokkoli (spiser opp min jo)

- Cottage cheese

- Proteinrundstykker

- Kylling

- Frukt

- Wok

- Havregrøt

- Musliblanding

- Knekkebrød

- Melk/vann

Ikke alt dette er like praktisk å sende med i matpakken, så til daglig går det stort sett i brødskiver. Syns ikke det gjør noe, sender med frukt, proteinvafler e.l. iblandt for ekstra kos. Sørger heller for at han får mindre brødmat hjemme, alt i alt mener jeg han har et variert kosthold, og det er sjelden mas om noe søtt. Drikker hverken juice eller brus, har lite sukkerholdige pålegg i skapene. Koser seg med en pakke rosiner til kvelds av og til. Likevel, når det er fredag er det straka veien til butikken for å kjøpe kinderegg, blir ikke helg uten!:D

Såppas syns jeg han kan få faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treåringen min er veldig glad i:

- All slags fisk og kjøtt

- Brokkoli (spiser opp min jo)

- Cottage cheese

- Proteinrundstykker

- Kylling

- Frukt

- Wok

- Havregrøt

- Musliblanding

- Knekkebrød

- Melk/vann

Ikke alt dette er like praktisk å sende med i matpakken, så til daglig går det stort sett i brødskiver. Syns ikke det gjør noe, sender med frukt, proteinvafler e.l. iblandt for ekstra kos. Sørger heller for at han får mindre brødmat hjemme, alt i alt mener jeg han har et variert kosthold, og det er sjelden mas om noe søtt. Drikker hverken juice eller brus, har lite sukkerholdige pålegg i skapene. Koser seg med en pakke rosiner til kvelds av og til. Likevel, når det er fredag er det straka veien til butikken for å kjøpe kinderegg, blir ikke helg uten!:D

Såppas syns jeg han kan få faktisk :)

Bra hverdagskosthold! :thumbsup:

Får jeg være frekk og spørre om han får kinderegg lørdag og søndag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra hverdagskosthold! :thumbsup:

Får jeg være frekk og spørre om han får kinderegg lørdag og søndag også?

Han spiser oftest opp det på fredagen gitt, varer ikke lenge :p

Er som regel opptatt med mye annet på lørdagene, farter rundt og blir bare tid til middag før det er kvelden for han. Derfor er fredag den store kosedagen, passer helt fint. Belønning etter ei lang uke, kos og fin tid resten av helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med nugatti og denslags er ikke bare at det er usunt i den forstand at det er mye sukker, men billig vegetabilsk fett (gjerne palmeolje) og kunstige tilsetningsstoffer.

Skjokoladepålegg kan en enkelt lage selv:

Uten nøtter

200 g sjokolade (minst 70 %)

2 dl fløte

75 g mykt, usaltet smør

Ha sjokolade og fløte i en kjele, varm forsiktig opp og tilsett smør i terninger når sjokoladen er smeltet.

Rør godt til en glatt og myk masse som helles i et glass eller boks.

Settes i kjøleskap natten over.

Med nøtter

50 gram hasselnøtter

100 gram sjokolade (70 % kakaoinnhold)

2 dl fløte

1 ts vaniljepulver eller skrap en vaniljestang

125 gram usaltet smør

Samme fremgangsmåte som over, men etter at smør er pisket godt inn i sjokolademassen røres nøtter og vaniljepulver forsiktig inn. Smak eventuelt til med litt salt.

Nøttene kjøres i foodprosessor eller med stavmikser til de er finmalte, selv har jeg brukt en vanlig kvern til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en lasagnetype a'la dette:

036-200x300.jpg

Her er lasagneplatene byttet ut med squash, raspet gulrot er tilsatt sausen, samt er det brukt mye ferske tomater, løk, hvitløk osv. (oppskrift: http://itstraining.bloggbyen.com/deilig-sunn-og-glutenfri-squash-lasagne/)

Mange måter å "lure" inn grønnsaker i forskjellige retter. Gulrot er lett å putte i sauser, spesielt tomatsauser. Avokado kan gjerne tilsettes i potetmosen- du vil da få grønn potetmos, noe som ble STOR suksess hos niesa mi!

Rødbeter går også ann å tilsette mosen, så blir den rød istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes 2 ?

Kunne ikke svare på blogg veggen din så tar det her :) (sorry Jane)

Er ikke at man skal ta bort den gode gamle husmannskosten som er hovedpoenget, men og lære ungene at der er sunne alternativer, og i tilleg prøve og skrenke inn det enorme sukkerkonsumet som er i Norge i dag, At ungene lærer fra barndom av å tenke på dette med at fedme er skummelt, og at det kan føre til div sykdommer. Mener heller ikke at man skal ha et enormt

hysterisk fokus slik at man ødelegger barna. Finnes jo en middelvei, og de gamle kostholdsvanene som du snakker om i ditt innleg er kansje ikke usunne nå og da, men med den minskede fysiske ativiteten blant barn i dag kombinert med det kostholdet du snakker om så kan det bli en skummel utvikkling. Da du var liten satte nok ikke du flere timer for dagen forran PC`n eller tv spillet halve døgnet som desverre flere og flere barn gjør i dag. Barn har mindre behov for sukker/karbo i dag en før, men alkevell inntaes det på landsbasis mye mer en før. Er den fokusen man ikke vil miste.....

Ha en flott dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...