Gå til innhold

Til dere med barn - Tips til sunne måltider


Jane

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten spilte vi tv-spill halve døgnet, eneste som har endret seg er at grafikken er blitt bedre, og nå kan jeg kjøpe de tøffe spillene uten å ha med mamma.

Men back to topic: Da jeg var liten elsket jeg mat med farger, gikk mye brødmat med ost, skinke, salate og tomat eller agurk. Poteter hatet jeg da jeg var liten og det er enda verre nå, for barn er det visuelle nesten mer viktig enn hva de spiser. Alle som har vært barn husker vel at de var gale etter dinosaurkjeks eller disneysjokoladen med sånn figur på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var liten spilte vi tv-spill halve døgnet, eneste som har endret seg er at grafikken er blitt bedre, og nå kan jeg kjøpe de tøffe spillene uten å ha med mamma.

Men back to topic: Da jeg var liten elsket jeg mat med farger, gikk mye brødmat med ost, skinke, salate og tomat eller agurk. Poteter hatet jeg da jeg var liten og det er enda verre nå, for barn er det visuelle nesten mer viktig enn hva de spiser. Alle som har vært barn husker vel at de var gale etter dinosaurkjeks eller disneysjokoladen med sånn figur på.

Det er vel også noe av grunnen til at jeg nevnte disse bentoboksene. Ikke at man trenger å gjøre det SÅ avansert, men jeg tror mange unger har glede av å være kreative med maten. Det gir matglede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Julen forbindes av mange med ekstra «matkos» med store familiemiddager. Voksne skal imidlertid passe på hva de snakker rundt bordet mens barn er tilstede, mener ekspert på ernæring, kosthold og spiseforstyrrelse, Jorunn Sundgot-Borgen.

- Å snakke om kalorier, lavkarbo og vekt mens barn hører det er helt forkastelig. Det er ille nok å gjøre det med bare voksne tilstede, for det ødelegger stemningen og tråkker på selvfølelsen til veldig mange. Men det er dramatisk hvis man snakker om disse tingene med barn tilstede, sier Sundgot-Borgen, og fortsetter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10032906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke svare på blogg veggen din så tar det her :) (sorry Jane)

Er ikke at man skal ta bort den gode gamle husmannskosten som er hovedpoenget, men og lære ungene at der er sunne alternativer, og i tilleg prøve og skrenke inn det enorme sukkerkonsumet som er i Norge i dag, At ungene lærer fra barndom av å tenke på dette med at fedme er skummelt, og at det kan føre til div sykdommer. Mener heller ikke at man skal ha et enormt

hysterisk fokus slik at man ødelegger barna. Finnes jo en middelvei, og de gamle kostholdsvanene som du snakker om i ditt innleg er kansje ikke usunne nå og da, men med den minskede fysiske ativiteten blant barn i dag kombinert med det kostholdet du snakker om så kan det bli en skummel utvikkling. Da du var liten satte nok ikke du flere timer for dagen forran PC`n eller tv spillet halve døgnet som desverre flere og flere barn gjør i dag. Barn har mindre behov for sukker/karbo i dag en før, men alkevell inntaes det på landsbasis mye mer en før. Er den fokusen man ikke vil miste.....

Ha en flott dag :)

Butch! Jeg tror du siterte feil innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, en tråd med matpakkeforslag, hurra :D

Slik er det hjemme hos oss, sånn mer eller mindre, når JEG får det som jeg vil :p :

Kyllingpølsekuler - en soleklar favoritt hos sønnen min

Ostebiter

Biter av spekepølse, falukorv

Oppdelt grillkylling

Hardkokte egg (dette er det jeg som trumfer gjennom fra tid til annen - de liker eggene best varme og hjemme)

Knaskegulrøtter

Epler

Agurk

Bringebær

Blåbær

Druer

Rød paprika

Datteren min blir matlei fra tid til annen og da slipper jeg opp litt og sender med henne

Knekkebrød

porsjonspakker med leverpostei

Yoghurt

Gleder meg til å lese enda fler matpakketips her inne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

ååå, sorry Jane:oops:

Men tenk på alle ungene som får nugatti/sjokade på skivene til lunsjen og hvor mange unger som blir stemplet som pøbler . Foreldre får beskjed om at ungene ikke sitter rolig i timene og er helt Julius umulis,.... Så tenker du på at Aukland brødrene lader opp til Vassalopet med brødskiver med Sjokade på.....

Fantastisk flott tråd btw... Finner tips til egen matpakke her også!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd!!:)

Her er det relativt sunn mat som går i ungane (dvs yngste ete ikkje fast føde endå;)).

Populær niste her er grovbrød med makrell i tomat og agurk eller leverpostei og agurk.

Grønsaker er kjempegodt og fisk er noko av beste middagen som kan serverast.

Snacks som går ned på høgkant er nøtter(både salta og usalta), tørka frukt(men kjøper ikkje slik som er tilsatt sukker o.l.), bær, frukt, oppskårne grønsaker.

På laurdagen blir det stort sett litt snop, i form av ein liten sjokolade og kanskje nokre drops. Men bakvarer kan fint erstatte det.

Synest det er alt for mykje fint brød og yoghurt i barnehagen...men foreldra får gjere som dei vil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kooooser meg med å lage mat til vesla. Her går det ikke i fast føde ennå, men jeg liker å kombinere forskjellige ingredienser med stavmikser for å se hva hun liker eller ikke liker.. Dette er hva jeg har funnet ut:

- Fisk er genialt å blande til finfin konsistens uansett tilbehør

- Avokado går best med banan

- Kylling, ris, gulrot, brokkoli og sopp er en sikker vinner

- paprika og kålrabi er super tilbehør som krydrer maten

- Rosmarin gir god smak på kyllingretter

- Spiser hun ikke alt til middag går det fint an å spare til kvelds i stedet for grøt, eller fryse til senere

- koker havregryn og moser til fin konsistens med stavmikser istedet for butikkgrøt

- Hirsegrøt er supert som begynner-grøt

- koke fruktpure av epler, pærer, fersken ++, fryse ned porsjoner til senere bruk

- koke sviskekompott og fryse ned porsjoner

Jeg er veldig glad i å lage litt ekstra så jeg kan fryse ned, for det er ikke alle dager man har mulighet eller lyst til å stå over komfyren hele dagen ;)

Og som sagt, hun har ikke begynt på fast føde ennå... har bestilt bento-tilbehør (takk Lily for tips!) for å lære meg å lage morsomme figurer til jeg kan lage morsomme matpakker... i mellomtiden får jeg lage til meg selv og samboer :p

Tror dette kan kalles matglede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ærlig innrømme at det ofte blir skiver/knekkis med pålegg og en frukt. Men ungene elsker når jeg lager pølse og ostespyd, kokt egg, bær og frukt, grove vaffler laget på havregryn. Min erfaring er dog at hvis det blir for mange alternativer i pakke blir det litt forvirrende og ofte blir mye sendt med hjem igjen. Så heller 2-3 forskjellige ting. Omelett er desverre ingen favoritt. synd, ettersom det er kjempelett, raskt og sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sliter eldste med dårlig matlyst til tider, og da higer hun gjerne etter søte varianter...

ikke at hun får det, men ingenting annet frister,og fantasien min forsvinner i survingen hennes..

- så da er denne tråden genial!

skal jammenmeg sette meg ned med henne og finne ut ting som hun kunne tenke seg i matboksen...

pastasalat, omelett, kanskje tacosalat?? hm... spennende...

-og til det med nugatti... hun er 7,5 år, og pleide å få nugatti til frokost på lørdager, men nå er det forandret til en skive nugatti og resten med proteinrikt pålegg og agurk,- da hun selv klagde over manglene energi og raskt matsug i etterkant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg lurer på om mange av dere som har bastante meninger om at man ikke skal være hysterisk ang barnas kosthold har barn selv? Fyller man opp med sukkermat går man fort opp i blodsukker, og enda raskere ned igjen. Med twins på 4 år og en på 2år, så er jeg veldig bevisst på hva kostholdet gjør med ungene, både her og nå og hvilke vaner vi gir dem.

I matboksen sender jeg feks med yoghurt og en boks med minifras og rosiner eller tørket aprikos eller tørket banan

hjemmebakte grove polarbrød, i ulike størrelser og former med ost eller skinke stukket ut med samme formen som brødet.

Skalken av gulosten stikker jeg ut figurer med små pepperkakeformer

Fiskekake i terninger

Hjemmelagde kjøttboller (har en stor boks i fryseren og tar opp noen kvelden i forveien)

Gulrotstaver

Søt paprika i ringer (det ser ut som hjerter ifølge jentene mine ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...