Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men merk deg at dette er med de gamle retningslinjene fra 2005, det er i de nye jeg ikke finner energifordeling, noe som kan tyde på at den enten er nedtonet eller tatt bort med mindre jeg er elendig til å lete.

Jeg søkte på anbefalinger:

”Vurdering av

næringsbehovet”. Disse er siden revidert mange ganger med siste utgave i 2005: ”Norske anbefalinger

for ernæring og fysisk aktivitet (2)." Står på Side 12.

De er derfor ikke vurdert etter 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er de underliggende anbefalingene, så har man i de nyeste kostrådene gått bort fra næringsstoffanbefalinger og over på matvarebaserte anbefalinger, et langt steg i riktig retning. Målet med de matvarebaserte rådene er å påvirke befolkningen til å oppfylle målene for næringsstoffer, men de står altså ikke oppført lenger.

Forresten: på side 231 i den store rapporten fra helsedirektoratet kan man lese følgende:

Andre studier antyder at et økt inntak av energi fra proteiner fra 15 % til omkring 20-30% kan øke metthetsfølelse og noen andre mekanismer som kan være nyttig ved vektreduksjon (62).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på anbefalinger:

”Vurdering av

næringsbehovet”. Disse er siden revidert mange ganger med siste utgave i 2005: ”Norske anbefalinger

for ernæring og fysisk aktivitet (2)." Står på Side 12.

De er derfor ikke vurdert etter 2005.

Og i siste rapport ser de ut til å ha droppet energifordelinga helt og heller låst visse verdier til f.eks 5 grønne hvorav 3 skal være grønnsaker om dagen, 70-90 gram fullkorn, 20 gram nøtter osv. Å oppnå energiprosentene for den jevne innbygger vil være håpløst pga nøye utregning osv, å innta f.eks 2 porsjoner med 40 gram havregryn til havregrøt er derimot ikke rakettforskning :) Enig med Vegard i at matvarebaserte anbefalinger er langt å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha vitenskapelige kilder på at karbohydrater ikke er essensielle? Det sier kostrådene. Du må gjerne vise noen vitenskapelige kilder som sier at karbohydrater er essensielle.

Essensiell = noe vi trenger for å overleve.

Med mindre jeg mistforstår sier du at karbohydrater ikke er macronutrients? Tok ca 7 sekunder å finne et universitet som hevder noe annet. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg har lest SÅ mange ganger at proteiner,fett, karbs er macronutrients. Trudde til og med jeg hadde lest det på bloggen din, men mulig jeg husker feil :p

http://www.mckinley.illinois.edu/handouts/macronutrients.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så makronæringsstoff er ikke essensielt for oss? Okey, da skjønner jeg :D

Helt alvorlig....

Næringsstoff = tilfører kroppen energi eller nødvendige stoffer.

Makronæringsstoff = Energigivende stoffer - karbohydrat, protein og fett

Mikronæringsstoff = Vitaminer og mineraler, som vi trenger i mindre mengder

Sporstoffer = mineraler som vi trenger i enda mindre mengder

Essensiell = vi klarer oss ikke uten

Ikke essensiell = Vi klarer oss uten

Alle næringsstoffene utenom karbohydrat er essensielle, dvs vi vil utvikle sykdom og/eller dø om vi ikke får tilførsel av dem.

Les dette innlegget om igjen til du skjønner forskjellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Err. jeg sa;

Så makronæringsstoff er ikke essensielt for oss? Okey, da skjønner jeg

Du følger opp med

Makronæringsstoff = Energigivende stoffer - karbohydrat, protein og fett; Essensiell = vi klarer oss ikke uten

Les dette innlegget om igjen til du skjønner forskjellen...

Er jo AKKURAT hva jeg sa. Men whatever. Greit nok at enkelte makronæringsstoff kan være essensielle, og andre er det ikke. Men da snakker vi semantikk per setningen som startet det. Jeg sa ganske enkelt at det makronæringsstoff ikke nødvendigvis indikerer at det er essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt alvorlig....

Næringsstoff = tilfører kroppen energi eller nødvendige stoffer.

Makronæringsstoff = Energigivende stoffer - karbohydrat, protein og fett

Mikronæringsstoff = Vitaminer og mineraler, som vi trenger i mindre mengder

Sporstoffer = mineraler som vi trenger i enda mindre mengder

Essensiell = vi klarer oss ikke uten

Ikke essensiell = Vi klarer oss uten

Alle næringsstoffene utenom karbohydrat er essensielle, dvs vi vil utvikle sykdom og/eller dø om vi ikke får tilførsel av dem.

Les dette innlegget om igjen til du skjønner forskjellen...

Litt skuffet over at du utelot å nevne favorittmakroen min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskaplige kilder? De meste grønnsaker og frukt har også en god del karbohydrater - betyr dette at man klarer seg uten dem? Ærlig talt syns jeg at denne carbo-panikken er litt overdrevet. Det viktigste er at maten ikke har for mye tilsetningsstoff og er stort sett avbalansert. Prosessert mat er aldri god. Dette gjelder både hvite deigprodukter og kjøtt full av konserveringsmiddel og antibiotika (som har masse protein men er likevel dritt for kroppen).

Har akkurat lest en veldig interessant artikkel fra Harvard Universitetet om protein. I langtidssammenligning har dessuten lav-carbo-dietter ikke hatt en større effekt enn andre dietter:

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/protein-full-story/

Det er vesentlig forskjell på karbohydrater og fett som primærenergikilde, uansett. LCHF-tilhengerne mener at vi er laget for å benytte fett som primærenergikilde (utviklet gjennom evolusjonen). Det handler ikke om "panikk" og hysteri, men noe så elementært som hvilken mat vi bør spise. Jeg er enig i mye av det du skriver om prosessert mat, men etter å ha kjøpt LCHF av Annika Dahlqvist i dag og lest den i 2-3 timer, er argumentet at du får i deg like mye vitaminer fra grønnsaker som frukt, mens frukt egentlig bare er sukker med c-vitaminer, og altså kan og bør erstattes med grønnsaker. Grønnsaker skal du spise mye av, og maten skal være uprosessert. På lillemaane.no kan du lese utdrag av ulike lavkarbo-bøker. Anbefaler denne ("Treningssuksess med lavkarbo").

Jeg er nysgjerrig på dette kostholdet fordi jeg har lest at folk får mer energi av det, og vurderer å prøve det ut selv. En annen sak er derimot hva som funker for meg i praksis, og hva som er best teoretisk sett.. Får se om jeg prøver det ut etterhvert. Synes bare det virker litt vanskelig å starte med tanke på at det tar tid før kroppen fungerer som normalt. Noen erfaringer med overgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vesentlig forskjell på karbohydrater og fett som primærenergikilde, uansett. LCHF-tilhengerne mener at vi er laget for å benytte fett som primærenergikilde (utviklet gjennom evolusjonen). Det handler ikke om "panikk" og hysteri, men noe så elementært som hvilken mat vi bør spise. Jeg er enig i mye av det du skriver om prosessert mat, men etter å ha kjøpt LCHF av Annika Dahlqvist i dag og lest den i 2-3 timer, er argumentet at du får i deg like mye vitaminer fra grønnsaker som frukt, mens frukt egentlig bare er sukker med c-vitaminer, og altså kan og bør erstattes med grønnsaker. Grønnsaker skal du spise mye av, og maten skal være uprosessert. På lillemaane.no kan du lese utdrag av ulike lavkarbo-bøker. Anbefaler denne ("Treningssuksess med lavkarbo").

Jeg er nysgjerrig på dette kostholdet fordi jeg har lest at folk får mer energi av det, og vurderer å prøve det ut selv. En annen ting er hva som funker for meg i praksis, og hva som er best teoretisk sett. Får se om jeg prøver det ut etterhvert. Synes bare det virker litt vanskelig å starte med tanke på at det tar tid før kroppen fungerer som normalt. Noen erfaringer med overgangen?

Treningssuksess med lavkarbo er en veldig grei bok om du er interessert i å sette deg inn i teoriene bak lavkarbo. Hallstensen får med de vesentlige punktene på en lett forståelig og kortfattet måte.

Angående overgangen fra slik du spiser i dag til et lavkarbokosthold, så vil det avhenge av hvordan du spiser i dag og hvor streng lavkarbo du ønsker å å legge om til. Jo større endringen er, jo mer overgangsproblemer vil du oppleve, sånn helt generelt. For mange er det ikke noe problem i det hele tatt, mens andre bruker et par uker på å omstille seg skikkelig. Her må du rett og slett prøve deg fram en stund og se hvordan det blir for din kropp. Du kan også endre kostholdet gradvis slik at overgangen ikke blir så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...