Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Treningssuksess med lavkarbo er en veldig grei bok om du er interessert i å sette deg inn i teoriene bak lavkarbo. Hallstensen får med de vesentlige punktene på en lett forståelig og kortfattet måte.

Angående overgangen fra slik du spiser i dag til et lavkarbokosthold, så vil det avhenge av hvordan du spiser i dag og hvor streng lavkarbo du ønsker å å legge om til. Jo større endringen er, jo mer overgangsproblemer vil du oppleve, sånn helt generelt. For mange er det ikke noe problem i det hele tatt, mens andre bruker et par uker på å omstille seg skikkelig. Her må du rett og slett prøve deg fram en stund og se hvordan det blir for din kropp. Du kan også endre kostholdet gradvis slik at overgangen ikke blir så stor.

Takk for svar! :) Vet du hvor lang tid det vanligvis tar før kroppen bruker fett som energikilde? Nå for tiden spiser jeg ofte havregrøt med solsikkekjerner og egg til frokost og grove knekkebrød eller et grovt rundstykke® i løpet av dagen, men jeg prøver å la energien for øvrig komme fra matvarer som cc, mager kesam, melk, fisk, kjøtt, nøtter, bær og grønnsaker, selv om det selvfølgelig blir både det ene og andre i løpet av hver enkelt uke, totalt sett. I det siste har det blitt litt lite fett, faktisk. Vet jeg må legge inn enten mer fett eller karbohydrater (ta et valg) for å få mer energi, særlig fordi jeg har økt treningsmengden og ikke skal ned i vekt. Er bare redd for å ødelegge eksamensperioden og treningen ved å legge om nå...

En annen ting jeg ikke helt forstår, er at LCHF-tilhengere har ulike anbefalinger i forhold til melkeprodukter og bær. Lchfnorge.no mener man skal holde seg unna melkeprodukter, mens andre mener det bare er å bytte ut lettmelken med helmelk og følte. Forvirrende.

Det virker også litt skummelt å skulle gå over til LCHF hvis man ikke er 100% sikker på at man holder seg innenfor karbohydratgrensene. Kan det ikke da gå ganske dårlig, hvis ikke insulinnivået er lavt nok? På lavkarbo.no har jeg også lest at man skal holde seg unna kaffe og søtstoffer de første ukene. Virker nesten umulig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Vet du hvor lang tid det vanligvis tar før kroppen bruker fett som energikilde? Nå for tiden spiser jeg ofte havregrøt med solsikkekjerner og egg til frokost og grove knekkebrød eller et grovt rundstykke® i løpet av dagen, men jeg prøver å la energien for øvrig komme fra matvarer som cc, mager kesam, melk, fisk, kjøtt, nøtter, bær og grønnsaker, selv om det selvfølgelig blir både det ene og andre i løpet av hver enkelt uke, totalt sett. I det siste har det blitt litt lite fett, faktisk. Vet jeg må legge inn enten mer fett eller karbohydrater (ta et valg) for å få mer energi, særlig fordi jeg har økt treningsmengden og ikke skal ned i vekt. Er bare redd for å ødelegge eksamensperioden og treningen ved å legge om nå...

En annen ting jeg ikke helt forstår, er at LCHF-tilhengere har ulike anbefalinger i forhold til melkeprodukter og bær. Lchfnorge.no mener man skal holde seg unna melkeprodukter, mens andre mener det bare er å bytte ut lettmelken med helmelk og følte. Forvirrende.

Det virker også litt skummelt å skulle gå over til LCHF hvis man ikke er 100% sikker på at man holder seg innenfor karbohydratgrensene. Kan det ikke da gå ganske dårlig, hvis ikke insulinnivået er lavt nok? På lavkarbo.no har jeg også lest at man skal holde seg unna kaffe og søtstoffer de første ukene. Virker nesten umulig for min del.

Veldig mange skal synse veldig mye om kosthold. Sannheten er at ting kan gjøres veldig enkelt!

De som mener at man skal kutte ut meieriprodukter er gjerne de som sverger til et steinalderkosthold. Mennesket er i utgangspunktet ikke laget for å drikke melk og spise meieriprodukter, noe som gjenspeiles i at mange sliter med allergier og intoleranser mot akkurat disse matvarene. Men her i nord har vi etterhvert tilpasset oss disse matvarene ganske bra, og om du ikke reagerer på meieriprodukter må du gjerne inkludere de i kostholdet ditt. Om du vil spise lavkarbo, ville jeg fortrinnsvis valgt fete meieriprodukter som seterrømme, kesam, fet yoghurt, siden disse vil gi deg en del energi i form av fett. I tillegg er de fete ostene både velsmakende og gode kilder til disse næringsstoffene. Melkefett har vist seg å ha ganske mange positive helseeffekter, så det er ingen grunn til å frykte dette.

Om du hovedsakelig baserer kostholdet ditt på kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, meieriprodukter, bær, litt frukt og kaldpressede oljer som oliven, raps og kokos, så vil du automatisk spise relativt lavkarbo. Ved å kutte kraftig ned på de største karbohydratkildene, nemlig kornmat, ferdigmat og sukker, så vil andelen karbohydrater i kostholdet ditt i de fleste tilfeller automatisk bli ganske lav. Hvor lavt du vil gå avhenger veldig av hva du trives med, og her må du nesten prøve deg fram selv.

Det er ingen absolutt grense for hvor mye karbohydrater du kan spise før fettet vil gi uheldige effekter, selv om mange vil hevde dette. Dette avhenger av hvor mye fett du spiser, hvor aktiv du er osv, altså hele livssituasjonen din. Det er ingen gode grunner til å frykte naturlig fett selv om man også får i seg en del karbohydrater fra f.eks. frukt og bær, hvertfall ikke om man i tillegg har en noenlunde aktiv livsstil.

Om du har en eksamen i nær framtid, så er det kanskje ikke riktig tid å gjøre store kostholdsendringer akkurat nå. :)

Vegard, har du peil hvor man får kjøpt den? Jeg søkte på amazon og google nå, men fant nada :/

http://lillemaane.no/bok/1130/Bj%F8rn+Ferry+og+Kenn+Hallstensen/Treningssuksess+med+lavkarbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster dette innlegget som jeg hadde i bloggen her om dagen.

Da jeg begynt å gå ned i vekt i midten av august så gjorde jeg dette uten å trene noe spesielt. Jeg gikk lange turer med hunden min og så gikk jeg Nordic Walking, men det var det.

I slutten av oktober så begynte jeg å trene styrketrening og mer trening generelt. Jeg har trent ca 2-3 styrketrenings økter i uka hver uke utenom to jeg var syk og frem til jeg begynt med Triathlon trening for ca 9 uker siden. Siden den gang har det fremdeles blitt 2-3 styrke økter i uka, pluss svømming, sykling og løping. Jeg trener 6 dager i uka, noen dager hardere enn andre.

Da jeg gikk over på lavkarbo i august så tror jeg det var veldig greit for kroppen at jeg ikke drev med noe overdrevet trening. Kroppen fikk tid til å tilpasse seg omstillingen og bli vant til det. Da jeg etter 2.5mnd begynt å trene mer strukturert samt mye mer styrke, var det ingen protester fra kroppen. Og det er det heller ikke den dag i dag.

Kroppen har en rask restitusjon, jeg er ikke tom for energi etter trening og jeg har ikke noe problem med å kjøre en 4-5km løpe økt etter en tung styrke time med PT. Jeg er ikke tung i bena, og kan ikke huske siste jeg kjente melkesyre. Jeg blir veldig sjeldent/så og si aldri støl, selv etter å ha løftet tunge vekter. Og jeg løfter tungt. I markløft ligger jeg nå på ca 95% av min egen kroppsvekt, som jeg syntes er veldig bra etter bare 2mnd med markløft.

Når har jeg ikke drevet med noe langdistanse sport på lavkarbo, men jeg tror ikke det blir noe problem. Jeg kan finte trene i 2 timer uten at jeg merker noe til det.

Jeg spiser ca + – 20g karbohydrater pr dag. Noen dager er mer, andre mindre. Så jeg får i meg litt karbohydrater, men det er ikke mye. Kroppen fungerer som den skal og jeg trives med det.

Så etter min erfaring så kan man fint spise lavkarbo og trene, både mye og hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange skal synse veldig mye om kosthold. Sannheten er at ting kan gjøres veldig enkelt!

De som mener at man skal kutte ut meieriprodukter er gjerne de som sverger til et steinalderkosthold. Mennesket er i utgangspunktet ikke laget for å drikke melk og spise meieriprodukter, noe som gjenspeiles i at mange sliter med allergier og intoleranser mot akkurat disse matvarene. Men her i nord har vi etterhvert tilpasset oss disse matvarene ganske bra, og om du ikke reagerer på meieriprodukter må du gjerne inkludere de i kostholdet ditt. Om du vil spise lavkarbo, ville jeg fortrinnsvis valgt fete meieriprodukter som seterrømme, kesam, fet yoghurt, siden disse vil gi deg en del energi i form av fett. I tillegg er de fete ostene både velsmakende og gode kilder til disse næringsstoffene. Melkefett har vist seg å ha ganske mange positive helseeffekter, så det er ingen grunn til å frykte dette.

Om du hovedsakelig baserer kostholdet ditt på kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, meieriprodukter, bær, litt frukt og kaldpressede oljer som oliven, raps og kokos, så vil du automatisk spise relativt lavkarbo. Ved å kutte kraftig ned på de største karbohydratkildene, nemlig kornmat, ferdigmat og sukker, så vil andelen karbohydrater i kostholdet ditt i de fleste tilfeller automatisk bli ganske lav. Hvor lavt du vil gå avhenger veldig av hva du trives med, og her må du nesten prøve deg fram selv.

Det er ingen absolutt grense for hvor mye karbohydrater du kan spise før fettet vil gi uheldige effekter, selv om mange vil hevde dette. Dette avhenger av hvor mye fett du spiser, hvor aktiv du er osv, altså hele livssituasjonen din. Det er ingen gode grunner til å frykte naturlig fett selv om man også får i seg en del karbohydrater fra f.eks. frukt og bær, hvertfall ikke om man i tillegg har en noenlunde aktiv livsstil.

Om du har en eksamen i nær framtid, så er det kanskje ikke riktig tid å gjøre store kostholdsendringer akkurat nå. :)

http://lillemaane.no/bok/1130/Bj%F8rn+Ferry+og+Kenn+Hallstensen/Treningssuksess+med+lavkarbo

Sant, det. Takk igjen for oppklaringen i forhold til melkeprodukter!

Men det som forvirrer meg er det med selve forholdet mellom fett og karbs. Da jeg leste om LCHF i starten, trodde jeg det handlet om at man kunne spise mye fett først når insulinnivået var svært lavt, noe som skjer over tid på lavkarbo, og at fettet ellers ville bli tatt opp i blodet (være skadelig). Med andre ord at det var enten-eller.

Har jeg misforstått? Er det slik at sunt fett (sett i LCHF-perspektiv) er ufarlig uansett, men at det virkelig er karbohydratene alene som er skadelige? Jeg forstår rett og slett ikke om jeg kan spise mer fett når jeg kutter noen karbohydrater (de jeg skjønner vi får i oss altfor mye av) eller om jeg må holde karbohydratnivået svært lavt om jeg skal kunne spise mye fett, uten at det øker kolesterolnivået eller er skadelig på andre måter... :unsure: En annen ting jeg sliter litt med å forstå, er at de som er gamle i dag ser ut til å leve svært lenge til tross for et liv med mye karbohyrater og lite fett.

Lavkarbo-spiseforstyrrelse-fotballfrue var på Senkveld i dag, men jeg fikk bare med meg slutten.

Sa hun noe interessant? :)

Hvorfor henge henne ut? Tror hun har et mye sunnere forhold til kosthold og trening enn samtlige andre i dette forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg misforstått? Er det slik at sunt fett (sett i LCHF-perspektiv) er ufarlig uansett, men at det virkelig er karbohydratene alene som er skadelige? Jeg forstår rett og slett ikke om jeg kan spise mer fett når jeg kutter noen karbohydrater (de jeg skjønner vi får i oss altfor mye av) eller om jeg må holde karbohydratnivået svært lavt om jeg skal kunne spise mye fett, uten at det øker kolesterolnivået eller er skadelig på andre måter... :unsure: En annen ting jeg sliter litt med å forstå, er at de som er gamle i dag ser ut til å leve svært lenge til tross for et liv med mye karbohyrater og lite fett.

Hvorfor henge henne ut? Tror hun har et mye sunnere forhold til kosthold og trening enn samtlige andre i dette forumet...

For det første hengte jeg henne ikke ut, bare spurte om noen hadde fått med seg hva hun sa.

For det andre så er jeg ikke enig i at hun har et sunnere forhold til trening og kosthold enn brukerne her inne.

Når det gjelder spørsmålene dine over, så er generelt hverken karbohydrater eller fett skadelig. Transfett bør du holde deg unna, og sukker er fattig på mikronæringsstoffer og bør av den grunn ikke være din viktigste karbohydratkilde, men så lenge du holder deg innenfor kaloribudsjettet betyr det ikke så mye om du kjører høykarbo eller lavkarbo.

Havregryn er bedre enn sukker pga. vitaminer, mineraler, fiber, metthetsfølelse osv.

Egg er bedre enn McDonalds-burgere av tilsvarende grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første hengte jeg henne ikke ut, bare spurte om noen hadde fått med seg hva hun sa.

For det andre så er jeg ikke enig i at hun har et sunnere forhold til trening og kosthold enn brukerne her inne.

Når det gjelder spørsmålene dine over, så er generelt hverken karbohydrater eller fett skadelig. Transfett bør du holde deg unna og sukker er fattig på mikronæringsstoffer, men så lenge du holder deg innenfor kaloribudsjettet betyr det ikke så mye om du kjører høykarbo eller lavkarbo.

Havregryn er bedre enn sukker pga. vitaminer, mineraler, fiber, metthetsfølelse osv.

Egg er bedre enn McDonalds-burgere av tilsvarende grunner.

"Lavkarbo-spiseforstyrrelse-fotballfrue var på Senkveld i dag". Beklager, kan ikke si meg enig i at dette ikke er uthenging...

Ser for øvrig ikke helt forskjellen mellom å ville bevare en lav fettmasse uten å gå opp i muskelmasse, og samme, men med et ønske om å gå opp i muskelmasse i tillegg. Ser heller ikke noen psykisk forskjell mellom å ønske høyt fettinntak kontra høyt proteininntak. Men jeg ønsker ikke å si noe mer om dette da jeg mener folk må få leve slik de selv ønsker.

Det du skriver stemmer ikke overens med hva jeg har lest om LCHF i det hele tatt, uten at jeg mener å virke kranglete av den grunn :) Jeg er opptatt av hva som er mest fornuftig rent helsemessig. Håper noen som vet mer om dette kostholdet vil svare meg på dette :)

Edit: Det du har lagt til nederst er jeg fullt klar over, og slik har jeg levd i årevis. Ønsker bare kunnskap om det flere forskere nå mener er et mer riktig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lavkarbo-spiseforstyrrelse-fotballfrue var på Senkveld i dag". Beklager, kan ikke si meg enig i at dette ikke er uthenging...

Det du skriver stemmer ikke overens med hva jeg har lest om LCHF i det hele tatt, uten at jeg mener å virke kranglete av den grunn :) Jeg er opptatt av hva som er mest fornuftig rent helsemessig. Håper noen som vet mer om dette kostholdet vil svare meg på dette :)

Edit: Det du har lagt til nederst er jeg fullt klar over, og slik har jeg levd i årevis. Ønsker bare kunnskap om det flere forskere nå mener er et mer riktig kosthold.

Vel, hun er fotballfrue, spiser etter lavkarbo, og har hatt spiseforstyrrelse. (Har hun det fortsatt? Jeg har ikke fulgt med.) Så det var mer oppramsing av fakta enn uthenging ;).

Hvis du kun har lest meningene til LCHF-tilhengerne så har du sikkert et veldig ensidig syn på det. Karbohydrater er ikke onde. Det som først og fremst er fordelen med lavkarbo er at studier viser at det er lettere å spise færre kalorier av fett enn karbohydrater. Proteiner er mer mettende og øker forbrenningen mer enn både fett og karbohydrater i tillegg til å være nødvendig for musklene, og bør utgjøre en større del av kostholdet til de fleste. Men så lenge du klarer å spise karbohydrater uten å overspise så er det ikke noe problem for de aller aller fleste.

Ekspertene mener ofte det motsatte av hverandre, så da er det er ikke lett for oss vanlige folk å bli klok på det heller ;).

Men kort oppsummert:

Høykarbo & medium/høyt proteininntak med havregryn, knekkebrød, kjøtt og proteinpulver osv. funker.

Lavkarbo & medium/høyt proteininntak med egg, fisk, kjøtt osv. funker.

Dette betinger at du klarer å unngå overspising og at du ikke har spesielle sykdommer som dikterer matvalgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun er fotballfrue, spiser etter lavkarbo, og har hatt spiseforstyrrelse. (Har hun det fortsatt? Jeg har ikke fulgt med.) Så det var mer oppramsing av fakta enn uthenging ;).

Hvis du kun har lest meningene til LCHF-tilhengerne så har du sikkert et veldig ensidig syn på det. Karbohydrater er ikke onde.

Ok da, bleie-Konstantinovs. For du har vel brukt bleier? ;)

Synet mitt på karbohydrater er overhodet ikke ensidig, og mitt første møte med kunnskap om kosthold er heller ikke via bøker om LCHF. Jeg vil påstå at jeg kan svært mye om kosthold som resultat av å ha slukt all kunnskap jeg har kommet over siden jeg var 13 (snart 11 år siden). Hovedfokuset mitt har alltid vært sunn og næringsrik mat. De siste 5-6 årene har jeg vært opptatt av å spise sunne (langsomme) karbohydrater, sunt (umettet) fett, mye fiber, egg og andre proteinrike kilder, nøtter, bær, noe frukt, mye grønt, fisk, rent kjøtt osv. Jeg har aldri ansett karbohydrater som onde, men helt nødvendige, og særlig ettersom jeg alltid har vært undervektig, har jeg vært opptatt av å få i meg nok næring.

Jeg har ikke gjort meg opp noen mening overhodet, men med den interessen jeg har for kosthold vil jeg gjerne vite hvordan jeg skal tolke LCHF-kosten. Dette fordi jeg synes det er en interessant "motstandsbevegelse" til alt vi har lært om kosthold tidligere. Foreløpig har jeg ikke gjort store endringene i kosten. Fint om man kan holde seg til hva som blir skrevet her (i mitt tilfelle spørsmål om LCHF) uten å trekke slutninger om lavt kunnskapsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra har kommet ut av lavkarbodebatten, som blant annet fokuset på å lage mer mat fra bunnen, spise mindre ferdigmat, mindre sukker og raffinerte karbohydrater (som alle de siste metaanalysene på kosthold og hjertesykdom konkluderer med må være hovedfokus) osv. Dessverre har det også dukket opp veldig mange myter, noe som skyldes at folk har gjort ekstreme endringer i kostholdet sitt, oppnådd gode resultater, tolker det til at en spesifikk faktor er grunnen til resultatene, og deretter forteller folk om det.

Eksempler er f.eks. at man kan spise mer enn man forbrenner uten å gå opp i vekt så lenge man unngår karbohydrater, at insulin alltid er et problem i alle situasjoner osv.

Det er først og fremst raffinerte karbohydrater, og da spesielt sukker (pga høyt innhold av fruktose) som har negative effekter på blodlipidene. I moderate mengder er det ikke noe problem, spesielt ikke når du er aktiv, men når du får i deg større mengder over tid vil disse effektene vise seg.

Raffinerte karbohydrater gjør også noe med sult/metthet, og som konstantinovs er inne på, så viser studier på lavkarbo at folk automatisk reduserer energiinntaket sitt, noe som bare kan forklares med økt metthetsfølelse, eventuelt at folk synes maten er så kjedelig at de ikke gidder å spise. Det siste er imidlertid ikke det folk rapporterer om, og frafallet i studiene er ikke noe særlig stort, så det med sult/metthet er den mest sannsynlige forklaringen.

Hvordan et lavkarbokosthold øker mettheten finnes det mange teorier om, men sannsynligvis er det en kombinasjon av mange ting som gjør at man til slutt ender opp med å spise mindre.

Det viktigste er uansett å finne et kosthold/livsstil som du kan opprettholde over lengre tid. Alle midlertidige prosjekter vil også gi midlertidige resultater, så det er viktig å også ta hensyn til trivselsfaktoren når du velger hvilken mat du ønsker å spise. Les gjerne artikkelen min om dette her: http://www.friskogfunksjonell.no/midlertidige-losninger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst raffinerte karbohydrater, og da spesielt sukker (pga høyt innhold av fruktose) som har negative effekter på blodlipidene. I moderate mengder er det ikke noe problem, spesielt ikke når du er aktiv, men når du får i deg større mengder over tid vil disse effektene vise seg.

Nja, det vi vet er at høye mengder fruktose i isolasjon er problematisk. En tilsvarende høy mengde fruktose spist sammen med annen mat gir helt andre resultater.

Although examples of pure fructose causing metabolic upset at high concentrations abound' date=' especially when fed as the sole carbohydrate source, there is no evidence that the common fructose-glucose sweeteners do the same. Thus, studies using extreme carbohydrate diets may be useful for probing biochemical pathways, but they have no relevance to the human diet or to current consumption. I conclude that the HFCS-obesity hypothesis is supported neither in the United States nor worldwide.[/quote']

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/straight-talk-about-high-fructose-corn-syrup-what-it-is-and-what-it-aint-research-review.html

Poenget er at når man i studier propper mennesker eller rotter fulle av helt urealistiske isolerte mengder av hva som helst, så blir ikke resultatene overførbare til virkeligheten, og man kan ikke trekke slike konklusjoner:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det vi vet er at høye mengder fruktose i isolasjon er problematisk. En tilsvarende høy mengde fruktose spist sammen med annen mat gir helt andre resultater.

En høy mengde fruktose isolert gir hovedsakelig problemer i tarmen. Mye fruktose absorbert gir metabolske problemer i leveren. Dette avhenger som jeg har sagt tidligere av det totale kostholdet, og dersom man får i seg mye fruktose kombinert med mye karbohydrater totalt sett, vil mer av dette omdannes til fett i leveren, som har negative effekter på blodlipidene. Med lavere totalt karbohydratinntak vil mer fruktose omdannes til glukose og lagres som glykogen.

Lyle skriver om HFCS, ikke om fruktose i seg selv. Han snakker også om det i sammenheng med vekttap og overvekt, ikke i sammenheng med metaboliseringen og påvirkningen på blodlipider. Derav er den ikke relevant til det jeg snakker om. Jeg mener ikke at fruktose har skylden i at befolkningen blir mer overvektig.

Fructose malabsorption is a problem, mind you, but only when large amounts of fructose by-itself is consumed, this does not apply to HFCS.

Dette er ikke helt presist. Fruktosemalabsorbsjon er et problem når man får i seg fruktose > glukose, og toleransen er ulik hos alle. For noen kan HFCS gi slike problemer, mens det hos andre er uproblematisk. Det samme gjelder frukter som eple, pære og mango, som inneholder mer fruktose enn glukose.

Poenget er at når man i studier propper mennesker eller rotter fulle av helt urealistiske isolerte mengder av hva som helst, så blir ikke resultatene overførbare til virkeligheten, og man kan ikke trekke slike konklusjoner:

Som du ser av den reviewartikkelen jeg linket deg til i en annen tråd, så er det ikke dette som er grunnlaget for disse ideene.

Problemene med fruktose er hovedsakelig et problem når sukkerforbruket er høyt, og spesielt i kombinasjon med inaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo-spiseforstyrrelse-fotballfrue var på Senkveld i dag, men jeg fikk bare med meg slutten.

Sa hun noe interessant? :)

Det jeg synes er interessant er hvordan hun sier at hun er naturlig tynn enda hun trener 7 ganger i uken og går på LCHF diett. Da er man vel ikke naturlig tynn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er interessant er hvordan hun sier at hun er naturlig tynn enda hun trener 7 ganger i uken og går på LCHF diett. Da er man vel ikke naturlig tynn?

Jeg synes heller ikke det er mye naturlig med den fettprosenten hennes... Jeg kunne postet bilder for å illustrere poenget, men da blir jeg beskyldt for å henge henne ut av frøken freidig noen poster over deg, pluss at det egentlig ikke omhandler lavkarbo :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, det. Takk igjen for oppklaringen i forhold til melkeprodukter!

Men det som forvirrer meg er det med selve forholdet mellom fett og karbs. Da jeg leste om LCHF i starten, trodde jeg det handlet om at man kunne spise mye fett først når insulinnivået var svært lavt, noe som skjer over tid på lavkarbo, og at fettet ellers ville bli tatt opp i blodet (være skadelig). Med andre ord at det var enten-eller.

Har jeg misforstått? Er det slik at sunt fett (sett i LCHF-perspektiv) er ufarlig uansett, men at det virkelig er karbohydratene alene som er skadelige? Jeg forstår rett og slett ikke om jeg kan spise mer fett når jeg kutter noen karbohydrater (de jeg skjønner vi får i oss altfor mye av) eller om jeg må holde karbohydratnivået svært lavt om jeg skal kunne spise mye fett, uten at det øker kolesterolnivået eller er skadelig på andre måter... :unsure: En annen ting jeg sliter litt med å forstå, er at de som er gamle i dag ser ut til å leve svært lenge til tross for et liv med mye karbohyrater og lite fett.

Her finner du sikkert svar på en del av det lurer på.

http://alanaragon.com/carbs-fat-friends-after-all.html

Karbohydrater utelukker ikke fett, og fett utelukker ikke karbohydrater.

Havregryn er generelt bedre enn baconpølser, og egg er bedre enn sukkerspinn. (Ikke bli sur fordi jeg bruker selvinnlysende eksempler ;).)

Fokuser mer på matkvalitet enn om det er høykarbo/lavkarbo. Det tror jeg Vegard er enig i også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du sikkert svar på en del av det lurer på.

http://alanaragon.com/carbs-fat-friends-after-all.html

Karbohydrater utelukker ikke fett, og fett utelukker ikke karbohydrater.

Havregryn er generelt bedre enn baconpølser, og egg er bedre enn sukkerspinn. (Ikke bli sur fordi jeg bruker selvinnlysende eksempler ;).)

Fokuser mer på matkvalitet enn om det er høykarbo/lavkarbo. Det tror jeg Vegard er enig i også :).

Jo da, som jeg tidligere har sagt er jeg også 100% enig i dette, men jeg er fortsatt nysgjerrig på funksjonen av LCHF. Skal lese artikkelen + bloggen til Vegard. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...