Gå til innhold

Små tips for bedre mat


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 personlige favoritter jeg stort sett bruker til det meste for å piffe opp smaken i stedet for ymse sauser etc:

Salsa:

Ha følgende i blendern:

3 store modne tomater

1-2 chili

1-2 fedd hvitløk

En god neve koriander

saften av en hel lime

god sprut olivenolje

havsalt

grovkvernet pepper

En halv paprika

(denne kan også varmes opp å ha på pasta etc)

"guacamole" (med en vri)

Ha følgende i blenderen:

1-2 avokado

en halv til en hel boks mager kesam

saften av en hel lime

1-2 hvitløksfedd

salt

pepper

Disse to passe også perfekt samme på f.eks taco ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soyasaus funker til det aller meste her hos meg, samt hvitløk selvsagt :)

Synes soya og hvitløk spesielt sammen får en ekstra høydare med en anelse ingefær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nicolai Roness
Det er et stoff som gjør at ting smaker kjøtt. Det brukes i nesten alt av ferdigmat, og gjør det mulig å bruke smakløse ingredienser av dårlig kvalitet og fortsatt få det til å smake godt.

og så tar det helt sikkert livet av deg! :s Kjetil ville sikkert satt en salig blanding av natriumglutamat og aspartam i drypp!

mitt tips er å unngå alt som ikke finnes naturlig i skævven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så tar det helt sikkert livet av deg! :s Kjetil ville sikkert satt en salig blanding av natriumglutamat og aspartam i drypp!

mitt tips er å unngå alt som ikke finnes naturlig i skævven

BRB, skal teste ut dette. Hvis jeg ikke er tilbake om en time... vel, dere kan donere kroppen min til vitenskapen, så de kan forsøke å knekke fyrstikkoden en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stoff som gjør at ting smaker kjøtt. Det brukes i nesten alt av ferdigmat, og gjør det mulig å bruke smakløse ingredienser av dårlig kvalitet og fortsatt få det til å smake godt.

Men det finnes også naturlig i en del mat, blant annet parmesanost, brokkoli og valnøtter. Så av alle ting et TV-program om dette (og andre ting man tilsetter i mat) i går. De "testet" en gruppe på 9, 4 fikk mat med naturlig MSG ("kinamat", beryktet for å ha mye tilsatt MSG, men her fikk de bare mat med naturlig MSG), 5 fikk italiensk mat (ikke beryktet for mengder av tilsatt MSG), men også denne stinn av naturlig MSG. 7 av 9 fikk sin sedvanlige reaksjon på MSG, hhv 3 av 4 i kinamatgruppen og 4 av 5 i italiensk mat-gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest meg opp så veldig mye om hva folk mener ang MSG, siden man da ofte ender opp på sider med veldig lav troverdighet. Jeg fant ihvertfall en allergi (blodprøve) på det for endel år siden, og fikk forandret hele livet/kroppen min på et par uker. Reagerer også noe på mat som har høyt innhold av det, men ikke verre enn at jeg spiser det hvis jeg ikke skal trene. Vet ikke hva som ville skjedd om jeg heiv innpå en Toro pose nå, men jeg ville nok hatt det rimelig miserabelt i to-tre dager. Det er nok jeg som har vært uheldig etter å ha vokst opp med store mengder av stoffet. MSG er med all sannsynlighet trygt, men jeg gir det ikke til ungen min for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...