Gå til innhold

Små tips for bedre mat


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg spiser PSMF-mat for tiden. Salsa er min venn...nesten null kalorier og gooooood smak. Når jeg tenker meg om, så er det nesten eneste smak. Bortsett fra proteinpulver med sjoko-smak :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lime+ingefær+sitrongress+koriander+soya+chili = epic meal time, hver gang. Dette kan brukes som basis på en suppe (Der man for eksempel kan blande inn finstrimlet svinekjøtt/kyllingkjøtt/scampi etc), reduseres til en saus som er veldig god på flere typer fisk, eller blandingen ingefær+chili+hvitløk i stekepannen når man freser grønnsaker. Om nom nom.

Forenklinger:

Ingefær holder seg godt i kjøleskap, og er ikke spesielt dyrt å kjøpe inn, så det kan godt bare ligge i kjøleskapet. Lime kan gjerne erstattes med limesaft fra for eksempel realemon, selv om jeg ikke tror det er _veldig_ mye billigere enn fersk lime. Kanskje litt enklere. Fersk koriander og sitrongress kan jo være dyrt å kjøpe inn, men om man hakker/strimler det opp fint og legger det i fryseren kan man ta ut litt hver gang man skal lage mat. Det er forbausende lite tap av smak.

Og ikke minst, en sånn her gir magisk smak til (nesten) alt

sriracha1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er/gjør natriumglutamat? Googla litt, men det ser ut som det hovedsaklig får maten til å smake bedre?

Se dokumentaren om e-stoffer på NRK. Den forteller veldig bra hva det er. Natriumglutamat eller MSG er ikke så ille som folk skal ha det til. Glutamat finnes naturlig i mange varer som i kjøtt, fisk, grønnsaker, kornprodukter, tomater, melk, poteter og mange forskjellige oster. Så har du E621 eller MSG som tilsettes i mat for å fremheve den smaken som alt er tilstede. Noen vil si det er negativt og farlig, andre reagerer på det.. men i den dokumentaren kommer de frem til at MSG ikke fortjener sitt dårlige rykte :)

Jeg finner ikke frykt i å spise mat med msg eller andre tilsetningsstoffer. Dæver vel snart jeg da:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hold dere for livets skyld unna transfett og natriumglutamat (ikke finn på å spis toro posemat eller buljong, tror kanskje de flytende buljongene eller fondene er uskyldige)

Espen:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3198145

sjekk også nyttig info her:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/786662/

Ut ifra den dokumentaren: hvordan får du til å si at natriumglutamat er så farlig? For den presenterer jo faktisk det faktum at glutamat finnes i maten naturlig. Vi spiser jo den maten?

Ikke for det; jeg velger å droppe posematen uansett, for det er veldig ofte tilsatt sukker. Men redd glutamat er jeg ikke blitt enda:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natriumglutamat eller MSG er ikke så ille som folk skal ha det til.

Natriumglutamat er vel strengt tatt en nevrotransmitter, er det ikke? (http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat) .

I hjernen antas glutamat og være meget deltagende i hukommelse og læring.

Glutamat er et signalstoff i hjernen som under dyreforsøk har vist seg å påvirke økt sultfølelse og apetitt hos disse dyrene, slik at vektoppgang oppstod. Denne virkningen har foreløpig ikke vist seg gjeldende hos mennesker. Men hvem vet?

http://ernaerings.blogg.no/1286462166_glutamat__en_smaksfor.html

Jeg er uansett skeptisk til inntak av slike signalstoffer/nevrotransmittere etter å ha sett hvordan det (og kunstig søtning) påvirket eks'en barn. Ved å kutte ut de to tingene gikk de fra helt normale, kranglete, tverre, sutrende fem- og syv-åring til å bli englebarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
Ut ifra den dokumentaren: hvordan får du til å si at natriumglutamat er så farlig? For den presenterer jo faktisk det faktum at glutamat finnes i maten naturlig. Vi spiser jo den maten?

Ikke for det; jeg velger å droppe posematen uansett, for det er veldig ofte tilsatt sukker. Men redd glutamat er jeg ikke blitt enda:p

Hvis det er der fra før, hva skal du med enda mer?

Jeg liker ting naturlig, mener ikke at det er så farlig, jeg liker bare å legge på for kjentfolk.

Jeg er absolutt ingen ekspert eller sakkyndig på området, folkens :) !! jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lime+ingefær+sitrongress+koriander+soya+chili = epic meal time, hver gang. Dette kan brukes som basis på en suppe (Der man for eksempel kan blande inn finstrimlet svinekjøtt/kyllingkjøtt/scampi etc), reduseres til en saus som er veldig god på flere typer fisk, eller blandingen ingefær+chili+hvitløk i stekepannen når man freser grønnsaker. Om nom nom.

Forenklinger:

Ingefær holder seg godt i kjøleskap, og er ikke spesielt dyrt å kjøpe inn, så det kan godt bare ligge i kjøleskapet. Lime kan gjerne erstattes med limesaft fra for eksempel realemon, selv om jeg ikke tror det er _veldig_ mye billigere enn fersk lime. Kanskje litt enklere. Fersk koriander og sitrongress kan jo være dyrt å kjøpe inn, men om man hakker/strimler det opp fint og legger det i fryseren kan man ta ut litt hver gang man skal lage mat. Det er forbausende lite tap av smak.

Og ikke minst, en sånn her gir magisk smak til (nesten) alt

sriracha1.jpg

Den flaska der med "sricaraca" eller hva det nå enn heter er SKIKKELIG avhengighetsskapende! Er et must i ethvert kjøleskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er der fra før, hva skal du med enda mer?

Jeg liker ting naturlig, mener ikke at det er så farlig, jeg liker bare å legge på for kjentfolk.

Jeg er absolutt ingen ekspert eller sakkyndig på området, folkens :) !! jeg

For all del, jeg skal ikke diskutere mot at folk spiser naturlig. Det er bare bra det ;-) Men å være livredd for alt er også slitsomt, spør du meg. Men tommel opp for å spise ren og naturlig mat :) Det er jeg absolutt for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safran folkens! Safran! Kan brukes i nesten alt, det er skrekkelig dyrt men du trenger bare ei lita klype i maten så et par gram varer en stund. Knuses i morter før bruk. Best resultat får man ved å legge en sukkerbit sammen med krydderet i morteren. (og nei sukkerbiten kan ikke erstattes av stevia eller sukrin:) Prøv i kyllingretter for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safran folkens! Safran! Kan brukes i nesten alt, det er skrekkelig dyrt men du trenger bare ei lita klype i maten så et par gram varer en stund. Knuses i morter før bruk. Best resultat får man ved å legge en sukkerbit sammen med krydderet i morteren. (og nei sukkerbiten kan ikke erstattes av stevia eller sukrin:) Prøv i kyllingretter for eksempel.

Krydder generellt er jo veldig greit, dra på innvandrerbutikker (er det egentlig lov å si?) og kjøp billig krydder i poser :D De har så mye morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder generellt er jo veldig greit, dra på innvandrerbutikker (er det egentlig lov å si?) og kjøp billig krydder i poser :D De har så mye morsomt!

Etter at vi begynte å lage veldig mye indisk mat har vi en krydderhylle som ikke ligner grisen :D

Det er forøvrig overraskende mye av det du får på Rema også, selv om det koster mer. Koriander (knuste frø, ikke ferske blader) er muligens mitt favorittkrydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg lagde der var en prøve i tidlig fase av "operasjon hjemmelaget ketchup", men jeg skal nok prøve å perfeksjonere den etterhvert! Den var ikke SÅ god, men den har absolutt potensiale! Du vil vel kanskje ikke ha oppskriften på et uferdig produkt? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...