Gå til innhold

Små tips for bedre mat


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alt er kun i ca. mål, da jeg bare prøvde meg frem:)

- En boks hermetiske tomater (ca. 300 gram?)

- Eplecider eddik (4 ts?)

- Tomatpureé (2 ss?)

- Salt, sukrin, løkpulver, hvitløk på sånn krydderkvern og paprikakrydder til det smaker greit - begynn i det små og øk på det du føler for samtidig som du smaker deg frem.

- 1/2 til 1 ts guargummi/xanthangummi

Kok de hermetiske tomatene på lav varme. Bruk stavmikser og gjør det hele til en jevn masse. Tilsett de andre ingrediensene og smak deg frem på krydderene. Bruk stavmikseren igjen, og "kjør" en liten "runde" til. Kokes i hvert fall en halvtime, gjerne mer! Se det hele litt an, den skal ikke være for tynn eller for tykk. Siden blandingen er litt varm, så vil den være tynnere enn den blir når den avkjøles. Den skal også være litt tynnere enn "ferdig-ketchup" fordi du skal ha oppi guargummi/xanthangummi for å ha en ketchup som ikke renner! Dette puttes oppi tilslutt, ca. 10 min etter du har tatt kjelen av plata.

Hehe, dette er veldig på nybegynnerstadiet, og jeg liker å gjøre meg ferdig med noe før jeg publiserer det - men shit au, det er jo bare 3 måneder til jul! Thihi...Si ifra om du klarer å lage noe smakende! Som sagt, den jeg lagde smakte godt, men jeg vil ha den enda bedre! Mabye there is a magic ingredient missing vettø! hehe, neida, det handler nok om balansen mellom de ulike ingrediensene, selv om jeg vet det er folk som har brukt ting som lauvbærblad. Men jeg er ikke så flink med krydder, så jeg holder meg til det kjente foreløpig, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er kun i ca. mål, da jeg bare prøvde meg frem:)

- En boks hermetiske tomater (ca. 300 gram?)

- Eplecider eddik (4 ts?)

- Tomatpureé (2 ss?)

- Salt, sukrin, løkpulver, hvitløk på sånn krydderkvern og paprikakrydder til det smaker greit - begynn i det små og øk på det du føler for samtidig som du smaker deg frem.

- 1/2 til 1 ts guargummi/xanthangummi

Kok de hermetiske tomatene på lav varme. Bruk stavmikser og gjør det hele til en jevn masse. Tilsett de andre ingrediensene og smak deg frem på krydderene. Bruk stavmikseren igjen, og "kjør" en liten "runde" til. Kokes i hvert fall en halvtime, gjerne mer! Se det hele litt an, den skal ikke være for tynn eller for tykk. Siden blandingen er litt varm, så vil den være tynnere enn den blir når den avkjøles. Den skal også være litt tynnere enn "ferdig-ketchup" fordi du skal ha oppi guargummi/xanthangummi for å ha en ketchup som ikke renner! Dette puttes oppi tilslutt, ca. 10 min etter du har tatt kjelen av plata.

Hehe, dette er veldig på nybegynnerstadiet, og jeg liker å gjøre meg ferdig med noe før jeg publiserer det - men shit au, det er jo bare 3 måneder til jul! Thihi...Si ifra om du klarer å lage noe smakende! Som sagt, den jeg lagde smakte godt, men jeg vil ha den enda bedre! Mabye there is a magic ingredient missing vettø! hehe, neida, det handler nok om balansen mellom de ulike ingrediensene, selv om jeg vet det er folk som har brukt ting som lauvbærblad. Men jeg er ikke så flink med krydder, så jeg holder meg til det kjente foreløpig, hehe:)

Dette skal prøves! Om ikke i morgen, men snart. Jeg skal sende den videre til kjæresten, som er litt mer..tja, hva kan jeg si? Handy på kjøkkenet? Jeg er helt "holder meg til piffi jeg" ifh til krydder..så kanskje hun vil klare å trylle frem den varianten en leter etter, som vil bli perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tips på kjøkkenet: Ta på lys!!

Bommet litt på krydderglasset imorges da jeg skulle forbedre teen min med kanel....og kan altså IKKE anbefale grønn te med Chili piripiri oppi.

haha! Jeg gjorde samme feilen i natt jeg også! Sort pepper på cottage cheese :blush: ...det lignet litt på kanel i mørket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har prøvd disse:

post-36-1444082328857_thumb.jpg

- Uten kalorier (og da selvsagt også karbohydrater, fett og proteiner)

Noen av dem får faktisk skryt av noen, men "æ e skeptisk!". Har faktisk prøvd miracle noodle, og når den var ferdig tilberedt med krydder og hjemmelaget ketchup, så var det faktisk godt:) Så det går faktisk an å lage noe kalorifritt som smaker godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd disse:

[ATTACH=full]608[/ATTACH]

- Uten kalorier (og da selvsagt også karbohydrater, fett og proteiner)

Noen av dem får faktisk skryt av noen, men "æ e skeptisk!". Har faktisk prøvd miracle noodle, og når den var ferdig tilberedt med krydder og hjemmelaget ketchup, så var det faktisk godt:) Så det går faktisk an å lage noe kalorifritt som smaker godt:)

Jeg har smakt flere av Waldens frams produkter (ikke den på bildet da) bla. sjokoladesaus og blåbærsirup.

Min erfaring er at det smaker litt tamt og kjedelig, men forventet ikke store greiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se dokumentaren om e-stoffer på NRK. Den forteller veldig bra hva det er. Natriumglutamat eller MSG er ikke så ille som folk skal ha det til. Glutamat finnes naturlig i mange varer som i kjøtt, fisk, grønnsaker, kornprodukter, tomater, melk, poteter og mange forskjellige oster. Så har du E621 eller MSG som tilsettes i mat for å fremheve den smaken som alt er tilstede. Noen vil si det er negativt og farlig, andre reagerer på det.. men i den dokumentaren kommer de frem til at MSG ikke fortjener sitt dårlige rykte :)

Jeg finner ikke frykt i å spise mat med msg eller andre tilsetningsstoffer. Dæver vel snart jeg da:whistling:

For min del er jeg fortsatt skeptisk mot pulver-MSG. At det finnes naturlig i mat betyr ikke at vi trenger å krydre maten vår med pulveret, og dokumentaren viste ikke om det var trygt eller ikke, kun bruksområder... Slik som transfett, du har syntetisk transfett og naturlig transfett i mat. Naturlig transfett i mat er gunstig for oss, mens den syntetiske skal man holde seg langt unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær, masse bær i alle former, farger og fasonger - ferske, frossne, kokte og rørte :) Med sukrin, kanel, kardemomme, vaniljefrø - you name it :) Ikke bare er det super-duper godt, men også fullt av antioksidanter og vitaminer. Kjempegodt med kesam eller skyr til, i blender med Whey Cooler og frukt, på toppen av havregrøten, på pannekaka eller bare som de er - gotta love bær! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har prøvd disse:

[ATTACH=full]608[/ATTACH]

- Uten kalorier (og da selvsagt også karbohydrater, fett og proteiner)

Noen av dem får faktisk skryt av noen, men "æ e skeptisk!". Har faktisk prøvd miracle noodle, og når den var ferdig tilberedt med krydder og hjemmelaget ketchup, så var det faktisk godt:) Så det går faktisk an å lage noe kalorifritt som smaker godt:)

Husker ikke om det var samme merke, men da jeg bodde i USA kjøpte jeg alltid dressing uten kalorier, og jeg skjønte ikke hvordan det gikk an, fordi det smakte godt! Så prøv i vei, anbefales. Savner å ha det i butikkhyllene her.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om det var samme merke, men da jeg bodde i USA kjøpte jeg alltid dressing uten kalorier, og jeg skjønte ikke hvordan det gikk an, fordi det smakte godt! Så prøv i vei, anbefales. Savner å ha det i butikkhyllene her.. .

Kult! Synd netritrion er så dyr, men finner dem sikkert andre steder også. Skulle hatt en butikk i Norge hvor man fikk kjøpt slike varer her også. Ikke bare alt som er kalorifattig altså, men bl.a. iHerb har så mye bra greier. Mye dritt også da, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold dere for livets skyld unna transfett og natriumglutamat (ikke finn på å spis toro posemat eller buljong, tror kanskje de flytende buljongene eller fondene er uskyldige)

Espen:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3198145

sjekk også nyttig info her:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/786662/

Til informasjon så er det ikke transfett i toro sine produkter, og de aller fleste produktene er MSG-frie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...