Gå til innhold

Forslag til forbedring i mitt liv i forhold til trening?


Rawesome

Anbefalte innlegg

Hei!

Er relativt ny med trening når det kommer til treningssentre.

Har spilt fotball 2-3 ganger i uken (+ kamp) de siste 5 årene, men det siste året har fokuset vært på trening på treningssenteret så fotballen ble litt (veldig) nedprioritert).

Trener ikke så veldig mye og spiser mye i forhold til treningsmengde.

Går også kun på gruppetimer, da det får meg til å se på trening som noe gøy, fremfor en arena hvor du skal forbrenne kalorier (har faktisk ikke tenkt på at trening forbrenner kalorier før forrige uke, og da hadde jeg trent på treningssenter i nesten ett år.

Ønsker litt tilbakemeldinger på kostholdet mitt i forhold til trening. Tviler på jeg vil endre treningsvanene mine, siden jeg ser fremgang og fortsatt ser på det som noe gøy og sosialt.

En informasjon å få med seg er at i tillegg til kostholdet under kan det forekomme jeg kjøper en smoothie med melkeprotein fra diverse kafeer/smoothiestores oftest etter trening.

Det har seg faktisk slik at kostholdet mitt er såpass uvariert at eksemplet under gjentas hele tiden.

Mandag:

Frokost: 1 Banan.

Lunsj: Salat eller varmmat fra kantinen (kan variere).

Før trening: Sushi-meny (10 biter). Inntas 1 time og 30 minutter før oppstart).

Power Boost (før trening) Maxim-produkt + en banan 30 minutter før oppstart).

*Sirkeltrening* (gruppetime).

Etter trening: Sushi-meny (15-20 biter) + en banan (inntas innen 1 time etter trening).

Før trening: En banan (inntas 30 minutter før oppstart).

*Step-time* (gruppetime).

Etter trening: Sushi-meny (15-20 biter) + en banan (inntas innen 1 time etter trening).

Før jeg legger meg: Tre knekkebrød med makrell-i-tomat.

Her er det to timers mellomrom mellom treningene. 16:30-17:30 og 19:30-20:30.

Tirsdag (samme kosthold):

*2 x sirkeltrening (gruppetime)*. 14:30-15:30 og 19:45-20:45.

Onsdag (-||-):

*Styrketrening (gruppetime)*. 17:30-18:30.

Torsdag (-||-):

*Styrketrening (gruppetime) 16:30-17:30, sirkeltrening* (gruppetime) 18:30 - 19:30.

Fredag (-||-):

*Step-time* (gruppetime) 17:00-18:00 ELLER *Styrketrening* (gruppetime) 18:00-19:00.

De fleste fredager har jeg restitusjonsdag.

Lørdag (-||-):

*Sirkeltrening* (gruppetime) 11:30-12:30. Ved unntak i tillegg gruppestyrketime 10:30-11:30.

Søndag (-||-):

Med mindre det er fotballsesong og jeg har deltatt på nok fotballtreninger, slik det ikke ser ut som jeg gjør i det hele tatt lenger ut i fra oppsettet over, spiller jeg matcher. Men formelt sett ser jeg på søndag som en restitusjonsdag sammen med noen fredager og onsdager.

Som dere ser er kostholdet ganske likt hver dag med små unntak der f.eks. en banan erstattes med et rundstykke fra bakeren. Den største variasjonen er nesten hvilke type smoothies og juicer med melkeprotein jeg velger å kjøpe. Noe som også bidrar til variasjon er hva jeg får i kantinen.

Jeg får vite at jeg må hvile og trene for mye, men jeg lever i filosofien om at orker du, kan du. Og om du ikke kan gi 100 % av 100 %, gi 100 % av det du kan gi, om det bare er 50 % av hva du vanligvis greier. Til tider lager jeg omelett med quinoa og drikker kokosvann fremfor proteinshaker/smoothier/juicer etter trening. Prøver å holde meg unna pasta, potet og meieriprodukter (har hørt melkeprotein er noe annet enn vanlig melk). Går ikke på noen lest diett eller på noe kostholdstilskudd.

Treningsoppsettet kan variere fra alt fra 10-14 økter i uken til bare 3-4. Eksemplet over er typisk for de siste 2 månedene, men fokus er hva jeg spiser i forhold til trening, uavhengig av hvor ofte/lite jeg trener, så kan fort hende gruppetreningsvanene mine endres, men det gjør ikke kostholdet, før nå; da jeg ønsker å bli kvitt det siste av magen (jada, vet jeg må trene X øvelser og gå i kaloriunderskudd osv. osv. osv.). Det å egentlig spise hva jeg ville var i starten motivasjonen for trening, nå ønsker jeg å oppnå kroppslige resultater, samt oppleve at formen bare stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg til trening du liker, dette er det viktigste for de aller fleste. Dummeste en kan gjøre er å tvinge seg til noe, da dette ofte fører til tapt motivasjon som igjen fører til ingen trening.

Hvorfor holder du deg unna meieriprodukter?

Kan dessverre ikke hjelpe deg med kostholdet siden jeg ikke vet hva sushi inneholder.. :oops:

Du ønsker å oppnå kroppslige resultater og få bort det siste av magen - noe som er ganske standard og ofte det siste som vil slippe på mange.

For å hjelpe bedre med kosthold, trening, tips og råd hadde det hjulpet mye om du hadde opplyst om kjønn, alder, høyde, vekt og eventuelt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppa noe av sushien og spist mer rene proteiner til frokost. Bytt ut banan med noe egg eller cottage cheese?? Og erstatt det ene sushibrettet med fisk og salat??

Og har du vurdert å få ditt eget treningsprogram istedet for gruppetime? Kan være at det ville vært bra for deg å hatt PT å få satt et program som passer deg litt mer individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen skrev over, og som jeg selv har poengtert. Det er gruppetimer som i det hele tatt holder meg motivert.

Har hørt Sushi er bra, da det inneholder raske karbohydrater i tillegg til protein og muligens noe grønt.

Brukte PT i starten, men kun for å lære meg riktig teknikk på øvelsene som nettopp utøves på gruppetimer.

For eksempel har jeg i dag spist dette:

Frokost 07:30; Guayaki Yerba Mate Te (Ravel Berry) og et rundtstykke med ost og skinke fra bakeren.

Lunsj 11:30; Stor porsjon nudler med kjøttstrimler og grønnsaker.

Før trening 1 time og 30 minutter før; Liten Sushi-meny (10 biter).

Før trening 30 minutter før; Maxim Power Boost og en banan.

Trening 16:30-17:30; Styrketrening (gruppetime) 50-60 minutter.

Etter trening; En banan og en stor Sushi-porsjon (18 biter cirka).

Før trening; En banan 30 minutter før oppstart.

Trening 18:30-19:30; Sirkeltrening (gruppetime) 50-60 minutter.

Etter trening; En banan og en stor Sushi-porsjon (18 biter cirka) + Maxim Recovery Drink.

Før leggetid planlegger jeg å spise et par esker bær og kanskje en halv pose med små knaskegulerøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker forresten å starte med kosttilskudd.

Hva tenker dere om jeg i første omgang går til innkjøp av Whey Protein, BCAA og/eller Kreatine?

Tenker også å gå til innkjøp av Chlorella, Hemp Protein, Amla, Spirulina m.m.

Ved kjøp av alle disse varene; skal alles daglige anbefalte inntaksdose følges, eller blir det for mye av noe plutselig, da det var enten BCAA eller Kreatin (husker ikke) som det uansett fantes store mengder av i Whey Protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger i utgangspunktet ikke kosttilskudd, hverken proteinpulver, bcaa, spirulina, hvetegress eller chlorella.

Jeg ville heller gått inn for å fikse opp kostholdet ditt, få jevnere måltidsrytme og mer variasjon i i kostholdet ditt. Hvis du lever på hovedsaklig sushi blir det veldig ensidig, veldig dyrt, og kan over tid gi deg lite inntak av fiber, mineraler, og vitaminer.

Hvis du ikke er allergisk, så er det ingenting i veien med å ha med hverken melk, pasta, eller potet i kostholdet.

Å gå inn for å fikse på dine utfordringer med kosttilskudd blir som å foreslå å male pipa på et hus med råtten grunnmur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosttilskudd er vel ikke farlig, da det kun skal hjelpe deg å fylle kroppen opp med det den mangler i løpet av en dag på et færre antall kalorier enn om du skal spise et helt nytt måltid. Det kun HJELPER deg, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosttilskudd er vel ikke farlig, da det kun skal hjelpe deg å fylle kroppen opp med det den mangler i løpet av en dag på et færre antall kalorier enn om du skal spise et helt nytt måltid. Det kun HJELPER deg, ikke sant?

Kosttilskudd er ikke farlig, men det er unødvendig og dyrt. Som Aurelius påpeker så er det bedre å spise variert og næringsrikt enn å poppe i seg masse kosttilskudd.

Du spiser veldig mye sushie. Og sushie kan være bra det, men det avhenger av hva slags biter du velger. Mange av bitene er fritert og det er mye ris i mange av dem (som forøvrig likestilles med pasta og potet). Hva med å roe ned på sushien? Skjønner at du liker det, men det er greit å variere.

Egg, kylling, fisk, kjøtt, grønnsaker og fete meieriprodukter er flotte matvarer. Så er det bare å bruke oppfinnsomheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere på Detoxing-kurer?

I går spiste jeg egg med Quinoa og grønnsaker.

Vet bare at Quinoa ikke smaker noe særlig uten andre smaker til, så hvorfor ikke grønnsaker av alt mulig.

Er ikke helt fan av rødt kjøtt. Men kylling kan jeg fint spise, i hvert fall egg.

Fortsatt ikke den store fanen av laktoseprodukter (meieriprodukter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere på Detoxing-kurer?

I går spiste jeg egg med Quinoa og grønnsaker.

Vet bare at Quinoa ikke smaker noe særlig uten andre smaker til, så hvorfor ikke grønnsaker av alt mulig.

Er ikke helt fan av rødt kjøtt. Men kylling kan jeg fint spise, i hvert fall egg.

Fortsatt ikke den store fanen av laktoseprodukter (meieriprodukter).

Detox har ingenting for seg, kroppen sin klarer, via nyrer og lever, utmerket godt å rense seg selv :) alt det er, er penger rakt ut av vinduet (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere på Detoxing-kurer?

I går spiste jeg egg med Quinoa og grønnsaker.

Vet bare at Quinoa ikke smaker noe særlig uten andre smaker til, så hvorfor ikke grønnsaker av alt mulig.

Er ikke helt fan av rødt kjøtt. Men kylling kan jeg fint spise, i hvert fall egg.

Fortsatt ikke den store fanen av laktoseprodukter (meieriprodukter).

Hvorfor ikke krydder til quinoaen...?

Detox er løgn og bedrag fra ende til annen. Google it ;)

Hvorfor ikke meieriprodukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele lønnen min går til mat, ja. Derfor jeg snart ønsker å se resultater.

Men resultater kommerjo ikke av dyr mat, det kommer av rett mat...

I sushi får du karbohydrater, fett og protein.. Og det er STEINDYRT.

Om du feks hadde spist havregryn med egg/havregryn med proteinpulver og kokosmelk etc ville du også fått alle tre næringsstoffene (bare faktisk bedre kilde til karbo) til 1/10 av prisen til sushi :)

:) du har jo fått noen gode tips her i alle fall! Og dersom du titter litt rundt på forumet vil du finne mange gode, egne tråder om billig, sunn og fornuftig mat for gode resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...