Gå til innhold

Forslag til forbedring i mitt liv i forhold til trening?


Rawesome

Anbefalte innlegg

På pakken står det: Økologisk Fairtrade Ingefærkrydder.

Bare litt gir mye smak, men tenker det er bedre enn det værre.

Det eneste jeg er bekymret for selv er at jeg spiste 4 stk.

Hadde jeg kanskje droppet fajitasene ville vel kaloriene gått noen hundre ned også, men da blir det ikke mye taco. Uansett; ofret faktisk en sparing på 15 kroner da jeg valgte ''dyrere'' fullkorn fremfor First Price ''vanlig''.

At det er økologisk og fairtrade gjør det ikke sunnere.

Fullkorn er jo bra i den forstand at det har lavere GI, men kaloriinnholdet er det samme som vanlige lefser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig uheldig at samfunnet ikke forstår hvorfor økologisk mat er sunnere.

Hvis dere vil få i dere giftstoffer kan dere kjøpe vanlig billig mat. Jeg ønsker primært å unngå å i det hele tatt tenke på Detoxing og det slipper jeg jo 100 % når jeg kjøper ren mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig uheldig at samfunnet ikke forstår hvorfor økologisk mat er sunnere.

Det er nesten som om man skulle tro at folk trodde på forskningen som viser at økologisk mat ikke har noen gevinster når det kommer til helse, og at detox er 100% bullshit, sånn med tanke på at leveren og nyrene dine gjør den jobben helt ok.

Det argumentet som derimot finnes for økologisk mat er miljøvennlighet og dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Uheldig at hele fitnessbloggen ikke ser verdien i økologisk mat, men heldigvis er det deres valg.

Nå er det vel heller ikke noen som har sagt at "Hele Fitnessbloggen" ikke ser verdien i økologisk mat - handlet ikke denne tråden om kosthold I FORHOLD TIL trening?

Tror kanskje du blander forskjellige definisjoner av sunnhet når du snakker om at økologisk mat er sunt. Det er vanskelig å diskutere hva som er sunt når man ikke har samme oppfatning av hva begrepet betyr.

Men uansett hvordan du vrir og vender på det; du blir ikke slankere eller bygger mer muskler fordi du spiser økologisk.

Derimot; at økologisk mat kan hindre oss i å få i oss en del giftstoffer som vi verken trenger eller er bra for oss, er jeg enig i (selv om det varierer fra matvare til matvare, vil jeg si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du? Hvis jeg ønsker kostholdsråd i sammenheng med trening, og det viser seg at dere kun gir kostholdsråd basert på hva DERES definisjon på trening er; og det er ikke hva jeg trener... hva er poenget med at jeg kaster bort tiden min på å lese rådene deres da? De er jo ikke engang målgruppert for meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke vil hjelpe en som spør om kostholdsråd i forhold til trening fordi det jeg trener ikke er trening for dere føler jeg ikke noe behov for hjelpen deres uansett.

Kostholdsråd i forhold til trening: bytt ut sushi med vanlig mat som salater, brød, knekkebrød, havregryn og vanlig middag. Får i deg alt for mye salt, hvit ris og du spiser alt for ensformig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan gi deg et tips er det å begynne å logge maten i en kort periode bare for å få en forståelse av hva den inneholder av total energimengde og sammenhengen mellom karbohydrater, protein og fett. Uten at jeg vet, så virker det på svarene dine at du ikke har satt deg så veldig inn i dette?

Jeg bruker Myfitnessplan.com din matdagbok som fungerer helt flott og viser klart og tydelig hvilke matvarer som inneholder de forskjellige næringstoffene og total kcal.

Uten at jeg vet ditt daglige energiforbruk, så vil jeg anta at det ligger rundt 2300-2700 kcal om dagen. Så kan du tenke enkelt fortalt slik:

Skal du ned i vekt: total kcal om dagen må være lavere en dette/ opp i vekt må totalt inntak være høyere.

Så kan du bryte det ned enkelt fortalt slik

Skal du ned i fettprosent burde du minimere karbohydratene.

Skal du bygge muskler bør du passe på å få i deg nok protein

Og med tanke på fett så bruker jeg å si at prøv å få så mye rent fett som mulig og se om du finner matvarer som inneholder så lite mettet fett som mulig

Enkelt fortalt om karbohydrater, finnes det i sukker, pasta, brød, poteter, havre, musli og i frukt.

Proteiner finner du i alle dyrepodukter. altså kjøtt(fugl, fisk, ku, sau, gris osv), og melkeprodukter(men det holder du deg unna så glem det)

Fett finnes i det meste, men her er hovedkildene, oljer, smør ol produkter, kjøtt og nøtter.

Min beste anbefaling ang. kosthold er å se om du finner gleden i utfordringen det er å finne ut hvilke matvarer og produkter som passer din livstil best.

Feks, ville jeg ha byttet ut sushimenyen etter trening med sashimi for da å maksimere proteininntaket som hjelper å gjennoppbygge musklene, samtidig som du fjerner karbohydratene.

Og gruppetrening er helt gull så lenge du trives med det og de har både styrke og kardio som de helt sikkert har. Hvofor det er så mye opposisjon mot dette her skjønner jeg ikke helt.

Mitt beste råd er kunnskap og planlegging, da oppnår man resultatene fortest, hvis det er målet. Er målet å ha det gøy og ha noe å gjøre, så gjør man det.

Lykke til og håper at posten hjalp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man ikke karbohydrater når man trener flere økter enn det er dager i uken?

For å fylle på glykogenlagrene?

Du bør få i deg energi fra alle de tre hovednæringsstoffene. ca 50-55% av energien fra karbohydrater, 25-35% fra fett og ca 20% fra protein. Så jo du trenger karbohydrater. Utøvere i utholdenhetsidretter spiser en større andel karbohydrater enn nevnt her, men du må kjenne selv hva som blir riktig for deg. Er ikke en absolutt fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvor mye du trenger i løpet av en dag.

Ca 1.5-2 g protein -, minst 1 g fett pr kg kroppsvekt, fyll resten med karbohydrater. For eksempel da.

Tren det du liker. En form for trening er bedre enn ingen., men har du mulighet /ork til det av og til ville jeg anbefalt og feks bare tatt en styrkeøvelse el to før/etter en av øktene. Kanskje du øker med flere etterhvert har hvis (les Når) du får en slags mestringsfølelse el blod på tann. Vips så kan det hende at en av øktene dine heller blir erstattet av en styrketreningsøkt. Men for all del gjør det som funker/gir deg mestringsfølelse og glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...