Gå til innhold

Rabdomyolyse etter crossfittime


Fluff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

heh... jeg har ikke greid det! Ikke engang det får jeg til :confused:

Ikke sant? Jeg fikk det ikke til med sinnsyk konkurransediett heller - og det sier litt om hvor langt inn i "komplett blåst i hodet"-land man må være for å komme seg dit. Jeg tror det er snakk om litt magemål og innse begrensninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke altfor vanskelig å trene på seg rabdomyolyse tydeligvis. Var vel i grenseland selv for noen år siden etter en hard ryggøkt avsluttet med litt for mange armhevinger. Skjønte allerede på kvelden at noe ikke var helt som det skulle og neste morgen hadde jeg ubeskrivelig vondt i lats, det var rett og slett grusomt. Dro til legen og viste ham ryggen hvorpå han uttalte at oija, her har det skjedd noe. Han ga meg noe piller og det hele gikk over etterhvert heldigvis. Etter den episoden har jeg enn så lenge lært å begrense meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT utrolig at man klarer å trene på folk rhabdomyolose i hytt og gevær om dagen. Dette skal virkelig være et ikkeproblem. Rahbdomyolyse skal være en forbeholdt traumatiske compartmentsymptomer og knusningsskader, ikke folk som har blitt trent av komplette retards.

/rant

Kunne ikke vært mer enig altså. De eneste mennesker jeg har kommet borti som har hatt fått diagnostisert Rabdomyolyse er mennesker (hovedsakelig eldre) som har ligget med et eller annet brudd i flere timer/dager. Som du sier, dette burde ikke være noe problem i det hele tatt, ihvertfall når vi snakker om trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, "godt voksne" mennesker som besitter en stahet som vel må sies å være karakteristisk for akkurat den demografien det er snakk om samt en kropp som ikke nødvendigvis lenger henger med på alt de vil ha den til å gjøre, i kombinasjon med en treningskultur som tar "gruppetrening" til nye ekstremer av absurditet fremstår for meg som oppskrifter på nettopp slike ting.

Et annet poeng er jo også at dette ikke er spesielt i det hele tatt i Crossfit-verden. Som det antydes i tråden, Crossfit-miljøet har gjort rhabdomyolyse til et statussymbol, og endatil innført det som en artig maskot. Det er helt sinnssykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sant? Jeg fikk det ikke til med sinnsyk konkurransediett heller - og det sier litt om hvor langt inn i "komplett blåst i hodet"-land man må være for å komme seg dit. Jeg tror det er snakk om litt magemål og innse begrensninger...

I want MY rambolyssyse ... thing!!!!!

And i want it now damn it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr som lagde en dokumentar for Dagbladet fikk rabdomyolyse etter å ha blitt trent av en performance coach (...) fra Magnat. Så gå til den treneren om man ønsker seg rabdo.

Refererer du til Erlend Elias?

http://www.dbtv.no/erlendelias/3339902361001#Episode_4:_Erlend_Elias_søker_lykken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler alle i denne tråden å se episode 2 og 4.

4 for å se hvor alvorlig det faktisk er og 2 for å se hvor dårlig kroppskontroll det går an å ha.

1. Hvis man som profesjonell trener kjører en nybegynner til rabdomyolyse så er det IMHO utter fail. Klart, det skal kanskje ikke så mye til før en person som Elias (som tydeligvis er så utrent som det får blitt) får problemer hvis det kjøres for hardt. Likevel, ikke bra. Det hadde vært interessant å se hva økta besto av.

2. LOL @ Episode 2. Morsomt å se reaksjonen til den kvinnelige treneren når Elias bare faller for hvert utfall han gjør (utfall indeed) :D Hele ansiktet hennes bare lyser "WTF?!?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis man som profesjonell trener kjører en nybegynner til rabdomyolyse så er det IMHO utter fail. Klart, det skal kanskje ikke så mye til før en person som Elias (som tydeligvis er så utrent som det får blitt) får problemer hvis det kjøres for hardt. Likevel, ikke bra. Det hadde vært interessant å se hva økta besto av.

2. LOL @ Episode 2. Morsomt å se reaksjonen til den kvinnelige treneren når Elias bare faller for hvert utfall han gjør (utfall indeed) :D Hele ansiktet hennes bare lyser "WTF?!?"

  1. Jeg (som ikke har noen kvalifikasjoner) synes ikke det ser ut som at trenerne kjører han veldig hardt. Det er vel mer det at han ikke tåler noen ting. Såvidt jeg kan se er det vel hangup forbi failure som er synderen først og fremst. Det er litt over kanten å gjøre det på første trening, men ikke så mye over kanten at det ikke går bra i 99,99% av tilfellene.
  2. Ja. Har lollet en del av det der:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Jeg (som ikke har noen kvalifikasjoner) synes ikke det ser ut som at trenerne kjører han veldig hardt. Det er vel mer det at han ikke tåler noen ting. Såvidt jeg kan se er det vel hangup forbi failure som er synderen først og fremst. Det er litt over kanten å gjøre det på første trening, men ikke så mye over kanten at det ikke går bra i 99,99% av tilfellene.
  2. Ja. Har lollet en del av det der:).

1. Det blir vanskelig for oss å uttale oss i og med at vi bare ser et redigert opptak av treningen. Det er derfor det kunne vært interessant å se hva økta egentlig besto av. Det skulle ikke overraske meg om vedkommende trener ble meget overrasket når han fikk høre at Elias ble lagt inn på sykehus med rhabdomyolyse. Likevel mener jeg at treneren har et ansvar! I tidligere episode så vi et klipp der treneren tok imot Elias og de skulle finne ut hvordan ståa var. Da det ha kommet fram at formen var utter shit, og følgelig bør de første øktene være temmelig lette. Hvorfor maser treneren om flere reps på pull-ups når det virker som Elias er helt kjørt? Hvis han klarer 3 reps før det skjærer seg så bør treneren stoppe der, uansett hvor patetisk han synes Elias er.

Skal man få gode resultater så er det nødvendig å presse seg, komme ut av komfortsonen, løfte tungt osv., men alt til sin tid. Når noen først får kommet seg på et treningsstudio så tror jeg det er viktig at vedkommende erfarer mestring de første gangene. Det er ikke behov for å kjøre på som faen, det har bare potensiale til mer fuckup enn god treningseffekt og motivasjon. De første treningsøktene er først og fremst for å legge grunnlag for videre trening IMHO. Der kan treninger av type Crossfit / Boot Camp virke mot sin hensikt, ved at overgangen blir for brå for utrente.

Jeg er for øvrig enig i at det virker som pullups til failure virker som hovedårsaken til rhabdo. Eksentrisk trening til failure for nybegynnere er en oppskrift på fuckup, og i verste fall rhabdo. Strikkene gjør at man overstiger sin egentlige kapasitet, og det blir i praksis masse eksentrisk trening. Dette må tas hensyn til.

Poenget mitt er i grunn at vi vet at tøffe treningsøkter for ferske nybegynnere ikke fører til noe godt. Om ikke Elias hadde fått rhabdo så hadde han sannsynligvis fått crazy DOMS etter den treningsøkta. Overgangen fra null trening til én treningsøkt er enorm. Mye større enn fra første treningsøkt til den andre/tredje osv. Dette kan og bør trenere ta hensyn til, og legge opp treningen deretter.

2. Oh the lulz. Det er jo rett og slett fascinerende å se mennesker med så lite kroppsbeherskelse. Luftknebøyen er også underholdende. Dat form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...