Gå til innhold

Ned i fettprosent


Anbefalte innlegg

Har ikke lest alt som er skrevet her, men dette er "my story" og hva som funket for meg:

Lå i underskudd lenge, og kom til slutt ingen vei. Bestemte meg for å legge meg i overskudd isteden(200kcal mer enn jeg forbrente) for å bygge muskler istedenfor også heller prøve å fjerne resten av fettet senere når jeg hadde mer muskelmasse - for hvorfor ha så dårlig tid? Gjorde dette lenge uten å gå opp noe synlig fett, men litt muskelmasse. Ligger nå i underskudd igjen og fått betydelig mindre fettprosent enn det jeg hadde i utgangspunktet - og strammere kropp med tanke på muskelmassen jeg har bygd i overskuddsperioden. Problemet ditt er nok bare at kroppen din sparer alt den kan spare på pga. du spiser så lite. Spis overskudd en periode, helt til kroppen din "omstiller" seg og prøv deretter å gå i underskudd igjen for å fjerne mer fett :-)

Jeg bryr meg forresten heller ingenting om f.eks. når jeg spiser, hvor ofte jeg spiser, når jeg trener eller noen av de tingene - gjør det lett og tenker at det er "sluttsummen som teller". Så spiser når jeg er sulten og sørger for riktig fordeling av protein/karb/fett ift mengde kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte jeg skulle forsøke. Men er ikke lett. Er så vant med å spise det jeg spiser. Men skal legge inn noen ekstra måltider. Trener jo relativt mye styrke.

Jeg er bare stresset for dette med mage og hofte siden jeg skal inn i en brudekjole i september. Men vet jo at dette her tar tid men da er det godt jeg kan snu det nå så har jeg noen måneder på meg. Så kan jeg fortsette mer etter bryllupet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle forsøke. Men er ikke lett. Er så vant med å spise det jeg spiser. Men skal legge inn noen ekstra måltider. Trener jo relativt mye styrke.

Jeg er bare stresset for dette med mage og hofte siden jeg skal inn i en brudekjole i september. Men vet jo at dette her tar tid men da er det godt jeg kan snu det nå så har jeg noen måneder på meg. Så kan jeg fortsette mer etter bryllupet også.

Jepp, skjønner at det er vanskelig! Var vanskelig for meg også, spesielt i starten. Prøv å legg inn mat som har litt mer kcal i seg for å gjøre det lettere(f.eks. noe som er enkelt er å drikke proteinshake med melk istedenfor vann. Jeg tar alltid 4 dl lettmelk eller helmelk og 2 scoops pulver når jeg drikker shake. Det alene er vel ca. 400-500kcal og supert som frokost).

En plan du kan legge i forhold til bryllupet i september er jo f.eks. å ta ca. 2,5 mnd overskudd fra og med nå og se hvordan det går, også legge deg i underskudd igjen etter det om du føler det er behov for det, så du har litt tid på deg til å komme inn i kjolen om den skulle bli for liten? Jeg var også redd for å gå for mye opp i fett pga. sommeren som er på vei snart, men ser jo nå at det ikke blir noe problem i det hele tatt :-) Overgangen mellom under/overskudd er igrunn "skummel" fordi overalt så får man høre "underskudd for vektnedgang, overskudd for vektøkning" - men kroppen aksepterer ikke underskudd for lenge og da man tilbake til hvert fall vedlikehold og aller helst overskudd en periode for at den skal bli normal igjen i forhold til forbrenningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert og kontakte en PT/coach som kan sette opp matplan (og evt treningsplan) til deg? Det virker ikke som det hjelper så mye hva folk sier i denne tråden. Det er ikke meningen å være krass, men en god PT kan få deg på riktig spor, og du vil mest sannsynlig få mye ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pt engang i uken. Joda det hjelper hva folk sier. Har da bare gått 2 dager siden jeg spurte om råd. Ting blir ikke super enkelt med engang. Men som jeg har skrevet tidligere så skal jeg øke kcal inntaket fremover samtidig som jeg trener mye styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er beste rådet du har fått.

Overdreven kardio og kraftig matunderskudd stresser kroppen og den vil tviholde på de cm du mener du har på underkroppen. Altså dropp kardio, dans gjerne hvis du gjør det for moro skyld, men fokuser på tung styrketrening og mye god mat. Kroppen trenger byggestener (mat) for å bygge muskler og den trenger en grunn til å bygge muskler (tung styrketrening).

Sørg for å få i deg ca 2g protein pr kroppsvekt, og spis nok mat, tren riktig og la kroppen få hvile og du vil få resultater! Gi det tid, å endre en kroppsfasong tar tid.

Lover at hvis du øker matinntaket og dropper all "tvangs"-kardio vil du ha mer overskudd i hverdagen, ha et mer stabilt humør og du vil få resultater i treningen ved å bli sterkere og kroppssammensettningen vil endre seg. :)

Lykke til!

Jeg er bare stresset for dette med mage og hofte siden jeg skal inn i en brudekjole i september.

Stress hormonet kortisol, fører til lagring av fett på mage og hofte. Du kan løpe til du stuper, og sulte deg syk, men fette rundt mage og hofte kommer ikke til å slippe før lenge etter du har kjørt deg selv i bakken, fordi lagring av dette fettet er en forsvarsmekanisme som prøver å sørge for at du ikke stryker med.

Du må få kroppen ut av stress for å få resultatene du ønsker.

Slutt å bruk vekt som et mål, bruk heller målebånd. Eventuell vektreduksjon vil ikke komme fra hofte mage uansett.

Restitusjon er viktig, prøv med 2 - 3 hviledager i uka hvor du ikke trener hverken styrke eller kardio.

Må du gjøre kardio, så gå heller en rask 30 - 45 minutters tur samme dag som du trener styrke, slik at du kan ha dager helt uten trening.

Sørg for å få nok søvn, og få i deg sunt fett i form av omega 3, da det er bra for hormonproduksjonen.

Vær tålmodig, resultatene kommer etter hvert hvis du gjør dette på en sunn måte(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, skjønner at det er vanskelig! Var vanskelig for meg også, spesielt i starten. Prøv å legg inn mat som har litt mer kcal i seg for å gjøre det lettere(f.eks. noe som er enkelt er å drikke proteinshake med melk istedenfor vann. Jeg tar alltid 4 dl lettmelk eller helmelk og 2 scoops pulver når jeg drikker shake. Det alene er vel ca. 400-500kcal og supert som frokost).

En plan du kan legge i forhold til bryllupet i september er jo f.eks. å ta ca. 2,5 mnd overskudd fra og med nå og se hvordan det går, også legge deg i underskudd igjen etter det om du føler det er behov for det, så du har litt tid på deg til å komme inn i kjolen om den skulle bli for liten? Jeg var også redd for å gå for mye opp i fett pga. sommeren som er på vei snart, men ser jo nå at det ikke blir noe problem i det hele tatt :-) Overgangen mellom under/overskudd er igrunn "skummel" fordi overalt så får man høre "underskudd for vektnedgang, overskudd for vektøkning" - men kroppen aksepterer ikke underskudd for lenge og da man tilbake til hvert fall vedlikehold og aller helst overskudd en periode for at den skal bli normal igjen i forhold til forbrenningen :)

Jepp, skjønner at det er vanskelig! Var vanskelig for meg også, spesielt i starten. Prøv å legg inn mat som har litt mer kcal i seg for å gjøre det lettere(f.eks. noe som er enkelt er å drikke proteinshake med melk istedenfor vann. Jeg tar alltid 4 dl lettmelk eller helmelk og 2 scoops pulver når jeg drikker shake. Det alene er vel ca. 400-500kcal og supert som frokost).

En plan du kan legge i forhold til bryllupet i september er jo f.eks. å ta ca. 2,5 mnd overskudd fra og med nå og se hvordan det går, også legge deg i underskudd igjen etter det om du føler det er behov for det, så du har litt tid på deg til å komme inn i kjolen om den skulle bli for liten? Jeg var også redd for å gå for mye opp i fett pga. sommeren som er på vei snart, men ser jo nå at det ikke blir noe problem i det hele tatt :-) Overgangen mellom under/overskudd er igrunn "skummel" fordi overalt så får man høre "underskudd for vektnedgang, overskudd for vektøkning" - men kroppen aksepterer ikke underskudd for lenge og da man tilbake til hvert fall vedlikehold og aller helst overskudd en periode for at den skal bli normal igjen i forhold til forbrenningen :)

Det hørtes veldig ut som en bra plan. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal d

Dette er beste rådet du har fått.

Stress hormonet kortisol, fører til lagring av fett på mage og hofte. Du kan løpe til du stuper, og sulte deg syk, men fette rundt mage og hofte kommer ikke til å slippe før lenge etter du har kjørt deg selv i bakken, fordi lagring av dette fettet er en forsvarsmekanisme som prøver å sørge for at du ikke stryker med.

Du må få kroppen ut av stress for å få resultatene du ønsker.

Slutt å bruk vekt som et mål, bruk heller målebånd. Eventuell vektreduksjon vil ikke komme fra hofte mage uansett.

Restitusjon er viktig, prøv med 2 - 3 hviledager i uka hvor du ikke trener hverken styrke eller kardio.

Må du gjøre kardio, så gå heller en rask 30 - 45 minutters tur samme dag som du trener styrke, slik at du kan ha dager helt uten trening.

Sørg for å få nok søvn, og få i deg sunt fett i form av omega 3, da det er bra for hormonproduksjonen.

Vær tålmodig, resultatene kommer etter hvert hvis du gjør dette på en sunn måte(y)

Skal definitivt bli flinkere til måle bånd istede for vekten for den sier jo ikke så mye egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jente, 170 cm høy, 73 cm rundt hoftene/midjen (over navlen) og veier 73,5 kg. Jeg har en treningsmengde på 11 økter i uka, og spiser fort nærmere 3000 kcal i løpet av en dag. Ikke at du skal spise så mye som jeg gjør, men det kan kanskje gi deg en vekker på at kcal er ikke usunt! Det er hva du spiser som avgjør det. For meg motiverer jeg meg med å kunne spise så mye jeg bare vil, så lenge det er sunt og godt!

Muskler veier helt klart mye mer enn fett, jeg selv har hatt det meste fettet mitt sittende på hoftene og rundt midjen. Jeg trente ikke så mye kardio før, men har alltid vært glad i styrketrening. I oktober 2013 var jeg 81 cm rundt hoftene. Jeg bestemte meg for å gjøre noe med dette og la inn 2 intervalltreninger + 1 intensiv sirkeltrening med styrke i uka. I februar 2014 var jeg plutslig 74 cm rundt hoftene. Fettet forsvant fortere enn forventet, noe som grunnet dette var muskelene mine. Siden jeg allerede hadde så bra grunnlag med muskelene, var dette med på øke fettforbrenningen under kardiotreningene. Jeg gikk ikke så mye ned i vekt på denne tiden, vekten har alltid ligget stabilt mellom 72-75kg :) Men nå er det ikke vekten som har noe betydning, som du ser, så er jeg kun 73 cm rundt hoftene!

Hemmeligheten for å få lavere fettprosent er nemlig kardiotrening. MEN! For å best utbytte av kardiotreningen, trenger man også muskler til å forbrenne fettet.

Så for deg tror jeg det er viktig å øke mat mengden og bygge muskler. Du vil trolig legge på deg, men dette er ikke fett! For ved muskelvekst vil automatisk vekten øke litt, samt at du blir tynnere. For som det ble sagt i en tidligere kommentar, 1kg fett rommer mye mer enn 1kg muskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF? blir overasket om du ikke kollapser? så lite mat, og så mye trening? :eek:o_O:nailbiting:

om du da i tillegg spiser bare 12-1300 kalorier? :eek::banghead:

Som Ina Winther sier til dere ta i bruk den kalkisen- den gir et pekefinger i forhold til aktivitetsnivå- ikke gå mer enn 500 kcal i underskudd.

frøken Thereseops du må revurdere den mengden trening, 6 styrketreninger + 5 dans + noe kardio? helt tydelig at dette ikke fungerer. vurder å komprimer til mindre trening, men kansje mer effektivitet? og MAT MAT MAT MAT MAT

Jeg spiste kanskje rundt 1500-1600 cal om dagen. Men fikk et veldig spark i rævva da jeg skjekka den kalkissen. Trodde nesten ikke det var sant! Fordi jeg er så vant med spise når jeg er sulten, og trodde det ikke var nødvendig med mer. Nå har jeg derimot skjønt at dette ikke fungerer overhode, og ordnet opp i kostholdet. Føler likevel at jeg spiser way to much nå! Men får bare prøve det en stund fremover å se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste kanskje rundt 1500-1600 cal om dagen. Men fikk et veldig spark i rævva da jeg skjekka den kalkissen. Trodde nesten ikke det var sant! Fordi jeg er så vant med spise når jeg er sulten, og trodde det ikke var nødvendig med mer. Nå har jeg derimot skjønt at dette ikke fungerer overhode, og ordnet opp i kostholdet. Føler likevel at jeg spiser way to much nå! Men får bare prøve det en stund fremover å se hvordan det går.

hva man føler- og hva ssom er realitet- kan være heilt forskjellige ting ;)

bra at du gjør et forsøk på bedring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skumleste igjennom tråden, og er enig med det folk sier generelt :-)

Jeg vil bare ikke større.. jeg vil bli strammere. Men følger bare med på hvordan vekten er. Men jeg vil jo helst følge hvordan kroppen ser ut men syns bare at mage og hofter har ingen fremgang samme hva jeg Gjør så derfor lurer jeg på hva jeg må gjøre . Spise mer høres slik ut for meg at jeg vil gå opp i fett igjen ?

Du vil ikke bli "stor" av å spise fornuftige mengder mat med et kcal underskudd på 300-500 kcal.

Om du får i deg 2g protein / kg kroppsvekt vil du ha mer enn nok proteiner :) Er mange meninger rundt dette, men i utgangspunktet for jenter så skal 2g proteiner være iallefall så du har nok å bygge muskler med ^_^

Tips til småmåltid (Om du sier du sliter med å få i deg ekstra kcal). er å f.eks ha med en neve nøtter / en avocado på jobb eller som mellommåltid :-) Mye sunt fett og kcal :)

Vedrørende forbrenning er min erfaring, at Gerilja Kardio / 4x4 fungerer best. Vet ikke om dette stemmer, men har lest flere steder bl.a. her at intervalltrneing gir mest forbrenning for "tiden brukt" ;)

http://www.trening.no/treningstips/11725.o2.html

http://iform.nu/trening/kaloriforbrenning/intervalltrening-svir-av-masse-kalorier

http://fitnessbloggen.no/intervalltrening-ned-i-vekt/

Ellers igjen. Om vekten går opp, betyr IKKE dette at du blir større. Bruk før / etter bilder, og målebånd. ikke tallene på vekta ;)

Her er 2 bildeeksempler ;)

post-26841-14440980359904_thumb.jpg

post-26841-14440980359647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta ei sammenligning uten at æ å du har samme forutsettninga eller kropp... Så spis ikke æ på konkurransediett så LITE sammenhengende engang.. :eek: Da trur æ kanskje æ har tatt livet av noen under veis, å æ hadd i alle fall ikke trent nå bra!!! Eller kommet mæ så langt som på trening engang... :roflmao: Å hadde æ trent på så lite mat, å skulla jobba, å gjort hverdagslige ting hadd æ møtt veggen rimelig kjapt... Så med tanke på at du vil bli strammere må du nok først å fremst gi kroppen din nå å jobbe med.. For å bli strammere hjel det ikke med cardio (da blir man tynn-feit som vi vennegjengen kalle det :p Soorrii om æ tråkke nån på tærne).. D vi meine e at ja, du går inn i cm, ned i vekt - men blir ikke stram i fisken å med fine forma.. Bare tynn med bløtt muskel vev rundt..).. Vil du stram opp, å få bort fettet som sitt igjen må du slutt å tyn kroppen - å heller jobbe på lag med den :) Å du blir ikke SVÆR (større) av tung styrketrening,(hadde det bare vært så vel sir nu æ ;))... eller feit av rett mat.. Æ skal lik å se den person som har spist sæ feit på kylling og grønnsaker :p <--- Et eksempel bare..

Så spis mer, ikke ha så stort fokus på cardioen og tren skikkelig styrke med baseøvelsan som hovedfokus, å leggpå andre øvelsa rundt dem :-) En til fordel med å få mere muskla HØYERE FORBRENNING (y) Så kan du heller teste ut kjappe intervalla 2-3 ganga i uka. Både roing, løping og stairmaster om du har tilgan på det :) Om ikke e d jo sommer å muligheter for å kjøre bakkeintervalla ute i nydelig vær ;) For ut i fra høyden din så veie du ikke spesiellt mye :) Så villa heller hatt fokus på å få litt kjøtt på beinan, enn å tænk at æ skal fjerne fett med lite mat og cardio :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...