Gå til innhold

Ned i fettprosent


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trodde jeg spiste nok frem til ting stoppet. Har jo vært mett. Men skal øke kcal nå i en tid fremover

Om man spiser lite nok over en periode så krymper magesekken og en kan føle seg mett på for lite mat(ofte utvikles anoreksi på denne måten). Selv om du føler deg mett så betyr det ikke at kroppen har fått nok næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men alle da jeg skulle ligge i underskudd så var ikke så lett å tilpasse. Men skal øke nå men aner jo ikke hvor mye mer jeg skal spise eller hvilke måltider jeg skal øke

Spis minst 1700 kcal de dagene du ikke trener og over 2000 de dagene du trener. Kjør på med kylling, karbonadedeig, svinekjøttdeig, laks, nøtter, avokado, søtpotet, grønnsaker, kokosolje, soyabønner, frukt, havregryn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg ikke ligge i underskudd for å få lavere fettprosent?

Jo, i moderat underskudd. Bare noen få hundre kalorier enn det du har spist før(og rett mat) vil føre til at fettprosenten går ned. Når du i tillegg trener så vil muskelmassen øke og det vil også bidra til at fettprosenten synker slik at du ser mer fit ut.

Om du sulter deg selv mens du trener styrke så vil du kun bryte ned muskler og med tiden se mager og slapp ut; ikke fit, veltrent og stram.

Ta vare på kroppen din. Du har bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte for fullt med styrke igjen i januar 3 ganger i uken. Har trent mye styrke før men har hatt ett opphold på 1,5 år uten trening. Det gjorde at jeg la på meg en del. Nå skal jeg gifte meg i september. Og har kjøpt en brudekjole som jeg må holde meg i form og allered helst ned i fettprosent ellers får jeg den ikke igjen. jeg trodde underskudd på kcal var det jeg skulle men så stoppet det opp. Vekten går ned men jeg ser like dvask ut som jeg gjorde før jeg gikk ned også...

Frustrert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte for fullt med styrke igjen i januar 3 ganger i uken. Har trent mye styrke før men har hatt ett opphold på 1,5 år uten trening. Det gjorde at jeg la på meg en del. Nå skal jeg gifte meg i september. Og har kjøpt en brudekjole som jeg må holde meg i form og allered helst ned i fettprosent ellers får jeg den ikke igjen.

Om jeg trodde underskudd på kcal var det jeg skulle men så stoppet det opp. Vekten går ned men jeg ser like dvask ut som jeg gjorde før jeg gikk ned også...

Frustrert!

Japp, når du sulter kroppen så går vekta ned, ,men siden musklene også brytes ned så bli bare en mindre, men like slapp utgave av den du er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte for fullt med styrke igjen i januar 3 ganger i uken. Har trent mye styrke før men har hatt ett opphold på 1,5 år uten trening. Det gjorde at jeg la på meg en del. Nå skal jeg gifte meg i september. Og har kjøpt en brudekjole som jeg må holde meg i form og allered helst ned i fettprosent ellers får jeg den ikke igjen. jeg trodde underskudd på kcal var det jeg skulle men så stoppet det opp. Vekten går ned men jeg ser like dvask ut som jeg gjorde før jeg gikk ned også...

Frustrert!

Dersom du ikke spiser mer og bygger litt muskler vil du se like dvask ut om du går ned enda mer også. På så lav kroppsvekt i forhold til høyden har du nok for lite muskelmasse for å bli "fit" om det er målet. Jeg er ca på din høyde (175), men veier 10kg mer! Jeg er mer fornøyd med kroppen min nå en da jeg veide 59 kg. Er mye strammere i kroppen og har lavere fettprosent:) buksestørrelsen er faktisk den samme som for ti kg siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg ikke ligge i underskudd for å få lavere fettprosent?

IKKE NØDVENDIGVIS! Fettprosenten er nettopp det - en prosent eller andel av kroppen din. M.a.o. står den alltid i forhold til andre deler av kroppen, og du kan altså redusere fettprosenten ved å endre enten fettmengden eller muskelmengden (la for enkelhets skyld skjelett osv. være konstant).

Dette innebærer at du kan redusere fettprosenten både ved å 1) redusere fettmengden ved å ligge i underskudd (det dumme her er bare at et for stort underskudd ofte tar med en del muskelmasse i tillegg, noe som kan gjøre at fettprosenten forblir tilnærmet konstant), eller 2) ved å øke mengden muskler samtidig som du beholder samme (eller noe høyere) fettmengde. Sistnevnte krever et overskudd av energi, samtidig som resultatet blir den berømte "oppstrammingen" du (og resten av Norges kvinnelige befolkning) er ute etter. Henger du med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE NØDVENDIGVIS! Fettprosenten er nettopp det - en prosent eller andel av kroppen din. M.a.o. står den alltid i forhold til andre deler av kroppen, og du kan altså redusere fettprosenten ved å endre enten fettmengden eller muskelmengden (la for enkelhets skyld skjelett osv. være konstant).

Dette innebærer at du kan redusere fettprosenten både ved å 1) redusere fettmengden ved å ligge i underskudd (det dumme her er bare at et for stort underskudd ofte tar med en del muskelmasse i tillegg, noe som kan gjøre at fettprosenten forblir tilnærmet konstant), eller 2) ved å øke mengden muskler samtidig som du beholder samme (eller noe høyere) fettmengde. Sistnevnte krever et overskudd av energi, samtidig som resultatet blir den berømte "oppstrammingen" du (og resten av Norges kvinnelige befolkning) er ute etter. Henger du med? :)

Henger litt mer med. Jeg skal spise mer.

Men er det noen som kan hjelpe meg med en kostholdsplan på hva og hvor mye jeg skal spise slik at jeg vet jeg får i meg nok?

Det hadde vært kjempe bra hjelp.

Jeg skjønner nå at jeg må spise mer. Men hva og hvordan ser måltidene ut? Noen som kan være så snille og hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Spis mye av maten du liker, pass på at du får i deg 1.5 - 2 gram protein per kg kroppsvekt dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg gi deg et lite tips? Les igjennom alle svar du har fått i denne tråden flere ganger og så følger du dem. Når du trener så mye som du gjør og spiser så lite, motarbeider du deg selv hele veien. Du burde prioritere fullkropp program 3-4 ganger i uken som nybegynner og spise godt over 2000 kcal.

Overdreven kardio og kraftig matunderskudd stresser kroppen og den vil tviholde på de cm du mener du har på underkroppen. Altså dropp kardio, dans gjerne hvis du gjør det for moro skyld, men fokuser på tung styrketrening og mye god mat. Kroppen trenger byggestener (mat) for å bygge muskler og den trenger en grunn til å bygge muskler (tung styrketrening).

Sørg for å få i deg ca 2g protein pr kroppsvekt, og spis nok mat, tren riktig og la kroppen få hvile og du vil få resultater! Gi det tid, å endre en kroppsfasong tar tid.

Lover at hvis du øker matinntaket og dropper all "tvangs"-kardio vil du ha mer overskudd i hverdagen, ha et mer stabilt humør og du vil få resultater i treningen ved å bli sterkere og kroppssammensettningen vil endre seg. :)

Lykke til!

hallelujah-gif.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva hoftemålet ditt er? Hvordan spiser du da? Hvor mye trener du?

Trener fullkropps 3x i uka, rundt 90 min. per økt. Går tur 30-90 min daglig (har hund!) yoga ca 2 timer i uka. Spiser mellom 2500 og 3000 kcal daglig. Ca 2g protein og 1,5g fett - per kg kroppsvekt, resten karbohydrater. Teller ikke makroer eller kcal. slavisk men har en viss oversikt:) (er like gammel som deg, om det skulle ha noe å si:)

Fant ikke målbånd, men kan illustrere med et bilde:) 60kg på venstre bilde og 67 på høyre. Veier et par kg mer nå, men mage-hoftepartiet er ca likt

[ATTACH]142052[/ATTACH]

post-16116-14440979540782_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...