Gå til innhold

Fivefingershoes er juks


Pete_theheat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Får masse problemer med føttene av å gå med sko hele dagen (vanlige sko). Hvor mange ser du lande på fremsiden av foten og ikke på helen? Fivefingers er fint synes jeg, men å gå med det ute i et såpass forsøplet samfunn er vel ikke så smart.

Kjøper man fivefingers må man også lære seg å gå/jogge/løpe riktig. Fortsetter man med heelstrikes så kan det fort bli problemer.

Crossfittere som har blitt lurt...?

Finnes det stjerner på himmelen, trær i skogen og brød i bakeriet også, nå?

haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får masse problemer med føttene av å gå med sko hele dagen (vanlige sko). Hvor mange ser du lande på fremsiden av foten og ikke på helen? Fivefingers er fint synes jeg, men å gå med det ute i et såpass forsøplet samfunn er vel ikke så smart.

Var dette jeg tenkte og. Finnes jo en lang rekke med sko som ikke er ideel for mine føtter, jeg har gått med sko som gav beinhinnebetennelse på dagen. Og sko som har bidratt til å få vekk smerter jeg har gått til naprapat med lenge. Ingen sko er perfekt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette jeg tenkte og. Finnes jo en lang rekke med sko som ikke er ideel for mine føtter, jeg har gått med sko som gav beinhinnebetennelse på dagen. Og sko som har bidratt til å få vekk smerter jeg har gått til naprapat med lenge. Ingen sko er perfekt for alle.

Jeg tenker at alle med sunne føtter burde kunne gå barbeint uten å få problemer. Men hvor mange som har sunne føtter i dag, (meg selv inkludert,) tror jeg er få. Ankelkollaps og heelstrikes er veldig vanlig. Mange av oss har jo også vondt i nettopp ankel og hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alle med sunne føtter burde kunne gå barbeint uten å få problemer. Men hvor mange som har sunne føtter i dag, (meg selv inkludert,) tror jeg er få. Ankelkollaps og heelstrikes er veldig vanlig. Mange av oss har jo også vondt i nettopp ankel og hel.

Kan bekrefte begge. Overpronerer, og begynner å slite med hel. Spør du meg er alle sko oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg forstår ikkje heilt kva som var problemet.

- Risikoen ved å løpe barføtt er blant annet manglende beskyttelse, som kan føre til skader som stikksår, og økt belastning på beina, skriver The American Podiatric Medicine Association i en melding.

At ein mindre såle eksponerer føttene meir for skarpe gjenstandar er jo ganske sjølvforklarande, men korleis gjev dei

større belastning, og på kva måte er belastningen skadeleg?

Påstandene deres har vært at skoene styrker musklene i foten og leggene, forbedrer bevegeligheten i anklene, føttene og tærne, forbedrer balansen, gjør deg raskere, styrker ryggraden og forbedrer holdningen og får deg til å bevege deg mer naturlig.

Dette var flere eksperter skeptiske til. I mars 2012 ble selskapet saksøkt for å drive ulovlig markedsføring.

At produsentar lover gull og grøne skogar er ikkje noko nytt, men er saken at markedsføringa var feil, eller at skoa faktisk påførte brukarane skader?

Kvar kjem forresten crossfit inn her? Og på kva måte er 5F juks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje drøyt å påstå at det er skoene som styrker musklene, forbedrer bevegelighet etc, siden det er forfot løping generel som resulterer i dette.

Men å si at det er juks er like drøyt. Var plaget med beinhinnebetennelse og vonde ankler og knær, helt til jeg begynte med forfotløping. Har bare brukt vibram til dette, og elsker skoa mine!

En vinter løp jeg med vanlige joggesko tre ganger (ble for kaldt med fivefingers), og problemene var tilbake.

Hadde det ikke vert for glass og annet så hadde jeg glatt løpt helt barfot! Tviler på at evolusjonen har tatt oppfinnelsen av dempende joggesko med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å si at det er juks er like drøyt. Var plaget med beinhinnebetennelse og vonde ankler og knær, helt til jeg begynte med forfotløping. Har bare brukt vibram til dette, og elsker skoa mine!

.

Saken handler i realiteten ikke om at de har jukset (husk journalister bruker oppsiktsvekkende overskrifter), men at de har drevet med ulovlig markedsføring. De påstår at skoene er helsebringende noe de ikke kan påstå ettersom det avhenger fra person til person +hvor du trener med dem.

Det er viktig at slike saker går igjennom i retten for forbrukernes del da vi er det svakeste leddet. Mange bedrifer driver ofte med villedende markedsføring som fører til at vi rett og slett blir lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, den skråsikre overskriften "Kjøpte du disse, ble du lurt!" gjør det vanskelig å ta artikkelen seriøst. Det er eksperter på begge sider av denne saken. Jeg velger heller å stole på egne erfaringer, og fortsetter å bruke mine kjære Vibrams, akkurat som jeg fortsetter å spise 3-4 egg daglig til tross for at visse eksperter mener det er usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at alle crossfitere som så lenge har sverget til disse skoene har blitt lurt. Hva tenker dere om dette?

Artikkelen tar litt hardt i da. Det er ikke motbevist at fivefingers er "helsebringende". Problemet er at produsenten har lovet mer enn de har (vitenskapelig) grunnlag for, da det heller ikke er bevist at det er "helsebringende".

Jeg har ikke og bruker ikke fivefingers, men er ganske overbevist om at denne typen sko har sine fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er ein positiv effekt, så er det fordi du joggar på ein anna måte. Ein kan fint jogge på hælen med barfotsko, og jogge på framfot med fulldempa joggesko. Om konseptet med framfotjogging har helsebringane effekt er eit anna spørsmål, men det er i så fall ikkje noko magisk som skjer fordi du tar på deg ein sko med mindre såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kvitt mesteparten av problemene da jeg la om til forfotsløping. Alt av knesmerter og hofteirritasjon ble borte.

Brukte vel et halvt år på å legge om.

Den tiden jeg løp aktivt gikk det fint med helt opp til 3mil, og da var det ikke forfotsteknikken som stoppet meg for å si det slik.

Forøvrig digget jeg overskriften, noe i samme gate er

- Medisiner dreper folk hver dag

- Dieselbiler forrurenser

Virker som markedsføringsdelen var et gimmick som gikk for langt, de solgte vel godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skjønte ikke helt hva dette har med Crossfit å gjøre, men. Bruker utelukkende barfotsko selv; ikke Vibrams nå lenger (Vivobarefoot nå). Det føles utrolig mye bedre å faktisk ha kontakt med underlaget; både når man trener og til daglig.

At markedsføringen av 5F ikke holder vann er forsåvidt en ting, men man må vel evne å være kritiske nok til å tenke at det ikke er skadelig å løpe barfot. Det faller litt på sin egen urimelighet at titusener av år med evolusjon skal bli erstattet i løpet av et par tiår. In your face, Darwin.

Men skadefrohet er jo et valgfag i overkant mange har tatt, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...