Gå til innhold

Fivefingershoes er juks


Pete_theheat

Anbefalte innlegg

Løp 50 km ultraløp med barfotsko i går. Føler meg lettere og finere i beina nå, dagen etter, enn når jeg har løpt lange løp i sko med mer stabilitet og demping. Min erfaring er at kontakten jeg får med underlaget gir meg bedre holdning (og derfor også pust, da lungene får inn med oksygen når man er oppreist) og steg (jeg langer ikke ut og løper på hælene, men får beina under kroppen og blir mer økonomisk, bruker kraft på å komme meg fremover). Jeg har nå løpt to 50 km ultraløp i barfotsko, og hatt mine beste opplevelser da. Skal prøve i fivefingers også (bestilte mitt første par på fredag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løp 50 km ultraløp med barfotsko i går. Føler meg lettere og finere i beina nå, dagen etter, enn når jeg har løpt lange løp i sko med mer stabilitet og demping. Min erfaring er at kontakten jeg får med underlaget gir meg bedre holdning (og derfor også pust, da lungene får inn med oksygen når man er oppreist) og steg (jeg langer ikke ut og løper på hælene, men får beina under kroppen og blir mer økonomisk, bruker kraft på å komme meg fremover). Jeg har nå løpt to 50 km ultraløp i barfotsko, og hatt mine beste opplevelser da. Skal prøve i fivefingers også (bestilte mitt første par på fredag).

Hva var det du løp med før fivefingers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det du løp med før fivefingers?

Som sagt, bruker ikke fivefingers, men løper bl.a. i New Balance sine Minimus Trail, som er lettvekt og barfotsko (117 gram, ingen stabilitet/demping, null dropp).

Før løper jeg i vanlige joggesko. Slet litt mer beinhinnebetennelse tidligere. Har ingen sko med mer enn 4 mm dropp nå, og minimalt med demping. Det fungerer best for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål.. Hva er forskjellen på FiveFingers Sprint som koster 549, og FiveFingers SeeYa/Bikala EVO som koster 1399?

Vurderer i grunn mest å kjøpe et par fordi sko er påbudt på trening, og fordi jeg ønsker å rette opp storetåa mi (storetær skal ikke peke innover mot de andre tærne) og trene opp buen i vrista som har blitt betydelig flatere og slappere i årene etter jeg kuttet ut 3-6 kampsportøkter i uka samt lange gåturer i mangel av bil. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer i grunn mest å kjøpe et par fordi sko er påbudt på trening, og fordi jeg ønsker å rette opp storetåa mi (storetær skal ikke peke innover mot de andre tærne) og trene opp buen i vrista som har blitt betydelig flatere og slappere i årene etter jeg kuttet ut 3-6 kampsportøkter i uka samt lange gåturer i mangel av bil. :p

Jeg kan ikke svare på spørsmålet. Venter på mitt første par Fivefingers i posten nå (Spyridon), og vet ikke om forskjellen på de du nevner.

Men jeg kan anbefale sko mange er fornøyd med, Inov-8 sine innesko: http://www.inov-8.com/New/Global/product-select-fitness-mens.asp?L=26&A=Fitness&G=Male

F-Lite og Bare-XF-skoene er nulldropp, men de har litt mer stabilitet enn Fivefingers og barfotsko.

Jeg er fornøyd med mine løpesko fra Inov-8 (og andre produkter derfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmålet. Venter på mitt første par Fivefingers i posten nå (Spyridon), og vet ikke om forskjellen på de du nevner.

Men jeg kan anbefale sko mange er fornøyd med, Inov-8 sine innesko: http://www.inov-8.com/New/Global/product-select-fitness-mens.asp?L=26&A=Fitness&G=Male

F-Lite og Bare-XF-skoene er nulldropp, men de har litt mer stabilitet enn Fivefingers og barfotsko.

Jeg er fornøyd med mine løpesko fra Inov-8 (og andre produkter derfra).

Takk for svar, men de der er vanlige sko og moser tærne like mye som alle andre føtter.

http://www.marksdailyapple.com/flat-feet-treatment/#axzz33Sr46MHs

Føtter som aldri har sett en sko:

20090505-k3pfpa6c7exbg14dk2xa9813q9.jpg

Standard "vestlige" skoføtter:

fig06.jpg

Vet ikke hvor solid vitenskap dette er, men jeg merker at ankelen faller innover om jeg ikke bevisst holder spennet i foten, som igjen tydelig påvirker stillinga helt opp til hofta og ryggen. Lar jeg storetåa peke mot de andre tærne ruller fotbladet innover om jeg går opp på tåballene, mens vekta skiftes over på storetåa og musklene under vrista om jeg peker den vekk fra de andre tærne (som i det øverste bildet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F-Lite 240 er samme som Hylete har fått brandet mener jeg, og de er ikke 0-dropp; ser ut som det bare er 3 modeller som er det totalt hos Inov-8.

Har vurdert å ta inn disse selv (driver butikk), har du erfaring med andre merker? Kjører Vivobarefoot nå, og er veldig fornøyd, men mangfold er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men de der er vanlige sko og moser tærne like mye som alle andre føtter.

http://www.marksdailyapple.com/flat-feet-treatment/#axzz33Sr46MHs

Føtter som aldri har sett en sko:

20090505-k3pfpa6c7exbg14dk2xa9813q9.jpg

Standard "vestlige" skoføtter:

fig06.jpg

Vet ikke hvor solid vitenskap dette er, men jeg merker at ankelen faller innover om jeg ikke bevisst holder spennet i foten, som igjen tydelig påvirker stillinga helt opp til hofta og ryggen. Lar jeg storetåa peke mot de andre tærne ruller fotbladet innover om jeg går opp på tåballene, mens vekta skiftes over på storetåa og musklene under vrista om jeg peker den vekk fra de andre tærne (som i det øverste bildet).

Akkurat det med buen i foten er det en del faktorer som spiller inn på, muskulatur-balansen i hele beinet og opp til hofta. Litt livsstil og vaner er det uansett, men jeg har slitt med det samme selv, og føler meg mye bedre med 3mm såle og 0-dropp. Nå er det lenge siden jeg har brukt vibrams da, men det er relativt uaktuelt å bruke på jobb, så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har først og fremst erfaring med løpesko. Jeg liker løpesko med null dropp, lite demping (tenker da tykkelse på sålen), og bred forfot (så det er plass til tærne). Inov-8 har forskjellige "fit". Deres "natural fit" har bred forfot. Se mer her:

http://www.inov-8.com/New/Global/Fit.html?L=26

Det er de tre tingene jeg først og fremst ser etter i sko: dropp, demping, og bredde på mellom- og forfot. Jeg liker ikke smale sko med høy dropp og mye demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men de der er vanlige sko og moser tærne like mye som alle andre føtter.

Jeg ser den, men det er ikke alle sko som moser tærne. I hvert fall innen løpesko kommer det flere og flere sko med bred forfot, som gir god plass til tærne: Inov-8, New Balance, og Altra har veldig mange sko med dette (Altra sine sko har også mye demping, men alle skoene er nulldropp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...