Gå til innhold

Hva er det med feite folk og løping?


Linjemannen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja - hva er det for noe, egentlig?

Nå på vårparten ser jeg stadig noen overvektige som pruster og peser, mens de dundrer fotsøylene i bakken og lider seg gjennom tortur på asfalthelvete. Skal de slanke seg? Skal de bli marathonløpere - eller er de generelt sett bare opptatt av selvpining på høyt plan?

Noe av det verste en kan gjøre om en er smellfeit, er vel å legge ut på asfalten i håp om å få gode treningsopplevelser, nå resultater på badevekta og oppnå god helse. Løplabbet meg langt inn i rævva - det finnes ikke pronasjons-problematikk som kan løses eller demping som er god nok om du er smellfeit.

Vil du slanke deg og samtidig etterhvert oppleve at du ikke mister pusten av å gå opp to trappetrinn - så er det et kjempetriks å begynne med målrettet kondisjonstrening. Sykle, svømme - eller gå på fjellet. Finn deg noen motbakker og trask i dem - gjerne i naturen. Aller helst i naturen - der er underlaget mer skånsomt.

Men - altså - for all del - hold deg langt unna asfalt og jogging når du BMI nærmer seg kroppstempratur.

just cause im heavy i should not run? :cry:

wow....much sadness....soo emotionly....cry....much pain...wow:cry:

back on track: ja eg er enig- helvettes asfalt :p prøvde asfalt jogging..å fe faaaen så det ødelegge beina. Blemme her blemme der. smerte helvette her smerte helvette der. men gå tur i "skog og mark" det er flott det. Nå har eg noen kg til overs, men er ikke just fat, er tung som en stein :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter å ha lest innlegget ditt fikk de helt sikkert masse motivasjon til å fortsette å trene.

Nuvel.

Jeg forstår ikke behovet for å bruke den type ord for å beskrive andre mennesker, selv om det strengt tatt ikke trådens tema.

Men - jeg tror du ville ha mye større rekkevidde med innlegget ditt (som muligens inneholder mange gode poenger) hvis du bruker andre ord for å beskrive tingenes tilstand.

Ta natta tilbake, sa de.

:)

Ord er bare ord - og noen ganger er det greit å kalle en spade for en møkkagreip.

Var smellfeit selv, jeg, før jeg tok tak. Lykkelig for å bo ved foten av et fjell som gav meg gode muligheter til å både få kondisjonen på plass og flesket bort - uten at knærne røk på råtten asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta natta tilbake, sa de.

:)

Ord er bare ord - og noen ganger er det greit å kalle en spade for en møkkagreip.

Var smellfeit selv, jeg, før jeg tok tak. Lykkelig for å bo ved foten av et fjell som gav meg gode muligheter til å både få kondisjonen på plass og flesket bort - uten at knærne røk på råtten asfalt.

Nei, ord er ikke bare ord. Ord og ordvalg forteller mye om holdninger og fordommer. Det kan godt være du likte å høre at du var smellfeit og nærmest så på det som et kompliment, men de fleste av oss andre gjør ikke det. Og i stedet for å bruke et ord som det ligger så mye stigmatisering i, burde du egentlig applaudert for alle de som faktisk tar grep for å gjøre endringer i eget liv - og samtidig fortelle de at det lureste er kanskje å unngå løping (jeg er uenig i det. Jeg mener at man bør trene det man liker best eller er mest komfortabel med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ord er ikke bare ord. Ord og ordvalg forteller mye om holdninger og fordommer. Det kan godt være du likte å høre at du var smellfeit og nærmest så på det som et kompliment, men de fleste av oss andre gjør ikke det. Og i stedet for å bruke et ord som det ligger så mye stigmatisering i, burde du egentlig applaudert for alle de som faktisk tar grep for å gjøre endringer i eget liv - og samtidig fortelle de at det lureste er kanskje å unngå løping (jeg er uenig i det. Jeg mener at man bør trene det man liker best eller er mest komfortabel med)

Det siste først; Er det ikke nettopp det jeg gjør? Leser du innleggene mine, så ser du det.

Så til det første; Selvfølgelig var det ingen som sa jeg var smellfeit, folk har da folkeskikk. Kanskje det tvert i mot hadde hjulpet om folk ikke gikk rundt grøten, med ord som kraftig, saftig og rund i kantene - men heller sa det som det var? Ikke for å mobbe, men for å vekke. Jeg tror nesten det.

Heldigvis fant jeg ut hva som kunne være en bra vei ut av uføret - ikke takket være Løplabbet, flis-tynne joggere eller ukeblad - men rett og slett fordi jeg dykket litt mer ned i materien enn å bare snøre på meg noen joggesko til

kr. 1 799,- Feite folk bør holde seg unna både Løplabbet og asfalten. På med fjellsko, opp på sykkelen eller ut i bassenget, sier jeg!

Men det er lov å være uenig, altså.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"y u haf to bi mad? 'tis onli a gaem".

Jeg er ikke akkurat poster boy for de tre store, swoleness og pack, men mine største fatburns var gjennom cardio. Love it or hate it.

Hvordan kardio var dette da? Og hvor lenge varte vektnedgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4x4, blodsmakk i kjeften, 198 i maks puls, 3-4 uker. Varte like lenge som cardioen :p

Men det er jo noe helt annet en jogging.

Vet ikke hvordan type løpecardio linjemannen tenkte på når han skrev tråden, men som jeg har sagt tidligere i tråden er intervaller noe helt annet en jogging i en eller flere timer, og de som driver med dette vil jo også ha mye større problemer med å faktisk klare å holde seg smellfeite (hihihihi) sammenlignet med de som gjør den andre varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo noe helt annet en jogging.

Vet ikke hvordan type løpecardio linjemannen tenkte på når han skrev tråden, men som jeg har sagt tidligere i tråden er intervaller noe helt annet en jogging i en eller flere timer, og de som driver med dette vil jo også ha mye større problemer med å faktisk klare å holde seg smellfeite (hihihihi) sammenlignet med de som gjør den andre varianten.

Godt poeng, men: perspektiv. Med utgangspunkt i at de ikke har så ekstremt mye peil på kosthold og styrketrening:

1) Sitte på sofa og fortsette som før, aka fatgainz.

vs

2) Jogge og gjøre _noe_ med det

I mine øyne er #2 bedre (ro ned kofferten), selv om det er en risiko for kneskader, og/eller evt betennelser avhengig av fedmenivå.

De skal ha all min respekt uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men: perspektiv. Med utgangspunkt i at de ikke har så ekstremt mye peil på kosthold og styrketrening:

1) Sitte på sofa og fortsette som før, aka fatgainz.

vs

2) Jogge og gjøre _noe_ med det

I mine øyne er #2 bedre (ro ned kofferten), selv om det er en risiko for kneskader, og/eller evt betennelser avhengig av fedmenivå.

De skal ha all min respekt uansett hva.

Hva med 3, mer medieoppmerksomhet rundt styrketrening, hvordan det gjøres forsvarlig og info om kosthold o.sv.

De overvektige unngår kneskader, hofteskader, betennelser og det som værre er, går ned i vekt og klarer å holde seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ord er ikke bare ord. Ord og ordvalg forteller mye om holdninger og fordommer. Det kan godt være du likte å høre at du var smellfeit og nærmest så på det som et kompliment, men de fleste av oss andre gjør ikke det. Og i stedet for å bruke et ord som det ligger så mye stigmatisering i, burde du egentlig applaudert for alle de som faktisk tar grep for å gjøre endringer i eget liv - og samtidig fortelle de at det lureste er kanskje å unngå løping (jeg er uenig i det. Jeg mener at man bør trene det man liker best eller er mest komfortabel med)

Er så enig med deg, hvorfor latterliggjøre enkelte mennesker, gruppere dem og kalle dem for feite i en fei? Forstår bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 3, mer medieoppmerksomhet rundt styrketrening, hvordan det gjøres forsvarlig og info om kosthold o.sv.

De overvektige unngår kneskader, hofteskader, betennelser og det som værre er, går ned i vekt og klarer å holde seg der.

Det er i en ideell verden. Mine alternativer er strengt tatt det som gjelder for den målgruppen, tror jeg. Tviler på at de vet at styrketrening er "the way to go" og hva kaloritelling er. Det er snakk om enkel tenking: bevege meg eller ikke for dem, og i mitt hode så skal de ha for å velge å jogge. Det er et bevisst valg de tar for sin egen del, og det er det ikke mange som gjør.

Hvilepulsen blir nok bedre uansett med jogging enn med sofasitting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg, hvorfor latterliggjøre enkelte mennesker, gruppere dem og kalle dem for feite i en fei? Forstår bare ikke.

Vil bare legge til at det er utenfor min fatteevne hyklersk at det å kalle noen for feit når de er det er så tabu som det er, mens f.eks. Røykere blir så stigmatisert at det er helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holy Christ with baconcrisp on top. Takk skal du f'en meg ha.

Jeg skal være enig med deg på ett punkt; Ja - det er belastende for overvektige å løpe, især på asfalt.

Men hva pokker skal det bety at du skal bashe alle overvektige som velger å dra på seg joggesko? Hva vet du om bakgrunn, grunnlag og plan videre?

Tar meg selv som et eksempel; Når jeg var lærling og var så raka blakk at jeg måtte låne penger i øst og vest for å få det til å gå opp, så valgte jeg å tre på meg joggeskoene og starte på med løpetrening når vekta viste typ 99,8kg eller noe. Skal sies at jeg valgte grusstier og skogsstier i starten, men noe asfalt ble det også. Ikke løp jeg langt de første par månedene, men det tok ikke lang tid før 5km ren løping var et faktum. Jeg gikk ned 15kg. Jeg var heldig å få meg gode joggesko til både bursdag og jul, kjente kun smerter i ett kne en gang.

Skulle jeg heller sittet hjemme? Skulle jeg latt vær å ta tak i min egen form og livsstil, og bare est ut enda mer? Skulle jeg bare gitt faen i mitt eget liv og min egen helse?

Og sånn forresten, så trodde jeg kanskje man slutta å bruke ord som "smellfeit" og barnslige sammenligniger som det der på ungdomsskolen. Som en takk for at du viderefører dette i voksen alder utnevner jeg deg herved som en ultra-douche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy Christ with baconcrisp on top. Takk skal du f'en meg ha.

Jeg skal være enig med deg på ett punkt; Ja - det er belastende for overvektige å løpe, især på asfalt.

Men hva pokker skal det bety at du skal bashe alle overvektige som velger å dra på seg joggesko? Hva vet du om bakgrunn, grunnlag og plan videre?

Tar meg selv som et eksempel; Når jeg var lærling og var så raka blakk at jeg måtte låne penger i øst og vest for å få det til å gå opp, så valgte jeg å tre på meg joggeskoene og starte på med løpetrening når vekta viste typ 99,8kg eller noe. Skal sies at jeg valgte grusstier og skogsstier i starten, men noe asfalt ble det også. Ikke løp jeg langt de første par månedene, men det tok ikke lang tid før 5km ren løping var et faktum. Jeg gikk ned 15kg. Jeg var heldig å få meg gode joggesko til både bursdag og jul, kjente kun smerter i ett kne en gang.

Skulle jeg heller sittet hjemme? Skulle jeg latt vær å ta tak i min egen form og livsstil, og bare est ut enda mer? Skulle jeg bare gitt faen i mitt eget liv og min egen helse?

Og sånn forresten, så trodde jeg kanskje man slutta å bruke ord som "smellfeit" og barnslige sammenligniger som det der på ungdomsskolen. Som en takk for at du viderefører dette i voksen alder utnevner jeg deg herved som en ultra-douche.

Vet ikke helt hvem du mente det til, men jeg kan likevel svare for meg.

Du fikk nye joggesko i julegave, kunne blitt studiokort Istedet.

Det var veldig bra gjort å gå ned så mye i vekt, og hvis dette er sant så er det veldig bra jobba.

Men meningen min er ihvertfall at du kunne gjort dette tryggere ved å brukt andre metoder.

Du er en av de som ikke ble skadet, men hvis du f.eks. Får noe kronisk i kneet pga. Joggingen, kan dette gjøre det enda vanskeligere å gå ned i vekt.

Så linjemannen sier at man noen gang må kunne kalle en spade for noen enn det er for å gjøre et poeng.

Og jeg skjønner at folk kan føle seg støtt at noen bruker terminologier som smellfeit, men jeg vil igjen dra opp røykereksemplet mitt, eller det å f.eks. Kalle noen for en pinne, vet om flere som faktisk sliter med å gå opp i vekt, og liker like lite å bli kalt for noe sånt, men det er helt greit, av en eller annen rar grunn, men hvis du kaller noen for smellfeit skal du brennes på bålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tynne, de feite, de svarte, de korte, de lange. Ikke det at man alltid skal lete etter "penere" ord, men alle vet at mange overvektige ikke liker å være overvektige. Kanskje er de innom forumet for å få motivasjon, ikke for å høre at de er feite, og dumme i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Feite folk som løper" er folk som søker en forandring. De prøver seg frem; og for de så fremstår da løping som det som er mest tilgjengelig og moro der og da. Kanskje løpe er det de har mest lyst til? Det ultimate målet med vektnedgangen?

Kanskje de også blir mer motivert av frisk luft enn et svett innestudio stappet av folk som alltid har sterke meninger om hvordan andre burde trene og ta dype knebøy koste hva det koste vil?

Det er ikke alle feite folk som er ute av stand til å løpe. Hvis det ikke fungerer for de så finner de ut av det selv fort nok, uten at de trenger at noen skal stå å si at de er for tjukke til å løpe. Da kan de gå litt istedet og så løpe etterhvert.

Glem heller ikke at de kanskje trener allsidig og trener styrke i tillegg. Men det ser man jo ikke mens man dømmer de mens de dundrer bortover asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel om at man skal gjøre noe man liker også da. Jeg for min del tar ofte en joggetur fordi det er deilig og fordi jeg liker det, ikke for å rase ned i vekt. Å ta seg en løpetur er kanskje ikke det beste alternativet men det gjør ikke helsa noe vondt. Bedre alternativer vil det alltid finnes, det viktigste er at en trives og at man gjør en innsats og beveger kroppen sin.

Det å jogge kan være en motivator både for feite og tynne. Å kunne løpe 1 mil føles bra uansett hvilken størrelse man har. Ikke alle har målet å bli superfit, og så lenge kroppen takler det ser jeg ingen grunn til å hetse at folk jogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping kan være et dårlig førstevalg av trening for overvektige grunnet økt skaderisiko. Dette har tydeligvis mange rundt omkring ikke fått med seg, og første anbefale er ofte å begynne å løpe mye om man skal ned i vekt. Det er kanskje ikke det lureste.

Mange tenker nok at de spiser "normalt", så da er det aktiviteten man tror mangler. Løping er jo veldig "enkelt", da det bare er å tre på seg noen sko og komme seg ut døra. Alle tenker vel at de kan løpe, selv om det er mye dårlig løpeteknikk rundt omkring.

Men fordelen med er løping nettopp at det er (forholdsvis) enkelt. Det føles ikke så skummelt ut å begynne med, og man får rask framgang. Da blir man fort bitt av basillen og begynner med mer trening. Når man mestrer noe nytt øker det troen på ens egen evne til å mestre flere nye ting. Dessuten kan jo løpingen bidra til vekttap, da det faktisk forbrenner ekstra kalorier. Dette forutsetter at man er bevisst på kostholdet og ikke overkompenserer for løping ved å spise mye ekstra. Når man har trent er det ofte lettere å ta gode matvalg også. Jeg tror det har litt med selvbilde å gjøre. Viss man tenker på seg selv som en sunn person som trener og spiser sunt, så vil man ofte gjøre valg som en slik person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...