Gå til innhold

Hva er det med feite folk og løping?


Linjemannen

Anbefalte innlegg

Vel, jeg skjønner noen blir provosert mtp overskrifta. Til og med jeg som ikke er overvektig ble sint og hadde lyst å stemple ts som ekstremt sneversynt og rett å slett ekkel i uttalelsene sine før jeg leste hele startposten - og etter å ha lest kan jeg egentlig ikke si meg uenig. Desverre er det for lite informasjon ute, og mange forbinder vektnedgang med løping og nutrilettbarer - noe som er veldig synd i og med at de kunne spart seg veldig ubehagelige måter å gå ned i vekt på/ de kunne hatt en lettere vektnedgang om de hadde visst bedre. Nå skal det sies at noen overvektige kanskje finner det mer behagelig og godtatt i samfunnet å løpe tur i skogen eller på tredemølla enn i styrkeavdelinga hvor de kanskje møter blikk fra fitnessola som tilsier at de ikke hører hjemme der.. desverre. Men desverre er det veldig lett å lese KKs - kom i form løpeguide og ''tro på ekspertene'' da det er veldig få av sofapotetgullklanen som er eksempelvis inne her å leser..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jeg enig i - men jeg synes det burde vært en jobb for PULS på NRK, lørdagsbillagene i de store avisene, fitnessbloggen - og ja - Løplabbet - å fraråde overvektige jogging, rett og slett fordi helserisikoen er større enn gevinsten en kan forvente å få ut.

Gjelder dette for markløft for nybegynnere og? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du har rett, Anreka.

Noen vil snu og lete etter mykere svar. Men er det egentlig et mål å favne også dem som jakter på sannhet pakket inn i lag etter lag med løgn, halvsannheter og lettvintheter verre enn dem man finner på TV - Shop? De som trenger å gjøre noe med livet sitt, sånn rent fysisk, de kommer tilbake. Selv om jeg er provoserende i måten jeg ordlegger meg.

Det tror ihvertfall jeg.

:)

enig i det du sier. "Snillismen" i det norske samfunn....er for sterkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke.

Men spørsmålet ditt innebærer en avsporing fra trådens tema, så om du ønsker utfyllende svar på det får du opprette en egen tråd.

Skal la dette bli siste innlegg, og heller få opprettet en tråd om det er ønske for videre diskusjon. Jeg trekker en parallell mellom løping og markløft, så synes ikke det er helt avsporing.

Jeg vil kommentere fordi jeg mener det er et tilfelle av hykleri. Overvektige ønsker å løpe fordi de har lest det er treningsmetoden som forbenner mest kalorier, mens unge funksjonsfriske ønsker å ta markløft fordi de har lest at det trener ryggen hardest. Det er et felles ønske om raskest mulig progresjon, og begge tar ikke hensyn til skaderisikoen involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snillismen er det verste som finnes.

I mitt hode finnes det ikke noe mer respektløst enn det å unnlate å være ærlig. Hvis noen spør meg om de ser bra ut i en kjole - og ser helt forjævlig ut - da sier jeg det. Spør noen om de burde gå ned i vekt, og de burde, da sier jeg det. Spør noen om feite folk bør løpe, da sier jeg at nei, feite folk burde ikke løpe. Jeg forventer at folk svarer meg ærlig når jeg spør dem om noe, selv om svaret kanskje blir et slag i trynet, og jeg forventer at folk tar i mot spaden de spør om også. Hvis folk vil gå hjem og grine fordi jeg har respekt nok for dem til å svare ærlig, da får de bare grine til de drukner. Du blir ikke særlig populær i befolkningen av å ha den tankegangen der, men vennekvalitet over vennekvantitet ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tideligere smellfeit, så må jeg si meg ening med trådstarter. Jeg liker selv å løpe, men syntes ikke noe om hverken fokuset i media eller andre steder på at løping skal være så forbannet sunt, eller at det skal være et virkemiddel for å gå ned i vekt.

Når jeg ser veldig overvektige mennesker løper og sliter får jeg nesten vondt.

Siden jeg har tatt av nesten 60 kg, blir jeg titt og ofte spurt om råd, og da pleier jeg å svare at skal man ned i vekt så må man begynne med matfatet, men noe av det sunneste man kan gjøre er å gå en 40-60 minutters rask tur 5 dager i uka.

Av å løpe blir man god på å løpe, av å løfte vekter blir man sterk. Men ingen ting av dette gjør deg normalvektig, eller gir deg "drømmekroppen" hvis man ikke begynner med kostholdet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal la dette bli siste innlegg, og heller få opprettet en tråd om det er ønske for videre diskusjon. Jeg trekker en parallell mellom løping og markløft, så synes ikke det er helt avsporing.

Jeg vil kommentere fordi jeg mener det er et tilfelle av hykleri. Overvektige ønsker å løpe fordi de har lest det er treningsmetoden som forbenner mest kalorier, mens unge funksjonsfriske ønsker å ta markløft fordi de har lest at det trener ryggen hardest. Det er et felles ønske om raskest mulig progresjon, og begge tar ikke hensyn til skaderisikoen involvert.

Sammenligningen er helt på jordet.

:)

Det finnes nybegynnere innen vekt-trening og det finnes nybegynnere innen løping.

De står overfor en del sammenlignbare utfordringer. Men her i tråden er det ikke nødvendigvis snakk om nybegynnere - men om smellfeite mennesker som løper på asfalt.

:)

Lag en ny tråd du.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snillismen er det verste som finnes.

I mitt hode finnes det ikke noe mer respektløst enn det å unnlate å være ærlig. Hvis noen spør meg om de ser bra ut i en kjole - og ser helt forjævlig ut - da sier jeg det. Spør noen om de burde gå ned i vekt, og de burde, da sier jeg det. Spør noen om feite folk bør løpe, da sier jeg at nei, feite folk burde ikke løpe. Jeg forventer at folk svarer meg ærlig når jeg spør dem om noe, selv om svaret kanskje blir et slag i trynet, og jeg forventer at folk tar i mot spaden de spør om også. Hvis folk vil gå hjem og grine fordi jeg har respekt nok for dem til å svare ærlig, da får de bare grine til de drukner. Du blir ikke særlig populær i befolkningen av å ha den tankegangen der, men vennekvalitet over vennekvantitet ass.

Om du blir upopulær, skyldes det at du ikke klarer å levere budskapet på en respektfull måte. Det er forskjell å svare:

"Ja, du er smellfeit, ta deg en tur"

og

"det er nok kke dumt å begynne å trene og gå turer. Det vil hjelpe godt på helsa"

Å assosiere ting til noe positivt er i de aller fleste tilfeller mulig, uten at du må lyge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det da utrolig mange grader. Det er jo ikke slik at alle "overvektige" man observerer ute på joggetur, har en forhistorie der de har ligget på sofaen i 10 år, spist frukost og middag på Burgerking, og hatt smågodtposen som beste venn!

Det virker ut som at folk tror at alle overvektige mennesker er late og inaktive. Faktisk kan det opplyses om at mange overvektige mennesker faktisk er både aktive og sunne, men de sliter med å gå ned i vekt av ulike årsaker. Man må derfor ikke glemme at mange overvektige mennesker faktisk kan ha opparbeidet seg et sterkt skjelett, og generelt kan ha en god og sterk kropp som faktisk kan være godt rustet til å tåle joggeturer.Men det ser ikke slik ut på dem, fordi de kanskje har en for høy BMI. De har ikke et atletisk utseende, de har ikke synlige muskler, men en for stor masse på kroppen. Men det ytre sier ingenting om tilstanden på innsiden av kroppen.

Jeg ser absolutt ikke noe galt med at overvektige mennesker er ute å jogger. Jogging i seg selv har en veldig lav skaderisiko når det kommer til akutte skader ( om man ser bort fra overtråkk og fall). Skaderisikoen som er knyttet til løping/jogging er faktisk belastningsskader som oppstår over tid. Disse oppstår fordi vedkommende ikke lytter til kroppen og tar hensyn til sin individuelle grense for treningsbelastning. Det er ikke selve joggingen som er problemet, men den totale mengden km som løpes innenfor et gitt tidspunkt.

Jeg synes derfor det blir galt å si at en bestemt type fysisk aktivitet er skadelig for overvektige mennesker.Det er jo ikke aktiviteten i seg selv som verken er farlig eller skadelig. Det er jo den totale mengden!! Men dette gjelder også for slanke personer....vis meg den slanke personen som har vært lite aktiv de siste år, og som plutselig skal løpe maraton innen 6 måneder. Vedkommende vil ha en veldig forhøyet risiko for belastningsskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cazorla (den vil av en eller annen grunn ikke quote).

Ikke nødvendigvis. Enkelte tillegger deg intonasjoner eller undertekster som ikke finnes, og nekter således å forholde seg til det faktiske poenget, uavhengig av hvordan dette er formulert. Ofte blir man mislikt bare man responderer på uønsket vis (altså et svar som ikke impliserer det samme som det de selv ønsker) fullstendig uavhengig av hvor konstruktiv og rasjonell denne responsen er.

Velkommen til verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at det er verre å lyve for å blidgjøre enn å si ting rett ut (selv om det kanskje ikke er det en person vil høre)

I går gikk jeg for eksempel bort til en fremmed gutt å vrengte hetta hans så han skulle slippe se ut som quasimodo. Kanskje han synes det var flaut at han gjorde det og jeg så det, men det ville vært flauere å la resten av kjøpesenteret se det. (litt rart eksempel, men det var det som hoppa inn i hodet først:P)

Venninna mi fikk seg en skikkelig på fleisen da hun var på byen og sa til ei bekjent at ''øyenbrynet ditt er gnudd utover'' .. og hun fikk også en på fleisen da hun ikke fortalte meg om valmuefrøet jeg hadde mellom fortennene hele byturen vår.

Desverre er det slik at folk kun vil høre ting de liker. Hvis ikke er det galt og oversees av trass - Om en overvektig jente er blitt overbevist av media om at løping er the shit for å komme ned i vekt og har kommet inn i en løperytme, og bare venter på resultatene vil denne jenta avføye en hver som forteller henne at kostholdet er det hun bør ta en titt på. Eller at hun bør legge inn litt styrketrening. Rett og slett fordi VG har sagt løping er best og styrke får henne til å bli mann..

Man kan jo se på trådene her inne, når nybegynnere kommer å spør etter råd er det veldig sjelden de tar til seg det som blir sagt uten å heller prøve forsvare tingene de gjør per dags dato..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så kanskje det kan belyse diskusjonen fra en litt annen side.

Fakta kan være så mye fakta som det bare er, og man kan være så ærlig og rettferdig som man bare vil.

Fint at man ønsker å informere, være ærlig og direkte, men så lenge ikke budskapet ikke når frem så har det liten verdi.

Når man yttrykker seg så er det gjerne fordi man ønsker å formidle noe, uavhengig av om det er faktakunnskap eller egenerfaringer etc (ganske banalt ja, men alikevel ikke like selvfølgelig).

Hvis man starter der så er det jo gjerne fordi man ønsker at mottaker skal bli mer opplyst (?). Hvis det stemmer så vil det aldri være feil å reflektere over hva som vil være den mest hensiktsmessige fremgangsmåte for å få frem budskapet på.

Min erfaring er at det er fort gjort å glemme at det er mottaker man må ta hensyn til når man ønsker å formidle noe, og ikke nødvendigvis sin egen oppfattelse av hva det er som blir sagt/skrevet.

Hvor langt når man egentlig inn til folk hvis man uttrykker seg på en måte som gjør at de føler seg støtt? Er det en god start til å ta imot informasjon og bli motivert?

Folk er forskjellige, noen blir motiverte av å få seg "en på tryne", og noen blir bare demotivert av det. Hvem når trådstarter frem til ved å formulere som i første post? Hvem ønsker han å nå ut til?

Jeg vil tro det er veldig stor forskjellig på den gjennomsnittlige brukeren her inne som både leser og poster mye på forumet og de som har reelle problemer med overvekt.

Sier meg ikke uenig i at løping ikke nødvendigvis er den mest gunstige aktivitetsformen for overvektige generelt, men er første post en god måte å nå frem til de med problemet på?

Jeg tror første posten hovedsakelig treffer de som i utgangspunktet liker å diskutere problemstillingen, men ikke så mange av de som faktisk er midt oppi utfordringen med å gå ned i vekt. Jeg har vel og merke aldri hatt problemer med overvekt, så det er vanskelig å sette seg inn i det perspektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cazorla (den vil av en eller annen grunn ikke quote).

Ikke nødvendigvis. Enkelte tillegger deg intonasjoner eller undertekster som ikke finnes, og nekter således å forholde seg til det faktiske poenget, uavhengig av hvordan dette er formulert. Ofte blir man mislikt bare man responderer på uønsket vis (altså et svar som ikke impliserer det samme som det de selv ønsker) fullstendig uavhengig av hvor konstruktiv og rasjonell denne responsen er.

Velkommen til verden.

Da er det selvfølgelig du som må vise deg som den voksne personen ved å ikke hisse deg opp, men utøve tålmodighet og formulere det fra en annen vinkel som kan hjelpe vedkommende å forstå. Jeg opplever sjeldent at mennesker blir sinte når de først oppfatter at du forsøker å være medfølsom og hjelpe. Det tar deg 10 sekunder ekstra, men er forskjellen mellom å bli ansett som en arrogant drittsekk og et sympatisk menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng Baliba, men så har for så vidt tråden fått mye oppmerksomhet pgs spissformuleringen til TS. Sannsynligvis har da endel lest i tråden også og fått poenget banket inn. En litt tørr "diplomatisk" tråd kunne fort forsvunnet i arkivet uten et eneste svar. Dette er tross alt ikke revolusjonerende eller spesielt interessant, men nyttig for de som ikke kjenner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng Baliba, men så har for så vidt tråden fått mye oppmerksomhet pgs spissformuleringen til TS. Sannsynligvis har da endel lest i tråden også og fått poenget banket inn. En litt tørr "diplomatisk" tråd kunne fort forsvunnet i arkivet uten et eneste svar. Dette er tross alt ikke revolusjonerende eller spesielt interessant, men nyttig for de som ikke kjenner til det.

Jeg frykter at tråden nå kommer til å dø, for når jeg vedkjenner meg at det nettopp var dette som var baktanken ved å velge en så provokativ form på åpningsinnlegget, så er det vel ingen som lenger gidder å fortsette å fremstille meg som slem, ufølsom, barnslig og slikt?

Poenget har, siden jeg skrev som jeg skrev, kommet igjennom til langt flere enn om jeg hadde vært snill, politisk korrekt og tatt med alle om og men og såfremt og dersom atte..

Mission complete.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng Baliba, men så har for så vidt tråden fått mye oppmerksomhet pgs spissformuleringen til TS. Sannsynligvis har da endel lest i tråden også og fått poenget banket inn. En litt tørr "diplomatisk" tråd kunne fort forsvunnet i arkivet uten et eneste svar. Dette er tross alt ikke revolusjonerende eller spesielt interessant, men nyttig for de som ikke kjenner til det.

Absolut enig, men! "Hovedspørsmålet" er alikavel om det har nådd frem til ønsket mottaker. Mye oppmerksomhet etc betyr ikke nødvendigvis at informasjonen har kommet frem dit den skulle. Og det er ikke alltid riktig fremgangsmåte er å banke inn poenget, selvom det i mange tilfeller kan fungere bra. Mye i verden som er langt fra revolusjonerende, men som alikavel er "nytt" fordi det ikke praktiseres og dermed glemmes.

Trådstarter oppnådde slik jeg ser det mye av målet med tråden, oppmerksomhet. Men hovedmålet var vel ikke oppmerksomheten i seg selv, men den egentlige informasjonen som lå litt i mellom de spissformulerte setningene. Hvorvidt hovedmålet (Informasjon - tips - veiledning - bedre helse - ned i vekt - resultater over tid?) ble oppnådd blir vel uansett vanskelig/umulig å få et ordentlig svar på så sant jeg har tolket det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hva er det for noe, egentlig?

Nå på vårparten ser jeg stadig noen overvektige som pruster og peser, mens de dundrer fotsøylene i bakken og lider seg gjennom tortur på asfalthelvete. Skal de slanke seg? Skal de bli marathonløpere - eller er de generelt sett bare opptatt av selvpining på høyt plan?

Noe av det verste en kan gjøre om en er smellfeit, er vel å legge ut på asfalten i håp om å få gode treningsopplevelser, nå resultater på badevekta og oppnå god helse. Løplabbet meg langt inn i rævva - det finnes ikke pronasjons-problematikk som kan løses eller demping som er god nok om du er smellfeit.

Vil du slanke deg og samtidig etterhvert oppleve at du ikke mister pusten av å gå opp to trappetrinn - så er det et kjempetriks å begynne med målrettet kondisjonstrening. Sykle, svømme - eller gå på fjellet. Finn deg noen motbakker og trask i dem - gjerne i naturen. Aller helst i naturen - der er underlaget mer skånsomt.

Men - altså - for all del - hold deg langt unna asfalt og jogging når du BMI nærmer seg kroppstempratur.

Jeg synes poenget ditt kom mye bedre frem gjennom de senere innleggene dine i denne tråden. Siden jeg har lest hele tråden må jeg si meg enig i det du prøvde å få frem i åpningsinnlegget ditt. Jeg er også enig i at det er mye bedre å si noe direkte enn å pakke det inn i silkepapir. Jeg fungerer iallfall best med direkte og klare beskjeder.

Med dette poengtert, slik at ingen skal tro at jeg er hårsår og ikke tåler å bli kalt feit når det er det jeg er, vil jeg også påpeke at måten du ordlegger deg på IKKE er det samme som å være direkte og å "kalle en spade for en spade". Du bruker jo omskrivninger som jeg har full forståelse for at overvektige (eller smellfeite, om du vil) reagerer på. "Dundre fotsøylene i bakken" ? Virkelig? Dette er en omskrivning som helt fint kan få en leser til å tenke at du har negative holdninger til overvektige (ja, jeg fikk med meg at du også har vært overvektig - men det betyr ikke at man ikke kan se på overvektige som dumme). Det samme med "BMI som nærmer seg kroppstemperatur". Å skrive om BMI på denne måten kan også fint tolkes som nedlatende, og i overkant krasst. Jeg føler at du gjemmer deg litt bak ordene dine her, for det å være hard og brutal er ikke nødvendigvis alltid synonymt med å være direkte.

Siden min BMI nærmer seg kroppstemperatur, som du så fint sier det, lar jeg selv være å jogge - og jeg håper andre smellfeite, som meg selv, tenker på leddene sine før de legger ut på løpetur.

Oppsummering: Jeg er enig med deg. Jeg reagerer ikke på ordet "smellfeit", men heller på de billedlige omskrivningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...