Gå til innhold

Hva er det med feite folk og løping?


Linjemannen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trådstarter oppnådde slik jeg ser det mye av målet med tråden, oppmerksomhet. Men hovedmålet var vel ikke oppmerksomheten i seg selv, men den egentlige informasjonen som lå litt i mellom de spissformulerte setningene. Hvorvidt hovedmålet (Informasjon - tips - veiledning - bedre helse - ned i vekt - resultater over tid?) ble oppnådd blir vel uansett vanskelig/umulig å få et ordentlig svar på så sant jeg har tolket det rett.

Baliba har gode poeng her <ahttp://forum.fitnessbloggen.prod.hw.no/uploads/emoticons/default_y.png' alt='(y)'> Var det ikke noe lignende som etter hvert ble diskutert i tråden om kritikk av dagens treningskultur? Bevisst bruk av spissformuleringer fører til en masse metadiskusjon som egentlig er på siden av temaet for diskusjonen. Det kan være nyttig til en viss grad, for det er bra å være bevisst på virkemidler og logiske tankefeil, men da blir det i større grad en diskusjon om hvordan diskusjonen foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baliba har gode poeng her <ahttp://forum.fitnessbloggen.prod.hw.no/uploads/emoticons/default_y.png' alt='(y)'> Var det ikke noe lignende som etter hvert ble diskutert i tråden om kritikk av dagens treningskultur? Bevisst bruk av spissformuleringer fører til en masse metadiskusjon som egentlig er på siden av temaet for diskusjonen. Det kan være nyttig til en viss grad, for det er bra å være bevisst på virkemidler og logiske tankefeil, men da blir det i større grad en diskusjon om hvordan diskusjonen foregår.

Enig i dette.

Men i motsetning til hva tilfellet var i tråden til Cazorla - så overlevde poenget i denne tråden.

Dermed kan jeg utnevnes til douchebag - og forhåpentligvis har poenget nådd frem til noen som kan ha nytte av å ta det seg ad notam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i så fall en usedvanlig trivelig douchebag :) Jeg har ingen problemer å se gjennom spissformuleringer for å se poenget, men folk er forskjellige. Kanskje spesielt skriftlig på et internettforum går vi glipp av små nyanser i hvordan noe kommuniseres som er mye tydeligere face-to-face. Alt i alt synes jeg det ble en nokså interessant diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i så fall en usedvanlig trivelig douchebag :) Jeg har ingen problemer å se gjennom spissformuleringer for å se poenget, men folk er forskjellige. Kanskje spesielt skriftlig på et internettforum går vi glipp av små nyanser i hvordan noe kommuniseres som er mye tydeligere face-to-face. Alt i alt synes jeg det ble en nokså interessant diskusjon.

Får jeg lov til å ta litt av æren, Linjemannen? At en diskusjon som er litt spissformulert får opp engasjementet, og gir noen bra innlegg når folk virkelig brenner for å bevise eller motbevise et utsagn fordi de føler det berører dem direkte? Javisst ble noen fornærmet, men det er fordi du bruker spissformuleringer som er over kanten, slik jeg uheldigvis gjorde i forrige tråd, men selv disse hever seg over det og engasjerer seg i diskusjonen med sine argumenter. :) Meta-diskusjon tilsides (som også er verdifull diskusjon forresten!), så har det blitt en bra tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det var meningen at denne tråden skulle være en slags spin-off av "Kritikk av dagens treningskultur", og han har brukt spissformuleringer bevisst som virkemiddel, så tror jeg at Linjemannen har regnet med en del motbør imot også. Tviler på at han er særlig fornærmet av den grunn, fordi han tross alt har lyktes med en god diskusjon som du også har bidratt positivt til, SisterSyringe, med argumenter fra hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart med all diskusjonen om hvordan man skal diskutere, er det den nye trenden på fitnessbloggen, å ta spilleren isteden for ballen?

Jeg måtte gi opp å lage ny tråd om det iallefall. Å splitte ut alle diskusjoner som diskuterer hvordan å diskutere så hadde ikke moderatorene gjort noe annet enn å splitte tråder. Så siden denne tråden har kåret et mr.douchebag, så kan jeg kåre meg selv mister naiv som trodde det skulle bare en fellestråd til og så var man kvitt problemet.

På den andre siden, og on topic. Hvem tar på seg annsvaret for å skrive en artikkel på et nogenlunde faglig nivå, for å informere? Jeg mener, her er det mange bra tanker og gode diskusjoner og da er det vel på tide med handling!

KK, VG, DB, NRK, TV2 ingen kommer til å ta det opp uten videre.. Hvem føler kallet til å rable ned en artikkel? Linjemannen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra å bli utfordret, men tenker jeg skal ligge litt lavt i terrenget en stund, så jeg legger stafettpinnen stille og pent i fra meg og håper det finnes noen som plukker den opp... Temaet er viktig, ørlite granne kontroversielt og, etter hva jeg erfarer, muligens egnet til å skape litt debatt.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra å bli utfordret, men tenker jeg skal ligge litt lavt i terrenget en stund, så jeg legger stafettpinnen stille og pent i fra meg og håper det finnes noen som plukker den opp... Temaet er viktig, ørlite granne kontroversielt og, etter hva jeg erfarer, muligens egnet til å skape litt debatt.

;)

Alright, så hva synes alle egentlig om bikinifitness da??! :D :D :D

Ser ut som Keegil tok opp stafettpinnen din, og jeg finner poengene dine svært treffsikkre. Her blir det debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene med jogging forsåvidt, er at (fra mitt ståsted i allefall) man ikke blir lært rett løpeteknikk i gymmen når man går på skolen. Man skal liksom bare "ut og løpe". Og i mitt tilfelle da, og nå i voksen alder, er at man setter avgårde i for høy hastighet, feil kroppsholdning, for lange og mange/få steg. Setter man avgårde på asfalt med null erfaring og med overnevnte feil ber man om bråk. Jeg har lært! o-o

(Og jeg har forsåvidt lyst til å riste hver enkelt gymlærerjævel jeg har hatt)

Men jeg vil jo løpe. Hvorfor vil jeg løpe? Jeg har lyst og liker og løpe. Jeg har ingen ambisjoner om eller ønske om å delta i Birken/Marathon/whatever. Som overvektig har jeg jo lyst til å gå ned i vekt, men løpingen er noe jeg gjør ved siden av. Jeg går heller, og går langt, som sånne store kondisjonsgreier. (Og jeg kan gå til krampa tar meg) Løping som del av kondisjonsgreier, som jeg synes er artig (og fryktelig slitsomt) er bakkeløping ute i skaugen. A la gå lang tur, men hver oppoverbakke skal løpes/jogges opp uansett hvor tregt det går.

Hovedgrunnlaget for min vektnedgang er gjennom kostholdet, styrketrening i andre omgang og BEVEG DEG! i tredje omgang (her faller turer og løping inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er relativt fersk når det kommer til styrketrening selv. Og for meg var det et par ting som var avgjørende for at jeg i det heletatt holder på med det.

Jeg har en PT som er flink til å følge meg opp og har lært meg det jeg trenger av teknikk, + at han har satt opp et program til meg som fungerer veldig bra.

Om jeg ikke hadde tatt meg råd til en PT nå i begynnelsen, så er jeg sikker på at jeg hadde gjort mer skade en godt for kroppen min. teknikken var absolutt ikke der, og det å være ny på et treningssenter med mange skumle folk som løfter det dobbelte av det du veier i benk/mark/bøy, gjør det ikke enkelt for en meget usikker nybegynner å spørre om hjelp.

Det finnes også tusenvis av artikler der ute, om at nybegynnere må gjøre ditt eller datt, så jeg forstår frustrasjonen til folk. Men det er en ting som går igjen, og det er ut å løp, da forbrenner du kalorier og går ned i vekt.

Jeg skjønner godt at folk med lite treningserfaring da velger sistnevnte.

Da tror jeg heller problemet ligger med det å ufaliggjøre styrketrening og de som trener styrke generellt. Ser man en person som er grisesterk, stå der med 100 kg i knebøy, så står man der selv med stanga og vet ikke opp ned på seg selv, så er det ikke enkelt å spørre om hjelp.

En informativ artikkel som det ble nevnt over her tror jeg hadde vert fint, men tror også det er greit å ufarliggjøre de store sterke folka som driver med det også, informere om at de fleste egentlig er snille teddybjørner, som sikkert kan bruke 3 minutter til å vise deg riktig teknikk slik at du ikke ender opp med en prolaps og fullstendi mister motivasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...