Gå til innhold

Den Store Kattetråden (Tidligere Indiska kattelogg)


Indiska

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Satser på folk her har litt peiling på forsikring av katt.

Hvem er å anbefale? Foreløpig ser det ut til at Agria leder for vår del, men da har jeg ikke noen erfaring med dem annet enn at de ser ut til å ha de beste vilkårene utifra det jeg kan lese på siden deres.

Meg bekjent er det Agria som tradisjonelt sett har vært best på alt av dyr, men IF har også gjort noen grep for å bli bedre der. Elghundene til pappa er forsikret der, og han er fornøyd så vidt jeg vet :)

https://www.if.no/web/no/privat/forsikringer/katteforsikring/pages/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er det Agria som tradisjonelt sett har vært best på alt av dyr, men IF har også gjort noen grep for å bli bedre der. Elghundene til pappa er forsikret der, og han er fornøyd så vidt jeg vet :)

https://www.if.no/web/no/privat/forsikringer/katteforsikring/pages/default.aspx

Har sett litt på If og. Men det ser ut til at det blir Agria da vi etter litt trening får dekket mer for mindre hos dem ;) Så da blir det bare å vente til pus og papirer er i hus før vi får bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vi har nå gått på 2 korte kortison-pillekurer for å få ned sårene, og hver gang forsvinner sårene ved ørene og de andre sårene blir mye bedre. Hun tok i tillegg noen prøver av det ene såret og undersøkte i ett mikroskop, og kunne ikke finne noe bakterielt som var grunnen. I tillegg har vi fått en parasitt-kur, ofte unødvendig iflg dyrlege, men bare for å kunne utelukke.

Men tusen takk for innspill Indiska, jeg skal absolutt følge nøye med og gjøre egne vurderinger ift dyrlegen og fremgangsmåten framover. Setter stor pris på det! :D

Hei:)

Er sårene fordelt over hele kroppen eller er de lokalisert stort sett rundt ørene? Har veterinæren din sjekket katten for øremidd? Har sett flere katter som klør på seg sår omkring ører/hode/nakke som følge av øremidd, så kan være verdt å sjekke for dette.

Er også mulighet for å ta en allergiblodprøve, på dyreklinikken der jeg jobber sender vi ofte slike blodprøver til et labratorium i Tyskland for å avdekke allergi. Vi får da tilbake svar på 15-20 protein/korn kilder som vanligvis brukes i ulike fortyper (okse/kylling/and/fisk/egg/melk//hvete/mais... osv) i tillegg får man svar på forskjellige husstøvmidd - og lagermiddtyper. Og også på ulike pollen/utendørsallergener.

Er mulig å høre med din veterinær om de tar slike prøver, mye god hjelp i en slik prøve når man skal finne for som funker for en allergiker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Cilly har en katt som har fra han var ungkatt (overtok han når han var 1år) til 5 år med mer eller mindre konstante allergi sår på hode, nakke og hals. Vi gikk den motsatte veien enn den medisinske og han har nå vært uten sår i ett år. Og to tre år med minimalt med sår som ble større ved feil mat og stress. Bare å sende en pm om du vil. Blir veldig mye om jeg skal lage stil her :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

  • 2 uker senere...
Q: Hvor tidlig kan man sterilisere ei kjette? De blir jo tidligere kjønnsmodne enn hannene, men er 6 mndr for tidlig å gjøre det?

Jeg kastrerer mine fosterkatter når de er 12uker (altså før levering). To kilo eller >12 uker - selv om det dessverre er mange utdaterte veterinærer som tviholder på 6mnd regelen. Ville i så fall bare ringt rundt og hørt hvem som har oppdatert seg de siste ti årene. Yngre katter kommer seg bedre, er mer aktive i etterkant, har mindre utviklede kjønnsorganer (og dermed mindre blodtilførsel til seg) og slikker ikke på stingene i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastrerer mine fosterkatter når de er 12uker (altså før levering), så det er ikke noe problem. To kilo eller >12 uker - selv om det dessverre er mange utdaterte veterinærer som tviholder på 6mnd regelen...

Virkelig? Hannene også? Jeg fikk beskjed om at hannene måtte være et år, og kjettene 8 mndr.

Men jeg vet jo de kan få unger mye tidligere enn 8 mndr, så det var derfro jeg spurte.

Men at det er mulig å ta dem så tidlig ante jeg virkelig ikke!

Mulig jeg må reise ett stykke for å finne en veterinær som er villig til å gjøre inngrepet på min, siden de tydeligvis mener hun er for ung på det lokale kontoret,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Hannene også? Jeg fikk beskjed om at hannene måtte være et år, og kjettene 8 mndr.

Men jeg vet jo de kan få unger mye tidligere enn 8 mndr, så det var derfro jeg spurte.

Men at det er mulig å ta dem så tidlig ante jeg virkelig ikke!

Mulig jeg må reise ett stykke for å finne en veterinær som er villig til å gjøre inngrepet på min, siden de tydeligvis mener hun er for ung på det lokale kontoret,,,

Jeg kastrerer hannene før de drar også, og har kasterert flere hanner på ti uker. Mye mindre inngrep på hannkatter, så de kan man egentlig ta så fort testiklene har falt ned, mens hunnkattene må ha litt dypere anestesi og derfor burde være noen uker eldre. Den eneste forskjellen for veterinæren er at han må være litt mer fingernem og litt mer nøyaktig i anestesiberegninga (som forøvrig er en smal sak for en så kort sedering), og det finnes ingen faglige argumenter for ikke å kastrere kattunger.

Det er vanvittig dumt å vente til hannene er et år, for da har de allerede blitt fertile og begynt å endre personlighet. Hos noen reverseres dette, men andre hannkatter forblir da markeringsvante og aggressive mot andre dyr. Og som du sier - hunner kan fint bli drektige i en alder av 8mnd. Ville ringt og hørt og eventuelt gjort det klart at du vil ha dyret ditt kastrert uavhengig av deres policy (som ikke er lovfestet noe som helst sted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...