Gå til innhold

Den Store Kattetråden (Tidligere Indiska kattelogg)


Indiska

Anbefalte innlegg

Ååååh så masse fine puser ^^,

Neste helg skal jeg og typen på besøk til en oppdretter av sibirkatt for å teste om han reagerer på dem. Krysser fingrene for null reaksjon, for da blir det kattunge på oss etterhvert :love:

Jeg vet at mange sibirkatteiere åpner for slik testing, men det er genetiske variasjoner innad i rasen som gjør det meget vanskelig å avgjøre om man reagerer på dem. Man kan tåle noen og reagere på andre. Det er helt umulig å vite om dere vil reagere på et enkeltindivid innad i rasen ved å besøke et slikt hjem. Han kan også være allergisk for et annet enzym enn det sibirkatten mangler. Det er en grunn til at det blir omplassert en del voksne sibirer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at mange sibirkatteiere åpner for slik testing, men det er genetiske variasjoner innad i rasen som gjør det meget vanskelig å avgjøre om man reagerer på dem. Man kan tåle noen og reagere på andre. Det er helt umulig å vite om dere vil reagere på et enkeltindivid innad i rasen ved å besøke et slikt hjem. Han kan også være allergisk for et annet enzym enn det sibirkatten mangler. Det er en grunn til at det blir omplassert en del voksne sibirer ;)

Det er litt derfor vi skal hjem til oppdretter vi vet skal kjøpe fra. Så han får testa seg på foreldrene til en evt kattunge. Og om det ikke blir noen reaksjon neste helg kommer vi til å prøve å få til noen flere besøk fra kattungen er født og før den er leveringsklar i februar for å være mer på den sikre siden. Ingen av oss har noe særlig lyst til å skaffe oss en katt som senere må gis bort bort. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, min lille rabakatt Faust har fått allergi :( Så jeg driver nå i samråd med veterinær og tester, han spiser kun "allergifor" nå, men det ser ikke ut til at det hjelper (begynt å få flere sår) :( Er så redd for at det er noe i den nye leiligheten jeg flyttet inn i i april som han reagerer på, og hva dette innebærer med testing og piller og sprøyter og alt mulig framover *sukk*

2014-07-15%2009.48.27.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, min lille rabakatt Faust har fått allergi :( Så jeg driver nå i samråd med veterinær og tester, han spiser kun "allergifor" nå, men det ser ikke ut til at det hjelper (begynt å få flere sår) :( Er så redd for at det er noe i den nye leiligheten jeg flyttet inn i i april som han reagerer på, og hva dette innebærer med testing og piller og sprøyter og alt mulig framover *sukk*

2014-07-15%2009.48.27.jpg

Uten å vite noe om din veterinær, har veterinærer svært lite peiling på allergi. Kattene kan ha matvareallergi (oftest mot melke- eller fiskeprotein), men allergifor er ofte en stor scam hvor de bare har erstattet noe av det animalske proteinet med korn. Spør veterinæren hvilke proteiner han ekskluderer og hva planen er. Er det matvareallergi, bør man jo forsøke seponeringsdietter med ulike typer protein. Våtfor eller raw-food er enklest slik sett. Allergier mot omgivende faktorer er sjeldent. Har katten din fått allergimedisin eller lavdose kortison for å stadfeste at det er en allergi? For det kan også være et symptom på lever- eller nyretrøbbel. Jeg avlivet en katt som tre ulike veterinærer hadde gitt diagnosen allergi, og obduksjonen viste leversvikt. Heiaheia.

Du skal i alle fall ikke bekymre deg for at det er leiligheten. Flyttinga kan ha utløst allergien - men det ville skjedd en gang uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så bekymret for leiligheten, mer for langvarig utredning for pus, og at han ikke blir bra. Men virker heldigvis ikke som om han plages så altfor mye, enn at han får noen sår, som klør littegranne, ellers er han som "normal".

Dyrlegen sa nå iallefall at dersom han ble bedre på den maten han fikk nå, så kunne vi begynne å utforske med fisk/kylling/annet som du sier. Men ettersom han fortsatt nå reagerer, selv om han kun får denne maten (og ja, jeg ser det er mye korn i den faktisk!) så blir jeg nå litt usikker igjen. I tillegg så er han jo kresen i matveien da, så det er jo ikke bare/bare å snu om på annen mat. Royal Canin skal det være vet du!! :p

Det går seg nok til, jeg ser bare for meg mye testing og feiling, og narkoser (dersom man skal ta biopsi) og annet, som igjen gir mye dyrlegebesøk og stress for Faust..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med slik mat er at den ofte inneholder nøyaktig det samme som vanlig for, bare i mindre mengder, ergo har det ingenting å gjøre i en allergiutredning. Det de har fjernet i protein, er erstattet med korn eller ris - og katter klarer ikke bryte ned karbohydrat (de er karnivore - kjøttetere - og har ingen amylase til å bryte ned karbs). Ganske uheldig kombinasjon. Etter jeg byttet over til low-carb til cætza, spiser de 1/4 av hva de gjorde på highcarb, og det sier noe om hvor skitten dyrefor-bransjen er. Katter er forøvrig kresne fordi vi gjør dem kresne ;)

Anbefaler deg også å søke kunnskap - ofte kan du selv vurdere hvorvidt en dyr og invasiv undersøkelse er nødvendig (er den diagnostisk? Vil et positivt svar gi muligheter for behandling? Hva impliserer et negativt utfall?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har katten din fått allergimedisin eller lavdose kortison for å stadfeste at det er en allergi?

Vi har nå gått på 2 korte kortison-pillekurer for å få ned sårene, og hver gang forsvinner sårene ved ørene og de andre sårene blir mye bedre. Hun tok i tillegg noen prøver av det ene såret og undersøkte i ett mikroskop, og kunne ikke finne noe bakterielt som var grunnen. I tillegg har vi fått en parasitt-kur, ofte unødvendig iflg dyrlege, men bare for å kunne utelukke.

Men tusen takk for innspill Indiska, jeg skal absolutt følge nøye med og gjøre egne vurderinger ift dyrlegen og fremgangsmåten framover. Setter stor pris på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er katta jeg fikk for 12 år siden, som bor hos pappa. Hun ser konstant misfornøyd eller rusa ut. Til tross for hennes sløve utseende er dette en høyt respektert måke- og rottedestroyer.

Haha, din katt ser ut som hun er rusa på noe rolig cannabis, min ser ut som hun er rusa på psykedelika, alltid pupiller store som TALLERKENER, litt a la dette:

no-i-havent-seen-your-lsd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Da har jeg og Egil vært og kosa på masse fine puser i dag ^^, Og foreløpig er det null reaksjon på noe vis hos ham :D

Fikk kosa med/hilst på 6 forskjellige puser hvorav to er drektige og mulige mødre til en evt. kattunge vi skal ha.

Snakk om sosiale puser. Tror alle hadde vær sin tur opp på fanget hvor den ene krølla seg mer sammen en den andre og bare malte i vei. Også så fiiiine!

Så nå om alt nå går etter planen blir det kattunge på oss i februar. Altfor lenge å vente -.-

Vi fikk blant annet hilse på dette lille nurket som var 5 måneder gammel. (Her var hun 3)

post-23783-14440988829451_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Satser på folk her har litt peiling på forsikring av katt.

Hvem er å anbefale? Foreløpig ser det ut til at Agria leder for vår del, men da har jeg ikke noen erfaring med dem annet enn at de ser ut til å ha de beste vilkårene utifra det jeg kan lese på siden deres.

Legger ved et lite bilde av frøkna vår og søsknene. Vår lille Zelda øverst ^^, Klarer nesten ikke vente til vi får henta henne.

[ATTACH]151990[/ATTACH]

post-23783-14440989570242_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...