Gå til innhold

Den Store Kattetråden (Tidligere Indiska kattelogg)


Indiska

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Greetings, catpeople!

Er det noen som sitter på no info om hybrid-katter? Da spesielt på Savannah. Har hørt at de er ekstremt dyre (opp mot 100.000 ?) og nokså sjeldne. Syns dog at de er helt utrolig flotte.

[ATTACH=full]144423[/ATTACH]

(Dette er visstnok en african serval savannah)

Jeg vet at det finnes noen oppdrettere i Norge, syns den prisen virket litt vel stiv..? Men vet ikke da.. Også er det noen begrensninger på import.. Når du sier hybridkatt, tenker du på at den er en blandingskatt ikke sant? Sånn i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greetings, catpeople!

Er det noen som sitter på no info om hybrid-katter? Da spesielt på Savannah. Har hørt at de er ekstremt dyre (opp mot 100.000 ?) og nokså sjeldne. Syns dog at de er helt utrolig flotte.

(Dette er visstnok en african serval savannah)

Kom over to Savannaher som stod til utstilling i en dyrebutikk i LA en gang jeg var på ferie. Helt utrolig fine katter, nydelige farger/mønster og mye større en typiske huskatter. Men ja, de stod til salgs for rett over 100 000 kr pr stk. Stivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at det finnes noen oppdrettere i Norge, syns den prisen virket litt vel stiv..? Men vet ikke da.. Også er det noen begrensninger på import.. Når du sier hybridkatt, tenker du på at den er en blandingskatt ikke sant? Sånn i utgangspunktet?

Det er ikke en blandingskatt ettersom den er anerkjent som en rasekatt. Er ikke helt sikker på hva de legger i begrepet. Fant en side hvor det sto at de kunne koste opp mot 25.000$ , men har ikke sett noen til salgs i Norge.

Kom over to Savannaher som stod til utstilling i en dyrebutikk i LA en gang jeg var på ferie. Helt utrolig fine katter, nydelige farger/mønster og mye større en typiske huskatter. Men ja, de stod til salgs for rett over 100 000 kr pr stk. Stivt!

De er veldig flotte. Større som du sier og ligner visstnok mer på en hund i oppførselen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en kattelogg, regner jeg med det er lov å stille katterelaterte spørsmål!

Har du tips og råd til mulig vordende katteforeldre? Noe spesielt man må tenke på? Hvordan bør man forholde seg med tanke på jobb, skole osv?

Jeg er redd dette blir et heftig langt innlegg. Jeg skal forsøke moderere meg.

1. Sørg for å aldri dra hjem katter som ikke har fått lov til å være med kattemor til de er 12 uker. Gis de bort før har de mistet siste del av sosialiserigstiden sin, samt siste avvenning fra mor, og katter som tas før fra kattemor før 12 uker viser mye høyere forekomst av atferdsproblem. Her kan nevner plutselig aggressjon, sutting på klær/tepper/annet tøy og overdrevent 'klingethet' (velcroatferd/borrelåsatferd som de så fint kalte det på skolen). Om noen gir deg katten før 12 uker, så er de ikke seriøse. Sier de at de tar livet av katten om du ikke henter den før 12 uker er det neeesten lov å gi en god dose deng.

2. Finnes det andre katter i huset når ny lillepus kommer i hus kan det være greit at lillepus kun får tilgang til ett rom de første timene, og da gjerne et rom den andre katten ikke bruker så mye. Om man har mulighet er tekstboksvaret at kattene bør første gang treffes med en grind eller noe mellom seg, slik at de kan snuse, men ikke gå til angrep på hverandre. Jeg må være ærlig og si jeg alltid bare åpner opp for fri tilgang for begge og lar det gå som det går, dog under oppsyn...

3. Bruk produktet Feliway et par dager før og i et par uker etter kattens innkomst i huset, uansett om det er katter der fra før eller ikke :-) Diffuser-typen som man kobler i en stikkontakt er den mest anvendelige i denne situasjonen. Feliway er kjemisk fremstilte feromoner, som virker som samme duftstoff en kattemor utskiller når hun dier, så det virker beroligende, trygghetsskapende og får katter til å tro at de allerede har markert området som sitt eget. Det kan lette overgangen voldsomt for katter som kanskje er litt engstelige av seg.

Feliway spray kan brukes på områder en katt klorer hvor man ikke ønsker kloremarkering.

4. Nødvendig utstyr; Kattedo med kattesand. Jo finere sand - jo mer attraktivt for katten. Fra naturens side bruker kattedyr å grave ned sitt fornøydende i lett fin sand som er enkel å grave i. Det gjør at noen katter heller velge tisse i klær, dyner, tepper og andre ting, fordi det føles lettere å grave i enn tung grus.

Mat- og vannskål bør være lave og brede, da katter kan føle ubehag ved å dytte værhår mot kanter på slikt. Her i huset er problemet løst ved å kjøpe en vannfontene og fôrstativ. Det gjør også at de må jobbe for å få ut maten, som igjen gjør at de ikke hiver den i seg - som i sin tur gjør at de blir mer 'jevnt mett', ikke kaster opp fordi magesekken fylles for fort og reduserer overvekt da metthetsfølelsen heller kommer sigende. (Vannfontena jeg har ser slik ut; http://petus.imageg.net/PETNA_36/pimg/pPETNA-5087995_main_t300x300.jpg og stativet ser slik ut; https://ca-en.hagen.com/File/Image/m/980/530/66bc7e46-1fc9-4ea3-aba7-8844aba5978c )

Klorestativ er et pluss, men ikke et must. For å gjøre det mer attraktivt kan man bruke catnip-spray på det. Steder man ønsker katten skal markere må ikke sprayes med Feliway, da den ikke kjenner behov for markering på det området.

5. Når katten vokser til, så tilrettelegg gjerne for at den skal kunne ligge litt i høyden. Her i huset (hvor de er innekatter) er det vinduskarmer, på toppen av klorestativet og på toppen av et skap som gjelder. Av disse var kun skapet en utfordring å komme opp på, men det løstes enkelt ved å sette en stol dekorativt inntil. Det finnes også mange andre kule muligheter. Google 'cat shelves' og det er fantastisk mye kewlt.

6. Aldri, aldri, aldri, aldri, ALDRI dytt kattens nese i dens avføring eller urin dersom den har hatt uhell i huset! Det hjelper absolutt ingen, langt mindre katten. Finn ut bakgrunn for at den gjør det; Er kassen ren? Har den tilgang til kassen (eksempelvis om annen katt ikke lar den bruke den)? Lukter det for mye av en annen katts urin/avføring til at den tørr bruke den? Er det brukt en ny type sand katten ikke vil bruke? Er sanden parfymert? Kan katten ha problemer med urinveiene (urinstein, bakterier, forsnevringer o.l)? Sjekk ut om neo av dette kan være årsak før man ganner katta nedenom og hjem.

7. Ring heller veterinærkontoret om du er i tvil om noe som helst. Der sitter det folk med utdanning som kanskje har en ny vinkling på problemstillinger som kan oppstå :)

8. Dersom selvreklame ikke er lov, gi meg et pip, men ; Jeg har skrevet en skoleoppgave omkring atferd hos katt, primært innekatt, men løsningene på nevnte problem er universelle :) Det er bare at de problemer som er nevnt er hyppigst forekommende hos innekatt. Man kan lese mer her; http://dyreklinikken.no/info_adferd_innekatter.pdf

Jeg tjener ikke noe som helst på at noen leser dette altså, og forventer kun min lønn i himmelen ;)

Om noen skulle ha konkrete spørsmål omkring katter, katteatferd eller andre aspekter relatert til katt, så post gjerne! Katteatferd er helt klart min hovedinteresse innenfor min utdanning, og jeg håper en dag å kunne bli like smart som Bjarne O. Braastad.

Og angående Braastad og katter; LES bokens hans "Katten. Atferd og Velferd"! (Link: http://www.braastad.info/katten-atferd-og-velferd/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at tilgangen på vann er god, katter er kresne og liker ferskvann, spesielt langhårete katter har en tendens til å skitne til drikkevannet ganske fort.

Katter er sosiale dyr, så jeg ville anbefalt minimum to,spesielt hvis det skal være innekatter.

Katter bør alltid chippes hos veterinær, og med mindre du skal drive avl, er kastrering et klokt valg, å produsere avkom for hele nabolaget blir kjedelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka kan dere eventuelt låne av meg, Stine.

Uansett: i og med at Nord-Korea har fratatt meg muligheten til å holde tråden innenfor intensjonene (i og med at det ikke lenger er en loggbok), beklager jeg på forhånd for all OT'en det garantert blir. Håper regimet ser frem til at jeg nå må rapportere alt jeg (som OP, tross alt) ønsker bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, synes det er helt innafor å drive rapportering på høyt nivå når du ikke får råde over egen logg, Indiska. Gi Kim Jung-Un en real hodepine ;)

Takk for råd, SisterSyringe, Aurelius og Tonje! Vi skal hente to søte pusekatter på 12 uker til søndag, og føler oss ganske godt forberedt. Vi har lokale og flinke veterinærer jeg kommer til å stikke innom om ikke lenge, ettersom vi vil kastere asap, samt sørge for de nødvendige vaksiner. Balkongen skal kattesikres så de ikke fristes til å klatre på gelenderet, det eneste vi mangler er vel fôr. Må sjekke med nåværende eier (som forøvrig er trivelige, ordentlige mennesker) hva de spiser nå, og heller ta en gradvis overgang til det vi ønsker å gi dem.

Vi har jo begge hatt katt før, men under overoppsyn av oppmerksomme foreldre. Nå skal vi stå på egne ben!

Og ja, Tonje, låner gjerne boken ved neste korsvei. ;) Ulrik ler av meg, men jeg elsker å være forberedt, spesielt gjennom litteratur (så har selvfølgelig lest gjennom én allerede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattedamen får introdusere det nyeste tilskuddet!

Cora, av Cor, som er latin for hjerte. Hun ble funnet på søppelfyllinga, og siden små pusebabyer ikke kan bo der, kommer de og får tisse på kattedamen i stedet. Hun er tre-fire uker gammel, og skulle selvsagt egentlig vært med pusemammaen sin i lang tid til. Kattedamen er god, men ikke god. Heldigvis har hun en trygg personlighet, og det kommer man langt med i menneskeverden!

post-11926-14440982064946_thumb.jpg

post-11926-14440982065552_thumb.jpg

post-11926-14440982066075_thumb.jpg

post-11926-1444098208712_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...