Gå til innhold

Menn og abort?


Lena Ludvigsen

Anbefalte innlegg

Abort er helt ok... alle dere liksom moralister som er anti-abort og sier det er mord kan heller konsentrere dere om alle de millionene av barna som lever i fattigdom om dere er så jævelig pro-life. God damnit. Etter vi har fikset world-hunger og fattigdom så synes jeg dette er ett tema vi kan ta opp. Ferdig da.

Du misforstår, de fleste som er pro-life, er pro-gud, ergo gjør det ingenting at millioner av barn sulter da "gud har en mening bak alt" (så lenge man ikke sulter selv) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MrWednesday
Abort er helt ok... alle dere liksom moralister som er anti-abort og sier det er mord kan heller konsentrere dere om alle de millionene av barna som lever i fattigdom om dere er så jævelig pro-life. God damnit. Etter vi har fikset world-hunger og fattigdom så synes jeg dette er ett tema vi kan ta opp. Ferdig da.

Nå er det vel ingen som har sagt at de et mot abort i tråden her?

Eller har jeg lest litt for fort...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville vært alvorlig frihetsberøvelse med økt risiko for skade på liv og helse. Det er ikke, og blir ikke, likestilling.

Her er jo det jeg snakker om..

Når det er : "Han viste risikoen med å ha samleie" så er det en selvfølge at han skal bli tvunget til farskap og barnebidrag fordi han jo viste hva resultatet kunne bli!

Men når det går over til : "HUN viste risikoen med å ha samleie" så blir det plutselig rabalder.

Frihetsberøvelse? Er jo frihetsberøvelse å stjele deler av inntekta til mannen også! Økonomien blir skadelidende å han har ikke samme frihet til å gjøre det han vil!

Poenget er uansett ikke at jeg ønsker at jenta skal være tvungen til å gå igjennom graviditeten mot sitt ønske! Men det at det er sinnsykt at mannen kan bli tvunget til uønsket farskap og står helt uten rettigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.utdype og utdype..det var vel mer et utsagn skrevet i lett irritasjon.

Men som jeg skrev i den andre tråden så er det dette jeg synes :

Det er nesten...NESTEN..så jeg føler at de som ikke har født barn eller de som ikke har mistet et foster via spontan eller annen abort bør få uttela seg eller mene noe som helst om dette:unsure:. Fordi det går ikke an å si helt sikkert hvordan man ville taklet det verken fysisk eller psykisk fordi dette er veldig individuelt. Å mene at man synes det er fælt og unødvendig av mange grunner å ta abort er helt ok men det stopper der hvis man ikke har vært der i en eller annen sammenheng synes jeg. Å mene at man bør få ta abort av forskjellige grunner er også en mening man bør få ha men her også...har man ikke vært i disse skoa før..vær forsiktig med hva du påstår/sier/mener:).

Når det er arvelige sykdommer og andre komplikasjoner så bør man få kunne tenke hva som ville vært det beste for dette barnet. I fleste tilfeller med mindre de ikke får levd et bra liv så er det beste å stoppe utviklingen av fosteret.

Hvis man er gravid og fosteret dør og ikke støtes ut..da må man gå gjennom en vanlig abort med enten utskraping,føde det eller få piller i skjeden som støter det ut. Det er abort alle disse.

Jeg har abortert,både frivillig og ufrivillig. Jeg har også født to friske barn.

Selv om jeg er for retten til abort som kvinne,og jeg er for at kvinnen skal få bestemme dette selv---så står jeg fremdeles for at jeg ikke mener at folk som overhodet ikke har vært i denne situasjonen bør være FOR bastante. Jeg mener ikke at ikke alle skal få si sine meninger,jeg mener at folk bør huske at når men er i denne situasjonen enten som gravid,eller som far til barnet(embryoet/fosteret) så kan det hene man tener annerledes og reagerer på en helt annen måte.

Jeg mener ikke nødvendigvis at lovverket er galt eller at jeg selv mener det sitter idioter der per i dag,men om dette forandres så ja--da hadde jeg ment at det var på tryne.

Også uansett hvor mye vi ønsker at mannfolka skal få ha noe å si..altså,det er for eksempel selvfølgelig kjempe leit om en mann ønsker seg et barn og kvinner tar abort likevel..dette er jo den værste settingen sånn i grunnen for mannen mener nå jeg da. Så egentlig ,selv om det er ekstremt vanskelig å få til i praksis,så mener jeg kanskje at mannen burde få litt mer han skulle sagt i den situajson der han ikke ønsker barnet i og med at akten som laget dette barnet var begges ansvar.

Men jeg tror det finnes en slags ordning hvor far kan si ifra seg barnet på en måte ,hva med at en annen mann adopterer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday

Men jeg tror det finnes en slags ordning hvor far kan si ifra seg barnet på en måte ,hva med at en annen mann adopterer det?

Det er kun foreldreansvaret man kan si fra seg - ansvaret som har med bidrag å gjøre kan man ikke si fra seg.

Det er forresten også en skjevhet i forhold til om en mann FÅR foreldreansvar i utgangspunktet. Om en er gift får mannen det automatisk (selv om han ikke nødvendigvis ER faren til barnet), men ellers må faktisk mor skrive under på et skjema for at far også skal få foreldreansvar. Om mor ikke vil skrive under så får han står han uten innsigelsesrett ovenfor sitt eget barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det er HELT på tryne å si at abort er mord. Det er så mange gråsoner her og ja,hvis man selvaborterer med vilje ,selvfølgelig men hvis man aborterer før 12 uker ,som faktisk er svært vanlig,så er man ikke morder. Om man fjerner et uønsket foster så er jo dette også bedre for barnet- Hvem vil bli født og vokse opp uønsket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Ugh....er det faktisk mulig? og lovlig?

Ja, dessverre...

Det verste er at jeg faktisk har hørt om mødre som har blitt oppfordret av personalet på fødeavdelingen å ikke skrive under på dette. Hun ene jeg snakket med fikk begrunnelsen at det ville bli lettere for henne dersom det en gang i fremtiden ble samlivsbrudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre...

Det verste er at jeg faktisk har hørt om mødre som har blitt oppfordret av personalet på fødeavdelingen å ikke skrive under på dette. Hun ene jeg snakket med fikk begrunnelsen at det ville bli lettere for henne dersom det en gang i fremtiden ble samlivsbrudd...

Blir ikke det samlivsbrudd uansett så fort faren legger merke til det? Faren må vel være involvert i det på en eller annen måte (skrive under, elns)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Blir ikke det samlivsbrudd uansett så fort faren legger merke til det? Faren må vel være involvert i det på en eller annen måte (skrive under, elns)?

Det er en ekstra avkrysning på skjema der man godtar farskap. Ingen opplyser om viktigheten av den avkrysningen så det er fort gjort å hoppe over om man ikke er helt våken. Om mor da har fylt ut skjema og sier at det er for å vedta farskap tror jeg nok mange bare skriver under uten å lese det nøye nok...

Dog kan det vel diskuteres hvor mye foreldreansvaret i praksis er verdt. Jeg har f.eks. foreldreansvar for mine barn, men har, til tross for samværsavtale ved dom i retten, ikke hatt samvær med barna mine på 5 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det fordi man har faktisk hatt sex med denne personen, og da bør man være moden nok til å forstå hvilke konsekvenser det kan ha. Som sagt er ingen prevensjon 100% sikker.

Logikken her er jo rett vest.

Hvis argumentasjonen ligger i konsekvensen og ansvar for sine handlinger, så må dette gå begge veier. Et barn kommer til vel at to personer hekker, ikke en. Hvis mannen ikke vil ha barnet, men kvinnen vil, så sier det seg selv at kvinnen må være inneforstått med at hun oppdrar barnet alene, økonomisk og alt annet det innebærer.

Hvis du da ikke kan håndtere det å oppdra et barn uten støtte fra en partner, så bør du ikke ha barn før partneren også har lyst til det. Uansett som sexen er en ONS eller ikke.

Uten om det, er jeg helt enig at en kvinne må få lov å bestemme over egen kropp. Men det betyr ikke at hun også bestemmer over en lommebok som ikke er hennes egen.

Fantastisk at du i hele tatt klarer å snakke om modenhet og konsekvenser i samme setning som du sier at kvinnen ikke skal være økonomisk selvstendig. Way to go i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken her er jo rett vest.

Hvis argumentasjonen ligger i konsekvensen og ansvar for sine handlinger, så må dette gå begge veier. Et barn kommer til vel at to personer hekker, ikke en. Hvis mannen ikke vil ha barnet, men kvinnen vil, så sier det seg selv at kvinnen må være inneforstått med at hun oppdrar barnet alene, økonomisk og alt annet det innebærer.

Uten om det, er jeg helt enig at en kvinne må få lov å bestemme over egen kropp. Men det betyr ikke at hun også bestemmer over en lommebok som ikke er hennes egen.

Fantastisk at du i hele tatt klarer å snakke om modenhet og konsekvenser i samme setning som du sier at kvinnen ikke skal være økonomisk selvstendig. Way to go i 2014.

Her har vi forskjellige meninger og verdier tror jeg. Det er nok ikke logikken som står på spill!

Jeg syns rett og slett at begge parter skal bidra noe økonomisk. Det er ganske urettferdig i mine øyne at moren må oppdra barnet uten økonomisk støtte bare fordi det er hun som har født det.Jeg mener at ved å ha hatt sex med en person aksepterer man at det kan bli et barn ut av det (selv om det er liten sjangs) og dermet har et moralsk ansvar.

Jeg har ikke sagt at kvinnen ikke skal kunne være økonomisk selvstendig, det er slik du har tolket det. Jeg mener at etter som det ikke bare er hennes barn, skal ikke hun trenge å ha det hele økonomiske ansvaret heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi forskjellige meninger og verdier tror jeg. Det er nok ikke logikken som står på spill!

Jeg syns rett og slett at begge parter skal bidra noe økonomisk. Det er ganske urettferdig i mine øyne at moren må oppdra barnet uten økonomisk støtte bare fordi det er hun som har født det.Jeg mener at ved å ha hatt sex med en person aksepterer man at det kan bli et barn ut av det (selv om det er liten sjangs) og dermet har et moralsk ansvar.

Jeg har ikke sagt at kvinnen ikke skal kunne være økonomisk selvstendig, det er slik du har tolket det. Jeg mener at etter som det ikke bare er hennes barn, skal ikke hun trenge å ha det hele økonomiske ansvaret heller.

Jeg begynner å føle at det er urettferdig at jeg er født med en stang og to baller. What's wrong with that picture?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi forskjellige meninger og verdier tror jeg. Det er nok ikke logikken som står på spill!

Jeg syns rett og slett at begge parter skal bidra noe økonomisk. Det er ganske urettferdig i mine øyne at moren må oppdra barnet uten økonomisk støtte bare fordi det er hun som har født det.Jeg mener at ved å ha hatt sex med en person aksepterer man at det kan bli et barn ut av det (selv om det er liten sjangs) og dermet har et moralsk ansvar.

Jeg har ikke sagt at kvinnen ikke skal kunne være økonomisk selvstendig, det er slik du har tolket det. Jeg mener at etter som det ikke bare er hennes barn, skal ikke hun trenge å ha det hele økonomiske ansvaret heller.

Logikken er ikke heeeelt god, nei.

For henne vil det være en direkte fysiologisk risiko med en eventuell graviditet. For ham er den indirekte. Som det har blitt nevnt tidligere så er det i hennes egeninteresse, og derav hennes "ansvar", å forsikre seg om at sjansene for graviditet blir holdt minimale. Moralsk ansvarlighet kan ikke bare trekkes inn på måfå.

Det er helt klart opp til henne å avgjøre hvorvidt en abort skal gjennomføres eller ikke, men det moralske ansvar ligger på henne.

Vi gjorde A sammen, det endte ikke som vi håpet og jeg valgte respons B. Jeg kan derav velge å pålegge deg byrde C, selv om du var imot respons B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke logikken som står på spill!

Jeg syns rett og slett at begge parter skal bidra noe økonomisk. Det er ganske urettferdig i mine øyne at moren må oppdra barnet uten økonomisk støtte bare fordi det er hun som har født det.

Jeg har ikke sagt at kvinnen ikke skal kunne være økonomisk selvstendig, det er slik du har tolket det.

Step by step her.

1) Jo det er logikken her som er relativt shady.

2) Nei, moren må ikke oppdra barnet uten økonomisk støtte fordi hun har født det. Hun må oppdra det alene uten økonomisk hjelp fordi det var HENNES valg å ha barnet.

3) Nei, jeg har ikke tolket. DU SIER at hun ikke skal være økonomisk selvstendig i det øyeblikk du føder barnet uten farens aksept, samtidig som du krever barnebidrag. Trenger ikke være rakettforsker for å se det.

4) Jeg digger at du drar inn verdier og moral her. Finner ikke noe mer lavpanna egoistisk og umoralsk enn en kvinne som får et barn, som får en far som ikke vil kjenne til barnet. Da snakker vi beslutninger godt forankret i sunne verdier. Eller ikke.

Nå er det på tide å differensiere mellom urettferdighet og dumme valg. Det er ikke urettferdighet at en kvinne ikke får økonomisk støtte av en mann for et barn hun trumfet igjennom uten enighet hos begge parter. Det er ANSVAR FOR EGNE HANDLINGER.

Derimot hvis en mann og en dame får et barn under samtykke, og mannen forsvinner ut av situasjonen. Da har jeg ingen problemer med økonomisk bidrag. Men det er en helt annen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg helt enig med Raptorial og T-bone_84, på ALLE andre områder i vårt samfunn står du hovedsaklig ansvarlig for dine egne handlinger, men er fritatt så fort det er snakk om graviditet? Det henger ikke på greip. At kvinner er i en posisjon hvor de når som helst kan lure en mann til sengs, droppe pilla og deretter ødelegge livet hans økonomisk vitner om at reglene rundt dette er skakkjørte.

At flere menn ikke er kyniske nok til å kreve at hver onenightstand tar abortpille på stedet er merklig, jeg tror vi menn må gå sammen og kreve svelging av sperm, abortpille og pikk i ræva for å unngå ubehagelige situasjoner med babyer. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg helt enig med Raptorial og T-bone_84, på ALLE andre områder i vårt samfunn står du hovedsaklig ansvarlig for dine egne handlinger, men er fritatt så fort det er snakk om graviditet? Det henger ikke på greip. At kvinner er i en posisjon hvor de når som helst kan lure en mann til sengs, droppe pilla og deretter ødelegge livet hans økonomisk vitner om at reglene rundt dette er skakkjørte.

At flere menn ikke er kyniske nok til å kreve at hver onenightstand tar abortpille på stedet er merklig, jeg tror vi menn må gå sammen og kreve svelging av sperm, abortpille og pikk i ræva for å unngå ubehagelige situasjoner med babyer. :p

93d12502_that-post-gave-me-cancer-spiderman-qITRWJ.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...