Gå til innhold

Menn og abort?


Lena Ludvigsen

Anbefalte innlegg

Denne idéen fører med seg så mange problemer at den umulig kan være gjennomtenkt.

For det første: hvis abort er drap, så er spontanabort en dødsulykke. Skyldes spontanaborten at den gravide f.eks. har falt ned trappen, kan hun dermed i ytterste konsekvens bli dømt for uaktsomt drap. Er dette noe du har tenkt over før du bestemte deg for at abort er drap?

Spontanabort er ganske vanlig, det er faktisk en ganske siginfikant andel av svangerskap som ender med spontanabort - og da regnes ikke de ovenstående tilfellene med. Dersom man virkelig mener at abort er drap bør man være rasende over at ikke samfunnet bruker like store ressurser på å forebygge spontanaborter som det gjør på f.eks. kreftforskning. Ringer man 113 og rapporterer et hjerteinfarkt får man en ganske så annen respons enn hvis man rapporterer en spontanabort. Men dersom abort er drap, så er et hjerteninfarkt og en spontanabort nøyaktig like alvorlig, og burde følgelig få samme respons hos helsevesenet - er dette også noe du finner problematisk?

Og for det andre: vi har et ganske så grunnleggende prinsipp i siviliserte samfunn, som heter kroppslig autonomi. Det betyr at hver og en selv bestemmer hvem som får gjøre hva med ens kropp, og hvor lenge. Dette prinsippet er så hellig at vi lar det gjelde også etter individets død - selv om dine kroppsdeler ville kunne reddet 5 dødssyke mennesker, er det ingen som har lov til å bruke noen del av din kropp (selv etter din død) dersom du ikke på forhånd har gitt eksplisitt tillatelse til det.

Hvis vi strekker oss langt i å imøtegå abortmotstanderne og anvender definisjonen av at et foster er et fullverdig menneskelig allerede fra unnfangelsen, så vil et foster som er avhengig av sin mors kropp for å overleve være i samme situasjon som en hvilken som helst voksen person som trenger nye nyrer, eller en ny lunge, for å overleve. Dette kan kun oppfylles dersom noen samtykker. Den nyresyke er avhengige av noens samtykke (gjennom organdonasjon) og fosteret er avhengig av morens kontinuerlige samtykke til å benytte seg av morens kropp. Fosteret har tillatelse til å være der, ingen rett.

I motsatt fall, hvis man overstyrer morens autonomi og nekter henne kontroll over egen kropp, så gir man fosteret flere rettigheter enn noe voksent menneske har, og man gir moren færre rettigheter enn man gir lik.

Jeg synes dette er et tankekors.

Da er vi enige om å være uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MrWednesday
Argumentet er fjellstøtt - fordi det har et rasjonelt fundament.

:)

Men, akk, så er mennesker sjelden styrt av rasjonelle beslutninger fattet etter gjennomtenkte prosesser.

Spesielt når ølbrillene har kommet på. Og det gjelder både menn og kvinner. Når graviditeten er et faktum og jenta vil bære frem barnet, så er det også en ideologisk sett, rasjonell tanke, å hevde at far og mor skal være gjensidig ansvarlig for det kommende barns velferd.

Sjakk matt.

Kan ikke annet enn å si meg enig i det.

Har "feilen" først skjedd er barnet like mye fars som mors ansvar. Dog MÅ det gjøres noe med måten akkurat den fordelingen i rettsapparatet for å gi fedre som VIL være der for barna sine en reell sjanse til å få være det. Har selv sloss en hittil forgjeves kamp for å få ha kontakt med barna mine i mange år nå og selv med flere dommer i "min" favør så er det nå snart 5 år siden jeg hadde et normalt samvær med dem...

(For ordens skyld så var alle mine barn planlagte)

Men det er nok en helt annen diskusjon enn denne tråden dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Barnets velferd er alfa og omega for dette, har du vist dårlig nok dømmekraft til å smelle ei på tjukka sjøl om du ikke vil ha unge, så skal iallefall ikke barnet lide av dine valg.

EN CELLEKLUMP ER IKKE ET BARN. EN CELLEKLUMP LIDER IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjetil1234 I hvilket stadie av svangerskap mener du det går fra å være en celleklump til et barn? Og du trenger ikke svare på følgende men jeg spør allikvel: Er du kristen? En slik tankegang er ganske uvanlig å ha i norge med mindre man tilhører en religiøs gruppe eller er av den gamle skolen. Skulle også gjerne sett noen med ditt tankesett svare på HenrikWL sitt innlegg. Det hadde også vært interessant å vite hva folk som sier abort=drap mener om straff i dette tilfelle. Drap i rette forstand bør straffes. Skal kvinner som med vilje fjerner fosteret i tidlig fase straffes for dette?

Spesielt dette:

I motsatt fall, hvis man overstyrer morens autonomi og nekter henne kontroll over egen kropp, så gir man fosteret flere rettigheter enn noe voksent menneske har, og man gir moren færre rettigheter enn man gir lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok det at det er kjipt om en mann skal betale 100% barnebidrag for en unge han i utgangspunktet ikke ville ha, MEN, så var han da like mye med på "leken" som dama, og da må man tåle steken. Har man sex så er nesten alltid risikoen for å bli gravid til stede, det kalles å ta ansvar for sine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrWednesday
Det er greit nok det at det er kjipt om en mann skal betale 100% barnebidrag for en unge han i utgangspunktet ikke ville ha, MEN, så var han da like mye med på "leken" som mora, og da må man tåle steken. Har man sex så er nesten alltid risikoen for å bli gravid til stede, det kalles å ta ansvar for sine handlinger.

Ja. Men som sagt før i tråden her så er det KUN dama som har full kontroll på hvordan det står til med prevensjon så derfor BURDE hovedansvaret også hvile på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok fosterhjem. Og om alternativet er at ungen må vokse opp i fosterhjem allerede fra starten av, så er abort et bedre alternativ spør du meg.

Btw, hvorfor så sterkt i mot fosterhjem? Det finnes så mange gode fosterhjem der ute som er ypperlige foreldre, om du vokser opp hos fosterhjem fra du er nyfødt av så er det jo så godt som dine egne foreldre, sosialt og juridisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mannen kan jo også shøre med dama om hun bruker prevensjon? Og er han i tvil, så bruker han kondom selv, ta-da, eller hopper av i svingen?

Hvis du tror at det fungerer å hoppe av i svingen har du litt lesing å gjøre før du kommenterer mer her. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Men mannen kan jo også shøre med dama om hun bruker prevensjon? Og er han i tvil, så bruker han kondom selv, ta-da, eller hopper av i svingen?

Ja, for det blir jo veeeeldig populært i et forhold. "Jeg stoler ikke på det du sier så jeg bruker kondom likevel"...

På en ons er det noe annet dog, men da BØR man jo være smart nok til å bruke kondom uansett. En graviditet er jo langt fra det verste man kan "pådra" seg...

Og å hoppe av i svingen er IKKE en sikker metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at det fungerer å hoppe av i svingen har du litt lesing å gjøre før du kommenterer mer her. :p

Jeg VET at det ikke fungerer 100%, poenget er at man uansett er to som har ansvaret om man ender opp med at dama blir gravid, for hittil så greier hun jo ikke det uten en motpart :) Ergo, vil ikke dama abortere så må du kanskje finne deg i å bli pappa, i det minste ift barnebidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det blir jo veeeeldig populært i et forhold. "Jeg stoler ikke på det du sier så jeg bruker kondom likevel"...

På en ons er det noe annet dog, men da BØR man jo være smart nok til å bruke kondom uansett. En graviditet er jo langt fra det verste man kan "pådra" seg...

Og å hoppe av i svingen er IKKE en sikker metode.

Poenget her er at det er ikke fair å gi dama 100% ansvaret for prevensjon, selv om det er hun som ender opp med å gå gravid hvis det skjer et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...