Gå til innhold

Tvillingabort


Anbefalte innlegg

Det er akkurat i slike tilfeller jeg synes det er for lettvint. For meg så er det utrolig egoistisk det å fjerne en tvilling hvis man er en etablert familie, ble gravid med vilje osv osv. Vi hadde ikke planlagt å bli gravide med 2 stk (vi hadde en gutt på 2,5 år fra før og), planen var et a4 liv med to barn relativt nærme i alder. Da det dukket opp to bankende hjerter på UL i uke 8, så klart så meldte panikken seg, og alle de tingene du nevner over... Men for pokker, deal with it! Vi ønsket oss barn, og det fikk vi, vi måtte flytte, kjøpe ny bil, bleier oppi taket, lite søvn, kaotiske situasjoner osv.. Men når man har barn fra før, man ønsker seg barn, ser jeg ikke helt hvor den tanken på å fjerne det ene av dem skal komme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempeflott at det gikk bra for dere:) Men det er ikke alltid alle har mulighet til det økonomisk, kanskje de har muligheten til et barn til men ikke to? Det kan også skje at man blir gravid mens man fortsatt ammer og ikke helt er klar over at man er fruktbar igjen (ja jeg vet at det ikke var scenarioet jeg skrev om over her). Man må nesten se hva som passer for seg og sin familie, det er jo uansett ikke en lett avgjørelse for noen vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat i slike tilfeller jeg synes det er for lettvint. For meg så er det utrolig egoistisk det å fjerne en tvilling hvis man er en etablert familie, ble gravid med vilje osv osv. Vi hadde ikke planlagt å bli gravide med 2 stk (vi hadde en gutt på 2,5 år fra før og), planen var et a4 liv med to barn relativt nærme i alder. Da det dukket opp to bankende hjerter på UL i uke 8, så klart så meldte panikken seg, og alle de tingene du nevner over... Men for pokker, deal with it! Vi ønsket oss barn, og det fikk vi, vi måtte flytte, kjøpe ny bil, bleier oppi taket, lite søvn, kaotiske situasjoner osv.. Men når man har barn fra før, man ønsker seg barn, ser jeg ikke helt hvor den tanken på å fjerne det ene av dem skal komme fra.

Flott at det var en selvfølge for deg, men din opplevelse og mening betyr ikke at andre ikke skal få det valget (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat i slike tilfeller jeg synes det er for lettvint. For meg så er det utrolig egoistisk det å fjerne en tvilling hvis man er en etablert familie, ble gravid med vilje osv osv. Vi hadde ikke planlagt å bli gravide med 2 stk (vi hadde en gutt på 2,5 år fra før og), planen var et a4 liv med to barn relativt nærme i alder. Da det dukket opp to bankende hjerter på UL i uke 8, så klart så meldte panikken seg, og alle de tingene du nevner over... Men for pokker, deal with it! Vi ønsket oss barn, og det fikk vi, vi måtte flytte, kjøpe ny bil, bleier oppi taket, lite søvn, kaotiske situasjoner osv.. Men når man har barn fra før, man ønsker seg barn, ser jeg ikke helt hvor den tanken på å fjerne det ene av dem skal komme fra.

Jeg tror nok de aller fleste som finner ut at de er gravide med tvillinger aldri vil tenke tanke å abortere bort kun én av dem. Men det bør allikevel være forståelse for at for noen få vil dette bli sett på som en god løsning i deres situasjon. Selvfølgelig kan du få lov til å si at "den unnskyldningen der var ikke god nok", men det kan vel holdes innad i venninnesladderen fremfor å innlemmes i lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for selvbestemt abort, men jeg synes fortsatt det er egositisk å fjerne en hvis meningen var i utgangspunktet å lage barn og det var planlagt.

Hvorfor synes du det er egoistisk? Er ikke det enda mer egoistisk å få to barn selv om du tror du ikke vil klare å gi begge en like god oppvekst som du ville med en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med det å ta ansvar.. Og hvis man har barn fra før og vil ha fler, da står man ikke helt uten erfaring og på bar bakke. Raptorial, det høres jo enkelt ut på papiret.. Biproduktet som du så fint kaller det er en celleklump på et tidlig stadie, men hvis du hadde latt begge vokse, hadde du endt opp med et nytt menneske. Kanskje du mister begge celleklumpene også, når du vil fjerne bare den ene, så ender du opp med to biprodukter, istedet for to mennesker. Min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du snakker om å ta ansvar overfor noe som du ikke har noe ansvar overfor.

"hvis" du hadde latt det vokse opp så...

Der ligger jo poenget. Du lar det ikke vokse opp. Du dreper noe som ikke lever.

Rent moralsk ser jeg bare ikke hvor forskjellen ligger på å ta ett foster eller ett tvillingfoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet var å lage ett barn, du får to embryo, du fjerner ett og føder ett. Du har oppnådd ditt mål, og kvittet deg med et, i det hypotetiske scenarioet, uønsket biprodukt.

En kjølig betraktning uten moralske undertoner.

Er helt enig - men ser at folk flest, også undertegnede, ikke klarer å forholde seg så kalkulert og uberørt om avveiningene faktisk blir aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjølig betraktning uten moralske undertoner.

Er helt enig - men ser at folk flest, også undertegnede, ikke klarer å forholde seg så kalkulert og uberørt om avveiningene faktisk blir aktuelle.

Har forståelse for den. Hva jeg selv ville gjort i situasjonen er jo ikke gitt, da følelser er teite og forstyrrende :p

Det er derfor jeg føler at dette må diskuteres generelt uten å gå på spesifikke situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forståelse for den. Hva jeg selv ville gjort i situasjonen er jo ikke gitt, da følelser er teite og forstyrrende :p

Det er derfor jeg føler at dette må diskuteres generelt uten å gå på spesifikke situasjoner.

Følelser er teite og forstyrrede, derfor føler du det må diskuteres generelt. :p Er nokså enig med deg altså, bare festlig formulering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik oppfatter jeg logikken her:

- Om man blir gravid med ett barn, og det ikke var planlagt, så trenger man ikke ta ansvar, det er greit å ta abort, det er ikke egoistisk og lettvint, og det er greit å ta hensyn til at omstendighetene ikke tillater et barn.

- Om man blir gravid med to barn, og det ikke var planlagt, så trenger man ikke ta ansvar, det er greit å abortere begge fostre, det er ikke egoistisk og lettvint, og det er greit å ta hensyn til at omstendighetene ikke tillater hverken ett eller to barn.

- Om man blir gravid med to barn, og det kun var planlagt ett barn, så er man nødt til å ta ansvar, det er ikke greit å abortere kun ett foster, det er egoistisk og lettvint å abortere, og det er ikke greit å ta hensyn til at omstendighetene ikke tillater to barn, nettopp fordi de tillater ett barn.

Er dette en korrekt representasjon av ditt standpunkt, Fny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt!

Denne tråden er nok et "bevis" på at kvinner er fæle med hverandre. De FLESTE som tar abort gjør det ikke for de tenker på det som noe lettvindt. Tror dere virkelig det?

Vi romantiserer det å være mor så mye i vårt samfunn. Det kan føles mye værre for noen å ta abort i en slik setting der man ikke bare føler seg som en dårlig person i sine egne øyne men og i samfunnets øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...