Gå til innhold

Tvillingabort


Anbefalte innlegg

Og hvorfor defineres liv etter uke 6 når man ser hjerteslagene, når de eksisterer allerede i uke 3?

Ja, nettopp, fordi du ser dem. Akkurat som du ikke ser at objektive fakta kan eksisterere uavhengig av din mening om dem, ser du ikke et hjerteslag før uke 6. Betyr det at de ikke finnes? Nei. Gjør det noen etisk, moralsk eller jurdisisk forskjell? Nei. Men siden du er en subjektivitetens kvinne, så for all del... :D

Tyskland og Israels måte å se ting på har jeg bare blitt fortalt og aner ikke om det et fakta. Derfor vil jeg ikke legge det frem som lg det var det. Den norske definisjonen er jeg rimelig trykk på er korrekt:-) Så nei det er ikke noe jeg "føler" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tyskland og Israels måte å se ting på har jeg bare blitt fortalt og aner ikke om det et fakta. Derfor vil jeg ikke legge det frem som lg det var det. Den norske definisjonen er jeg rimelig trykk på er korrekt:) Så nei det er ikke noe jeg "føler" :)

Hvis du er "rimelig trygg" på noe så er det en følelse, ergo er det noe du føler.

La meg illustrere ved hjelp av uargumenterbar logisk gyldighet:

Hvis du føler deg rimelig trygg, så har du en følelse.

Du føler deg rimelig trygg.

Ergo du har en følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er "rimelig trygg" på noe så er det en følelse, ergo er det noe du føler.

La meg illustrere ved hjelp av uargumenterbar logisk gyldighet:

Hvis du føler deg rimelig trygg, så har du en følelse.

Du føler deg rimelig trygg.

Ergo du har en følelse.

Så lenge jeg ikke vet om det er fakta så legger jeg det ikke frem som et. Ser ingen grunn til å blande inn følelser her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ikke vet om det er fakta så legger jeg det ikke frem som et. Ser ingen grunn til å blande inn følelser her :)

Tyskland og Israels måte å se ting på har jeg bare blitt fortalt og aner ikke om det et fakta. Derfor vil jeg ikke legge det frem som lg det var det. Den norske definisjonen er jeg rimelig trykk på er korrekt:) Så nei det er ikke noe jeg "føler" :)

DU LA DET NETTOPP FREM SOM ET, what is this shit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je

Og hvorfor defineres liv etter uke 6 når man ser hjerteslagene, når de eksisterer allerede i uke 3?

Ja, nettopp, fordi du ser dem. Akkurat som du ikke ser at objektive fakta kan eksisterere uavhengig av din mening om dem, ser du ikke et hjerteslag før uke 6. Betyr det at de ikke finnes? Nei. Gjør det noen etisk, moralsk eller jurdisisk forskjell? Nei. Men siden du er en subjektivitetens kvinne, så for all del... :D

g vet ikke om jeg er en subjektivitetens kvinne. Noen spurte om hvodan man definerte "liv" og jeg la frem den vanligste måten å definere det på i Norge. I helsesektoren og innen den for for forskning iallefall.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DU LA DET NETTOPP FREM SOM ET, what is this shit?

Jeg sa de måtte taes med en klype salt. Siden jeg ikke satt med førstehånds informasjon om det. Jeg kunne selvfølgelig ha utelatt ordene Israel og Tyskland for å slippe å bruke tid på akkuart å svare på akkurat det. Ta bort landene og les det helder som "andre måter og tenke på kan være .... Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske det var så enkelt Andreaaa, men det er det ikke. Man kan allikevel jobbe for holdningene, at det ikke skal være en lettvint løsning alternativ for prevensjon for å ta en :)

Synes det er langt verre å spre en idé om at abort for mange er en lettvint løsning/alternativ til prevansjon. Det er både bagatelliserende og stigmatiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da tror jeg vi kan gratulere deg, for du er i mål. Det er vel ikke fryktelig mange mennesker som mener at abort er en lettvint løsning.

Det er vel ikke fryktelig mange mennesker som mener at abort er en [

Hei nei det tror ikke jeg heller. Det gikk litt fort i svingene her et øyeblikk og det ble tatt opp så mye. Ordet prevensjon skulle ikke vært der. Og jeg burde ha skrevet abort som metode av bekvemmelighetshensyn eller noe sånt. Jeg snakket egentlig om fosterreduksjon som var trådens start. og la frem et eksempel tidligere i tråden på at nan setter til bake mange embryoer for å øke sjansen for graviditet for så å abortere bort tja.. 4 av 5? For meg blir det litt uetisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er langt verre å spre en idé om at abort for mange er en lettvint løsning/alternativ til prevansjon. Det er både bagatelliserende og stigmatiserende.

Veldig enig med deg. Beklager, det gikk i ball for meg. Jeg burde ha skrevet abort pga bekvemmelighets hensyn eller noe sæbt. Eller holdt meg til abort som lettvindt løsning generellt. Det er trossalt fosterredukjon jeg egentlig snakket opp. :-) jeg tror heller ikke nange tar abort som en lettvint løsning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette innlegget kommer ikke til å være basert på forskning osv, mer i retning egne følelser/refleksjon på abort.

I forhold til når liv starter så finnes det mange forskjellige definisjoner på det. Er det når foster utvikler de første hjerteslaga, er det når det har utviklet bevissthet? Innenfor biologi er det vel 6-7 forskjellige definisjoner på hva liv er (correct me if I'm wrong). I noen kretser regnes ikke barnet som et eget individ med bevissthet (i religiøse kretser; sjel) før etter fødsel.

Noe av det jeg syns er trist i abort debatter er at det å få barn fremstilles ofte som en byrde. De koster penger, du må ta hensyn til noen andre enn deg selv og mister "personlig frihet" osv. Det er et enormt fokus på personlig og åndelig utvikling, barn blir ofte sett på som å være i veien for dette. Du får ikke reist til alle de eksotiske plassene du har lyst å besøke, du kan ikke drikke deg dritings hver helg lengre (for de som liker det), du kan ikke bruke penger på alle luksusartiklene du har lyst på.

På den andre siden, de som først har fått barn liker å informere resten av verden av at dette er det største du gjør i hele verden. Det er det nok ikke alle foreldre som er helt enige i.

Mulig jeg fremstår som epic prolifer, men jeg er for selvbestemt abort. Hvorfor? It beats the alternative. Om man ikke hadde hatt selvbestemt abort, hva skulle man da ha gjort? Gått tilbake til strikkepinnemetoden, kvakksalver leger i skitten bakgate? Svangerskaps avbrudd, iallefall forsøk på det, vil skje uansett. Abort utført av kvalifisert helsepersonell er et tryggere og mindre skadelig alternativ. Jeg er også rimelig sikker på at det er mindre traumatisk for kvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke straffe de med et barn, jeg vil de skal ta konsekvensene av sine handlinger og la kroppen gjennomgå en naturlig prosess før barnet kan gis til et av de mange parene som står i adopsjonskø og gjerne ville hatt det. Eventuelt reise til Danmark og plassere det i en surrogatmor.

Jeg har lest gjennom tråden, men det var setningen over som ga meg mest vondt. Vær så snill og les om hvordan surrogati fungerer. Man kan ikke ta et embryo fra en kvinne og plassere det i en annen.

---

Also. Tvillingsvangerskap i seg selv er et risikosvangerskapet. Hadde lett fjerna ene embryoet så risikoen for å dø selv ble litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Also. Tvillingsvangerskap i seg selv er et risikosvangerskapet. Hadde lett fjerna ene embryoet så risikoen for å dø selv ble litt mindre.

Risken for å dø under fødsel av ett barn i Norge er 0,007%, og under fødsel av tvillinger er den rundt det dobbelte. Risken for at begge fostrene dør i stedet for ett under tvillingabort er 20%. Sier ikke at dette er et argument for å ulovliggjøre tvillingabort, men det bør ikke være et argument for å lovliggjøre det heller, om vi først snakker statistikk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få lov til å bestemme over sin egen kropp er en menneskerettighet, og jeg mener at retten til selvbestemt abort kommer under det. Det er lett for oss utenfor å mene ting og tang om abort, men hvor mange av oss har faktisk vært i den posisjonen hvor abort faktisk er det beste valget? Jeg er 17 år, og om jeg smeller kjæresten min på 15 på tjukka så er det en selvfølge at det beste for oss to OG barnet er abort.

Når man velger å ta abort så tar man ikke det fordi man er for lat for å ta vare på barnet(Kanskje i noen tilfeller, men ikke de fleste). Mange av de som tar abort har ikke økonomi og fysisk/psykisk helse til å ta vare på barnet. Jeg vil gjerne ha en utdanning og økonomisk stabilitet før jeg tenker på å få en minisondrus til verden. Ikke bare for min egen del, men for barnet sin skyld så h*n ikke trenger å vokse opp i et hjem hvor økonomien er dårlig og mor og far stresser for å få mat på bordet.

Jeg har en venninne som ble gravid. En gang pga. dårlig med prevensjon men også en annen gang fordi hun ble voldtatt. Hun tok abort begge ganger. Ikke fordi hun var lat men fordi hun bare var 15 år når det skjedde. Det å ta abort er en psykisk utfordring for mange, og mange av de som tar abort opplever psykiske problemer som depresjon tiden etter.

Er du for at et barn på 15 skal måtte føde 2+ barn fordi DU skal ha god samvittighet for at en celleklump ikke ble kastet i søpla? Det blir en belastning for mor og samfunnet.

Du kan få mene hva du vil om abort og retten til selvbestemt abort, men din mening skal ikke diktere valgene andre tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg er ikke for at en 15 åring skal få to barn for min skyld. Jeg reagerte på måten det ble sagt på over her. Det høres så enkelt ut, og det hørtes respektløst ut, og at argumentet for å dø ble tatt fram. Ditt argument er forøvrig helt greit, men min personlige mening er at det høres dumt ut å avbryte flerlingsvangerskap fordi man er redd for å dø. Så dumt at jeg faktisk spurte om han mente det seriøst..

jeg er forøvrig tvillingmamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å fjerne ett (eller flere) foster ved tvilling/trilling/firlinger, vi har selvbestemt abort i Norge -den burde gjelde ved tvillingabort også. Tenk deg følgende scenario: Du er småbarnsmor, du vil ha barna tett i alder slik at de vokser opp sammen =du har en unge på ca 2 år, og en unge på ca 1 år fra før. Du vil ha en tredje unge også men ender opp med tvillinger/trillinger/firlinger i magen. De to andre barna krever enda en god del oppmerksomhet rundt bleieskift, mat, sovetid/våkentid...Om du tar vare på begge/alle tre-fire fostrene, så ender du opp med 4-6 barn under 3 år.... Hva om de sover til forskjellige tider (=du er våken 24/7), kanskje noen har allergier som må oppdages og tas hensyn til, alle skal ha klær, alle skal ha nok mat, alle skal ha nok oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...