Gå til innhold

Turn-off


boost

Anbefalte innlegg

Haha, what? Du vil med andre ord kun ha mannfolk som har minst 1 år militær hjernevask :p Tror kanskje du har vært uheldig her. Personlig har jeg ingenting imot jenter som har vært i militæret, men når de ikke klarer å snakke om noe annet, så er det instant turnoff. Føler endel som har vært i militæret (både gutter og jenter) mister kontakten med resten av virkeligheten og får lite annet å snakke om.

Det er ikke den militære hjernevasken jeg er ute etter. For den del; sambo brukte mesteparten av sin militærtid på kontor, styra med arkivering og sånntno.

Men nei, det går mer på at det er blitt stilt krav til mannfolk som har vært i militæret. Sier ikke med dette at alle som har sluppet unna militærtjeneste er udugelige latsekker, eller at alle som har vært i militæret alltid er fantastiske mannfolk. Det er bare empirisk erfaring som tilsier at det for mitt vedkommende er noe i den påstanden. Eksempel:

1) Fatter'n skulle bære ei vaskemaskin opp ei smal og bratt trapp, typen jeg var sammen med fikk spørsmål om han kunne hjelpe til. han "Gadd ikke, og var nok ikke sterk nok uansett". Hans lojale datter trådde til, mens latmarken lå på plena i sola (også en grunn til at det ikke funka lenge)

2) En annen type dro jeg med meg på treningssenteret, og han ville forsøke benkpress. Han hadde hatt noen skader i skuldre, men det var bedre, så han ville prøve. For å lære han mer teknikk før vi pælma på vekter (vel, det var iallefall min tanke bak det..) fikk han prøve bare stanga. Han klarte to reps, før han klagde på at den var for tung. Generelt også lav tiltakslyst og ble mutt om noen satte krav. Dette virker visstnok til å ha bedra seg det siste året, men det har sittet langt inne...

3) Fyr som opprinnelig skulle inn i militæret, fikk avlegge 3mnd før han ble erklært ikke tjenestedyktig. Han prøvde altså, så det var neppe hans feil. Men denne skapningen gjorde ikke annet enn å henge i skjørtet på mora si, samme dame som i bunn og grunn sto for at det forholdet ikke hadde noen fremtid.

Si hva du vil, men erfaring er iallefall erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har litt motsatt erfaring, den ene som har vært i militæret av de jeg har tulla med funka det svært dårlig med, men om hans kontrollbehov kom fra hjemevernet eller om det var fordi han var veldig katolsk vet jeg ikke.

Men en del av de jeg har rota med burde egentlig ha blitt sendt i millitæret for å gro seg litt baller og vokse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt motsatt erfaring, den ene som har vært i militæret av de jeg har tulla med funka det svært dårlig med, men om hans kontrollbehov kom fra hjemevernet eller om det var fordi han var veldig katolsk vet jeg ikke.

Men en del av de jeg har rota med burde egentlig ha blitt sendt i millitæret for å gro seg litt baller og vokse opp.

Kontrollbehov fra Heimevernet? :p

Orker ikke delta i en diskusjon hvorvidt forsvaret er teit og alt sånn, men det er en ting som er veldig positivt for mange ungdom.. og det er at det faktisk stilles krav til deg under førstegangstjenesten.

Mange greier seg fint uten at andre stiller krav, men for mange så er det første gang de faktisk må stå for noe sjæl... at de ikke kan gjemme seg bak at "pappa fikser"... Det vil kunne være positivt.

Back on topic: Jeg synes det er turn-off å få vite hvor mange hu har liggi med. Er tallet null, så er det greit å få vite på forhånd. Er det over 10 så vil jeg ikke vite det. Kan ikke rasjonalisere det. Det funkærnte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra poäng, kan bli för mycket av det goda, MEN: dom kan lägga om sår på fjelltur, är ofta målbevisste "ingenting er jobbigt- instilling" drivna, liker å vara aktive, trening, veltrente, har koll på läget, ogillar kaos och oreda, har disciplin och har lärt sig folkvett och att uppföra sig, ogillar stillasittande och liker äventyr och adrenalin. och allt det där är ju bara bra!

Mener no offence, men jeg blir litt "bitch, please" når jeg leser det der.

Det der har jeg lært fra livets skole. Trenger faen ikke militæret for å lære det. Og sårbehandling er relativt straight forward om du har hatt en noenlunde aktiv ungdomsperiode og føkka deg selv opp titt og ofte :p

(Yes, I took the bait :| )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN! Det er ikke til å komme unna at det er _enormt_ mange gutter (og jenter) som hadde hatt sinnssykt godt av et år i militæret for å lære seg litt av hvert.

Edit: Ja, jeg hadde godt av det.. endra meg ikke så mye der og da, men i ettertid, så ser jeg at det er mye jeg lærte som har gjort meg litt mer bevist og sikrere på ting og tang, hovedsakelig i profesjonell sammenheng.

Nå liker jeg å se på meg selv som en som ikke var helt på bærtur i utgangspunktet, men vet av flere "pappagutter" som hadde hadd godt av å få klipt navlestrengen litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener no offence, men jeg blir litt "bitch, please" når jeg leser det der.

Det der har jeg lært fra livets skole. Trenger faen ikke militæret for å lære det. Og sårbehandling er relativt straight forward om du har hatt en noenlunde aktiv ungdomsperiode og føkka deg selv opp titt og ofte :p

(Yes, I took the bait :| )

Ja nu var det ju inte specifikt förstegangstjenesten jag mente, bli inkallad för den blir ju fan 90%, säger inget om motivation, mer folk som jobbar/jobbat i det som mer än en trött 19- årig soldat. och som Addict mener, det är ofta såna folk får god selvtillit og det er tiltrekkende :)

Og en liten edit: tror neppe folk generellt är särskilt bra på för ex. första hjälpen, HLR-räddning eller liknande när det skjer noe utanför det man er vant till. det kreves utdanning. og ävning för at håndtere slikt. eller så tillhör du en äldre generation som föddes med slike talanger. detta vet jag för att jag själv utdannar mig till brandman. //bitchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den militære hjernevasken jeg er ute etter. For den del; sambo brukte mesteparten av sin militærtid på kontor, styra med arkivering og sånntno.

Men nei, det går mer på at det er blitt stilt krav til mannfolk som har vært i militæret. Sier ikke med dette at alle som har sluppet unna militærtjeneste er udugelige latsekker, eller at alle som har vært i militæret alltid er fantastiske mannfolk. Det er bare empirisk erfaring som tilsier at det for mitt vedkommende er noe i den påstanden. Eksempel:

1) Fatter'n skulle bære ei vaskemaskin opp ei smal og bratt trapp, typen jeg var sammen med fikk spørsmål om han kunne hjelpe til. han "Gadd ikke, og var nok ikke sterk nok uansett". Hans lojale datter trådde til, mens latmarken lå på plena i sola (også en grunn til at det ikke funka lenge)

2) En annen type dro jeg med meg på treningssenteret, og han ville forsøke benkpress. Han hadde hatt noen skader i skuldre, men det var bedre, så han ville prøve. For å lære han mer teknikk før vi pælma på vekter (vel, det var iallefall min tanke bak det..) fikk han prøve bare stanga. Han klarte to reps, før han klagde på at den var for tung. Generelt også lav tiltakslyst og ble mutt om noen satte krav. Dette virker visstnok til å ha bedra seg det siste året, men det har sittet langt inne...

3) Fyr som opprinnelig skulle inn i militæret, fikk avlegge 3mnd før han ble erklært ikke tjenestedyktig. Han prøvde altså, så det var neppe hans feil. Men denne skapningen gjorde ikke annet enn å henge i skjørtet på mora si, samme dame som i bunn og grunn sto for at det forholdet ikke hadde noen fremtid.

Si hva du vil, men erfaring er iallefall erfaring.

Skjønner, selv om et par-tre forhold er litt svakt for å påstå det, hvertfall for noen andre enn din egen del. Men jeg er nok såpass anti-militær at jeg blir lite objektiv i den diskusjonen. Føler en sånn påstand er like gjennomtenkt som de jentene som sier "jeg deiter bare fotballgutter". :wtf:

Ontopic: Den største dealbreakern MÅ jo være yrke som parkeringsbetjent???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vil du vere med i stallen ? (spør bare en gang er det et nei så: 1. han er redd for hest 2.han syns det lukter vondt i stallen 3. han gidder ikke å gjøre annet enn ting av sin egen interesse.)

4. Han er så allergisk mot hest at det å ta en tur i stallen er omtrent som å bli med på omvisning i Auschwitz med live-demonstrasjon av gasskammeret. Yeah, this happened. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er en ganske irrasjonell turn-off fra min side, som kommer av at jeg kommer fra en familie med høyt utdannede voksne. Setter utdanning høyt og vil helst selv ende opp med noen som har god utdanning, fordi det gir oss flere felles interesser og et felles rammeverk. Folk som ikke har fullført VGS kan være flotte mennesker med gode egenskaper, de, men av erfaring fungerer jeg bedre sammen med folk med som har fullført og helst tatt høyere utdanning :)

Litt nysgjerrig på hva du mener "høyt utdannede voksne" og god utdanning jeg.

Er selv heller der at dette kan være en viktig faktor, men turn off er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig på hva du mener "høyt utdannede voksne" og god utdanning jeg.

Er selv heller der at dette kan være en viktig faktor, men turn off er det ikke.

En god utdanning er i mine øyne et vidt begrep, alt fra høyskole og universitet til yrkesfagutdanning fra vgs. Personlig liker jeg det best hvis vedkommende har gått på høyskole eller universitet, nettopp fordi det gir oss mange felles erfaringer og rammeverk, som sagt, og en felles forståelse for hva det er å studere. Yrkesfagutdannede er også tipp topp, for de har utdannet seg til noe spesifikt som de hadde lyst til å gjøre, men der har vi færre felles erfaringer. Turn off, derimot, er de som ikke har fullført vgs i det hele tatt og ikke har tatt det opp på et senere tidspunkt heller, for meg signaliserer det manglende vilje til å fullføre, manglende ambisjoner og/eller at de på ingen måte er akademisk anlagt, som blir litt klinsj for meg.

Synes det er litt interessant av at såpass mange turn-offs i denne tråden (som også kan være ting folk ikke kan noe for), så er det så mange som reagerer på at jeg synes det er turn-off at folk ikke har fullført et enormt gode vi har i den vestlige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt interessant av at såpass mange turn-offs i denne tråden (som også kan være ting folk ikke kan noe for), så er det så mange som reagerer på at jeg synes det er turn-off at folk ikke har fullført et enormt gode vi har i den vestlige verden.

Jeg er veldig enig med deg. Det er ikke ofte jeg tør si det høyt, nettopp fordi mange stempler en som "utdanningssnobb" og blir nærmest sjokkerte over at en ønsker en partner med utdannelse.

Unntak finnes alltid, men den typiske vgs-dropperen er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Det er ikke ofte jeg tør si det høyt, nettopp fordi mange stempler en som "utdanningssnobb" og blir nærmest sjokkerte over at en ønsker en partner med utdannelse.

Unntak finnes alltid, men den typiske vgs-dropperen er ikke noe for meg.

Ja, tenkte jeg skulle være ærlig og eventuelt ta anklagelser for elitistiske og snobbete holdninger som de kom (ikke at jeg har noe i mot å forklare for de som lurer på hva jeg mener) :p Det er så enkelt som at jeg i all hovedsak leker best med like barn, men det finnes for all del unntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendigvis alltid utdannelsen i seg selv som gjør noen stor forskjell, men det er vel heller det at gjennom å ta en eller annen form for høyere utdanning utvikler man ofte et mer reflektert forhold til saker og ting som ligger litt lenger unna enn ens egen nesetipp. Det betyr selvfølgelig ikke at det er umulig at andre har denne evnen uten å ta utdannelse, men jeg tror i hvert fall at hvis jeg hadde møtt meg selv for noen år siden, før jeg hadde gått fem år med høyskole, så hadde jeg sannsynligvis sukket oppgitt. :p

Når man imidlertid begynner å avvise veldig oppegående folk som har gjort det aldeles strålende uten å ta noen form for høyere utdanning, så kan man fort ende opp med å tabbe seg ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyere utdanning (whoa, am I spechul or what), men likevel synes jeg tankegangen til IdaEriksen høres veldig naiv ut, og hele greia ender opp med å bli en slags retorisk ironi. For meg er det turn-off. Jeg gjetter på at det kan være grunnen til at det engasjerer flere også. My2c.

I så fall vil jeg påstå at de fleste turn-offs er naive. Som uttrykt i denne tråden er jo turn-offs ting ved en person som kan gjøre at du mister interessen, (f.eks utseendemessige aspekter, som blir nevnt ved flere anledninger), men likevel bare en liten del av et mindre bilde, og på den måten "urettferdige" overfor den personen som innehar disse kvalitetene. På lik linje med fordommer mener jeg at ikke alle turn-offs er noe man kan kontrollere fullt ut, de er instinktive. Og hvis man går glipp av noen pga dette, er det jo ens eget tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man går glipp av noen pga dette, er det jo ens eget tap.

Og hvis man skulle bekymre seg for alle en gikk/går glipp av - så hadde man vel etterhvert blitt verdens mest deprimerte?

Nei, vær deg selv - på godt og vondt - så går det nok bra.

Om noe, så kan empati være noe man alltid jobbe litt ekstra med.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...