Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg Sexylubben83

men tørt og kaldt er nok det beste. I kjøleskap er det jo igrunn ganske fuktig.

http://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/article881295.ece

men på den andre side er det fortsatt uklarheter...

Batterier

Det er ingen grunn til å putte batteriene i kjøleskap lenger. Moderne batterier må ikke oppbevares kjølig for å vare. Poenget er å unngå ekstreme temperatursvingninger, så de klarer seg fint i en skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg:

http://www.evisdom.com/teknologi/2014/12/Har-Batterier-Really-vare-lenger-dersom-de-oppbevares-i-kjoleskapet.html

I følge resultatene av flere vitenskapelige tester, batterier oppbevares ved temperaturer kjøleskap gjør faktisk varer lenger enn batteriene oppbevares ved høyere temperaturer, men i gjennomsnitt forskjellen er bare noen få prosentpoeng. Alkaliske batterier oppbevares i kjøleskap, kan beholde 93% av deres makt etter fem år, sammenlignet med 90% for ikke-nedkjølt batterier lagres kjølig og tørt område.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du henviser til en Amerikansk side og der spiser de alt som er i kjøleskapet. Så de kan ikke skrive noe om slike ting. Og duracell er jo selger/produsent av batterier så de vil jo at folk skal bruke opp mest mulig av de. Så de ønsker jo ikke lang holdbarhet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du henviser til en Amerikansk side og der spiser de alt som er i kjøleskapet. Så de kan ikke skrive noe om slike ting. Og duracell er jo selger/produsent av batterier så de vil jo at folk skal bruke opp mest mulig av de. Så de ønsker jo ikke lang holdbarhet :p

Men hvis forskjellen på ytelsen er kun 3% over 5 års periode vil ikke forskjellen være stor nok i mine øyne. Og når du i tillegg må vente for å full ytelse av de kalde kjøleskapsbatteriene. I normal situasjon er det jo ikke slik at du beregner når du trenger batterier. Batterier er jo tross alt noe du trenger der og da. eks lommelykten går tom. Hvis du ikke har full ytelse med en gang ( pga de er kalde ) så mener jeg at det er litt waste.

I butikken selges de også i rom temp, så hvis det hadde vært så kritisk så hadde de stått på kjølt disk sammen med Colaen eller hva annet de har i sjokkselgerene ved kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med sportstape. Har prøvd tre forskjellige, men ingen blir sittende særlig lenge. Snøgg sporstape fra XXL falt av med en gang, BSN medical sporstape løsnet "stoffet" i teipen fra limet, mens teipen fra Norgesplaster løsner 15 min ut i økten. Finnes det sportstape som faktisk blir sittende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et problem med sportstape. Har prøvd tre forskjellige, men ingen blir sittende særlig lenge. Snøgg sporstape fra XXL falt av med en gang, BSN medical sporstape løsnet "stoffet" i teipen fra limet, mens teipen fra Norgesplaster løsner 15 min ut i økten. Finnes det sportstape som faktisk blir sittende?

De fleste typer sportstape er etter min erfaring nøyaktig like bra/dårlige. Forskjellen ligger i hvor nidkjær du er med de første remsene tape, og generelt hvor flink du er.

For ankel kan du f.eks sjekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i min 3. uke på PSMF og lurer på om PSMF påvirker hvilepulsen? Har falt fra 54 (som har vært stabilt lenge) til 40 (minstemåling, har Fitbit og måler hele døgnet) i løpet av to og en halv uke, og det synes jeg er en veldig kjapp og stor nedgang...

Kvinne, 44 år, BMI på 26. Trener vanligvis mest kardio, men trener nå mer styrke i stedet (i hht PSMF-opplegget). Frisk og fin, men kjenner at energinivået er litt lavere på dette kostholdet (500-600 kcl pr dag, 110g protein, 12g fett, 12g karbo, sånn i gjennomsnitt.) Har gått ned ca 6 kg hittil. Spørsmålet er egentlig: Noen som vet om PSMF "i seg selv" påvirker hvilepulsen, (f.eks. lavere energinivå=lavere puls), eller skyldes det bare generelt (forhåpentligvis) bedre helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i middag til noen venner i neste uke og skal bake kake.

En av gjestene har cøliaki.

Kan jeg uten stress bytte hvetemel med glutenfritt mel 1:1 i oppskriften, eller er det noe annet magisk som må gjøres?

Og, påvirker glutenfritt mel smaken? Gidder ikke å servere noe som er subpar :sneaky:

Aurelius og andre matvrak

Hva med ostekake med nøttebunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i middag til noen venner i neste uke og skal bake kake.

En av gjestene har cøliaki.

Kan jeg uten stress bytte hvetemel med glutenfritt mel 1:1 i oppskriften, eller er det noe annet magisk som må gjøres?

Og, påvirker glutenfritt mel smaken? Gidder ikke å servere noe som er subpar :sneaky:

Aurelius og andre matvrak

Ikke eeegentlig. Det finnes enkelte proprietære glutenfrie blandinger borti statene som kan funke som straight up melerstatter, men ingen av disse er tilgjengelig i Norge. Hva med en annen kake? Har en glutenfri sjokoladekake, hvis ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa
Jeg skal i middag til noen venner i neste uke og skal bake kake.

En av gjestene har cøliaki.

...og andre matvrak

Eg har oppskrift på ei kake som består av 250 gr kvar av mandler, brunt sukker, smør og mørk sjokolade (70 %). Pluss egg, van.sukker og bakepulver.... Den blir vel glutenfri, og er skrekkelig god! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...