Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så vanvittig lett for meg å være verdens snilleste, søteste for så å snu om til å bli bitch fra helvette på sekundet?

Hormoner (som regel).. dum ting som får deg til å klikke max og tilbake igjen i løpet av noen minutter - gjerne flere ganger om dagen :ooo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormoner (som regel).. dum ting som får deg til å klikke max og tilbake igjen i løpet av noen minutter - gjerne flere ganger om dagen :ooo:

Neida, det er ikke bare under mensen altså:p

Jeg ER sånn. Man vet aldri hva man kan forvente og hvordan jeg reagerer, sånn egentlig. Det beste av alt er jo at jeg kan kjøre totalt over deg med både traktor og lastebil uten at du ser den komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke bare under mensen altså:p

Jeg ER sånn. Man vet aldri hva man kan forvente og hvordan jeg reagerer, sånn egentlig. Det beste av alt er jo at jeg kan kjøre totalt over deg med både traktor og lastebil uten at du ser den komme.

Hormoner eksisterer hele tiden, dessverre :p I alle fall den forklaringen jeg får da jeg vil rive av meg alt håret fordi noe går meg i mot (f.eks. at jeg ikke finner nøklene som ligger rett forran meg) - ja, jeg tar bokstavelig talt tak i håret mitt og river med sinne :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppens organer innehar jo en normalprosent av vann, og ved visse tilstander som ødem etc, så binder en opp kanskje mangfoldig ganger så mye vann i noen av disse. Vil vannet bli byttet ut i tidssyklus som er vanlig for det aktuelle organet, eller vil den unormalt store oppsamlede vannmengden risikere å kunne bli giftig pga evt slaggstoffer etc? Det er vel lymfesystemet som skal ordne dette?

Du finner svar på alt det du lurer på her :)

Den overflødige væsken samles i hovedsak opp i kroppens hulrom eller i vevsvæsken, så organene blir ikke ødematøse i den grad. Utveksling av avfallsstoffer, næring og vann er avhengig av at vevsvæske filtreres mellom blodårene og bindevevet. Generelt sett så er det høye trykket som er i starten av kretsløpet med på å presse vevsvæske gjennom blodårene og ut i bindevevet, etterhvert som trykket avtar re-absorberes vevsvæsken pga ulike molekylære forskjeller mellom innholdet i blodbanen og i bindevevet. Om en har ødemer så er det en ubalanse i dette systemet (for lite proteiner i blodbanen, forstyrrelse i natrium/kalium++ osv) eller en svikt, f.eks. hjertesvikt, nyresvikt osv.

Lymfesystemet har en del av jobben ved å transportete væsken tilbake til blodet, men om karene er skadet så kan dette svikte, som f.eks. ved fjerning av lymfeknuter i armhulen ved tilfeller der hele brystet må fjernes ved brystkreft og hvor det er spredning til første lymfeknute. Da ser en i de fleste tilfeller ødemutvikling i den aktuelle armen i etterkant.

Dette var veldig enkelt forklart, les linken, så får du litt mer inngående forklaring (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor blir tråder med de som har for lav BMI stengt?

Jeg tenker at en person på 40kg som søker hjelp og råd her inne, har like mye rett på det som de på 150kg?Forskjellen er jo bare at en spiser for lite, og en spiser for mye. Like usunt begge veier jo?

Helt klart usunt begge veier og ikke minst en stor begrensende faktor mht livskvalitet. Generelt sett så skal vel også trådene der personer på 150kg med en psykisk sykdom stenges dersom personen søker hjelp vedrørende ting relatert til sf. Ofte er det ikke like lett å se at dette er en psykisk sykdom (litt lettere med Lise med en bmi på 15 og overdreven trening..), men om du ser tråder der du mener det er tilfellet, så er det best å rapportere disse videre til moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir tråder med de som har for lav BMI stengt?

Jeg tenker at en person på 40kg som søker hjelp og råd her inne, har like mye rett på det som de på 150kg?Forskjellen er jo bare at en spiser for lite, og en spiser for mye. Like usunt begge veier jo?

Are you trolling? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese litt om emnet.

Pluss dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har et oppgavesett med implisitt derivasjon, helst med fasit, tilgjengelig, type PDF fil?

Har eksamen på tirsdag og må øve på min svakhet. Boken har så få oppgaver på det.

Hva slags matte er dette, og på hvilket nivå? Kanskje jeg har noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som gjør følgende

  • Når du ringer og ikke får svar, fortsetter å ringe 10-20-30-40 ganger på rappen uten svar
  • Ringer klokka 3 på natta og forventer at shop's open og vi gidder å gi deg pristilbud
  • Ikke presenterer deg i telefonen
  • Sier "hei , hva koster det"

Det er ikke noe poeng i det. Jeg får lyst til å si "nei, du får ikke" og "det koster penger" når jeg faktisk har anledning å svare telefonen. Jeg ringer opp igjen så hvorfor? WHY?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som gjør følgende

  • Når du ringer og ikke får svar, fortsetter å ringe 10-20-30-40 ganger på rappen uten svar
  • Ringer klokka 3 på natta og forventer at shop's open og vi gidder å gi deg pristilbud
  • Ikke presenterer deg i telefonen
  • Sier "hei , hva koster det"

Det er ikke noe poeng i det. Jeg får lyst til å si "nei, du får ikke" og "det koster penger" når jeg faktisk har anledning å svare telefonen. Jeg ringer opp igjen så hvorfor? WHY?

hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som gjør følgende

  • Når du ringer og ikke får svar, fortsetter å ringe 10-20-30-40 ganger på rappen uten svar
  • Ringer klokka 3 på natta og forventer at shop's open og vi gidder å gi deg pristilbud
  • Ikke presenterer deg i telefonen
  • Sier "hei , hva koster det"

Det er ikke noe poeng i det. Jeg får lyst til å si "nei, du får ikke" og "det koster penger" når jeg faktisk har anledning å svare telefonen. Jeg ringer opp igjen så hvorfor? WHY?

heheee, yrket er? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finner faen meg ikke noe om dosering.

Vekt: 91kg

Temp: 39.1

Tok 2x 500mg Paracet og 1x 400mg Ibux. Legit?

BRO- du skall strengt tatt ikke ta mer en 2 tabs :) altså enten 2 paracet, eller 1 bux + paracet

BROscience- bruker 1 paracet + 1 ibux når eg har feber- i haz mucho more weight than you:wacky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner faen meg ikke noe om dosering.

Vekt: 91kg

Temp: 39.1

Tok 2x 500mg Paracet og 1x 400mg Ibux. Legit?

Paracetamol er greiest for magen din og generelt best ved feber. Dropp ibumetrin. Ta 2x500mg paracetamol inntil 3 ganger i døgnet. Er det som står i Felleskatalogen. På sykehus gir vi opp til 4×1g. i døgnet. Husk å ha 4 timers mellomrom mellom hver dosering, og svelg med minimum 1/2 glass vann.

Om du likevel tenker å ta ibumetrin og paracetamol sammen, ta 400mg ibumetrin og 500mg paracetamol x3 i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracetamol er greiest for magen din og generelt best ved feber. Dropp ibumetrin. Ta 2x500mg paracetamol inntil 3 ganger i døgnet. Er det som står i Felleskatalogen. På sykehus gir vi opp til 4×1g. i døgnet. Husk å ha 4 timers mellomrom mellom hver dosering, og svelg med minimum 1/2 glass vann.

Om du likevel tenker å ta ibumetrin og paracetamol sammen, ta 400mg ibumetrin og 500mg paracetamol x3 i døgnet.

Hvorfor med minimum 1/2 glass vann egentlig? =) Bare nysgjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...