Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

3*5-12 reps kan være et greit sted å begynne. Svaret er egentlig at du må prøve deg litt frem for å finne hvilken kombinasjon av belastning og treningsmengde du får best fremgang med.

Er det best å kjøre samme antall repetisjoner, eller starte med f.eks 12, og så gå nedover mens man øker belastninga, eller motsatt? Jobber fortsatt med å finne ut hvor mye jeg greier, har bare tatt 3x10 hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det best å kjøre samme antall repetisjoner, eller starte med f.eks 12, og så gå nedover mens man øker belastninga, eller motsatt? Jobber fortsatt med å finne ut hvor mye jeg greier, har bare tatt 3x10 hittil.

Du kan f.eks starte med 8 repetisjoner første økta, så øker du med to neste økt til du er oppe i 12. Så kan du øke vekta og starte på 8 igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et privatøkonomisk spørsmål ; hvordan burde man gå frem for å sikre økonomien sin? Er det noen ting man absolutt burde gjøre,eller ikke burde gjøre?

Har BSU, null gjeld(studielånet men det er in progress), et par tusen i et aksjefond, og nesten femti i en sparekonto. Lave utgifter enn så lenge; vil gjerne prøve å komme stormen i forkjøpet og preppe så godt jeg kan.

Noen tips/meninger?

om du ikke eier Bolig fra før- kjøp

aller helst et hus med en bi leilighet.

Kjøpte første hus 20 år gammel. kjøpte dette huset i 2009, delte opp i 2 leiligheter. får 7000 i leiinntekter. og ja huset er nedbetalt - like a BAWS:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et privatøkonomisk spørsmål ; hvordan burde man gå frem for å sikre økonomien sin? Er det noen ting man absolutt burde gjøre,eller ikke burde gjøre?

Har BSU, null gjeld(studielånet men det er in progress), et par tusen i et aksjefond, og nesten femti i en sparekonto. Lave utgifter enn så lenge; vil gjerne prøve å komme stormen i forkjøpet og preppe så godt jeg kan.

Noen tips/meninger?

Jeg ville også anbefalt at du velger å investere i noe som er lønnsomt. Som f.eks hus/leilighet. Det er hvertfall ikke super lønnsomt å la pengene stå i banken.

Nå er der lav rente på lån, boligprisene har ikke kjempe sterk vekst (avhenger litt hvor i landet). Så har du råd, så er det faktisk ikke en dum ide.

Forøvrig, hvis du klarer å spare opp penger til egenkapital uten å måtte bruke bsu så er det å anbefale. Da kan du fortsette å spare på bsu og få de gode betingelsene, samtidig som du allerede har fått deg lån og bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også anbefalt at du velger å investere i noe som er lønnsomt. Som f.eks hus/leilighet. Det er hvertfall ikke super lønnsomt å la pengene stå i banken.

Nå er der lav rente på lån, boligprisene har ikke kjempe sterk vekst (avhenger litt hvor i landet). Så har du råd, så er det faktisk ikke en dum ide.

Forøvrig, hvis du klarer å spare opp penger til egenkapital uten å måtte bruke bsu så er det å anbefale. Da kan du fortsette å spare på bsu og få de gode betingelsene, samtidig som du allerede har fått deg lån og bolig.

this

men BSU kan fylles til det året man fyller 33år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du ikke eier Bolig fra før- kjøp

aller helst et hus med en bi leilighet.

Kjøpte første hus 20 år gammel. kjøpte dette huset i 2009, delte opp i 2 leiligheter. får 7000 i leiinntekter. og ja huset er nedbetalt - like a BAWS:cool:

Hmm.. Jeg vet ikke om jeg har økonomien til å ta opp de nødvendige lånene/har nedbetalingsevnen, da jeg tjener "ok-minus " akkurat nå,men det endrer seg sannsynligvis til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg vet ikke om jeg har økonomien til å ta opp de nødvendige lånene/har nedbetalingsevnen, da jeg tjener "ok-minus " akkurat nå,men det endrer seg sannsynligvis til høsten.

Da sparer du penger til du har grei egenkapital. Vet ikke hvordan du ligger an der?

Forøvrig, har du råd til å betale litt mer i starten på et lån så er serielån å anbefale. Da betaler du ned raskere og det blir mindre renter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et privatøkonomisk spørsmål ; hvordan burde man gå frem for å sikre økonomien sin? Er det noen ting man absolutt burde gjøre,eller ikke burde gjøre?

Har BSU, null gjeld(studielånet men det er in progress), et par tusen i et aksjefond, og nesten femti i en sparekonto. Lave utgifter enn så lenge; vil gjerne prøve å komme stormen i forkjøpet og preppe så godt jeg kan.

Noen tips/meninger?

Snakke med noen i banken, ikke folk på et treningsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tar gluten bridge så kjenner jeg det mest i hamstringen. Må kjøre med strikk for at jeg i det hele tatt skal kjenne det noe særlig i glutsa.

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg kjenner det mest i hamstringen?

Vanlig feil er at man har beina for langt fra ræva, som gjør at du må bruke beina ganske aktivt for ikke å "skli".

Få beina mer "under" deg, så blir det lettere for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig feil er at man har beina for langt fra ræva, som gjør at du må bruke beina ganske aktivt for ikke å "skli".

Få beina mer "under" deg, så blir det lettere for mange.

Det har jeg skjønt, for jo lengre man har de fra rumpa jo mer tar det i hamstring.

Derfor har jeg prøvd å pakke de så godt inn under rumpa som jeg klarer. Kjenner fortsatt i hamstring :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med denne http://www.lookhuman.com/ nettsiden? Tid før varene kommer frem, at de i det hele tatt kommer frem osv?:)

Og, noen som har noen kommentar til hvordan overdelene er i strl. Så på den størrelsetabellen og de virka veldig små i strl, noe som er motsatt fra hva jeg er vant med når jeg bestiller fra USA...:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

oki, alle biologi- og medisinnerder: (Raptorial?)

En i klassen min vil ikke ta HIB-vaksine fordi hun sier at kjæresten fikk solallergi da han tok den. Om hun tar den eller ikke driter jeg egentlig i, men det jeg lurer på er - kan man få solallergi av vaksiner? For meg høres det lite sannsynlig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, alle biologi- og medisinnerder: (Raptorial?)

En i klassen min vil ikke ta HIB-vaksine fordi hun sier at kjæresten fikk solallergi da han tok den. Om hun tar den eller ikke driter jeg egentlig i, men det jeg lurer på er - kan man få solallergi av vaksiner? For meg høres det lite sannsynlig ut?

Nei :)

Griseinfluensavaksinen var litt sketchy fordi den blei pælma ut i hui og hast, og derav også fucka med andre reseptorer i hjernen (noe som førte til narkolepsi hos enkelte), men solallergi er ikke en sånn greie.

Typisk greie hvor folk som tenker at korrelasjon betyr kausalitet.

http://www.cdc.gov/vaccines/hcp/vis/vis-statements/hib.html#risks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...