Jump to content

Tankard

Members
  • Content Count

    98
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Tankard

  1. Eg lurer litt på om eg burde tenke på RPE når eg trener. Eg trener kun to ganger i uken og ofte trener eg til eg ikkje klarere en eneste repetisjon til. Burde eg ungå å trene til failure, selv om eg har fem hviledager i uken? Lurer egentlig på om det alltid er lurt å holde seg til RPE 8-9 uansett om man er nybegynner eller erfaren, svak eller sterk, ung eller gammel, trener 1 dag eller 7 dag i uken osv osv???
  2. Å klatre i tau og i stige uten å bruke beina. Å holde seg rundt håndleddet med den andre hånden og med tiden flytten den lengre å lengre ned mot skulder.
  3. Dette er en mann som er ca 60 år og han ser vanvittig sterk ut. Dettte skjer hver gang jeg ser han: - Han denger løs på boksebaggen så det drønner innover i lokalene. - Han hopper hoppetau. - Han bicepscurler. - Han tøyer beina med å gjøre en vertikal spagat opp til toppen av ribbeveggen. I dag brøt han rutinen og gjorde noe som jeg synes var helt fantastisk; Han tok en 32kg kettlbel og svingte den opp i lufta, med en hånd. På toppen slapp han den slik at den tok en salto og så grep han den igjen med andre hånden. Og sånn utførte han hele settet. Ubesvært.
  4. Skjønner. Hjertelig takk for svarene!
  5. Hei. Tusen takk for et slikt detaljert svar Kjetil1234! Jeg håpet at du var en av dem som kom til å svare meg. Da skal jeg forsøke meg på øvelsene du har foreslått. Min holdning er forresten prikk lik på figur 12 i artikkelen din. Rygghev og klassisk markløft slutter jeg med enn så lenge. Men hva tenker du om knebøy, vendinger og sumo? De er smertefire bevegelser for meg. Synes du det er lurt å fortsette med de?
  6. I desember klarte jeg å få et hekseskudd i ryggen. Jeg hang under et stupebrett og forsøkte å løfte beina opp av vannet og mellom armene mine. Fikk intens smerte i korsryggen et sted, som gjorde at jeg mistet taket. Smerten gikk raskt over og jeg fortsatte å bade. Det var i denne posisjonen jeg fikk vondt under stupebrettet Kan nevne at dagen før hadde jeg perset både i knebøy og sumo markløft. Senere på dagen stivnet ryggen helt. Jeg klarte ikke å rette ut kroppen. Var fremoverlent (mer mot høyre side). I dagene etterpå gikk jeg på krykker. Dette for å avlaste muskler som forsøkte å holde kroppen oppreist. Uten krykkene fikk jeg totalt syre i ryggstreker. Jeg hadde noen uker treningsfri. Da jeg begynte å trene igjen begynte jeg med lavere vekter og arbeidet meg opp igjen. Og har siden blitt sterkere enn noen gang. 3 måneder har gått. Knebøy kjennes veldig bra. Selv ikke på tunge reps med stygg teknikk. Styrkevending kjennes bra. Sumo kjennes bra. Ingen smerter på noen av øvelsene. (jeg står bredt med beina i knebøy) Så hva er problemet? Rygghev gjøre vondt. Klassisk markløft gjør vondt. Å strekke seg ned for å knyte skoene gjør vondt. Alle bevegelser der jeg strekker meg ned, uten at jeg bøyer knærene særlig, gjør vondt. Det er på høyre side det er vondt. Og jeg tror det er i ryggstrekker. Krysset på bildet viser ca hvor det verker. Jeg ønsker meg en sterk rygg uten plager. Hva kan jeg gjøre for å ordne opp i dette. Mobilitetstrening, tøying, styrketrening? Jeg har dessuten store ryggstrekkere pga dårlig holdning. For 2 år siden hadde jeg også smerter i korsrygg. Da gikk jeg til kiropraktor. Fikk beskjed om at stram hoftebøyer og lite aktiv mage og rumpe skapte dårlig holdning. Den gang ga smertene seg. Det har det ikke gjort denne gang.
  7. Ville bare tipse om en fin nettside for de som nysgjerrige på menneskekroppen. Her kan du uforske kroppens ulike systemer, ta en titt på muskler i 3D eller legge ut på en spennende reise gjennom endetarmen. www.innerbody.com
×
×
  • Create New...