Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2x^1 - (1/2)*x^2

kan det skrives som :)

flytte eksponenten ^1 ned slik at det står 1*2- (2*1/2)*x^1

som er det samme som 2-x^1

deriverte av x^n = n*x^n-1 :) og x^0 = 1 :)

Eventuelt for å derivere 2x (eller alle lineære funksjoner) kan man tenke på den deriverte som stigningstall i et punkt. Siden stigningstallet til en lineær funksjon er konstant må den deriverte derfor være konstant i alle punkt. Stigningstallet til en lineær funksjon er lett å finne når man har et uttrykk for funksjonen; Det er bare tallet foran x!

Dette blir den geometriske fortolkningen av det. Andre liker å tenke på det mer algebraisk (som du har beskrevet over). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forstå det grammatisk vil du ha nytte av seinare, så det er absolutt å anbefale, men du må lære deg reglane. I allefall dei enklaste som å derivere ein konstant ganget med eit polynom. Dei litt tyngre reglane er grunnen til at du har formelsamlingar. Etter å ha jobba med nokre oppgåver, så ser du fort systemet og kan løyse den type oppgåver på eit sekund. Når du etter kvart kjem vidare i studiet, til vanskelegare uttrykk, så vil du ikkje kunne resonnere deg fram grafisk på same måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Det kommer veldig an på hvaslags treningsfrekvens du har på de forskjellige øvelsene.

Kjører du knebøy fem ganger i uka vil du ha langt mindre DOMS enn om du kjører femten-splitt med knebøy to ganger i måneden :)

Altså er det bare å fortsette å trene selv om det verker som f...? Har fått litt motstridende beskjeder om dette. Noen sier det er uhyre viktig å vente til det ikke gjør vondt mer (for å unngå skader), mens andre sier at det blir fortere bedre om jeg bare driter i det og trener likevel. Har ikke fått testet ut så mye selv enda at jeg har nok "data" for sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ha frakta ting (lite flyttelass) i frå vestlandet til nord og vurderar fraktmetodar.

Båt kan kanskje funke, eller trailer.

Spørsmålet mitt er i grunnen: kven kontaktar ein for å høyre med frakt av saker og ting? Kvart enkelt selskap?

(Og er det noken som veit ca pris på å frakt frå Sogn og Fjordane til Troms?)

Har verkeleg null peiling på alt som foregår til sjøss, trailerar er eg meir vanleg her:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha frakta ting (lite flyttelass) i frå vestlandet til nord og vurderar fraktmetodar.

Båt kan kanskje funke, eller trailer.

Spørsmålet mitt er i grunnen: kven kontaktar ein for å høyre med frakt av saker og ting? Kvart enkelt selskap?

(Og er det noken som veit ca pris på å frakt frå Sogn og Fjordane til Troms?)

Har verkeleg null peiling på alt som foregår til sjøss, trailerar er eg meir vanleg her:p

Du kan kontakte Nor Lines for å frakte ting med f.eks. hurtigruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Ok, dette er kanskje et veldig dumt spørsmål, men jeg må bare spørre: hva mener menn (og kvinner) når de spør andre om hvor mye de tar i benkpress? Mener de hvor mye de klarer å løfte én gang? Eller er det snakk om et sett med så og så mange repitisjoner?

Jeg tror de fleste mener hvor mye man greier å løfte én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er kanskje et veldig dumt spørsmål, men jeg må bare spørre: hva mener menn (og kvinner) når de spør andre om hvor mye de tar i benkpress? Mener de hvor mye de klarer å løfte én gang? Eller er det snakk om et sett med så og så mange repitisjoner?

Det er som regel 1 rep max de fleste spør om, altså hvor mye de klarer å løfte én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ha frakta ting (lite flyttelass) i frå vestlandet til nord og vurderar fraktmetodar.

Båt kan kanskje funke, eller trailer.

Spørsmålet mitt er i grunnen: kven kontaktar ein for å høyre med frakt av saker og ting? Kvart enkelt selskap?

(Og er det noken som veit ca pris på å frakt frå Sogn og Fjordane til Troms?)

Har verkeleg null peiling på alt som foregår til sjøss, trailerar er eg meir vanleg her:p

Mittanbud.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte å kjøpe denne etter mye undersøkelse, men endte opp med espresso-maskin istedenfor. Har ikke nok plass til begge, dessverre.

Ooooh, takker! Ikke dårlig med espresso-maskin da! Jeg må nok bevare iskrem maskinen jeg bestemmer meg for å kjøpe på rommet mitt. Får litt klager på at jeg liker alt mulig som har med matlaging å gjøre og vil kjøpe alt av utstyr. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooh, takker! Ikke dårlig med espresso-maskin da! Jeg må nok bevare iskrem maskinen jeg bestemmer meg for å kjøpe på rommet mitt. Får litt klager på at jeg liker alt mulig som har med matlaging å gjøre og vil kjøpe alt av utstyr. :whistle:

Nei, det var vel verdt det! :D Haha, jeg måtte gå ut av komplett for jeg begynte å se på sous vide-utstyr. Farlig. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...