Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Turte ikke å si noe imot for hun har personlig trener som sier det hun gjør er riktig, men man skal jo ikke bli skadet av trening?

Jeg har som Ina Winther sier, lært at under vending og støt skal stanga gå langs kroppen slik at den går i en rett linje fra bakken og opp. Tror også man skal ha utslag fra hofta, men stanga skal fortsatt gå rett opp. Jeg får det enda ikke til, men klarer å se at de som er flinke gjøre det.

Vell, jeg har fått ganske "fine" blåmerker her og der av trening uten at jeg har gjort noe galt ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, kan hende jeg er så vidt i kontakt med hofta under løftet, har bare ikke tenkt over det. Stanga er hele tiden så nærme kroppen som mulig, bare nysgjerrig på hvor mye stanga skal være i kontakt med hofta :) Men ser på videoer og hører fra dere at begge deler funker greit. Tar jo i med beina og ikke armene under begge løftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok, kan hende jeg er så vidt i kontakt med hofta under løftet, har bare ikke tenkt over det. Stanga er hele tiden så nærme kroppen som mulig, bare nysgjerrig på hvor mye stanga skal være i kontakt med hofta :) Men ser på videoer og hører fra dere at begge deler funker greit. Tar jo i med beina og ikke armene under begge løftene.

olympic-weightlifting-the-snatch11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa

Det eg feil å "slå" stanga med/mot hoftene. Når du gjer det dytter du stanga vekk frå kroppen, og det blir tyngre. Ein liten "touch" derimot er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olympic-weightlifting-the-snatch11.jpg

Ikke nødvendigvis helt representativ teknikk for eliteløftere.

When in doubt, look at the Russians:

albegov255poster-3x2.jpg

Utifra hva jeg kan forstå av det som er skrevet av LadyRainicorn gjør dere begge feil. Stangen skal være nær lårene, man skal touche i hoftaish (noe lavere enn i rykk), men man skal ikke slå stanga utover. Kraften skal rettes mest mulig oppover. Noe annet er ikke optimalt. Det er selvfølgelig helt umulig å ikke slå stanga noe utover, men man ønsker ikke å gjøre det "for mye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis helt representativ teknikk for eliteløftere.

When in doubt, look at the Russians:

8. plass i OL er vel per definisjon elitenivå?

Men joda. Kanskje ikke helt optimalt, men følte den "svarte" på spørsmålet om hvorvidt man denger låra inn i stanga eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt nybegynner, men har nå bestemt meg for å stramme opp litt og få litt muskler, så har litt spm..

Er 175, ca 59 kilo. Trenger tips til kosthold og trening generelt. den siste mnd har jeg trent styrke og kondisjon 4-5 ganger i uka (ca. 45 min hver gang)

Vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på, det er så mye. Helt grønn på dette området, så alle mulige tips tas imot med stor takk :D Det her ble utrolig rart formulert og litt koas, men håper jeg får noen tips og anbefalinger til hvordan jeg kan fortsette/skal starte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. plass i OL er vel per definisjon elitenivå?

Men joda. Kanskje ikke helt optimalt, men følte den "svarte" på spørsmålet om hvorvidt man denger låra inn i stanga eller ikke.

Uten tvil. Men det betyr ikke at teknikken er representativ for hvordan de andre i puljen løfter. Mang et eksempel på ekstremt sterke bjørner fra Russland i 110+ (da det var en klasse) som løftet på pur styrke og lite teknikk.

Grunnen til at jeg bemerker det er grunnet avstanden mellom lårene i bilde 4 og 5. Har man avstand der er man dømt til å måtte hente det inn for å generere nok kraft og vil derfor "denge" stanga mer ut enn nødvendig. Nå kan dette selvfølgelig være en individuell tilpasning, men det er ikke noe man anbefaler at utøvere som er nye til øvelsen skal tenke noe særlig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="wingeer, post: 997286, member: 6819"

Utifra hva jeg kan forstå av det som er skrevet av LadyRainicorn gjør dere begge feil. Stangen skal være nær lårene, man skal touche i hoftaish (noe lavere enn i rykk), men man skal ikke slå stanga utover. Kraften skal rettes mest mulig oppover. Noe annet er ikke optimalt. Det er selvfølgelig helt umulig å ikke slå stanga noe utover, men man ønsker ikke å gjøre det "for mye".

Ok :) blir helt tullete av å forklare teknikken min, så jeg får filme meg selv neste økt og se hva jeg gjør og evt. Rette opp feil. Takk for hjelpen iallefall :D

Edit. Skal aldri være på fb på mobil igjen... Funker ikke å skrive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt nybegynner, men har nå bestemt meg for å stramme opp litt og få litt muskler, så har litt spm..

Er 175, ca 59 kilo. Trenger tips til kosthold og trening generelt. den siste mnd har jeg trent styrke og kondisjon 4-5 ganger i uka (ca. 45 min hver gang)

Vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på, det er så mye. Helt grønn på dette området, så alle mulige tips tas imot med stor takk :D Det her ble utrolig rart formulert og litt koas, men håper jeg får noen tips og anbefalinger til hvordan jeg kan fortsette/skal starte

1. Begynn med å lese artikler og tråder på forumet her, veldig mange med samme spørsmål.

2. Dropp kondisjonstreningen, eller i alle fall minimer

3. Spis nok mat, og få i deg næringsrik mat gjerne med en del proteiner

4. Tren styrketrening - fast program, evnt hjelp med riktig teknikk, øk i vekter regelmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...