Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

En kollega spurte meg om jeg visste om det var tilfellet at det var mindre fett i pisket krem enn i fløte. Altså, du tar en putt med fløte, heller den i en bolle, pisker....vips så er det mindre fett i den. Jeg sa nei, at den endrer ikke næringsinnhold når den blir vispet. .....Jeg har rett? (håper jeg:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kollega spurte meg om jeg visste om det var tilfellet at det var mindre fett i pisket krem enn i fløte. Altså, du tar en putt med fløte, heller den i en bolle, pisker....vips så er det mindre fett i den. Jeg sa nei, at den endrer ikke næringsinnhold når den blir vispet. .....Jeg har rett? (håper jeg:p)

Jeg tviler sterkt på at fettet på et eller annet magisk vis skulle forsvinne ja :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega spurte meg om jeg visste om det var tilfellet at det var mindre fett i pisket krem enn i fløte. Altså, du tar en putt med fløte, heller den i en bolle, pisker....vips så er det mindre fett i den. Jeg sa nei, at den endrer ikke næringsinnhold når den blir vispet. .....Jeg har rett? (håper jeg:p)

du har nok helt rett i det. Man pisker jo bare luft inn. Næringsinnholdet vil være det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fører jeg dette fløte-spørsmålet videre: hva er forskjellen mellom matfløte og kremfløte siden man ikke kan piske krem av matfløte?

Fettinnholdet. Kremfløte inneholder rundt 35-40 prosent fett, litt avhengig av produsent. Matfløte ligger rundt 15 prosent (mener jeg å huske)

Huskeregel: Kremfløte er nam og kan brukes til alt. Kaffe- og matfløte kan gå i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettinnholdet. Kremfløte inneholder rundt 35-40 prosent fett, litt avhengig av produsent. Matfløte ligger rundt 15 prosent (mener jeg å huske)

Huskeregel: Kremfløte er nam og kan brukes til alt. Kaffe- og matfløte kan gå i dass.

Vil det skje noen endringer i fettets struktur når man pisker krem?

Kremfløte i kaffe (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet, nei. Det man gjør når man pisker krem, er at man pisker inn luft. Akkurat som med eggehvitter til marengs, eggedosis.

Hva skjer i bollen når du pisker krem? - Matkurs No AS

"Men hvorfor kan man ikke piske 20 % fløte til krem? Det er fordi melk og 20% er homogenisert. Ørsmå fettdråper med mer robust membran rundt dråpene. Membranen tåler mer juling og beskytter fettmolekylene med vannskrekk. I teorien er det mulig å piske 20 % fløte til krem, men i praksis er det håpløst."

"Snart vi flere og flere fettmolekyler finne seg litt luft og det dannes et nettverk av fett rundt luftboblene. Nå her fettet luft på ene siden og andre fettmolekyler ved siden av seg og bare en side vender mot det fæle vannet. Når kremen er stiv har man et ”reisverk” som består av uendelig antall luftbobler, kapslet inn i et skall av fett. Vannmolekylene ligger løst mellom luftboblene."

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra hvis du finner ut noe. :grumpy:

Hva med trening?

I en akuttfase av en senebetennelse så er det alltid ro og hvile som gjelder. Om man tar de nødvendige forhåndsregler og beskytter skadestedet tilstrekkelig så er det stor sannsynlighet for at man blir helt frisk igjen etter 2 uker uten behandling verken fra lege eller fysioterapeut. Da skal man verken trene eller benytte kroppsdelen som er skadet uvettig på jobb eller på fritid.

Hvis plagene ikke går over etter et par uker og smertene vedvarer så er det stor sjans for at man trenger ytterligere stimulering for å bli bra. Hos fysioterapeut vil du etterhvert bli bedt om å begynne med et eksentrisk treningsopplegg. Dette er en treningsform hvor man kun benytter bremsefasen i treningen. Fysioterapeuten din vil kunne veilede deg i dette. Dette er den mest effektive og veldokumenterte behandlingsformen ved kroniske senebetennelser, i kombinasjon med laser, rESWT(trykkbølger) og dry needling,

Fra http://www.apexklinikken.no/senebetennelse.php

Ser ut til at man først må vente og se om det går over av seg selv.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega spurte meg om jeg visste om det var tilfellet at det var mindre fett i pisket krem enn i fløte. Altså, du tar en putt med fløte, heller den i en bolle, pisker....vips så er det mindre fett i den. Jeg sa nei, at den endrer ikke næringsinnhold når den blir vispet. .....Jeg har rett? (håper jeg:p)

Kanskje hun tenkte at det er mindre fett i f. eks. 1 dl pisket krem i forhold til 1 dl fløte... for det stemmer jo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva annet kan man gjøre enn å holde armen i ro og spise ibux+paracet når man har senebetennelse?

Finnes egne treningsprogram for det... Skal se om jeg finner det jeg har. Tror det var lette vekter og mange rep. Finnes også mange forskjellige behandlinger, sprøyter, voltaren etc (vil egentlig ikke anbefale med mindre det er helt grusomt pga du føler deg bedre når du får det også gjør du mye også blir det verre etterpå). Ellers har det hjulpet meg masse å trene (trener helt vanlig der egentlig). :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil stille et spm ^^ (som det sikkert er 1000 tråder av fra før)

Jeg vil bli drit sterk, men jeg har en fett%på ca 28% og vil gjerne ned 20% + (selv om det egentlig ikke er så viktig fordi jeg egentlig har det ganske bra med kroppen min, så kommer jeg stadig tilbake på tanken om å redusere fett)

Lurer på hvordan det er best å gå fram,

- bruke laaaang tid på å nå det målet med +/-200kcal i underskudd(beholde/øke muskelmasse)

-Eller burde man slanke seg først og komme til en fett% man trives med(blir såklart på bekostning av litt muskelmasse kan jeg se for meg) - og så begynne å bygge?

- eller kjøre på en bulk/leangain for å få opp styrke over noen mnd og så begynne å "slanke seg" etterpå?

...føler at den punkt nr 1 er den beste? kanskje sunneste, men også mest tidkrevende og vanskeligst å gjennomføre(psykisk), eller alt vil sikkert ta like lang tid, men på de andre så har man et delmål typ "der er jeg sterk "nok" nå skal det slankes bort fett sakte men sikkert" eller "der er jeg tynn nok, nå kan jeg begynne med mål nr 2 å bli drit sterk"

Noen som har noe meninger av hva som er best fremgangsmåte? egne erfaringer? hva som er mest gjennomførbart?

Punkt 1 er kanskje vanskeligst å gjennomføre psykisk sett. Men når du da når målet ditt vil jeg tro at det er denne framgangsmåten som gjør at du er best utrustet psykisk til å klare å opprettholde det du har jobbet for :) Å endre vaner, tankeganger, "behov", osv tar tid ;) Nå er det jo mange som bulker og deffer før for eksempel sommeren, men om det er en fin helårskropp du vil ha, så er det nok lurt å tilegne deg en livsstil som du kan leve med i flere år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne med kreatin for å teste effekten, og i den forbindelse: Korleis få det i seg??:confused: Strø det på maten? Blande det i drikka? Pulveret rett i munnen? Er virkeleg heilt lost her:blush:

Prøvde å løyse det opp i vatn, det gikk ikkje serleg bra og var litt som å drikke vatn med sand i...:yuck:

Regner med at det er i pulverform du har kreatinet. Dette løser du opp i vann, hadde samme problemet som deg bare med proteinpulver og prøvde alle mulighe metoder. Det jeg anbefaler er å anskeffe deg en shaker, denne har ett "gitter" som denger pulveret ned i flytende form. Var en stund jeg kjørte på med ett glass og gaffel til å få løst opp, men dette var tungvidt iforhold til shaker. Blender burde vell også fungere...

Kan også anbefale å prøve blande det med melk, litt usikker på hvordan det er med kreatin, men proteinpulver gir det en god smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...