Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Gjest QueenWinther

Dumt og dumt spørsmål...Spør likavell jeg.

Alltid vært veldig allergisk mot katt.

I går, rundt middagstider tok jeg meg en cetrizin (reseptfri allergimedisin mot øye og nese). På kvelden var jeg hos ei venninne som hadde katt..som lå på fanget..og røyta noe JÆVLIG. Reagerte ikke ett fnugg!

Ikke en gang 12t senere etter tab i magen..

Alltid så har jeg hatt sånn forkjølelsnesa og øyne i allefall..med tab.

Kan man vokse fra allergi?

Merker pollen i år da men.

Det er helt normalt å vokse av seg allergier - jeg har mistet pollenallergi(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dumt og dumt spørsmål...Spør likavell jeg.

Alltid vært veldig allergisk mot katt.

I går, rundt middagstider tok jeg meg en cetrizin (reseptfri allergimedisin mot øye og nese). På kvelden var jeg hos ei venninne som hadde katt..som lå på fanget..og røyta noe JÆVLIG. Reagerte ikke ett fnugg!

Ikke en gang 12t senere etter tab i magen..

Alltid så har jeg hatt sånn forkjølelsnesa og øyne i allefall..med tab.

Kan man vokse fra allergi?

Merker pollen i år da men.

Man kan vokse fra seg stort sett alle allergier.

Jeg hadde en ekstreeem husstøvmiddallergi da jeg var 10 år, gikk med det i nesten 10 år med konstant tett og rennende neste, var kronisk plaget av det.

Rett før jeg fyllte 20 år forsvant det så å si over natten!

Så ja, allergier kan man vokse av seg, og man kan også tolerere det mere om man utsetter seg mye for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Skulle ønske jeg kunne miste allergien min mot nøtter - men har hørt at det er mindre normalt å miste matallergier? slipper hvertfall pollen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan "vokse på seg" og "vokse av seg" både allergier og intoleranser. Selv ble jeg allergisk mot alt av dyr i en alder av 15, rett etter vi sluttet å ha husdyr selv. Dette pga når jeg var blitt utsatt for allergenet hver dag siden jeg ble født reagerte ikke kroppen, men så snart jeg ikke fikk min daglige dose lengre så ble jeg kjempeallergisk.

Jeg fikk også proteinintoleranse mot det meste av mat i en alder av 20 :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan "vokse på seg" og "vokse av seg" både allergier og intoleranser. Selv ble jeg allergisk mot alt av dyr i en alder av 15, rett etter vi sluttet å ha husdyr selv. Dette pga når jeg var blitt utsatt for allergenet hver dag siden jeg ble født reagerte ikke kroppen, men så snart jeg ikke fikk min daglige dose lengre så ble jeg kjempeallergisk.

Jeg fikk også proteinintoleranse mot det meste av mat i en alder av 20 :p

Oida, proteinintoleranse(n) ? Det må jo være uheldig med tanke på trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det her er sagt...

Det er sant at man kan kvitt seg med allergier ved å eksponere seg for allergenet. Men det er som regel noe som bør gjøres i kontrollerte former, der man gradvis øker dosen. (helt latterlig små doser til å begynne med)

Ved å bare tilfeldig eksponere seg så blir det, vel... for å parafrasere en lege jeg kjenner; "av skade blir man svak".

Mange opplever bare at de får sterkere og sterkere allergiske reaksjoner dersom man driver "sjokkeksponering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger sår ekstra næring (kcal, vitaminer, mineraler?)

Jeg har egentlig to teorier om sårheling og klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg tror!

1. Man trenger mer energi for å bygge seg opp igjen fordi man er i manko, og kroppen trenger mer energi på å bygge seg opp enn å vedlikeholde.

2. Man trenger ikke spise mer enn vanlig, fordi kroppens celler blir uansett byttet ut, prosessen vil IKKE skje raskere med mer mat. Kroppen bytter jo ut cellene hele tiden, innenfra.

Ved mangelfull ernæring vil sårtilhelingen gå saktere. Dette ser en ofte f.eks. hos eldre på sykehjem. Når det gjelder kosthold så er proteiner og vitamin C viktig for å sikre god sårtilheling.

Det er selvfølgelig mange andre faktorer som også spiller inn, som f.eks. blodsirkulasjon. Også kommer det jo an på hvor stort omfanget er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel vitenskapskomiteen for mattrygghet som hevdet det om feit fisk mer enn to ganger i uka...

Og selv om jeg ikke husker helt bra her, så er vel det i all hovedsak oppdrettsfisk og fisk fra Østersjøen.

Den grisejævlige torsken kan man spise til det renner tran ut av øra.

Og joda. De har et poeng. Men hey, alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel vitenskapskomiteen for mattrygghet som hevdet det om feit fisk mer enn to ganger i uka...

Og selv om jeg ikke husker helt bra her, så er vel det i all hovedsak oppdrettsfisk og fisk fra Østersjøen.

Den grisejævlige torsken kan man spise til det renner tran ut av øra.

Og joda. De har et poeng. Men hey, alt med måte.

Så det betyr at selv om jeg spiser fisk 3 ganger i uka så er jeg ikke fucked? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...