Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Greit, drister meg til å spørre noen dumme spørsmål ;)

1) Jeg trener styrke mandag, onsdag og fredag. Kan jeg trene både markløft, benkpress og knebøy alle disse dagene, eller bør jeg trene feks markløft på mandag, benk på onsdag og knebøy på fredagen for å få best mulig utbytte? Tenker da både på tyngdeprogresjon og restitusjon.

2) Finnes det noen øvelser som er et absolutt must i et program utenom de tre store? Hvilke og hvorfor? (ja, jeg er klar over at det ligger noen fine nybegynner program ute på webben, men syns disse spriker på hva som er viktig)

Tusentakkpåforhånd :D

Heisann :) jeg ville ikke trent alle de øvelsene på alle 3 dagene, ville startet med Knebøy på Mandagen og det som hører med, og så ville jeg hatt Benkpress onsdagen, så over til Knebøy Fredagen! da får bena dine og setemuskulaturen hvilt seg så den blir klar igjen til neste gang :) Og svaret på NR 2. det er vel noe du må finne utav selv, men Alle baseøvelser er veldig viktig, F.eks på skuldrene starter jeg alltid med Militærpress siden det er baseøvelsen innenfor skuldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann :) jeg ville ikke trent alle de øvelsene på alle 3 dagene, ville startet med Knebøy på Mandagen og det som hører med, og så ville jeg hatt Benkpress onsdagen, så over til Knebøy Fredagen! da får bena dine og setemuskulaturen hvilt seg så den blir klar igjen til neste gang :) Og svaret på NR 2. det er vel noe du må finne utav selv, men Alle baseøvelser er veldig viktig, F.eks på skuldrene starter jeg alltid med Militærpress siden det er baseøvelsen innenfor skuldre!

En er jo som regel restituert etter 2 dager, så hvorfor en da kun skal ha benkpress én gang i uka skjønner jeg ikke helt.

Knebøy kan fint kjøres med varierende belastning alle tre treningsdagene.

Markløft kan også kjøres med varierende belastning alle tre treningsdagene, men den tærer litt mer på sentralnervesystemet, så en bør vel utøve litt forsiktighet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er jo som regel restituert etter 2 dager, så hvorfor en da kun skal ha benkpress én gang i uka skjønner jeg ikke helt.

Knebøy kan fint kjøres med varierende belastning alle tre treningsdagene.

Markløft kan også kjøres med varierende belastning alle tre treningsdagene, men den tærer litt mer på sentralnervesystemet, så en bør vel utøve litt forsiktighet der.

Nei. Sentralnervesystemet har ingenting med viljestyrte muskelmuskelkontraksjoner å gjøre det. Det er det somatiske nervesystemet som er komponent i det periferie nervesystemet som har med det å gjøre, det er her koordinering mellom kroppens bevegelser og ekstern stimuli skjer. Sentralnervesystem har ingenting med trening å gjøre. Sentralnervesystemet er en fellesbetegnelse for hjerne og ryggmarg.

Hvor viktig er det med en deloads uke? Hvorfor er det viktig? Hva gjør det? Hvor ofte skal man gjøre det?

Det er fordi musklene skal få ordentlig hvile og restitusjon for så å jobbe bedre og hardere igjen. Det er poenget. Man kan ha en bil veldig lenge men på ett eller annet tidspunkt har den kjørt for mange mil til at motoren fungerer optimalt.

Jeg har min hver 6. uke. Andre kjører hver 3. uke, noen hver 12.uke. Det kommer an på hva man trenger.Når jeg entrer uke 5 så blir kroppen min gradvis mer sliten hver dag som går.

Mener å ha lest at deload er for sentralnervesystemet, ikke for musklene. Musklene er jo restituert når de er restituert, er ikke som om en liten del av dem fortsatt er slitne etter 2 dager, når resten av muskelen er i tipp-topp form igjen, right? :p

Så deload er viktig for dem som kjører beinhard styrke. Tror deload er et like misbrukt begrep som "overtrening" for oss vanlige treningsentusiaster. :p

Ikke sentralnervesystemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er jo som regel restituert etter 2 dager, så hvorfor en da kun skal ha benkpress én gang i uka skjønner jeg ikke helt.

Knebøy kan fint kjøres med varierende belastning alle tre treningsdagene.

Markløft kan også kjøres med varierende belastning alle tre treningsdagene, men den tærer litt mer på sentralnervesystemet, så en bør vel utøve litt forsiktighet der.

Kommer helt an på hvor godt trent hun er fra før det! er man helt ny i gamet så Tåler ikke Musklene og bli trent 3 dager etterhverandre på rappen uansett hvilken variert belastning man har, Trener ikke øvelser som du vet tar på gangsperren din :) Sentralnervesystemet faktisk! Tren smart, og det gjelder spesielt i begynnelsen når musklene skal begynne og utvikle seg, la de alltid få nok hvile, så trapper du opp etterhvert som veksten kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Sentralnervesystemet har ingenting med viljestyrte muskelmuskelkontraksjoner å gjøre det. Det er det somatiske nervesystemet som er komponent i det periferie nervesystemet som har med det å gjøre, det er her koordinering mellom kroppens bevegelser og ekstern stimuli skjer. Sentralnervesystem har ingenting med trening å gjøre. Sentralnervesystemet er en fellesbetegnelse for hjerne og ryggmarg.

Grei den, har bare gått utifra poster som de under her, men høres ut som du kan sakene dine :)

"Deadlifts Drain Your CNS. Deadlifts starts from a dead stop, there's no bounce like on the Squat, and that makes them harder on your CNS."

Why It's Only 1x5 Deadlifts And Not 5x5 Like on Squats StrongLifts

"And three, it placed overly excessive pressure on my joints and spinal column and put my nervous system into over training in a very short time."

.Bodybuilding.com - The Deadlift: King Of Exercises!

TESTOSTERONE NATION | Deadlifts and CNS - Page 1

Kommer helt an på hvor godt trent hun er fra før det! er man helt ny i gamet så Tåler ikke Musklene og bli trent 3 dager etterhverandre på rappen uansett hvilken variert belastning man har, Trener ikke øvelser som du vet tar på gangsperren din :) Sentralnervesystemet faktisk! Tren smart, og det gjelder spesielt i begynnelsen når musklene skal begynne og utvikle seg, la de alltid få nok hvile, så trapper du opp etterhvert som veksten kommer :)

Hun nevnte vel aldri at hun skulle trene tre dager etter hverandre? Hadde hun sagt hun gjorde det, så hadde jeg jo absolutt vært enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent sammenhengende nå siden nyttår, har hatt en uke der jeg var syk og hadde 2 styrkeøkter bare, så er vel kanskje det som har utgjort min deload :p Ellers så har jeg ikke merket noe til det. Trener 5 dager i uka, PHAT.

Mandag, tirsdag, torsdag, fredag, lørdag.

Hvis det var meg dere snakket om :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Sentralnervesystemet har ingenting med viljestyrte muskelmuskelkontraksjoner å gjøre det. Det er det somatiske nervesystemet som er komponent i det periferie nervesystemet som har med det å gjøre, det er her koordinering mellom kroppens bevegelser og ekstern stimuli skjer.

Koordineringen skjer vel gjerne i primær motorisk hjernebark og primær sensorisk hjernebark? Det er den primær motorisk som er med å kontrollerer de frivillige muskelbevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei den, har bare gått utifra poster som de under her, men høres ut som du kan sakene dine :)

"Deadlifts Drain Your CNS. Deadlifts starts from a dead stop, there's no bounce like on the Squat, and that makes them harder on your CNS."

Why It's Only 1x5 Deadlifts And Not 5x5 Like on Squats StrongLifts

"And three, it placed overly excessive pressure on my joints and spinal column and put my nervous system into over training in a very short time."

.Bodybuilding.com - The Deadlift: King Of Exercises!

TESTOSTERONE NATION | Deadlifts and CNS - Page 1

Koordineringen skjer vel gjerne i primær motorisk hjernebark og primær sensorisk hjernebark? Det er den primær motorisk som er med å kontrollerer de frivillige muskelbevegelsene.

Asle !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei den, har bare gått utifra poster som de under her, men høres ut som du kan sakene dine :)

"Deadlifts Drain Your CNS. Deadlifts starts from a dead stop, there's no bounce like on the Squat, and that makes them harder on your CNS."

Why It's Only 1x5 Deadlifts And Not 5x5 Like on Squats StrongLifts

"And three, it placed overly excessive pressure on my joints and spinal column and put my nervous system into over training in a very short time."

.Bodybuilding.com - The Deadlift: King Of Exercises!

TESTOSTERONE NATION | Deadlifts and CNS - Page 1

Hun nevnte vel aldri at hun skulle trene tre dager etter hverandre? Hadde hun sagt hun gjorde det, så hadde jeg jo absolutt vært enig.

Det gjorde hun ikke, hun nevnte styrke Mandag, styrke onsdag og styrke Fredag.. jeg bare sier, jeg ville begynt forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde hun ikke, hun nevnte styrke Mandag, styrke onsdag og styrke Fredag.. jeg bare sier, jeg ville begynt forsiktig :)

Jada, greit å begynne forsiktig.

Hvorfor du svarer på et spørsmål fra januar 2012, på side 1/132 i denne tråden er en litt annen ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grei den, har bare gått utifra poster som de under her, men høres ut som du kan sakene dine :)

"Deadlifts Drain Your CNS. Deadlifts starts from a dead stop, there's no bounce like on the Squat, and that makes them harder on your CNS."

Why It's Only 1x5 Deadlifts And Not 5x5 Like on Squats StrongLifts

"And three, it placed overly excessive pressure on my joints and spinal column and put my nervous system into over training in a very short time."

.Bodybuilding.com - The Deadlift: King Of Exercises!

Koordineringen skjer vel gjerne i primær motorisk hjernebark og primær sensorisk hjernebark? Det er den primær motorisk som er med å kontrollerer de frivillige muskelbevegelsene.

Bodybuilding.com - How To Combat CNS Overtraining

Ser ut som om denne artikkelen mener at overtrening har negative effekter på sentralnervesystemet som en sekundær effekt av at musklene svikter. Altså at man blir skuffet eller frustrert eller stresset e.l. Dette er den eneste logiske sammenhengen jeg kan se mellom sentralnervesystemet og overtrening ihvertfall.

Det med at deadlifts er verre på CNS enn squats kan da umulig være riktig. Med mindre selvfølgelig man foretrekker en av dem.

Ja, CNS kontrollerer bevegelser, men det er ikke "tyngre" for CNS å løfte tungt enn lett. På samme måte som at det ikke er tyngre for deg å kjøre i 80km/t enn 60 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fordeler med å være "overvektig"/bulket når man trener styrke?

Hører stadig fra noen bros at man trenger en del fett på kroppen for å effektivt bygge muskler. Jeg har alltid trodd det holdt å spise det kroppen krever per dag for å bygge, tar jeg feil?

Så noe helt annet. Jeg ser i mange av loggbøkene her inne at folk kjører 9-10 øvelser med opptil 4-6 sett. Hvor lang tid trener dere da? Tenker på pauser mellom settene osv. Står ingenting om at det kjøres supersett, så jeg antar at man pauser i noen minutter mellom settene. Selv praktiserer jeg 2 min pauser konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bygge må du jo ligge i et overskudd av noe slag. Hvordan du ser ut når du trener styrke har lite å si, selv vil jeg ikke si at jeg verken er 'overvektig' eller bulket, selv om jeg har ligget i endel overskudd de siste mnd. Du MÅ ikke ha fett på kroppen for å bygge muskler.

Selv trener jeg veldig intensivt, vet ikke helt hvorfor, men det er naturlig for meg å ikke ha 2 min pause mellom hvert sett. Kommer an på om du trener styrke eller muskelvekst, med tanke på sett og repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodybuilding.com - How To Combat CNS Overtraining

Ser ut som om denne artikkelen mener at overtrening har negative effekter på sentralnervesystemet som en sekundær effekt av at musklene svikter. Altså at man blir skuffet eller frustrert eller stresset e.l. Dette er den eneste logiske sammenhengen jeg kan se mellom sentralnervesystemet og overtrening ihvertfall.

Det med at deadlifts er verre på CNS enn squats kan da umulig være riktig. Med mindre selvfølgelig man foretrekker en av dem.

Ja, CNS kontrollerer bevegelser, men det er ikke "tyngre" for CNS å løfte tungt enn lett. På samme måte som at det ikke er tyngre for deg å kjøre i 80km/t enn 60 km/t.

Sladrer til Asle. Dette var mye bro-science om på google. Man må ha Asle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladrer til Asle. Dette var mye bro-science om på google. Man må ha Asle.

Motor Cortex: Controls the 600 or more muscles involved in voluntary body movements. Står i Psychologo; the science of mind and behavior, Kapittel 4 side 121. Delen av boka som handler om hjernen. Not broscience.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Cortex: Controls the 600 or more muscles involved in voluntary body movements. Står i Psychologo; the science of mind and behavior, Kapittel 4 side 121. Delen av boka som handler om hjernen. Not broscience.

Jamen det at den kontrollerer det betyr ikke at den trenger hvile etter å ha kontrollert et tungt løft. Hjernen blir ikke utmattet av å sende signaler til musklene om å løfte tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...