Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Har bakt skoleboller, eneste problemet er at jeg skjønte for sent at jeg skulle ha den gule guffa i midten med i stekinga i ovnen? Er løpet kjørt, eller kan jeg fortsatt gjøre det på en annen måte selv om bollene er stekt??

Er det "ferdiggugge"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja sånn vaniljegreie fra sånn pose :p haha. laga de med noe annet istedet så får vi se om det blir spist :p

Er ikke så farlig med ferdigkremen;) men jeg har erfart at kremen sitter bedre:p og får litt sånnderre snerk når det blir stekt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et kjapt tips i forbifarten - bryn kyllingen i panna på høy varme først. Dette fører til at du lukker porene i kjøttet slik at den holder på vesken og blir mye mer saftig. Deretter trenger du bare et lite kvarter i ovnen på 180ish grader.

gammelt innlegg; men jeg må bare. bruning av utsiden av kjøtt har ingenting overhodet å si for "lukking av porene". Det har derimot masse med utvikling av smak å gjøre, og korter ned steketiden pga mer effektiv varmeoverførsel fra panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammelt innlegg; men jeg må bare. bruning av utsiden av kjøtt har ingenting overhodet å si for "lukking av porene". Det har derimot masse med utvikling av smak å gjøre, og korter ned steketiden pga mer effektiv varmeoverførsel fra panna.

Mens du er i gang med dette matstyret, hvor mange dager i forveien kan jeg lage ferdig kyllingfilet og finnes det en måte å lage den på som gjør at den ikke er tørr som ved når den er blitt kald og varmes opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammelt innlegg; men jeg må bare. bruning av utsiden av kjøtt har ingenting overhodet å si for "lukking av porene". Det har derimot masse med utvikling av smak å gjøre, og korter ned steketiden pga mer effektiv varmeoverførsel fra panna.

Hm .. det jeg har hørt av samtlige kokker og har alltid trodd det selv, men etter en googlerunde ser det ut til at du har rett. Men erfaringsmessig virker det som kjøttet holder bedre på vannet, kontra om man legger en dvask filet rett i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du er i gang med dette matstyret, hvor mange dager i forveien kan jeg lage ferdig kyllingfilet og finnes det en måte å lage den på som gjør at den ikke er tørr som ved når den er blitt kald og varmes opp?

Hmm.. du kan f.eks brune den i stekepanna, kjøle den ned,og enten vakumpakke den eller pakke den tight i clingfilm før oppbevaring på kjøl/i kjøleskap,da burde den holde i 3-4-5 dager,alt ettersom. Om du ikke vil at kyllingfileten skal bli tørr, kan du enten ta en Rema, og legge kyllingfileten i en saltlake med litt sukker og masse digge urter oppi en stund, som vil gi deg en mer juicy kylling, eller så kan du ta frem steketermometeret og ikke steke den stakkars kyllingen så forferdelig hardt, men heller til en litt mer moderat kjernetemperatur. Selv liker jeg en kjernetemperatur på rundt 60 grader celcius, og om jeg må varme den opp gjelder det også å ikke typ, slenge den i 250*c grader varm ovn i en halvtime,men (her kan du også bruke kjernetermometer), varme den opp på typ 100-150 grader til kjernetempen er der du vil ha den. Her lønner det seg å ta seg god tid.

Hm .. det jeg har hørt av samtlige kokker og har alltid trodd det selv, men etter en googlerunde ser det ut til at du har rett. Men erfaringsmessig virker det som kjøttet holder bedre på vannet, kontra om man legger en dvask filet rett i ovnen?

Hva kan man si, er ikke bare innenfor treningsmiljøet at man har "vedtatte" sannheter som bare nekter å dø, ta f.eks "muscle confusion", "trene seg til lange og slanke muskler", og så videre, kokkefaget har en fin mengde med broscience det og, myten om "porelukking" er vel kanskje en av de aller største(=

Hmm.., selv kan jeg ikke si jeg har de samme erfaringene, men det er nå mange variabler som påvirker matmessige resultater,både mtp steketemperatur, kvaliteten på råvarene, hvordan man behandler det man har, og diverse, så med mindre man skrider nøysomt og vitenskapelig til verks, er det mange muligheter for å pådra seg feil erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men hey; da passer det jo inn her.

Det jeg lurer på er relatert til spiseforstyrrelser og kommer av at jeg rett og slett ikke har noe kunnskap om emnet, jeg mener ikke å støte noen på noen måte, og hvis moderatorene finner spørsmålet upassende så er det bare å slette det, jeg spør bare av ren nysgjerrighet. :)

Here goes: Kan tjukke folk ha anoreksi? Jeg mener, hva gjør at man får diagnosen anoreksi, er det når man ikke spiser eller er det når man blir farlig tynn fordi man ikke spiser? Finnes det evt mange tjukke folk som har det og får de hjelp på lik linje med de som er sykelig tynne? Jeg vil tro det er vanskeligere å fange opp de som har et forstyrret forhold (ikke spiser) til mat når man er overvektig enn når man er undervektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men hey; da passer det jo inn her.

Det jeg lurer på er relatert til spiseforstyrrelser og kommer av at jeg rett og slett ikke har noe kunnskap om emnet, jeg mener ikke å støte noen på noen måte, og hvis moderatorene finner spørsmålet upassende så er det bare å slette det, jeg spør bare av ren nysgjerrighet. :)

Here goes: Kan tjukke folk ha anoreksi? Jeg mener, hva gjør at man får diagnosen anoreksi, er det når man ikke spiser eller er det når man blir farlig tynn fordi man ikke spiser? Finnes det evt mange tjukke folk som har det og får de hjelp på lik linje med de som er sykelig tynne? Jeg vil tro det er vanskeligere å fange opp de som har et forstyrret forhold (ikke spiser) til mat når man er overvektig enn når man er undervektig?

For å få den kliniske diagnosen anoreksi må man oppfylle visse krav, hvorav ett av dem er at man må ha en BMI på under 17.5 (dette skal endres til 18.5 snart). Altså kan per definisjon en "tjukk" person ikke få stilt diagnosen anoreksi. Men det finnes en annen kategori som heter "Eating disorder not otherwise specified" (EDNOS) - og den innebærer anstrengt forhold til mat og følelser rundt det, men har ingen krav om vekt eller matvaner. Majoriteten av folk som blir diagnostisert med spiseforstyrrelser får diagnosen EDNOS. Her faller også for eksempel overspising og ortoreksi inn.Bulimi er en separat diagnose som ikke krever at man har noen spesiell vekt - uansett om man er over-, under- eller normalvektig kan man få diagnosen bulimi.

Så svaret er at mennesker av all vekt kan ha en spiseforstyrrelse, og de kan ha samme symptomer som anoreksia. Men med mindre man oppfyller vektkravet får man ikke stilt diagnosen offisielt. Det er også mange som oppfyller vektkravet til anoreksia, men allikevel får diagnosen EDNOS fordi de ikke har mistet mensen.

Og ja, det er nok vanskeligere å fange opp de som er normalvektige eller overvektige. Samtidig kan de slite like mye eller mer enn de som har anoreksi. Når det kommer til behandling er det allikevel forskjeller. Har man anoreksi er man sykelig tynn, og første mål er å få personen opp i vekt for å unngå at de dør. Da blir man gjerne innlagt. Om man ikke har store fysiske problemer (dehydrering, elektrolyttubalanser, sykelig lav vekt osv) så blir man sjelden innlagt på instutisjon. Grunnen til det er delvis økonomisk og delvis at det er bedre å holde personen ute i det virkelige liv slik at de kan gjøre endringer som de kan leve med, og ikke "havner utpå" igjen med en gang de blir skrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et stk dumt spørsmål: Hvorfor sliter jeg med nakken når jeg kjører markløft? o_O

Hvilken posisjon har du på nakken når du løfter? Eller litt lettere; hvor har du blikket?

Nakken og hodet skal i utgangspunktet være en naturlig forlengelse av ryggraden, og naturlig posisjonering av blikket blir da omtrent skrått ned fremfor deg.

Selvfølgelig kan problemet være noe helt annet òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få den kliniske diagnosen anoreksi må man oppfylle visse krav, hvorav ett av dem er at man må ha en BMI på under 17.5 (dette skal endres til 18.5 snart). Altså kan per definisjon en "tjukk" person ikke få stilt diagnosen anoreksi. Men det finnes en annen kategori som heter "Eating disorder not otherwise specified" (EDNOS) - og den innebærer anstrengt forhold til mat og følelser rundt det, men har ingen krav om vekt eller matvaner. Majoriteten av folk som blir diagnostisert med spiseforstyrrelser får diagnosen EDNOS. Her faller også for eksempel overspising og ortoreksi inn.Bulimi er en separat diagnose som ikke krever at man har noen spesiell vekt - uansett om man er over-, under- eller normalvektig kan man få diagnosen bulimi.

Så svaret er at mennesker av all vekt kan ha en spiseforstyrrelse, og de kan ha samme symptomer som anoreksia. Men med mindre man oppfyller vektkravet får man ikke stilt diagnosen offisielt. Det er også mange som oppfyller vektkravet til anoreksia, men allikevel får diagnosen EDNOS fordi de ikke har mistet mensen.

Og ja, det er nok vanskeligere å fange opp de som er normalvektige eller overvektige. Samtidig kan de slite like mye eller mer enn de som har anoreksi. Når det kommer til behandling er det allikevel forskjeller. Har man anoreksi er man sykelig tynn, og første mål er å få personen opp i vekt for å unngå at de dør. Da blir man gjerne innlagt. Om man ikke har store fysiske problemer (dehydrering, elektrolyttubalanser, sykelig lav vekt osv) så blir man sjelden innlagt på instutisjon. Grunnen til det er delvis økonomisk og delvis at det er bedre å holde personen ute i det virkelige liv slik at de kan gjøre endringer som de kan leve med, og ikke "havner utpå" igjen med en gang de blir skrevet ut.

Takk for svar:) Har ikke hørt om EDNOS før, så nå faller noen brikker på plass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en diskusjon i går, og dette kom opp:

Man blir feit av B12, og det er beivst. Liksom. Fleip eller fakta?

Jeg tenkte mitt og tenkte, det er vel som med alt annet, det, hvis du spiser for mye av noe blir du feit, samme hva det er. Sant?

Jeg har ikke opplevd vektøkning etter at jeg begynnte med sprøyter, så personlig tviler jeg, og har heller aldri hørt om det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken posisjon har du på nakken når du løfter? Eller litt lettere; hvor har du blikket?

Nakken og hodet skal i utgangspunktet være en naturlig forlengelse av ryggraden, og naturlig posisjonering av blikket blir da omtrent skrått ned fremfor deg.

Selvfølgelig kan problemet være noe helt annet òg.

Jeg har lært at man skal ha blikket rett frem, men jeg får vondt i nakken allikevel. Det er faktisk bedre hvis jeg ser ned i bakken, men jeg vil ikke kjøre øvelsen når jeg ikke utfører den riktig. Mulig det er stivhet i nakke/øvre rygg som ødelegger? Interessant å høre om noen andre har opplevd samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...