Gå til innhold

Ta varmt imot nyttårsforsetterne!


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om jeg har trent i over et år, vil jeg fortsatt kalle meg nybegynner - har enda ikke turt steget mot frivektene.

Men har klart å legge på fler øvelser enn det jeg fikk på veiledningstimen, f.eks. chins, nedtrekk og slynge-øvelse. Har så utrolig lyst til å starte med frivekter og baseøvelsene, og har prøvd meg på knebøy og markløft (uten noe særlig suksess :p). Jeg er bare veldig pyse. Er redd for å ha feil teknikk og påta skader. Knebøy og markløft turte jeg kun å prøve da ingen så på (lørdags kveld, 3 stk på senteret). Tror jeg må dra når det er lite folk igjen, for å prøve på nytt, og andre frivektsøvelser. Liker virkelig ikke at folk ser på og dømmer meg:blush:. Her jeg er har jeg heller aldri opplevd å se at noen har spurt om hjelp av noen andre. Og jeg vet heller ikke om det er noen som faktisk kan riktig teknikk her. Grunnet at jeg aldri har sett noen før som har fått hjelp av de som ser mer rutinerte ut, tør jeg ikke spørre selv heller :unsure: Vurderer PT for å vise meg øvelser? ... Jaja, noen tidlige lørdagsmorgener kan kanskje hjelpe meg med riktig teknikk :D Føler meg virkelig klar for steget til frivektene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har trent i over et år, vil jeg fortsatt kalle meg nybegynner - har enda ikke turt steget mot frivektene.

Men har klart å legge på fler øvelser enn det jeg fikk på veiledningstimen, f.eks. chins, nedtrekk og slynge-øvelse. Har så utrolig lyst til å starte med frivekter og baseøvelsene, og har prøvd meg på knebøy og markløft (uten noe særlig suksess :p). Jeg er bare veldig pyse. Er redd for å ha feil teknikk og påta skader. Knebøy og markløft turte jeg kun å prøve da ingen så på (lørdags kveld, 3 stk på senteret). Tror jeg må dra når det er lite folk igjen, for å prøve på nytt, og andre frivektsøvelser. Liker virkelig ikke at folk ser på og dømmer meg:blush:. Her jeg er har jeg heller aldri opplevd å se at noen har spurt om hjelp av noen andre. Og jeg vet heller ikke om det er noen som faktisk kan riktig teknikk her. Grunnet at jeg aldri har sett noen før som har fått hjelp av de som ser mer rutinerte ut, tør jeg ikke spørre selv heller :unsure: Vurderer PT for å vise meg øvelser? ... Jaja, noen tidlige lørdagsmorgener kan kanskje hjelpe meg med riktig teknikk :D Føler meg virkelig klar for steget til frivektene!

Kjenner meg så sykt igjen i usikkerheten.. hehe.

Øv hjemme foran et speil! Finn frem en kost eller noe annet som kan minne om en stang, og så øver du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har trent i over et år, vil jeg fortsatt kalle meg nybegynner - har enda ikke turt steget mot frivektene.

Men har klart å legge på fler øvelser enn det jeg fikk på veiledningstimen, f.eks. chins, nedtrekk og slynge-øvelse. Har så utrolig lyst til å starte med frivekter og baseøvelsene, og har prøvd meg på knebøy og markløft (uten noe særlig suksess :p). Jeg er bare veldig pyse. Er redd for å ha feil teknikk og påta skader. Knebøy og markløft turte jeg kun å prøve da ingen så på (lørdags kveld, 3 stk på senteret). Tror jeg må dra når det er lite folk igjen, for å prøve på nytt, og andre frivektsøvelser. Liker virkelig ikke at folk ser på og dømmer meg:blush:. Her jeg er har jeg heller aldri opplevd å se at noen har spurt om hjelp av noen andre. Og jeg vet heller ikke om det er noen som faktisk kan riktig teknikk her. Grunnet at jeg aldri har sett noen før som har fått hjelp av de som ser mer rutinerte ut, tør jeg ikke spørre selv heller :unsure: Vurderer PT for å vise meg øvelser? ... Jaja, noen tidlige lørdagsmorgener kan kanskje hjelpe meg med riktig teknikk :D Føler meg virkelig klar for steget til frivektene!

Jeg synes Whested hadde et godt tips. Øv med et kosteskaft og få mobiliteten du trenger. Prøv å sett deg ned på hælene, slik et lite barn setter seg ned. Og lei PT! Men pass på at du leier en som faktisk vet hva de snakker om. Vel og bra med 19-åringen som kom ut fra idrettsgymnaset i fjor, men jeg synes ikke de er bra nok...Se litt på Rippetoe sine videoer på nett, og så finner du en PT som trener omtrent slik Rippetoe sier det skal gjøres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har trent i over et år, vil jeg fortsatt kalle meg nybegynner - har enda ikke turt steget mot frivektene.

Men har klart å legge på fler øvelser enn det jeg fikk på veiledningstimen, f.eks. chins, nedtrekk og slynge-øvelse. Har så utrolig lyst til å starte med frivekter og baseøvelsene, og har prøvd meg på knebøy og markløft (uten noe særlig suksess :p). Jeg er bare veldig pyse. Er redd for å ha feil teknikk og påta skader. Knebøy og markløft turte jeg kun å prøve da ingen så på (lørdags kveld, 3 stk på senteret). Tror jeg må dra når det er lite folk igjen, for å prøve på nytt, og andre frivektsøvelser. Liker virkelig ikke at folk ser på og dømmer meg:blush:. Her jeg er har jeg heller aldri opplevd å se at noen har spurt om hjelp av noen andre. Og jeg vet heller ikke om det er noen som faktisk kan riktig teknikk her. Grunnet at jeg aldri har sett noen før som har fått hjelp av de som ser mer rutinerte ut, tør jeg ikke spørre selv heller :unsure: Vurderer PT for å vise meg øvelser? ... Jaja, noen tidlige lørdagsmorgener kan kanskje hjelpe meg med riktig teknikk :D Føler meg virkelig klar for steget til frivektene!

Kjenner meg godt igjen! Jeg dro på treningsrommet når det ikke var noen andre der, og lekte meg med alle vektene og det lille av utstyret som er der. Det skal også godt gjøres å pådra seg skader ved knebøy og markløft dersom du kun bruker stangen eller manualer. Se tenikkvideoer på nett, og finn deg en dag når det er lite folk på treningen og prøv deg fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for brae tips! Liker at dere kjenner dere igjen:p Hørtes lurt ut og øve med noe hjemme. Kommer også til å fortsette å øve på sentret når det er lite folk, og skjekke opp litt teknikk-videoer. Om jeg ikke blir fornøyd, skal jeg ønske meg PT-timer i bursdagsgave(mars):D Åh, nå motiverer dere meg skikkelig altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra skrevet, og veldig fint av den erfarne å hjelpe "nybegynneren". :)

Jeg ville nok ikke turt å spørre noen ukjente om hjelp, men jeg ville blitt glad om noen hadde hjulpet meg om jeg hadde gjort noe feil eller tydlig sett ut som et spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bra skrevet, og veldig fint av den erfarne å hjelpe "nybegynneren". :)

Jeg ville nok ikke turt å spørre noen ukjente om hjelp, men jeg ville blitt glad om noen hadde hjulpet meg om jeg hadde gjort noe feil eller tydlig sett ut som et spørsmålstegn.

Når du skrev det, så la jeg merke til at et spørsmålstegn ser ut som noen som har ekstremt dårlig teknikk i markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Kjempe oppfordring! (y)

Er alltid kjempeglad når noen kommer med tips og råd til forbedringer!

For en uke siden, så kom det en mann bort og spurte om jeg ønsket hjelp til benkpress. Skulle være høflig og i alle fall ikke være til bry, og takket nei to ganger. Men da jeg var midt i et sett, så stelte ha seg bak og pushet meg; "kom igjen du klarer to til nå, og en til, det ser jo lett ut... Jeg hjelper ikke til, du løfter alt selv" RESULTAT: gjorde dobbelt så mange reps enn om jeg hadde vært aleine! Noen kunne sikkert blitt irriterte, jeg hadde faktisk sagt nei to ganger. Men jeg var glad til, og takket han både to og tre ganger :)

Og for et par uker siden kom det noen bort og sa "det er bare å spørre om hjelp".

Hehe, vet ikke hvordan jeg skal tolke det, jeg: ser jeg så lost ut... :cautious: Neida! veldig takknemlig, for da har jeg nemlig større sjans til å bli enda bedre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempe oppfordring! (y)

Er alltid kjempeglad når noen kommer med tips og råd til forbedringer!

For en uke siden, så kom det en mann bort og spurte om jeg ønsket hjelp til benkpress. Skulle være høflig og i alle fall ikke være til bry, og takket nei to ganger. Men da jeg var midt i et sett, så stelte ha seg bak og pushet meg; "kom igjen du klarer to til nå, og en til, det ser jo lett ut... Jeg hjelper ikke til, du løfter alt selv" RESULTAT: gjorde dobbelt så mange reps enn om jeg hadde vært aleine! Noen kunne sikkert blitt irriterte, jeg hadde faktisk sagt nei to ganger. Men jeg var glad til, og takket han både to og tre ganger :)

Og for et par uker siden kom det noen bort og sa "det er bare å spørre om hjelp".

Hehe, vet ikke hvordan jeg skal tolke det, jeg: ser jeg så lost ut... :cautious: Neida! veldig takknemlig, for da har jeg nemlig større sjans til å bli enda bedre! :D

Skulle ønske alle hadde din tankegang! :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig bra! jeg var selv "nybegynner" for ikke lenge siden, og selv om det ikke vises så godt på meg at jeg faktisk er blitt ganske sterk (ihvertfall i forhold til hva jeg var! :p ) så har jeg merket at etter en kompis av meg, som er "en av de store", hjalp meg med et treningsprogram så fikk jeg MYE større fremgang enn hva PT og ulike veiledere har hjulpet meg med! Nå har jeg trent stort sett kun styrke, rett og slett fordi det er det jeg syns er morsomt, og hvis jeg knøvler eller gjør noe galt kan jeg regne med at kompisen min vil komme meg til unnsetning og fortelle meg hva jeg burde endre på. Slik jeg ser det er det kun en bra ting! ^^ det vil jo hjelpe meg, i bunn og grunn, og alle kan jo ikke vite alt! :p Jeg har trent i mange år, med det var først etter at jeg innså at jeg kunne løfte tungt, og kjøre både markløft, knebøy og benkpress (at dette ikke var forbeholdt menn og kvinner med skjegg) at treningen virkelig fikk fremgang! Trening gikk fra å være et ork og et pes, uten noe markant fremgang, til å bli noe morsomt, og som i sin tur medførte at klær ikke lengre satt slik som di gjorde før, uten at jeg egentlig prøvde så hardt å endre på noe! Men nå fra nyttår skal jeg slenge meg på nyttårsforsett-bølgen og up my game, her skal det endres! For jeg kan! det ser jeg jo ^^ Så nyttårsforsetterne får bare komme! Jeg er jo en av dem, i bunn og grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei super oppfordring, men pass for guds skyld for at du har feia for di eiga dør, før du plukkar på teknikken til andre.

Eg fekk nemlig kjeft for at eg benka for grunt (benkar til overarmane er paralelle grunna skuldre som hoppar ut av ledd) av ein som benka like grunt, men likevel traff brystet, eine og åleine fordi rompa var 45 cm over benken. Medan han sto på tåspissane.

Temmeleg fascinerande igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet. Nylig fikk jeg litt vondt av teknikken til 2 jenter som utførte noe som lignet rumensk markløft....begge hadde mulig litt for mye vekter, og utførte øvelsen med krom rygg. Gjorde vondt å se på men jeg utførte chins ved siden av og ja jeg har ikke en vane med å snakke med fremmende siden jeg hører dårlig. Men dette var ille. Tok fram iphonen, goglet børge (tror jeg) sin rumensk markløft og ba dem se litt på videoen i pausen. Sjekk ryggen- sa jeg bare. Så jo etterpå at de diskuterte teknikken (og det er jeg glad for) men samtidig sitter jeg litt med følelesen av at jeg ødela treningsgleden deres der og da. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...